AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #21 Skrevet 8. februar 2024 6 minutter siden, Iia said: Jeg vokste opp med fostersøsken selv. De hadde ganske store utfordringer. Jeg ville aldri vært det foruten. Den kjærligheten jeg fikk fra ekstra søsken, den forståelsen jeg bygde for at vi er forskjellige, og at omsorgssituasjonen vår kan påvirke oss, den er viktig for meg. Jeg har blitt mye mer tolerant enn jeg ville blitt uten fostersøsken, tror jeg. Og jeg er så glad i dem. Ja, jeg ble tilsidesatt mer enn jeg ville blitt uten fostersøsken. Jeg syns jeg har vunnet på det alt i alt. Jeg fikk komme til en familie som fosterbarn, de hadde 6 barn selv. Dette er fortsatt mim familie i alder av 37 og jeg har utrolig godt og nært forhold til alle og vi er alle en naturlig del av hverandres liv. Uten dem og en fantastisk fostermor vet jeg ikke hvor jeg hadde vært i dag. Så godt å lese det fra din side også ❤️ Anonymkode: 987ba...1af 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #22 Skrevet 8. februar 2024 Jeg vokste opp i fosterhjem og de er min familie fortsatt, kom der i alder av 10 og hadde jevnaldrende søsken, jeg er 37 i dag. Snakker med min fostermor flere ganger i uken og det er der jeg er i ferier sammen med de andre fostersøsken og har med samboer som også er veldig godt tatt imot. Jeg ble aldri forskjellsbehandlet og det er kanskje noe av det viktigste som sitter igjen i meg, jeg hadde mine utfordringer med traumer men det tok dem fint og hadde alltid psykolog om jeg skulle trenge det. Jeg har klart meg veldig bra og tatt høyere utdannelse som ingeniør og har det veldig bra, så utrolig takknemlig for at noen tok en sjanse med meg og ikke bare så utfordringene men også barnet i meg som ikke hadde gjort noe selv for å havne i den situasjonen. Lykke til og bare spør om du lurer på mer 💗 Anonymkode: 987ba...1af 2
Ulven Skrevet 8. februar 2024 #23 Skrevet 8. februar 2024 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fikk komme til en familie som fosterbarn, de hadde 6 barn selv. Dette er fortsatt mim familie i alder av 37 og jeg har utrolig godt og nært forhold til alle og vi er alle en naturlig del av hverandres liv. Uten dem og en fantastisk fostermor vet jeg ikke hvor jeg hadde vært i dag. Så godt å lese det fra din side også ❤️ Anonymkode: 987ba...1af Men dette kan man få til selv om man venter til de biologiske barna er voksne/unge voksne. Husk at et av barna til ts kommer til å være tenåring når fosterbarnet flytter inn. Tiden med ungdom i puberteten er en utfordring for de fleste foreldre, og her skal ts i tillegg ha fullt fokus på et nyinnflyttet fosterbarn. Det kan gå bra, men det kan også bli fullstendig kræsj. Endret 8. februar 2024 av Ulven 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #24 Skrevet 8. februar 2024 1 hour ago, Ulven said: Men dette kan man få til selv om man venter til de biologiske barna er voksne/unge voksne. Husk at et av barna til ts kommer til å være tenåring når fosterbarnet flytter inn. Tiden med ungdom i puberteten er en utfordring for de fleste foreldre, og her skal ts i tillegg ha fullt fokus på et nyinnflyttet fosterbarn. Det kan gå bra, men det kan også bli fullstendig kræsj. Når du har den innstillingen der så er deg ikke rart det går gale og ikke rart mange ikke ønsker å være fosterforeldre. Min fostermor hadde 4 tenåringer samtidig og det gikk helt fint, alle fikk samme oppfølging, husarrest og godhet uansett. Anonymkode: 987ba...1af 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #25 Skrevet 8. februar 2024 18 hours ago, AnonymBruker said: Tenk deg godt om og ikke minst til hvilke utfordringer du tar på deg, i forhold til egne barn. De fleste barn kommer med en bagasje, som ikke alltid er så lett å takle. Du skal balansere dine egne barns behov, opp mot fosterbarnet sitt. Jeg har stått på den andre siden og mine foreldre fikset ikke den balansen. Vi ble utsatt for ting vi aldri burde ha blitt utsatt for i ung alder. Personlig syns jeg du burde ventet til dine egne barn er eldre. Anonymkode: b3736...8d6 Herregud. Stakkars barn rundt deg. Kan tenke meg dine fostersøsken ikke hadde det lett med deg. Anonymkode: 987ba...1af
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #26 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk komme til en familie som fosterbarn, de hadde 6 barn selv. Dette er fortsatt mim familie i alder av 37 og jeg har utrolig godt og nært forhold til alle og vi er alle en naturlig del av hverandres liv. Uten dem og en fantastisk fostermor vet jeg ikke hvor jeg hadde vært i dag. Så godt å lese det fra din side også ❤️ Anonymkode: 987ba...1af Det her var godt å lese. I media kommer bare det negative frem, om rus, vold og dødsfall i barnevernet! Enkelte foreldre har rett og slett ikke evne til å gi god nok omsorg🤷♀️❤️ Da kan fosterforeldre være løsningen! Anonymkode: fddb9...6e5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #27 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nei det blir færre og færre av de barna, fordi det ventes lenger med å ta barn ut nå Anonymkode: cc121...bff Hvorfor blir flere akuttplassert nå enn for 20 år siden da? Anonymkode: fddb9...6e5 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #28 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvorfor blir flere akuttplassert nå enn for 20 år siden da? Anonymkode: fddb9...6e5 Jeg tror det kan være fordi vi venter så lenge med å plassere, at situasjonen kan bli akutt før noe skjer. Anonymkode: e0811...a4c 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #29 Skrevet 8. februar 2024 Jeg har en bekjent som tok imot et brødrepar som trengte nytt hjem, de hadde en tung bagasje med seg og særlig eldste slet med den. Så fikk de baby selv, og et par år senere ble den eldste av fosterbrødrene sendt til noen andre, da klarte de ikke å ha ham mer. Jeg kjenner fostermor såpass godt at jeg vet de ikke har gitt opp i første omgang altså. Men hjertet mitt blør for den gutten. Har og en annen bekjent som er fostermor til to jenter, de er begge plassert der "for godt" de skal ikke tilbakeføres til biologiske foreldre og begge kom når de var under ett år. Likevel, du vil ikke tror hvor mye problemer, diagnoser og issues det er med dem. Alt i den familien dreier seg om og rundt fosterbarn og deres problemer og utfordringer. Foreldrene er helt fantastisk de, og gjør alt de kan de elsker selvsagt de barna som om de var egne barn(kanskje og mer tenker jeg noen ganger) Men samtidig, det er møter og oppfølging og BUP og fandens oldemor. Alt dreier rundt de ungene og alle deres utfordringer. Anonymkode: b283e...f4b 2 1
Ulven Skrevet 8. februar 2024 #30 Skrevet 8. februar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Herregud. Stakkars barn rundt deg. Kan tenke meg dine fostersøsken ikke hadde det lett med deg. Anonymkode: 987ba...1af Synes du egentlig at det er hyggelig å skrive noe slikt til en som har fått barndommen sin preget på den måten hun fikk? 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #31 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Herregud. Stakkars barn rundt deg. Kan tenke meg dine fostersøsken ikke hadde det lett med deg. Anonymkode: 987ba...1af For en stygg kommentar. Anonymkode: 57f4c...617 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #32 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Herregud. Stakkars barn rundt deg. Kan tenke meg dine fostersøsken ikke hadde det lett med deg. Anonymkode: 987ba...1af Kan ikke tenke meg at jeg utgjorde noen skade mot dem, jeg var mange år yngre og det er først i voksen alder, jeg forsto fullt ut hva vi var utsatt for. Min lillesøster ble seksuelt misbrukt av et av fosterbarna. Hun var 6 år. Anonymkode: b3736...8d6 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #33 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kan ikke tenke meg at jeg utgjorde noen skade mot dem, jeg var mange år yngre og det er først i voksen alder, jeg forsto fullt ut hva vi var utsatt for. Min lillesøster ble seksuelt misbrukt av et av fosterbarna. Hun var 6 år. Anonymkode: b3736...8d6 Hva sier foreldrene dine om dette i dag? Forstår de hva dere har opplevd. Anonymkode: b283e...f4b 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #34 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva sier foreldrene dine om dette i dag? Forstår de hva dere har opplevd. Anonymkode: b283e...f4b Det er lite annerkjennelse å hente når vi forteller om våre opplevelser. Så nei, de klarer ikke å sette seg inn i vår opplevelse. De er opptatt av å redde verden. Vi fikk/får høre at vi er heldige som har vokst opp i et trygt hjem, med ressurssterke foreldre. Men sannheten er jo at det var jo ikke så trygt, som det kunne ha vært. Anonymkode: b3736...8d6 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #35 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er lite annerkjennelse å hente når vi forteller om våre opplevelser. Så nei, de klarer ikke å sette seg inn i vår opplevelse. De er opptatt av å redde verden. Vi fikk/får høre at vi er heldige som har vokst opp i et trygt hjem, med ressurssterke foreldre. Men sannheten er jo at det var jo ikke så trygt, som det kunne ha vært. Anonymkode: b3736...8d6 Det forstår jeg veldig godt at må være vondt for deg og søsteren din. Vet de hva som skjedde med henne, eller tar de ikke inn alvoret? Det er nok ikke bare bare å sette traumatiserte barn inn i en etablert familie sånn. Jeg har en eks som har en søster adoptert fra Korea. Det var gjort i beste mening fra foreldrene hans som nok trodde de hadde kapasitet til å ta vare på et barn med traumer og bagasje. Jeg som utenforstående så at den adopsjonen ødela hele familien. Anonymkode: b283e...f4b 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #36 Skrevet 8. februar 2024 Finnes vel ulike kurs? Om ikke, les deg opp på traumer, kommunikasjon, hvordan avverge vold (man vet aldri, spesielt om barnet er eldre). Forbered barna. Det er mulig fosterbarn må ha andre regler og forventninger i starten. Det må dine barn godta, og det gjør de hvis de er innforstått med hvorfor. Og husk dere som foreldre har valgt dette, ikke de. Viktig alle er en familie, men det er lov at dere bytter på å f.eks finne på noe alene med fosterbarnet, mens den andre er med biologiske. De kan nok trenge en pause her og der om det er utfordringer med fosterbarnet som kan gå utover de i det daglige. Barna må også vite at dere muligens må gi mer oppmerksomhet til fosterbarn"plutselig" når situasjoner oppstår, hen trenger trygghet osv. Når dere får fosterbarnet må dere tilegne dere det dere trenger raskt. Feks om diagnoser, opplevelser, litt om hvor de kommer fra. Pass på at barnet får fortsette med det det liker og mestrer. Ha tid alene med barnet hvor barnet kan bli sett, snakke åpent eller gjøre ting som kan bidra til å bygge en god relasjon og gi trygghet. Feks lese bøker, høre musikk, gå tur, leke ute, vise interesse for det barnet liker, lage mat sammen, tegne osv. Anonymkode: 247df...31b
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #37 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan ikke tenke meg at jeg utgjorde noen skade mot dem, jeg var mange år yngre og det er først i voksen alder, jeg forsto fullt ut hva vi var utsatt for. Min lillesøster ble seksuelt misbrukt av et av fosterbarna. Hun var 6 år. Anonymkode: b3736...8d6 Dette er definitivt en av problemstillingene med å bli fosterhjem. Anonymkode: 8d26d...642 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #38 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det forstår jeg veldig godt at må være vondt for deg og søsteren din. Vet de hva som skjedde med henne, eller tar de ikke inn alvoret? Det er nok ikke bare bare å sette traumatiserte barn inn i en etablert familie sånn. Jeg har en eks som har en søster adoptert fra Korea. Det var gjort i beste mening fra foreldrene hans som nok trodde de hadde kapasitet til å ta vare på et barn med traumer og bagasje. Jeg som utenforstående så at den adopsjonen ødela hele familien. Anonymkode: b283e...f4b Ja, det vet hva som skjedde med henne. Men det ble bagatellisert, fordi overgriper også var et barn. Det var riktig nok andre tider da, enn nå. Vi burde ha vært trygge i eget hjem, men vi var ikke trygge på grunn av bagasjen til flere av barna som vi delte bolig med. Selv om noen bare ble en kort periode, så setter det spor i et barn. Overgriperen ble i flere år og flyttet ikke ut for han var myndig. En annen ting, er at flere av disse barna ble vi glade i, så på som storesøsken og så forsvant de igjen av ulike grunner. Jeg var eldre, har klart meg greit. Min søster sliter med tilknytningsproblemer. Det har hatt sin pris. Jeg syns det er flott at man stiller opp som fosterhjem og mange gjør en unik jobb. Jeg vet at mine foreldre har utgjort en forskjell for flere av barna som har bodd hos dem. Det er fantastisk. Men jeg mener at egne barn må være eldre, enn fosterbarna, kanskje aller helst flyttet ut. Anonymkode: b3736...8d6 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #39 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 17.43): Jeg er i prosess for å bli fostermor. Egne barn er 10 og 11 år. Er det noen som kan dele erfaringer? Jeg er så spent på hvor lang tid det vil ta å få barn og hvor gammelt barnet vil være. Også spent på hvor lenge jeg får frikjøp fra jobb ved ankomsten til barnet. Noen tips og råd fra erfarne fosterforeldre her? Anonymkode: a2a7f...a81 Elsk barnet som om det var ditt biologiske barn. Hvis barnet ikke ønsker kontakt med biologiske foreldre - respekter det! Ikke fortsett å invitere på besøk, ta imot gaver, eller besvare henvendelser. Spesielt ikke når barnet blir eldre og voksent. Tro på det barnet forteller fra biologisk hjem. Husk at barnevernet ikke får med seg alt. Barnet kan ha blitt utsatt for overgrep uten at barnevernet har visst det. Ikke se deg blind på hva barnevernet sa. Vær flink til å skaffe barnet traumebehandling ved behov. Anonymkode: ffc4f...efe 2
Fru Uperfekt Skrevet 9. februar 2024 #40 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 17.43): Jeg er i prosess for å bli fostermor. Egne barn er 10 og 11 år. Er det noen som kan dele erfaringer? Jeg er så spent på hvor lang tid det vil ta å få barn og hvor gammelt barnet vil være. Også spent på hvor lenge jeg får frikjøp fra jobb ved ankomsten til barnet. Noen tips og råd fra erfarne fosterforeldre her? Anonymkode: a2a7f...a81 Med mindre det er nær familie, og det er vanskelig nok, så ikke utsett dine barn for det 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå