Gå til innhold

Samemanntallet og de såkalte falske samene


Helgekarjol

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/sapmi/xl/vil-vaere-same_-folk-i-frp-melder-seg-inn-i-sametingets-valgmanntall-uten-a-vaere-same-1.16150844

Enkelte samer klager på at folk er innmeldt i samemanntallet selv om de ikke "er samer". De kalles nedsettende for falske samer.

"Anita Persdatter Ravna rynker på nesen. Hun syns noe lukter. Kan hvem som helst melde seg inn? Hun får en uggen følelse, og ser for seg et skrekkscenario med et Sameting fylt av falske samer. Men det var litt kinkig. Hva om hun tok feil? Identitet er et ømfintlig tema.– Jeg husker jeg tenkte at hvis de var samer, så var de selvfølgelig velkommen i manntallet."

Holder det ikke å identifisere seg som same? Man er da same god nok som noen hvis man oppfatter seg selv som same vil jeg mene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har vel ganske ufravikelig kommet fram at noen har meldt seg inn på kødd eller for å kødde opp samepolitikken. Noen har også innrømmet det. Hva med å sette noen språkkrav med gode skriftlige tester det er vanskelig å jukse på? Hvis noen mener det er viktig å være med så må de gidde å lære seg et minimum av språket (dvs ett av de samiske språkene, det er jo flere).

Endret av LCFA
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en veldig vanskelig problemstilling. Spesielt i et land hvor fornorskningspolitikken sto veldig sterkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LCFA skrev (6 timer siden):

Det har vel ganske ufravikelig kommet fram at noen har meldt seg inn på kødd eller for å kødde opp samepolitikken. Noen har også innrømmet det. Hva med å sette noen språkkrav med gode skriftlige tester det er vanskelig å jukse på? Hvis noen mener det er viktig å være med så må de gidde å lære seg et minimum av språket (dvs ett av de samiske språkene, det er jo flere).

Nå er det vel nær halvparten av de som står i samemanntallet som ikke kan samisk.

Selv er jeg fra et område som ble fornorsket. Både farmor og farfar står oppført som samer i folketellinger, slik at min far var 100% samisk. Han kunne ikke et samisk ord og foreldre hans benektet at de var samer. Dog var bestefar aktiv under pomorhandelen. Det var skammelig å være samisk på den tiden min far vokste opp.

Skulle ikke han fått meldt seg inn i manntallet om han ønsket det? Hva med meg som er 50% samisk? Nå oppfatter ikke jeg meg som samisk, da jeg er vokst opp i en familie som har fornektet sitt opphav. Har nå lest en del om mine forfedre som kom fra samiske bosetninger på 1700 tallet til Norge og må innrømme at følelsene forandrer seg.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, LCFA said:

Det har vel ganske ufravikelig kommet fram at noen har meldt seg inn på kødd eller for å kødde opp samepolitikken. Noen har også innrømmet det. Hva med å sette noen språkkrav med gode skriftlige tester det er vanskelig å jukse på? Hvis noen mener det er viktig å være med så må de gidde å lære seg et minimum av språket (dvs ett av de samiske språkene, det er jo flere).

Så samene selv skal straffes for konsekvensene av fornorskningspolitikken, selv i 2024? 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov om Sametinget og andre samiske rettsforhold (sameloven) sier at alle som avgir erklæring om at de oppfatter seg selv som same, og som enten  a) har samisk som hjemmespråk, eller b) har forelder, besteforelder eller oldeforelder med samisk som hjemmespråk, eller c) er barn av person som står  i manntallet kan kreve seg oppført i valgmanntallet.  

Alle som i dag er innmeldt er tatt inn fordi de har erklært at de oppfyller Samelovens delvis konstruktivistiske kriterier for hvem som er same (opplever seg som same). Det er altså ikke genetiske kriterier som bestemmer, men opplevd identitet som same og språkkompetanse hos personen selv eller slekt i rett oppadstigende linje tilbake til oldeforeldre som avgjør om en person kan skrives inn. Valgmanntallet er ikke et etnisk register, men et valgmanntall.

Det finnes samer som ikke oppfyller kriteriene, selv om de er fra samisk slekt. Tenk deg for eksempel: Kvinne 20 år. Verken foreldrene (40 år), besteforeldrene (60 år) eller de fornorskede oldeforeldrene (80 år) snakket samisk hjemme. Men i kirkebøkene står begge sider av slekten oppført som L (lapp som er den gamle registreringsbetegnelsen av samer - ikke godtatt betegnelse i dag) i generasjoner bakover. Likevel oppfyller altså ikke kvinne 20 år kriteriene, fordi ingen i hennes fars- eller morsslekt så langt tilbake som til oldeforeldrene hadde samisk som hjemmespråk som følge av fornorskningsprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, Illuminatum said:

Nå er det vel nær halvparten av de som står i samemanntallet som ikke kan samisk.

Selv er jeg fra et område som ble fornorsket. Både farmor og farfar står oppført som samer i folketellinger, slik at min far var 100% samisk. Han kunne ikke et samisk ord og foreldre hans benektet at de var samer. Dog var bestefar aktiv under pomorhandelen. Det var skammelig å være samisk på den tiden min far vokste opp.

Skulle ikke han fått meldt seg inn i manntallet om han ønsket det? Hva med meg som er 50% samisk? Nå oppfatter ikke jeg meg som samisk, da jeg er vokst opp i en familie som har fornektet sitt opphav. Har nå lest en del om mine forfedre som kom fra samiske bosetninger på 1700 tallet til Norge og må innrømme at følelsene forandrer seg.

Ok, men noen regler må det være for å melde seg inn. Ellers åpner det jo for masseinnmelding av dåsemikler som bare vil skape split og ødelegge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LCFA skrev (1 minutt siden):

Ok, men noen regler må det være for å melde seg inn. Ellers åpner det jo for masseinnmelding av dåsemikler som bare vil skape split og ødelegge.

Du beskriver du jo veldig godt sametinget på generell basis der, så tenker det er ok at manntallet må inneholde litt av det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (11 timer siden):

Nå er det vel nær halvparten av de som står i samemanntallet som ikke kan samisk.

Selv er jeg fra et område som ble fornorsket. Både farmor og farfar står oppført som samer i folketellinger, slik at min far var 100% samisk. Han kunne ikke et samisk ord og foreldre hans benektet at de var samer. Dog var bestefar aktiv under pomorhandelen. Det var skammelig å være samisk på den tiden min far vokste opp.

Skulle ikke han fått meldt seg inn i manntallet om han ønsket det? Hva med meg som er 50% samisk? Nå oppfatter ikke jeg meg som samisk, da jeg er vokst opp i en familie som har fornektet sitt opphav. Har nå lest en del om mine forfedre som kom fra samiske bosetninger på 1700 tallet til Norge og må innrømme at følelsene forandrer seg.

 

Du er jo unektelig samisk, når faren din har samiske foreldre. Fornorskingen var forferdelig, og det er ikke din eller familien din sin feil at dere ikke smaker språket!

Problemet er at en del mennesket har meldt seg in uten noen tilknytning til samer i det heletatt. De kan komme fra sørnorget og ikke ha noe samisk familie, men melder seg in på tull eller for å påvirke samenes politik. Det er disse som omtales som falske sammen, ikke familien din ❤️

Må lege til: beklager jeg leste ikke det du svarte på godt nok. Når jeg forstår at du svarte på en som ville ha språk test for å få melde seg til manualer, så endrer jo det betydningen av det du skriver. Så beklager at det jeg skrev ikke er så relevant for det du skrev.  

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, LCFA said:

Ok, men noen regler må det være for å melde seg inn. Ellers åpner det jo for masseinnmelding av dåsemikler som bare vil skape split og ødelegge.

Det bør holde at man identifiserer seg som same. Vi lever tross alt i 2024.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...