Gå til innhold

Hvorfor vet man FORTSATT ikke hvor sunt egg er?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 80 tallet fikk man høre at for mye egg var farlig. Det mente man ga høyt kolesterol,og fare for hjertesykdom. Utover 90 tallet snudde dette og fra 2000 og frem til nokså nylig, så har man påstått at forskingen fra gammelt av var feil. Man får ikke høyere kolesterol av egg og det er såfall bare ‘det gode’ kolesterolet som øker. Egg har altså vært noe av sunneste man kan spise og man kan gjerne spise flere til dagen. Så kommer siste forsking med vage:  ‘Ett inntak på opptil ett egg per dag kan være en del av et sunt kosthold»🤯

Linken fra Aftenbladet her under er med betalingsmur, men klipper og limer et utdrag her for å få frem hvor forvirrende det er. Nå har det blitt forsket og testet på egg i over 50 år. Hvodan kan det ha seg at man FORTSATT ikke vet hvorvidt egg er sunt eller ei??

Jeg er blant dem som har spist 3-4 egg daglig i god tro om at jeg var skikkelig sunn. Føler meg lurt. Tror jeg skal ta en sjekk hos legen og få målt kolesterolet..

 

https://www.aftenbladet.no/forbruker/i/y6aKwJ/kaller-nye-raad-om-egg-forvirrende-og-rare-naa-endres-formulering

 

«Det er fordi vi vet lite om helseeffektene av å spise ett egg om dagen. Man kunne eventuelt gjort motsatt: skrevet at det ikke var mulig å sette en grense. Men det kunne blitt oppfattet som at man kan spise så mye man vil, og det vet man ikke nok til å kunne si, sier Arnesen.

– Hvordan vil du svare de som lurer på om det er skadelig å spise mer enn ett egg om dagen?

– Vi har ikke grunnlag til å si hverken det ene eller det andre. Vi kan ikke si at det er skadelig, men vi vet heller ikke sikkert om det er trygt. Men vi er rimelig trygg på at opptil ett egg om dagen ikke er skadelig, sier Arnesen.»

 

Anonymkode: 4f546...33b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forskningen har ikke kommet så langt som vi tror. Det meste vet vi ikke.

Anonymkode: 5ea6d...462

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser i hvert fall ut som 3-4 egg daglig svekker synet.

Jfr. fontstørrelsen til TS.

Anonymkode: 9941f...3f7

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det ser i hvert fall ut som 3-4 egg daglig svekker synet.

Jfr. fontstørrelsen til TS.

Anonymkode: 9941f...3f7

Haha! Startet med å lime inn fra avisartikkelen og da ble skrifttypen annerledes og større. På samme måte  resten av det jeg skrev. Var stress å redigere;)

Anonymkode: 4f546...33b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitenskapelig sannheter langt tilbake, de sitter ofte igjen som en myte lenge etter det er dokumentert, samme ser man også på forskning om fett, holdninger fra gammelt av gjør at man får et veldig feil bilde av hvor farlig det faktisk er 

Anonymkode: 03b8d...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolesterol er ikke sunnt, men egg inneholder mye sunnt. Mye egg er ikke sunnt, lite egg kan kanskje være en kilde til det andre, men du får kolesterol på kjøpet.

Grunnen til at de ikke finner det ut er også på grunn av penger, egg er ikke alt som inneholder kolesterol alle animalistiske produkter gjør. Om det mlir merket som usunnt er det dumt for business. 

Anonymkode: c96bb...e0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

På 80 tallet fikk man høre at for mye egg var farlig. Det mente man ga høyt kolesterol,og fare for hjertesykdom. Utover 90 tallet snudde dette og fra 2000 og frem til nokså nylig, så har man påstått at forskingen fra gammelt av var feil. Man får ikke høyere kolesterol av egg og det er såfall bare ‘det gode’ kolesterolet som øker. Egg har altså vært noe av sunneste man kan spise og man kan gjerne spise flere til dagen. Så kommer siste forsking med vage:  ‘Ett inntak på opptil ett egg per dag kan være en del av et sunt kosthold»🤯

Linken fra Aftenbladet her under er med betalingsmur, men klipper og limer et utdrag her for å få frem hvor forvirrende det er. Nå har det blitt forsket og testet på egg i over 50 år. Hvodan kan det ha seg at man FORTSATT ikke vet hvorvidt egg er sunt eller ei??

Jeg er blant dem som har spist 3-4 egg daglig i god tro om at jeg var skikkelig sunn. Føler meg lurt. Tror jeg skal ta en sjekk hos legen og få målt kolesterolet..

 

https://www.aftenbladet.no/forbruker/i/y6aKwJ/kaller-nye-raad-om-egg-forvirrende-og-rare-naa-endres-formulering

 

«Det er fordi vi vet lite om helseeffektene av å spise ett egg om dagen. Man kunne eventuelt gjort motsatt: skrevet at det ikke var mulig å sette en grense. Men det kunne blitt oppfattet som at man kan spise så mye man vil, og det vet man ikke nok til å kunne si, sier Arnesen.

– Hvordan vil du svare de som lurer på om det er skadelig å spise mer enn ett egg om dagen?

– Vi har ikke grunnlag til å si hverken det ene eller det andre. Vi kan ikke si at det er skadelig, men vi vet heller ikke sikkert om det er trygt. Men vi er rimelig trygg på at opptil ett egg om dagen ikke er skadelig, sier Arnesen.»

 

Anonymkode: 4f546...33b

Det burde jo si seg selv at tre til fire egg om dagen er i overkant.

Anonymkode: 42bb3...82a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser to kokte egg om dagen. Er genetisk disponert for høyt kolesterol, men det er innenfor normalverdiene. Spurte legen, han sa to kokte egg om dagen var helt innafor, så da fortsetter jeg med det. Veldig takknemlig mat hvis man vil spise sunt og holde vekten, metter godt 🥚

Anonymkode: 7ef3c...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en grunn til at man understreker igjen og igjen at kostholdet bør være variert. 3-4 egg hver dag, eller som en annen skrev her inne for litt siden; 200 gram ost hver dag, sier seg selv at det ikke nødvendigvis vil være bra i lengden.

Anonymkode: fd0a2...003

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke glemme hvordan den vitenskapelige metode fungerer. "Forskerne har funnet ut..." betyr ikke at det er sånn at «Jo, egg ER usunt og sånn er det.». De gjør studier, med hypoteser og datasett og teorier og utifra dette kommer det en konklusjon. I de fleste tilfeller er det enten "trengs mer forskning" eller "svak sammenheng" (hvor svak sammenheng ikke er et definitivt bevis) og media plukker ut små bruddstykker og rekontekstualiserer artikkelen som sier "ikke drikk 20 liter Pepsi Max i 50 år, da kan det se ut til at man muligens er i risikosonen for å kanskje utvikle kreft" til "PEPSI GIR DEG HJERNEKREFT".

Det som er greia er at det finnes studier som støtter begge påstander. Rødt kjøtt gir deg kreft, rødt kjøtt er bra for glykogentilførsel, ett glass vin hver dag gjør hjernen din sunnere, ett glass vin hver dag gir deg større fare for å bli senil tidligere osv.

Og dette er før vi begynner å blande inn begreper som bestillingsforskning og så videre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

På 80 tallet fikk man høre at for mye egg var farlig. Det mente man ga høyt kolesterol,og fare for hjertesykdom. Utover 90 tallet snudde dette og fra 2000 og frem til nokså nylig, så har man påstått at forskingen fra gammelt av var feil. Man får ikke høyere kolesterol av egg og det er såfall bare ‘det gode’ kolesterolet som øker. Egg har altså vært noe av sunneste man kan spise og man kan gjerne spise flere til dagen. Så kommer siste forsking med vage:  ‘Ett inntak på opptil ett egg per dag kan være en del av et sunt kosthold»🤯

Linken fra Aftenbladet her under er med betalingsmur, men klipper og limer et utdrag her for å få frem hvor forvirrende det er. Nå har det blitt forsket og testet på egg i over 50 år. Hvodan kan det ha seg at man FORTSATT ikke vet hvorvidt egg er sunt eller ei??

Jeg er blant dem som har spist 3-4 egg daglig i god tro om at jeg var skikkelig sunn. Føler meg lurt. Tror jeg skal ta en sjekk hos legen og få målt kolesterolet..

 

https://www.aftenbladet.no/forbruker/i/y6aKwJ/kaller-nye-raad-om-egg-forvirrende-og-rare-naa-endres-formulering

 

«Det er fordi vi vet lite om helseeffektene av å spise ett egg om dagen. Man kunne eventuelt gjort motsatt: skrevet at det ikke var mulig å sette en grense. Men det kunne blitt oppfattet som at man kan spise så mye man vil, og det vet man ikke nok til å kunne si, sier Arnesen.

– Hvordan vil du svare de som lurer på om det er skadelig å spise mer enn ett egg om dagen?

– Vi har ikke grunnlag til å si hverken det ene eller det andre. Vi kan ikke si at det er skadelig, men vi vet heller ikke sikkert om det er trygt. Men vi er rimelig trygg på at opptil ett egg om dagen ikke er skadelig, sier Arnesen.»

 

Anonymkode: 4f546...33b

Jeg husker veldig godt en del år tilbake da det var store overskrifter på vg om hvor dårlig glass rødvin er for deg. Og grunnen til at jeg husker dette er fordi neste år hadde samme avisa stor overskrift over hvor bra rødvin glass er for deg. 
 

Det fins et ordtak i statistikken; «If you torture the data enough, it will confess to anything.»

Jeg stoler mer på min 90 år gamle bestemor  når det gjelder mat enn vg for å si det sånn .

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 18.17):

Jeg spiser to kokte egg om dagen. Er genetisk disponert for høyt kolesterol, men det er innenfor normalverdiene. Spurte legen, han sa to kokte egg om dagen var helt innafor, så da fortsetter jeg med det. Veldig takknemlig mat hvis man vil spise sunt og holde vekten, metter godt 🥚

Anonymkode: 7ef3c...e89

Det kan kanskje ha en sammenheng med at kroppen selv produserer kolesterolet den trenger. Bare 20% kommer normalt fra mat. Hvis du spiser mye kolesterol, produserer kroppen mindre. Spiser du lite kolesterol, produserer kroppen mer. 

Sitat

Kolesterol er et livsnødvendig fettstoff som kroppen blant annet bruker som byggesteiner i cellevegger, hormoner, vitamin D, gallesyrer og til å frakte fettsyrer i blodet. Det kolesterolet kroppen trenger produserer kroppen selv (i leveren). Kilde: https://www.lhl.no/sunnere-liv/derfor-er-kolesterolnivaet-viktig-for-helsen-din/

 

Anonymkode: ef973...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser ikke egg hver dag, men de dagene jeg spiser egg spiser jeg gjerne 2-3 stykker. Jeg har supert kolesterol. Egg er sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...