Gå til innhold

Brunsaus oppskrift


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har oppskrift på en enkel brunsaus?

Anonymkode: 0a8dc...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunsaus?

Anonymkode: 23a27...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag meljevning av mel og smør som du bruner lett. Spe ut med kraft evt buljongvann. 

Endret av Grüner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smelt 3-4 ss smør/margarin. La det bli brunt. Rør inn mel til grøt-aktig konsistens, og la det brune på litt over middels varme. Rør i det hele tiden. Når det er brunt, sper du med varm væske, og smaker til med krydder. Jeg bruker litt ketchup og sennep i for syre, samt løkpulver, salt og pepper.

Om du ønsker den mørkere brun kan du bruke sukkerkulør.

Anonymkode: d0e92...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Brunsaus?

Anonymkode: 23a27...fc4

F.eks kjøttkaker i brunsaus.

Anonymkode: 0a8dc...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Du brenner melet i smør så får du brun saus må spes ut med vann da om du ikke liker saus i hard form ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smelt smør (gjerne brun noe), ha i mel (jeg bruker litt mindre mel enn smør, mens andre bruker 50/50). Brun dette mens du rører jevnlig, det skal være rimelig brunt, men ikke brent. Da blir det en god nøtteaktig smak på sausen. Om du ikke orker å brune smør- og melblandingen godt nok, kan du ha i noen dråper sukkerkulør etter du har spedd sausen med væsken. 
 

Jeg bruker grønnsakskraft eller grønnsaksbuljong når jeg lager brunsaus, men mange foretrekker kjøttkraft eller kjøttbuljong (eller kraft av dyr du skal bruke sausen til). Spe med væske til litt «løs» konsistens, da den skal koke inn noe. Smak til med salt og pepper. 

Har du gjort dette, har du egentlig en brunsaus. Personlig liker jeg å smake til sausen litt med noe søtt og syrlig. For eksempel soyasaus, en eller annen type matgele eller syltetøy, brunost , rødvin, brunsukker og/eller sennep. Du kan også smake til sausen med urter. 

Anonymkode: 6ff4c...a6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...