Gå til innhold

Noen spørsmål om samekofte/ bunad.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

  • Kan hvem som helst kjøpe og bruke det, selv om man ikke har tilknytting?
  • Kan man bruke hijab til?

Anonymkode: f230c...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):
  • Kan hvem som helst kjøpe og bruke det, selv om man ikke har tilknytting?
  • Kan man bruke hijab til?

Anonymkode: f230c...f97

Samekofte og bunad er to forskjellige tradisjons plagg.

 

Anonymkode: 13474...d8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samekofte og bunad er to forskjellige tradisjons plagg.

 

Anonymkode: 13474...d8a

Hva er forskjellen?

Anonymkode: 6ae25...ac7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samekofte og bunad er to forskjellige tradisjons plagg.

 

Anonymkode: 13474...d8a

Bruker samene begge deler?

Anonymkode: f230c...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo selvsagt få det sydd uten tilknytning til noe sted, men det er lite sensitivt å gjøre det. Kofte viser tilhørighet. Blir veldig rart å ta på seg et kulturplagg uten noe tilknytning synes jeg. Relativt lik tankegang her som med norske bunader 

Du kan gifte deg med en same, da kan du bruke kofte fra hans sted 😊

Hijab går bra (forutsett at du har tilknytning til kofta, se over) 

Anonymkode: 5be02...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan jo selvsagt få det sydd uten tilknytning til noe sted, men det er lite sensitivt å gjøre det. Kofte viser tilhørighet. Blir veldig rart å ta på seg et kulturplagg uten noe tilknytning synes jeg. Relativt lik tankegang her som med norske bunader 

Du kan gifte deg med en same, da kan du bruke kofte fra hans sted 😊

Hijab går bra (forutsett at du har tilknytning til kofta, se over) 

Anonymkode: 5be02...007

Tilknytning ang norske bunader har jo blitt veldig utvannet i det siste. 

Anonymkode: f230c...f97

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Tilknytning ang norske bunader har jo blitt veldig utvannet i det siste. 

Anonymkode: f230c...f97

Ja, og jeg som same vil ikke mene så mye om det. Håper at det samme ikke skjer med kofte. Bak en hver kofte ligger det mye tradisjonskunnskap og håndverk. Dette er det viktig å bevare. 

 

Anonymkode: 5be02...007

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to ulike plagg, som representerer ulike grupper. Norske samer kan bruke begge deler, de er samiske, men har samtidig tilhørighet til Norge. Men det ville vært rimelig tonedøvt av meg, en etnisk nordmann, uten noen kjent samisk bakgrunn, å begynne å bruke kofte. Og det handler selvsagt om hvordan staten Norge har behandlet samene opp gjennom historien. 

Bunaden er litt åpnere, siden den først og fremst representerer en stat, og lokal identitet, og ikke en etnisitet. En innvandrer som føler seg norsk nok kan selvsagt bruke bunad. Det samme kan for eksempel en norsk-amerikaner som har lyst til å vise frem sin bakgrunn. 

Anonymkode: c3e15...3c7

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er to ulike plagg, som representerer ulike grupper. Norske samer kan bruke begge deler, de er samiske, men har samtidig tilhørighet til Norge. Men det ville vært rimelig tonedøvt av meg, en etnisk nordmann, uten noen kjent samisk bakgrunn, å begynne å bruke kofte. Og det handler selvsagt om hvordan staten Norge har behandlet samene opp gjennom historien. 

Bunaden er litt åpnere, siden den først og fremst representerer en stat, og lokal identitet, og ikke en etnisitet. En innvandrer som føler seg norsk nok kan selvsagt bruke bunad. Det samme kan for eksempel en norsk-amerikaner som har lyst til å vise frem sin bakgrunn. 

Anonymkode: c3e15...3c7

Kort og godt forklart synes jeg!

Jeg så noen som hadde brodert et hodetørkle for å matche bunaden sin, og det synes jeg var litt kult. Men helt klart noen som ikke vil like den kombinasjonen. Personlig bryr jeg meg ikke så mye, jeg har muslimsk svigerfamilie og er ganske vant med at de bruker hijab. Jeg har også gitt svigermor et skjerf med mariusmønster som blir brukt som hijab og lusekofte til svigersøster som de går med i hjemlandet sitt, såe😅 Kom med høygaflene I suppose.

Anonymkode: 8beb0...298

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kort og godt forklart synes jeg!

Jeg så noen som hadde brodert et hodetørkle for å matche bunaden sin, og det synes jeg var litt kult. Men helt klart noen som ikke vil like den kombinasjonen. Personlig bryr jeg meg ikke så mye, jeg har muslimsk svigerfamilie og er ganske vant med at de bruker hijab. Jeg har også gitt svigermor et skjerf med mariusmønster som blir brukt som hijab og lusekofte til svigersøster som de går med i hjemlandet sitt, såe😅 Kom med høygaflene I suppose.

Anonymkode: 8beb0...298

Jeg har ikke noe problem med bruk av hijab til bunad. Det er bare en pragmatisk tilpasning, siden islam er en ganske ny religion i Norge. Men ingen grunn til at de som ønsker å bruke hijab ikke skal kunne bruke bunad, man er da for en inkluderende bunadsbruk. Hijaben er dessuten ganske nært beslektet med norske tradisjonshodeplagg, først og fremst de ulike koneskautene. 

Anonymkode: c3e15...3c7

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker at bunad er greitt for alle, også med hijab, men samekofte er så sterkt knyttet til den samiske kulturen, at den er det ikke greitt å bruke for andre.

Anonymkode: fc5b2...114

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke noe problem med bruk av hijab til bunad. Det er bare en pragmatisk tilpasning, siden islam er en ganske ny religion i Norge. Men ingen grunn til at de som ønsker å bruke hijab ikke skal kunne bruke bunad, man er da for en inkluderende bunadsbruk. Hijaben er dessuten ganske nært beslektet med norske tradisjonshodeplagg, først og fremst de ulike koneskautene. 

Anonymkode: c3e15...3c7

Nei, det vil eg ikkje seie. Hijab representerer ein religion, medan koneskaut viser om du er gift eller ikkje. 

Anonymkode: 0e4ec...69a

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei, det vil eg ikkje seie. Hijab representerer ein religion, medan koneskaut viser om du er gift eller ikkje. 

Anonymkode: 0e4ec...69a

Ja, og hvorfor skulle damer gå med skaut etter at de var gift? Hvorfor brukte(noen gjør det fortsatt) mange damer skaut eller annet hodeplagg i kirka? Hodeplagget representerer en eller annen overbevisning om hva som er sømmelig for en kvinne. Det går på tvers av religioner og kulturer. 

Anonymkode: 076d7...f73

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil bruke nisselue over burka

Anonymkode: 8c800...bf6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart om en normann (som ikke er muslim) skulle gå med hijab i Norge, men veldig bra om man gjør det dersom man reiser til land og kulturer hvor det er anbefalt.

Bunad tenker jeg man fint kan bruke om man er norsk innvandrer/andregenerasjon. Eller egentlig uansett så lenge det gjøres på en respektfull måte. Å bruke hijab til synes jeg må være greit.

Samisk kofte synes jeg er kjempefint, men selv om jeg har samisk forfedre noen generasjoner tilbake, føles det ikke rett for meg å bruke nasjonalplagget til en minoritet.

Anonymkode: c680c...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, det vil eg ikkje seie. Hijab representerer ein religion, medan koneskaut viser om du er gift eller ikkje. 

Anonymkode: 0e4ec...69a

hijab representerer ikke en religion. Den er den praktiske løsningen på normer om sømmelighet i en religion, og det er jo nøyaktige samme funksjon som hodeplaggene til bunadene har, eller normene vi har hatt (kvinner bærer hodeplagg i kirken) og fortsatt har (kvinner dekker skuldrene i kirken).

Anonymkode: fc5b2...114

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, det vil eg ikkje seie. Hijab representerer ein religion, medan koneskaut viser om du er gift eller ikkje. 

Anonymkode: 0e4ec...69a

Det med at kvinner skal dekke til håret er eldre enn islam. Det finnes et avsnitt i bibelen, som i koranen, som kan tolkes som at kvinner skal dekke seg til. Versene kan tolkes på flere måter, i kristendommen har man har valgt å ikke tolke det som at kvinner bør dekke seg til, men i islam gjør man det. Uansett har kvinner tradisjonelt vist respekt for mannen sin, og i forlengelse av det for Gud, ved å dekke til håret. Mekanismene henger igjen i hvordan vi bruker hodeplagg i dag, kvinner beholder det på i kirken, menn tar det av. 

Anonymkode: c3e15...3c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at hvis du undersøker slektshistorien din, finner at en av forfedrene dine var samisk. Da har du en liten sjanse til at det blir godtatt at du bruker kofte, men det vil virke litt rart allikevel.

Velger du å bruke dette plagget, må du bruke den koften som den personen var fra.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke hijab har noe å gjøre til bunad. Det blir for meg som å bruke caps, stråhatt eller andre hodeplagg som ikke hører til (jada, jeg vet at hijab og caps ikke skal sammenlignes ellers). 
Til bunad bruker man hodeplagget som hører til, evt. er man barhodet, bruker matchende hårspenner eller lignende. Hvis man MÅ bruke hijab hadde jeg kjøpt et annet festplagg enn bunad.

 

Når det gjelder samekofte kunne det aldri falt meg inn å kjøpe siden jeg ikke er samisk. Bunad fra andre steder er greit (jeg er jo norsk), men jeg er ikke samisk.

Anonymkode: 07326...af0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke bruke kofte om man ikke er samisk. Er ikke helt sikker på reglene for bunad. Ikke bruk hijab til, men heller de hodeplaggene som hører til (kofte eller bunad). Mange av disse hodeplaggene dekker like mye som hijab.  

Anonymkode: 7a6da...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...