Gå til innhold

Bursdagsdilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min fyller 11 år i mars. Hun har ikke hatt bowlingbursdag, lekelandbursdag osv som mange andre har hatt. Hun ønsker seg veldig bursdagsfeiring på megazone, og vi har sagt ja til dette.

Men så er utfordringen at dette er veldig dyrt for oss. Klassene på trinnet har blitt mixet tre ganger på fem år, så hun har gode venner i alle tre klassene. Hun vil gjerne invitere seks gode venner. Vi har alltid invitert hele klassen. (16 stk) men dette blir for dyrt i denne type bursdag, og bursdagsbarnet vil helst ikke. Klassen er i år (igjen) ny, og hun har ikke kontakt med så mange av de utenom. 

Siden ny klasse i august, har hun ikke blitt invitert i bursdag til noen i klassen. Regner med at flere har hatt bursdag de siste 5 månedene. Kan tyde på at de inviterer de som de faktisk er sammen med på fritiden.

Skal jeg være «den eneste» som holder på prinsippet om å invitere alle jentene eller alle i klassen, også får hun ikke invitasjoner tilbake. Eller skal jeg la henne få viljen sin og invitere de seks hun har kontakt med på kryss og tvers av klassene? Synes dette er vanskelig. Har ikke inntrykk av at noen i klassen ikke har noen å være med. Har også spurt læreren om dette på foreldresamtale. 

Anonymkode: 02318...a51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lar ikke 11åringen bestemme dette. 

Å være med på bursdagfeiring bidrar til samhold og klassemiljø. Når klassen har blitt røsket opp så mange ganger tenker jeg det er viktigere enn noen gang. 

Anonymkode: b0c78...670

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Datteren min fyller 11 år i mars. Hun har ikke hatt bowlingbursdag, lekelandbursdag osv som mange andre har hatt. Hun ønsker seg veldig bursdagsfeiring på megazone, og vi har sagt ja til dette.

Men så er utfordringen at dette er veldig dyrt for oss. Klassene på trinnet har blitt mixet tre ganger på fem år, så hun har gode venner i alle tre klassene. Hun vil gjerne invitere seks gode venner. Vi har alltid invitert hele klassen. (16 stk) men dette blir for dyrt i denne type bursdag, og bursdagsbarnet vil helst ikke. Klassen er i år (igjen) ny, og hun har ikke kontakt med så mange av de utenom. 

Siden ny klasse i august, har hun ikke blitt invitert i bursdag til noen i klassen. Regner med at flere har hatt bursdag de siste 5 månedene. Kan tyde på at de inviterer de som de faktisk er sammen med på fritiden.

Skal jeg være «den eneste» som holder på prinsippet om å invitere alle jentene eller alle i klassen, også får hun ikke invitasjoner tilbake. Eller skal jeg la henne få viljen sin og invitere de seks hun har kontakt med på kryss og tvers av klassene? Synes dette er vanskelig. Har ikke inntrykk av at noen i klassen ikke har noen å være med. Har også spurt læreren om dette på foreldresamtale. 

16 elever?? Det er kjempe liten klasse. Her er klasser på 20-30 stk😱 Innviter jentene ,helt vanlig

Anonymkode: b1bab...644

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å være med på bursdagfeiring bidrar til samhold og klassemiljø. Når klassen har blitt røsket opp så mange ganger tenker jeg det er viktigere enn noen gang. 

Men skal vi være de eneste som fortsetter med dette? Jeg har invitert hele barnehagen og hele klassen i alle år, men det har tydeligvis de aller, aller fleste sluttet med. Ingen invitasjon fra noen i klassen på fem måneder.

Kjennes kjipt å skulle punge ut mange tusen for barn som ikke inviterer tilbake, og som har null og niks å gjøre med hverandre (med mindre de må) 

TS

Skrevet

Deres situasjon synes jeg er unntaket fra regelen. Så lenge hun ikke lar et mindretall i klassen sitte igjen er det helt greit å invitere de hun ønsker fra alle klassene.

Anonymkode: 4e97e...f09

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

16 elever?? Det er kjempe liten klasse. Her er klasser på 20-30 stk😱 Innviter jentene ,helt vanlig

Anonymkode: b1bab...644

Ja, men det jeg har lovet henne koster 300,- pr person. Av de i klassen, er hun venner med to gutter. Jentene har hun null kontakt med. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Siden klassene mikses så ofte som du beskriver, skapes det dessverre ikke gode klassemiljø med gode vennskap. Da blir vennskapene slik du beskriver det; på tvers av klasser på trinnet.

Normalt ville jeg invitert alle jentene i klassen, men når klassesituasjonen er slik du beskriver, ville jeg heller invitert de 6 vennene hun har på tvers av trinnet. 

Jeg syns det absolutt er en uting når skoler mikser klasser på den måten, men det er en annen diskusjon, som jeg ikke skal ta her😅 

Anonymkode: 72461...497

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men skal vi være de eneste som fortsetter med dette? Jeg har invitert hele barnehagen og hele klassen i alle år, men det har tydeligvis de aller, aller fleste sluttet med. Ingen invitasjon fra noen i klassen på fem måneder.

Kjennes kjipt å skulle punge ut mange tusen for barn som ikke inviterer tilbake, og som har null og niks å gjøre med hverandre (med mindre de må) 

TS

Ja, faktisk. Noen av oss må gjøre jobben med å skape et godt klassemiljø, og ikke forvente noe fra andre. Og kanskje hun faktisk blir invitert tilbake til disse.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Siden klassene mikses så ofte som du beskriver, skapes det dessverre ikke gode klassemiljø med gode vennskap. Da blir vennskapene slik du beskriver det; på tvers av klasser på trinnet.

Normalt ville jeg invitert alle jentene i klassen, men når klassesituasjonen er slik du beskriver, ville jeg heller invitert de 6 vennene hun har på tvers av trinnet. 

Jeg syns det absolutt er en uting når skoler mikser klasser på den måten, men det er en annen diskusjon, som jeg ikke skal ta her😅 

Anonymkode: 72461...497

Ja, det er kjempesynd. Fire nye lærere også. De rives fra hverandre gang på gang. En skikkelig uting. Forstår ikke hvorfor heller.

TS

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Finnes det mulighet til å låne gymsal/kantine... på skolen eller i nærmiljøet og arrangere en enkel bursdag for kun jentene eller hele klassen?

Også kan hun og dere invitere de få gode vennene hun har fra tidligere klasser på Megazone, ville i hvertfall ikke brukt 330kr pr stk på 16 mer eller mindre ukjente (selv om dette blir klassekameratene hennes fremover)

• Liker 1
Skrevet

Har dere virkelig ingen kontakt med foreldrene til noen av jentene i klassen hennes. De har jo gått på samme trinn i mange år. 

De skal vel gå to år til i samme klasse, så her ville jeg virkelig engasjert meg i samholdet mellom jentene i klassen gjennom å invitere til bursdag. 

Høres trist ut at hun ikke omgås de hun går i klassen til, og det virker ikke som om de mikser klassene så mye heller, siden hun tydeligvis ikke kjenner dem så godt. 

At det ikke har vært bursdager for jentene i klassen, kan jo stemme. Husker jeg hadde en klasse der 2/3 var født på våren og sommeren. Veldig få bursdager på høsten i det hele tatt! 
Men det vet vel sikkert datteren din. Regner med at læreren nevner om noen har bursdag..?

Anonymkode: c135a...baf

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville latt henne invitere de 6 hun har kontakt med, jeg. Hvorfor skal dere invitere en "haug" unger hun ikke har noe med å gjøre, i håp om bedre klassemiljø? Da måtte det i såtilfelle være en klar avtale om at alle jentene i klassen invitere i alle bursdagene, og sånn er det jo åpenbart ikke. 

Nei, kjør på med 6 stk, dere. 

Anonymkode: 75e4a...29e

• Liker 9
Skrevet

Fra 10 år inviterer vi venner, at samme grunn som du oppgir. Bursdagsselskap er først og fremst for barnets skyld, så kommer samhold og andre argumenter i andre rekke. 

Anonymkode: 316bc...649

Skrevet

Og bare for å nevne det, jeg har på generelt grunnlag nesten gitt opp "barn av idag". 🙈 Vet ikke hvor mye 11åringene der er på mobilen, men føler den ødelegger mye av den sosiale biten av skole og fritid.  De har kanskje kontakt med hverandre via mobil, og hvis det fortsatt er de 6 "gamle" venninnene hun har kontakt med der, så vil det nok mest sannsynlig fortsette sånn. 

Anonymkode: 75e4a...29e

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Må det gå utover lommeboken til ts? Eller at bursdagsbarnet ikke får den opplevelsen hun ønsker deg?

Anonymkode: e2451...591

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja, men det jeg har lovet henne koster 300,- pr person. Av de i klassen, er hun venner med to gutter. Jentene har hun null kontakt med. 

TS

Høres ut som oppskriften på en skikkelig klein bursdagsfeiring. Ingen voksne ville invitert 16 stk til sin egen bursdag hvor man i tillegg kun har god kontakt med to.

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har dere virkelig ingen kontakt med foreldrene til noen av jentene i klassen hennes. De har jo gått på samme trinn i mange år. 

De skal vel gå to år til i samme klasse, så her ville jeg virkelig engasjert meg i samholdet mellom jentene i klassen gjennom å invitere til bursdag. 

Høres trist ut at hun ikke omgås de hun går i klassen til, og det virker ikke som om de mikser klassene så mye heller, siden hun tydeligvis ikke kjenner dem så godt. 

At det ikke har vært bursdager for jentene i klassen, kan jo stemme. Husker jeg hadde en klasse der 2/3 var født på våren og sommeren. Veldig få bursdager på høsten i det hele tatt! 
Men det vet vel sikkert datteren din. Regner med at læreren nevner om noen har bursdag..?

Anonymkode: c135a...baf

Vi hadde 0 kontakt med mange foreldre her gjennom barneskolen.  Var hele tiden omrukleringee på grupper og klasser, så var helt håpløst å vite hvem de gikk I klasse med. Jenta her fikk aldri ordentlig vennine forhold i hele barnetrinnet, først på ungdomskolen det ble stabilt. Barneskolen sa vi vil de ska leke på tvers derfor har vi ikke fast klasse, vi rullerer jevnlig  bytting av det de kalte læringspartner 1 gang i uka. For jenta her fungerte det svært dårlig kan en si 

Så ble som en himmel på ungdomskole fast lærer i så og si alle fag, fast klassekontakter. Fast klasse utenom valgfag der var det blandet.  Da fikk jenta 3 gode venner, og ble og et bedre klassrmiljø hvor de fant på ting etter skolen 

Anonymkode: 2e41b...d6b

Skrevet

Inviter de 6 hun ønsker. Ikke noe mer å tenke på. 

Anonymkode: 8963a...282

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Må det gå utover lommeboken til ts? Eller at bursdagsbarnet ikke får den opplevelsen hun ønsker deg?

hun spurte, og jeg svarte hva jeg hadde gjort.

Omtrent ingen foreldre er villige til å gjøre noe for å bedre klassemiljøet, men noen av oss ser faktisk verdien av samhold i en klasse. Dette kommer ikke av seg selv. 

Alle klager - men ingen vil gjøre jobben. 

Om man bare skal gjøre som alle andre (altså ingenting ), så blir det jo null bedring av klassemiljø og samhold. 

De skal gå de viktigste årene på barneskolen sammen. Jeg hadde virkelig gjort alt for å få til et godt klassemiljø. 
Plutselig blir hun invitert i bursdager etc til de i klassen. 

• Nyttig 1
Skrevet

Ha to bursdagsfeiringer hvis du pinedød skal være prinsipprytter.

En billig en for alle jentene i klassen.

Den dyre for de 6 venninner. 

Anonymkode: cb3d9...c07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...