Gjest Gjest_MacGirl_* Skrevet 31. januar 2006 #1 Skrevet 31. januar 2006 Jeg er en jente på 27 år som er 163 cm og veier ca 54 kg jeg vil så ned og har strevd i mange mnd med mye trening. Jeg har lavt stoffskifte og bruker Levaxin. Jeg kan ikke så mye om stoffskifte så viss noen kan mer er det fint om de kan fortelle meg litt. Jeg spiser sunt, spiser ikke smør eller fett. Spiser ikke for mye. Da jeg spiser det som i andres øyne er normalt, så blir jeg fort sulten og det blir ikke andre. Da blir jeg redd og forstår ikke hva jeg gjør galt :,( Jeg går kansje ned 100 gram men føler det bare går mer opp en ned og dette er palgsomt for meg da jeg vil så ned noen kg og strever så med dette og blir sliten av at det ikke gir noe resultat da jeg trener så mye og det føles bortkasta for det funker ikke, jeg vet hadde andre trent og spist som meg ville de ha gått ned. Hva er galt med meg ? Hva gjør jeg feil :;( Håper noen kan hjelpe meg jeg vil så ha det litt bedre enn jeg har det nå da det er ikke så bra nå
Gjest Madeline Skrevet 31. januar 2006 #2 Skrevet 31. januar 2006 (endret) Du trenger ikke å gå ned i vekt. Nå har du en BMI på 20 og noe under det bør du ikke gå. Det høres ut som du har underliggende problemer og disse løses ikke ved å gå ned i vekt. Du skriver at du ikke har det så bra nå og da er det vel viktigere å finne ut hva som egentlig er problemet? Endret 31. januar 2006 av Hannen
Gjest Gjest_MacGirl_* Skrevet 31. januar 2006 #3 Skrevet 31. januar 2006 Jeg har hatt spiseforstyrrelse og er ikke kvitt den ennå , er jo redd ennå noe av maten selv om jeg er flinkere nå men jeg har alltid veid 45 kg da jeg var frisk før jeg begynte og bli veldig syk og gikk ned til ja det minste vekta viste var vell 35 kg. Da sa Psykolgen vekta de stopper på 45 kg kroppen er fin sånn , men nu sliter jeg med at det var ikke sant og at jeg veier 54 kg og kansje går det mer opp ikke vet jeg :,( Så jeg vil liksom ned vil ikke veie dette og trives ikke. Og jeg må ikke slutte spise for jeg er så flink nå at det må finnes andre metoder og trene og trene og spise mindre hjelper ikke det heller går sikkert bare opp da og :,( Så er sliten av at jeg ikke får til noe sånn som jeg prøver :,( Jeg vil jo ikke bli for syk :,( Er ikke det som er mitt mål men om jeg går ned litt vet jeg at det er bedre for meg for da passer klærne igjen og jeg blir et bedre menneske nå. Er slitsomt og gråte av dette hver dag for jeg får ikke noe til og da føler jeg meg så Mislykka :,(
Gjest ung23 Skrevet 31. januar 2006 #4 Skrevet 31. januar 2006 dette er nesten som å høre meg selv det.. har også hypotyreose, og en BMI på ca 20,5 - noe som jo EGENTLIG er lavt... jeg er muligens blitt litt hysterisk ... da jeg er LIVREDD for å komme dit jeg var da jeg begynte på levaxin jeg Trenger å bevege meg endel for å ha god samvittighet, og når jeg ikke kan det kompenserer jeg dette med å spise Litt mindre.. har dårlig samvittighet i dager!! om jeg skulle skeiet ut på noen måte.. tror egentlig dette kommer av at du-og jeg har denne sykdommen, og VET hva den kan gjøre med kroppen vår. Spis hver 3-4time! det er viktig for å klare å holde energien oppe. du legger ikke på deg av dette, men får en jevnere energi. vet masse om denne sykdommen, siden jeg har vært ganske syk - og satt meg inn i det.. Det Finnes svært lite kunnskap hos de fleste!! leger og svært dårlig med litteratur om sykdommen.
Gjest Gjest_MacGirl_* Skrevet 31. januar 2006 #5 Skrevet 31. januar 2006 Takker for svar Jeg spiser ca før det har gått 3 eller 4 timer , men da jeg spiser blir ikke jeg mett og blir redd og ,da jeg var på det sykeste levde jeg bare på frukt epler,pærer :,( Nå klarer jeg få i meg litt mer normal mat selv om jeg er ikke trygg på alt , føler jeg er for redd for jeg tror det skal bare gå videre opp og jeg vil bare så ned :,( Skal jo ikke bli syk igjen men hvorfor går en ikke ned. Det stopper eller går opp noe gjør jeg galt det føles ivertfall sånn :,( Er du helt frisk fra din sykdom? Da lurer jeg på hvordan klarte du det ? For jeg og vil bli helt frisk har gått en lang vei jeg og mange steg i riktig retning men føler meg mislykka veeeeeeeeldig :,( For jeg har det ikke bra med den sulten som kommer veldig fort, er sliten kan en si :,(
Gjest Gjest_MacGirl_* Skrevet 31. januar 2006 #6 Skrevet 31. januar 2006 Så er jeg redd går man opp av Levaxin eller er det bare en medisin som skal øke stoffskifte , jeg føler meg så dum er så sjenert at jeg tør ikke spørre og grave hos legen jeg med alle ting :,( Er stoffskifte det samme som forbrenningen ? Og har man lavt atoffskifte legger man lettere på seg da og kan ikke spise så mye og kansje må føle sult uff dumme spørsmål jeg kommer med Jeg hater meg selv for at jeg klarte få denne sykdommen og vil helt ut av den bli helt frisk slippe den dumme redseln som jo er der og skremmer meg fra og tørre helt og gå den rette veien.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #7 Skrevet 31. januar 2006 Den sultfølelsen du føler selv om du allerede har spist henger nok sammen med spiseforstyrrelsene dine. Tar faktisk veldig lang tid før kroppens normale sult- og metthetsfølelse fungerer helt igjen. Men det kommer til å skje, bare hold ut! Selv klarte jeg ikke å motså denne gnagende sulten når jeg begynte å spise igjen etter en lang periode med anorexia. Det førte til at jeg la veldig på meg. Ble ikke akkurat friskere psykisk av det kan man si... Bare de som har opplevd det selv, vet hvordan det føles for en spiseforstyrret person å gå opp i vekt. Men omsider begynte sult- og metthetsmekanismene å virke! Så nå er jeg både slank og frisk! Det kommer du også til å bli! Veldig bra at du trener mye! Fortsett for all del med det! Trening i seg selv gjør at man blir mer fornøyd med seg selv også, det er jo noe av kjernen i problemen til oss spiseforstyyrede (at vi ikke er fornøyd med oss selv altså..). Føler veldig med deg, vet akkurat hvordan du har det! Masse, masse lykke til - du klarer dette!
Gjest ung23 Skrevet 1. februar 2006 #8 Skrevet 1. februar 2006 hypotyreose er en sykdom du har livet ut, og du må medisineres med levaxin. Dette fordi skjoldbruskkjertelen ikke fungerer - Når du har riktig dose med TSH normalverdien er 0,3-5,0 - selv trives jeg best i den nedre del og du må også komme innenfor normalverdiene på T3 og t4... regner med at du går jevnlig til blodprøvkontroll. be om å få utskrift av verdiene dine, og noter. Alt fra forrskjell fra sist gang, søvnbehov, smerter, mens lengede, vann i kroppen osv osv.. alle plager du har. Nå har jeg merket at jeg blir mere sulten om jeg er sliten. Det er viktig å få god nok hvile - sov masse i de periodene du har behov for det. så det ER mulig at sultfølelesen du føler er nettopp fordi du er inne i en "sliten" periode, og da kan en spise og spise og spise..... Uten å bli mett - Jeg har det iallefall sånn - men det er derfor jeg også er redd for å bli der jeg var Selv prøver jeg å holde meg til samme mengde mat hver dag - og heller slappe av litt ekstra de dagene jeg har behov for det Uansett, så er det Viktig å ha en lege du trives med!
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #9 Skrevet 1. februar 2006 hypotyreose er en sykdom du har livet ut, og du må medisineres med levaxin. Dette fordi skjoldbruskkjertelen ikke fungerer - Når du har riktig dose med TSH normalverdien er 0,3-5,0 - selv trives jeg best i den nedre del og du må også komme innenfor normalverdiene på T3 og t4... regner med at du går jevnlig til blodprøvkontroll. be om å få utskrift av verdiene dine, og noter. Alt fra forrskjell fra sist gang, søvnbehov, smerter, mens lengede, vann i kroppen osv osv.. alle plager du har. Nå har jeg merket at jeg blir mere sulten om jeg er sliten. Det er viktig å få god nok hvile - sov masse i de periodene du har behov for det. så det ER mulig at sultfølelesen du føler er nettopp fordi du er inne i en "sliten" periode, og da kan en spise og spise og spise..... Uten å bli mett - Jeg har det iallefall sånn - men det er derfor jeg også er redd for å bli der jeg var Selv prøver jeg å holde meg til samme mengde mat hver dag - og heller slappe av litt ekstra de dagene jeg har behov for det Uansett, så er det Viktig å ha en lege du trives med! ← Fint at noen har kunnskap om dette og kan bidra litt! Men trådstarter sliter også med spiseforstyrrelser, og jeg har inntrykk av at det er sistnevnte sykdom hun sikter til når hun snakker om at hun lengter etter å bli frisk. Og det går an å bli frisk kjære trådstarter! Nå har du det ekstra tungt fordi du sliter med hypotyreose i tillegg da. Sulten du referere til passer inn i bildet av en anorektiker som begynner å spise igjen ja... Kroppen tror den har vært utsatt for hungersnød og vil ha i seg så mye energi som mulig for å spare til neste hungersnød! Det tar opptil 2 år før sult- og metthetsmekanismer normaliserer seg hos en tidligere anorektiker. Lykke til!
Gjest Gjest_MacGirl_* Skrevet 7. februar 2006 #10 Skrevet 7. februar 2006 Heisann Tusen takk for svar mye her som jeg ikke viste og det er fint og få litt mer greie på ting Ja er riktig jeg ønsker og bli frisk av Spiseforstyrrelsen mest av alt Det er bra det er hååååp
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå