Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan ein referera til ein artikkel som omhandlar samandrag av litteratur innan eit område, eller må ein henvisa til den opphavelege artikkelen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hvilket nivå oppgaven din er på, og hvor greit det er å finne originalartikkelen.

I hovedoppgaven min ble jeg bedt om av veileder at så langt som det var mulig å henvise til originalartikler istedet for Review-artikler (oversiktsartikler).

Skrevet

Jo, dette er også snakk om ei hovudoppgåve. Var redd for at det var slik du sa, men tenkte kanskje det var anleis når det var reviewartiklar. Ser at andre artiklar har referert til denne artikkelen...

Gjest Gjest_gaja_*
Skrevet

de krever mer i et hovedfag enn i en tilfeldig artikkel. man bruker jo to år på oppgaven, mens en artikkel ofte er skrevet på et par måneder.

tar jo ikke _så_ lang tid å bla gjennom originalartiklene. ingen som venter at du har lest hvert bidige ord, bare at du har sjekka at det du siterer faktisk stemmer :)

det morsomme er når man finner ut at folk de siste 50 åra har tatt fullstendig feil, fordi de ikke har lest originalartikkelen, bare sitert annenhånds :sjarmor:

Skrevet (endret)
de krever mer i et hovedfag enn i en tilfeldig artikkel. man bruker jo to år på oppgaven, mens en artikkel ofte er skrevet på et par måneder.

Ein brukar eitt år på oppgåva ;) Og ein artikkel bør vel vera veldig bra for å i det heile bli publisert i eit tidsskrift...

Endret av Årolilja
Skrevet

Men sjølvsagt er det lurast å sjekka opp i originalartikkelen først :)

Gjest Gjest_gaja_*
Skrevet
Ein brukar eitt år på oppgåva ;) Og ein artikkel bør vel vera veldig bra for å i det heile bli publisert i eit tidsskrift...

de få som blir ferdige på normert tid bruker kanskje ett år ;) jeg har aldri møtt noen slike :)

det er ekstremt varierende kvalitet på vitenskaplige artikler. hvis man har et kjent navn får man publisert hva man vil. jeg har hørt om artikler i Nature som er skrevet på ei helg. Jeg har funnet masse feil (særlig i forbindelse med siteringer) i artikler publisert i "bra" tidsskrifter. En som godkjenner artikler til tidsskrifter vil bruke maks ei uke på lese gjennom den, og oppdager ikke alle feil, mens sensor til oppgava di har en måned på seg (etter det gamle opplegget ihvertfall), og er derfor mye mer grundig.

gjør du en master er det noe helt annet. kravene er visst en god del lavere da.

Skrevet (endret)

...

Endret av Eurydike

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...