Gå til innhold

Kokesjokolade i stedet for bakekakao?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal lage sjokoladekake hvor det skal være 3-4 ss bakekakao. Har ikke bakekakao, men plenty av sjokolade. Kan jeg erstatte bakekakao med smeltet sjokolade?

• Hjerte 1
Skrevet

Du kan smelte kokesjokolade og bruke 1 ss mindre smeltet kokesjokolade enn antall ss av kakao. Ville brukt 3 ss smeltet kokesjokolade hvis jeg var deg.
Alternativt kan du finne en oppskrift med kokesjokolade i kake, å bake den i stedet.

• Nyttig 1
Skrevet

Ja :D bruker kokesjokolade til og med til kakao 

• Liker 1
Skrevet

Ville kun brukt sjokolade om den inneholdt minimum 70% kakao, da ville jeg lagt til 1-2 spiseskjeer mer av smeltet sjokolade vs bakekakao. Og samtidig redusert sukkermengden tilsvarende det som er i sjokoladen. Vanlig kokesjokolade inneholder knapt sjokolade og er stappet med sukker, så det ville jeg ikke brukt.

Anonymkode: ae642...98f

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg ville funnet en oppskrift med sjokolade i oppskriften. Det blir nok litt lite sjokoladesmak på kaken om du bytter ut antall ss kakao med lik mengde sjokolade. 

Anonymkode: 9a96e...62a

• Nyttig 1
Skrevet
Maskinfører skrev (3 timer siden):

Ja :D bruker kokesjokolade til og med til kakao 

Det er ikke "kakao", det er "varm sjokolade". Det er to varianter av samme drikk, som nå begge kalles "kakao" - fordi begrepet "varm sjokolade" er så å si falt ut. 

"Kakao" er egentlig den "kjipe" versjonen av "varm sjokolade". "Kakao" lages med kakaopulver og sukker. "Varm sjokolade" lages med kokesjokolade, som i tillegg inneholder kakaofett.

Anonymkode: e18b5...481

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Takk for svar! Kaka ble god, i tilfelle noen lurte 😁

• Liker 4
Skrevet
Eun skrev (5 timer siden):

Takk for svar! Kaka ble god, i tilfelle noen lurte 😁

Hva gjorde du da?🧐

Skrevet
Belima skrev (51 minutter siden):

Hva gjorde du da?🧐

Jeg hadde cirka 40g smeltet kokesjokolade i røra. Ble veldig bra!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er ikke "kakao", det er "varm sjokolade". Det er to varianter av samme drikk, som nå begge kalles "kakao" - fordi begrepet "varm sjokolade" er så å si falt ut. 

"Kakao" er egentlig den "kjipe" versjonen av "varm sjokolade". "Kakao" lages med kakaopulver og sukker. "Varm sjokolade" lages med kokesjokolade, som i tillegg inneholder kakaofett.

Anonymkode: e18b5...481

Det er varm sjokolade ja da lærte man noe nytt i dag også :) selv liker jeg varm sjokolade i stedet :D 

• Liker 2
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...