Gå til innhold

Kreve fast stilling som tilkallingsvikar

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har vært ansatt i mer enn tre år, men jeg har de siste to årene jobbet veldig lite ved arbeidsplassen (grunnet graviditet og permisjon). Kan jeg likevel kreve fast stilling? Hvordan vet jeg hvor mange prosent fast jeg kan kreve?

Anonymkode: eaaba...c5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan vel ikke kreve fast stilling hvis du bare er tilkallingsvikar? Det var iallfall ikke sånn den gangen jeg var det (som riktignok er en god stund siden, da det var fire år som var regelen). 

Jeg fikk det likevel, sannsynligvis fordi lederen min ønsket å beholde meg og kunne argumentere oppover i systemet. Han regna ut hvor mye jeg hadde jobbet de siste par årene og krevde fast stilling ut fra det. Jeg hadde i praksis jobbet nesten fullt (flere småvikariat + masse tilkallingsvakter) så jeg fikk 90 %. 

Anonymkode: 47397...899

• Liker 1
Skrevet

Hva slags tilkallingsvikar har du vært? Type en og en dag når de trenger noen? Eller har du fått oppdrag over lengre periode?

Uansett, så kan du nok ikke kreve fast ansettelse i din situasjon siden du ikke har jobbet særlig de to siste årene. Man må jobb sammenhengende over 3 år og bevise at arbeidsgiver trenger deg for å kunne kreve dette. Hvis du har jobbet lite de to siste årene så betyr det jo at arbeidsgiver har klart seg uten deg. 

Anonymkode: 8ca33...bea

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva slags tilkallingsvikar har du vært? Type en og en dag når de trenger noen? Eller har du fått oppdrag over lengre periode?

Uansett, så kan du nok ikke kreve fast ansettelse i din situasjon siden du ikke har jobbet særlig de to siste årene. Man må jobb sammenhengende over 3 år og bevise at arbeidsgiver trenger deg for å kunne kreve dette. Hvis du har jobbet lite de to siste årene så betyr det jo at arbeidsgiver har klart seg uten deg. 

Anonymkode: 8ca33...bea

En annen ting er at kontrakten som tilkallingsvikar er jo nesten ikke verdt noen ting. Det er jo bare å la være å ringe hvis de vil prioritere noen andre.

Anonymkode: 541fa...105

• Liker 1
Skrevet

Du kan kreve fast stilling i samme stillingsstørrelse som du faktisk har jobbet. Det er hvor mye du jobber pr måned som sier hvor stort behov arbeidsplassen har, og dermed gir grunnlag for hvorfor du skal være fast ansatt fremfor midlertidig ansatt på lav eller ingen stillingsprosent.

Ta kontakt med fagforeningen for å få hjelp til å beregne hvor stor stilling du har krav på.

Anonymkode: a2fd7...45b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du kan kreve fast stilling i samme stillingsstørrelse som du faktisk har jobbet. Det er hvor mye du jobber pr måned som sier hvor stort behov arbeidsplassen har, og dermed gir grunnlag for hvorfor du skal være fast ansatt fremfor midlertidig ansatt på lav eller ingen stillingsprosent.

Ta kontakt med fagforeningen for å få hjelp til å beregne hvor stor stilling du har krav på.

Anonymkode: a2fd7...45b

Med mindre arbeidsgiver kan bevise at dette er midlertidig for å dekke for eksempel sykefravær eller permisjon periodevis. Har du opphold på noen måneder, vil det svekke saken din

Anonymkode: 80c84...b45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...