AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #1 Skrevet 5. februar 2024 Har vært ansatt i mer enn tre år, men jeg har de siste to årene jobbet veldig lite ved arbeidsplassen (grunnet graviditet og permisjon). Kan jeg likevel kreve fast stilling? Hvordan vet jeg hvor mange prosent fast jeg kan kreve? Anonymkode: eaaba...c5c
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #2 Skrevet 6. februar 2024 Du kan vel ikke kreve fast stilling hvis du bare er tilkallingsvikar? Det var iallfall ikke sånn den gangen jeg var det (som riktignok er en god stund siden, da det var fire år som var regelen). Jeg fikk det likevel, sannsynligvis fordi lederen min ønsket å beholde meg og kunne argumentere oppover i systemet. Han regna ut hvor mye jeg hadde jobbet de siste par årene og krevde fast stilling ut fra det. Jeg hadde i praksis jobbet nesten fullt (flere småvikariat + masse tilkallingsvakter) så jeg fikk 90 %. Anonymkode: 47397...899 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #3 Skrevet 6. februar 2024 Hva slags tilkallingsvikar har du vært? Type en og en dag når de trenger noen? Eller har du fått oppdrag over lengre periode? Uansett, så kan du nok ikke kreve fast ansettelse i din situasjon siden du ikke har jobbet særlig de to siste årene. Man må jobb sammenhengende over 3 år og bevise at arbeidsgiver trenger deg for å kunne kreve dette. Hvis du har jobbet lite de to siste årene så betyr det jo at arbeidsgiver har klart seg uten deg. Anonymkode: 8ca33...bea
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #4 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva slags tilkallingsvikar har du vært? Type en og en dag når de trenger noen? Eller har du fått oppdrag over lengre periode? Uansett, så kan du nok ikke kreve fast ansettelse i din situasjon siden du ikke har jobbet særlig de to siste årene. Man må jobb sammenhengende over 3 år og bevise at arbeidsgiver trenger deg for å kunne kreve dette. Hvis du har jobbet lite de to siste årene så betyr det jo at arbeidsgiver har klart seg uten deg. Anonymkode: 8ca33...bea En annen ting er at kontrakten som tilkallingsvikar er jo nesten ikke verdt noen ting. Det er jo bare å la være å ringe hvis de vil prioritere noen andre. Anonymkode: 541fa...105 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #5 Skrevet 6. februar 2024 Du kan kreve fast stilling i samme stillingsstørrelse som du faktisk har jobbet. Det er hvor mye du jobber pr måned som sier hvor stort behov arbeidsplassen har, og dermed gir grunnlag for hvorfor du skal være fast ansatt fremfor midlertidig ansatt på lav eller ingen stillingsprosent. Ta kontakt med fagforeningen for å få hjelp til å beregne hvor stor stilling du har krav på. Anonymkode: a2fd7...45b 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #6 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Du kan kreve fast stilling i samme stillingsstørrelse som du faktisk har jobbet. Det er hvor mye du jobber pr måned som sier hvor stort behov arbeidsplassen har, og dermed gir grunnlag for hvorfor du skal være fast ansatt fremfor midlertidig ansatt på lav eller ingen stillingsprosent. Ta kontakt med fagforeningen for å få hjelp til å beregne hvor stor stilling du har krav på. Anonymkode: a2fd7...45b Med mindre arbeidsgiver kan bevise at dette er midlertidig for å dekke for eksempel sykefravær eller permisjon periodevis. Har du opphold på noen måneder, vil det svekke saken din Anonymkode: 80c84...b45 1
AnonymBruker Skrevet 22. august #7 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 18.35): Med mindre arbeidsgiver kan bevise at dette er midlertidig for å dekke for eksempel sykefravær eller permisjon periodevis. Har du opphold på noen måneder, vil det svekke saken din Anonymkode: 80c84...b45 Men hvis det er «midlertidig» i mange år, har arbeidsgiveren en dårlig sak Anonymkode: a64c2...c48
AnonymBruker Skrevet 22. august #8 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (På 5.2.2024 den 22.47): Har vært ansatt i mer enn tre år, men jeg har de siste to årene jobbet veldig lite ved arbeidsplassen (grunnet graviditet og permisjon). Kan jeg likevel kreve fast stilling? Hvordan vet jeg hvor mange prosent fast jeg kan kreve? Anonymkode: eaaba...c5c Tilkallingsvikar har ikke krav på fast stilling. Det er som ansatt vikar sammenhengende i en viss periode du kan ha krav på fast stilling. Snakk med fagforeningen din om du er usikker. Anonymkode: ce75f...6de 2
AnonymBruker Skrevet 22. august #9 Skrevet 22. august Hva om man mangler utdanning, men har jobbet litt mer en 50 % som tilkallingsvikar i tre år? Dette gjelder bolig for psykisk utviklingshemmede. Anonymkode: 97f5b...bd1
AnonymBruker Skrevet 22. august #10 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva om man mangler utdanning, men har jobbet litt mer en 50 % som tilkallingsvikar i tre år? Dette gjelder bolig for psykisk utviklingshemmede. Anonymkode: 97f5b...bd1 Du burde ha en god sak iallefall! De teller nok bare bakover i to år. Mulig du ikke får i den boligen du jobber i nå, men at du får i en annen bolig. Og da tilsvarende den 50% du har jobbet. Anonymkode: 4c7ba...5be
AnonymBruker Skrevet 22. august #11 Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (På 5.2.2024 den 22.47): Har vært ansatt i mer enn tre år, men jeg har de siste to årene jobbet veldig lite ved arbeidsplassen (grunnet graviditet og permisjon). Kan jeg likevel kreve fast stilling? Hvordan vet jeg hvor mange prosent fast jeg kan kreve? Anonymkode: eaaba...c5c Nei Anonymkode: 24669...727 2
AnonymBruker Skrevet 24. august #12 Skrevet 24. august Hei! Selv om du har vært tilkallingsvikar og ikke har hatt en fast stilling eller et sammenhengende vikariat etter arbeidsmiljøloven § 14-9, utelukker ikke dette at du kan ha krav på fast ansettelse. Dette må vurderes konkret ut fra hvordan arbeidsforholdet faktisk har vært praktisert over tid. Dersom du over en lengre periode har arbeidet jevnlig og i et omfang som tilsier en stabil tilknytning til arbeidsgiver, kan det være grunnlag for å vurdere om vilkårene for fast ansettelse er oppfylt. I en slik vurdering vil det blant annet bli sett på hvor mye du har arbeidet, hvor regelmessig du har vært benyttet, om det har vært reelle opphold mellom arbeidsperiodene, og om arbeidsgiver over tid har hatt et stabilt og vedvarende behov for arbeidskraft. Det kan også være aktuelt å vurdere om du har et krav på fast ansettelse etter den ulovfestede grunnbemanningslæren. Denne bygger på at arbeidsgiver som hovedregel skal dekke et varig og forutsigbart arbeidskraftsbehov gjennom faste stillinger, og ikke ved langvarig og løpende bruk av tilkallingsvikarer. Dersom du over tid har vært benyttet til å dekke et slikt behov, kan dette inngå som et moment i vurderingen. Dersom arbeidsforholdet er i kommunal sektor, vil kommunen normalt bli ansett som én arbeidsgiver. Vurderingen vil derfor ikke nødvendigvis være begrenset til den enkelte avdelingen eller virksomheten du har arbeidet ved. Det kan være relevant å se på ditt samlede arbeidsomfang og din samlede tilknytning til kommunen, også dersom arbeidet har vært utført ved flere ulike tjenestesteder eller enheter. Hvorvidt du er ufaglært eller ikke har formell utdanning, er heller ikke nødvendigvis avgjørende for vurderingen av om du kan ha krav på fast ansettelse. Dersom det kommer til at du har krav på fast stilling, er det ikke et vilkår at stillingen må være ved akkurat samme arbeidssted eller avdeling som du hovedsakelig har arbeidet ved. Det avgjørende vil være hvilke arbeidsoppgaver du er kvalifisert til å utføre, og om det finnes arbeid av noenlunde samme karakter innenfor arbeidsgivers virksomhet. Det må derfor foretas en konkret vurdering av både ditt kompetansegrunnlag, erfaringen du har opparbeidet deg, og hvilke arbeidsoppgaver du faktisk har utført over tid. Om vilkårene for fast ansettelse er oppfylt, må vurderes konkret i den enkelte sak. Det avgjørende er ikke hva arbeidsforholdet har vært kalt, men hvordan arbeidsforholdet faktisk har fungert i praksis, omfanget av arbeidet som er utført og arbeidsgivers reelle behov for arbeidskraft. Lykke til! Anonymkode: 84ca9...ed0 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå