Gå til innhold

Reiseutgifter ved samvær.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så jeg kjører til og fra samvær og tar utgiftene med det. Mor er ufør og jeg tjener derfor en god del mer. Er det noe måte å få tilbake noe av de utgiftene? Står mn kn kreve tilbake gjennom nav men bre i særlig tilfeller. Noen som veit?

Anonymkode: 9d8b9...783

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er opp til dere som foreldre å fordele reisekostnader ved samvær på den måten dere mener passer best. Det er en privat sak. Hvis dere ikke blir enige om noe annet, skal dere dele reisekostnadene forholdsmessig mellom dere etter størrelsen på inntekten deres.

Anonymkode: 0dfa3...f51

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er opp til dere som foreldre å fordele reisekostnader ved samvær på den måten dere mener passer best. Det er en privat sak. Hvis dere ikke blir enige om noe annet, skal dere dele reisekostnadene forholdsmessig mellom dere etter størrelsen på inntekten deres.

Anonymkode: 0dfa3...f51

Men det vil hun jo ikke. Men nav kan jo kreve det inn? Men hva er særlige tilfeller? 

Skrevet

Hvis du flytta burde du stå for utgiftene. 

Men i bunn og grunn skal de deles etter inntekt. 

Her flyttet far langt unna. Såpass at fly er eneste mulighet med mindre man vil ta tog og båt i dagesvis. 

Og fordi jeg har størst inntekt av oss må jeg betale det meste av reiseutgiftene selv om jeg ba han innstendig om å ikke flytte fra barna sine.

Anonymkode: e1083...95c

• Liker 3
Skrevet

Reglene om deling av reisekostnader ved samvær står i barneloven § 44.
Foreldre som ikke avtaler noe annet skal dele på kostnadene til samværsreiser. Fordelingen skal skje i forhold til størrelsen på inntektene deres

Anonymkode: 13d31...319

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Reglene om deling av reisekostnader ved samvær står i barneloven § 44.
Foreldre som ikke avtaler noe annet skal dele på kostnadene til samværsreiser. Fordelingen skal skje i forhold til størrelsen på inntektene deres

Regjeringen skriver videre:

«Hovedregelen kan unntaksvis fravikes dersom det foreligger særlige grunner som gjør en annen fordeling rimelig. Dersom en av partene mener at det foreligger særlige grunner, kan han eller hun be Arbeids- og velferdsetaten fastsette fordelingen av reisekostnader eller reise sak for forliksrådet.»

• Liker 1
Skrevet

Hva vil skje med bidraget om hun ber om at den skal beregnes på nytt? Det kan være noe å ta i mente om du tenker det er en kamp som er verdt å ta.

Samværsutgiftene deles etter inntekten. Se på sist bidragsvedtak og se hvor mange % du skal stå for og hva som da blir mors andel.

Anonymkode: 4c74c...604

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva vil skje med bidraget om hun ber om at den skal beregnes på nytt? Det kan være noe å ta i mente om du tenker det er en kamp som er verdt å ta.

Samværsutgiftene deles etter inntekten. Se på sist bidragsvedtak og se hvor mange % du skal stå for og hva som da blir mors andel.

Jeg betaler to tredjedeler.. hun er jo ufør så lav intekt.

Skrevet

Men jeg får tilbake en tredjedel av utgiftene om jeg sender inn da?

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Men ønsker du at eksen din skal ha enda dårligere økonomi? For det er jo det som skjer, og det vil jo i siste instans gå ut over barnet. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du må sende melding til mor om det. Legg ved beregningen dine og kontonr.

Hvordan gjøre opp reisekostnadene?

Dere må selv avtale hvordan betalingen av reisekostnadene skal skje dere imellom. Dette gjelder uansett om dere selv blir enige om fordeling av reisekostnadene, eller om NAV har fastsatt fordelingen for dere. NAV kan ikke kreve inn reisekostnader ved samvær.

Hvis du ikke får pengene dine fra den andre forelderen, kan du kontakte namsmannen. For at namsmannen skal kunne kreve inn pengene, må et av disse punktene være oppfylt:

• NAV har fastsatt hvordan fordelingen av reisekostnadene mellom dere skal være.
  • NAV har bekreftet gyldigheten av en skriftlig avtale mellom dere om fordelingen av reisekostnader ved samvær.

Les mer om saksgang hos namsmann og forliksråd (politiet.no).

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Så jeg kjører til og fra samvær og tar utgiftene med det. Mor er ufør og jeg tjener derfor en god del mer. Er det noe måte å få tilbake noe av de utgiftene? Står mn kn kreve tilbake gjennom nav men bre i særlig tilfeller. Noen som veit?

Du er vesentlig bedre stillt, likevel vil du kreve mer?
Er det kun for å ta igjen? Ta hevn for noe?

Hva med å vise litt storsinn? Din oppførsel mot barnets mor VIL bli lagt merke til... av barnet. Og om du står på ditt vil det naturligvis gå ut over barnet den tiden det er hos henne. Og det kan fort smelle tilbake på deg selv om / når barnet forstår hva som skjer.

Sett det på godvilje-kontoen. Et godt samarbeid med god historie er enormt mye verdt. Hvem vet ... brått så byttes rollene; da er det du som er i grøfta og kunne trenge en hånd, framfor en langfinger.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun er ufør du er i jobb, det er antagelig ingen ting å hente. Den som kan gi deg et svar i din sak, er NAV. Ingen hjelp i å spørre noen her.

Anonymkode: d37a0...0a7

Skrevet
Even Tuell skrev (20 minutter siden):

Du er vesentlig bedre stillt, likevel vil du kreve mer?
Er det kun for å ta igjen? Ta hevn for noe?

Hva med å vise litt storsinn? Din oppførsel mot barnets mor VIL bli lagt merke til... av barnet. Og om du står på ditt vil det naturligvis gå ut over barnet den tiden det er hos henne. Og det kan fort smelle tilbake på deg selv om / når barnet forstår hva som skjer.

Sett det på godvilje-kontoen. Et godt samarbeid med god historie er enormt mye verdt. Hvem vet ... brått så byttes rollene; da er det du som er i grøfta og kunne trenge en hånd, framfor en langfinger.

Jeg betaler bidrag og selvfølgelig skal hun også dekke sin del. Jeg kjører både for å hente og å levere, det er mye tid og penger.

Skrevet

Hvor lang reise er det, og hva er kostnaden?

Anonymkode: ba255...172

Skrevet

Her betaler far kostnader ved samvær, altså reiseutgifter og mat til barnet. Jeg får 4300 i barnebidrag. Han tjener tre ganger så mye som meg. Jeg synes det hadde vært spesielt om jeg skulle betalt han for å komme til oss. Når vi besøker han, så betaler jeg egne reiseutgifter og mat.

Anonymkode: e2d09...7e9

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg betaler bidrag og selvfølgelig skal hun også dekke sin del. Jeg kjører både for å hente og å levere, det er mye tid og penger.

Hvor mye tid og hvor mye penger er spørsmålet ... versus hvilken belastning du utsetter ex-en og barnet for, versus hvilke signaler du sender til barnet ... versus det du kan skrive på goodwill-kontoen for framtiden.
Alle, både deg, exen og barnet har stor glede av at dere voksne er rundhåndet og ikke lager mer trøbbel og bråk enn høyst nødvendig.

Er det virkelig verdt det?
Et det så trangt hos deg (som tjener mest) at du må jakte de siste kronene ut av en ufør med barn?

Mitt forslag er å se på det som en mulighet til å vise barnet at du er til å stole på, at du ordner og er trygg ... at alt "bare ordner seg" hos deg. Det tror jeg du vil ha uendelig mye igjen for senere. Du får i hvert fall ingen poeng what-so-ever av barnet ditt når hun/han forstår litt mer av hva som foregår. Husk, det er ikke bare en ex du tar igjen på her. Du tar igjen på moren til barnet ditt... og barn er som kjent beskyttende ovenfor sine foreldre. Du kan fort få en del skurkepoeng.

Igjen, er det verdt det?

• Liker 1
Skrevet

Folk som prøver tjene penger på barnet sitt framfor å ta ansvar.  

Anonymkode: 63d1e...ece

• Liker 1
Skrevet

Det skal vel i utgangspunktet deles. Hvis du mener at det tar for lang tid å kjøre frem og tilbake kan du be barnet om å ta buss.

Hvorfor bor dere ikke nærmere hverandre? Det hadde jo opplagt vært enklere for barnet.

Anonymkode: 4579a...53e

Skrevet

Denne kamelen bør du bare svelge. 

Det du oppfatter som økonomisk rettferdighet er ikke verdt det etter man hensyntar hvor mye admin dette er og hvor mye krangling det kan bli. Dette hadde jeg lett droppet. 

Anonymkode: 1d24d...ecc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...