Gå til innhold

HVA SKAL JEG SPISE!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei av å ikke vite hva jeg skal putte i meg av mat. Det eer så mye forskjellig råd og meninger. Skal jeg starte dagen med karbohydrater eller ikke? Skal jeg spise lite som type knekkebrød eller skal jeg deise på med 30 gram proteiner til frokost? Fatter ikke. Blir så frustrert. Jeg vil bare ha noe enkelt, som gir resultater i form av vektnedgang. Ja her kommer også fysisk aktivitet å slike faktorer inn. Men alle kan være enige nå om at det er kostholdet uansett som må være pri 1. Jeg er godt kjent med å telle kalorier, har gjort det før å helt ærlig - jeg gikk ned i vekt med knekkebrøddietten. Det er for over 10 år siden, å den vekten jeg har fått som ekstra polstring nå, den kommer av p-pille slutt. + 20 vakre kilo. Booom. Jepp. Heldig med den. Nå sliter jeg med å velge hvordan strategi jeg skal legge fremover fordi jeg trenger å se den vekten dale litt. Skjønner at her må det inn med en livsstilsendring uansett. Det skal jeg. Men trenger ett eller annet som puffer den vekten nedover litt mer enn ett par gram hver uke i en kort periode 🤯🤯🤯

Så - hva ville DU gjort? 🤔 

Anonymkode: d699d...10a

• Liker 2
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gaaaah! Sitter i samme stol og ruger på samme problem🙈 
Man vet egentlig hva man skal gjøre, men det er likevel vanskelig. 
I dag startet jeg knekkebrøddietten. Må litt raskt ned i vekt pga 2 (!!) operasjoner fremover. 

Jeg kan tenke meg å leve på ren mat og fokus på protein etter vekttap-  men jeg går litt for tregt ned i vekt av det. 
Så! Planen er knekkebrøddiett og deretter kun ren mat + prot. 
Jeg må bare ikke vingle nå…🙈

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er så lei av å ikke vite hva jeg skal putte i meg av mat. Det eer så mye forskjellig råd og meninger. Skal jeg starte dagen med karbohydrater eller ikke? Skal jeg spise lite som type knekkebrød eller skal jeg deise på med 30 gram proteiner til frokost? Fatter ikke. Blir så frustrert. Jeg vil bare ha noe enkelt, som gir resultater i form av vektnedgang. Ja her kommer også fysisk aktivitet å slike faktorer inn. Men alle kan være enige nå om at det er kostholdet uansett som må være pri 1. Jeg er godt kjent med å telle kalorier, har gjort det før å helt ærlig - jeg gikk ned i vekt med knekkebrøddietten. Det er for over 10 år siden, å den vekten jeg har fått som ekstra polstring nå, den kommer av p-pille slutt. + 20 vakre kilo. Booom. Jepp. Heldig med den. Nå sliter jeg med å velge hvordan strategi jeg skal legge fremover fordi jeg trenger å se den vekten dale litt. Skjønner at her må det inn med en livsstilsendring uansett. Det skal jeg. Men trenger ett eller annet som puffer den vekten nedover litt mer enn ett par gram hver uke i en kort periode 🤯🤯🤯

Så - hva ville DU gjort? 🤔 

Det som funket for deg sist. Skjønner ikke problemet.

• Liker 2
Skrevet
Hatsumomo skrev (13 minutter siden):

Det som funket for deg sist. Skjønner ikke problemet.

Hehe jeg ser den. Virker som det er ganske tydelig ja. Poenget er at jeg får så mye informasjon fra alle kanter om hva jeg burde gjøre. Og spesielt i et helseperspektiv. Mange vil tenke at det overhodet ikke er bra å spise knekkebrød dietten fordi den raskt blir full av stivelse og lite proteiner. Også har man gjengen som roper varsku om prosessert mat og slikt. Da blir man kok forvirret. Man ønsker jo å gjøre det som er best for kroppen og helsen, SAMTIDIG som man går ned i vekt. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Tindre1 skrev (25 minutter siden):

I dag startet jeg knekkebrøddietten. Må litt raskt ned i vekt pga 2 (!!) operasjoner fremover. 

Jeg kan tenke meg å leve på ren mat og fokus på protein etter vekttap-  men jeg går litt for tregt ned i vekt av det. 

Så bra at jeg ikke er alene her (men samtidig skulle jeg ønske ingen av oss var i denne situasjonen😅). Kjører du knekkebrød til alle måltider utenom middag da? 

Skrevet
Tindre1 skrev (26 minutter siden):

Knekkebrøddietten er uhyre effektiv.

Anonymkode: a08a2...b85

• Nyttig 1
Skrevet

Det er nok ingen metode som passer alle, dessverre. Det krever mye prøving og feiling og bli kjent med egen kropp. For min del hjalp det å spise masse proteiner, for det holdt meg mett lenge. Men jeg holdt meg heller ikke unna karbohydrater, havregrøt er for eksempel en del av mitt kosthold. Samtidig holdt jeg kostholdet tilnærmet sukkerfritt, spiste ikke etter kl. 20 (som regel iallfall, med enkelte unntak). 

Anonymkode: faa73...cde

• Nyttig 1
Skrevet

To store måltider om dagen mellom 12-19 funker for meg! Da kan jeg spise meg god og mett (råvarebasert) og samtidig ligge i underskudd uten å være sulten. Følger Marit Kolby sine råd og har aldri følt meg bedre. 

Prøv ut en strategi om gangen. Alt annet enn å sitte og tenke på hva du kan gjøre er lirt. Kom i gang og kjenn på kropp og sinn hva du trives med. Heia deg! 

Anonymkode: c399a...a73

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Du må nesten finne noe du kan leve med da. Jeg spiser både proteiner, fett og karbohydrater i hvert måltid. Fokus på proteiner da jeg trener styrke, det holder meg også mett lengre. Orker ikke å tenke så avansert, da holder man ikke ut i lengden. Gode råvarer og alt usunt med måte. 

Anonymkode: c7828...d51

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Stopp å bruk energien på å lese deg opp på den ene eller den andre dietten og spis det du selv liker, men tenk kalorier slik at du inntar mindre enn det du forbrenner.

Anonymkode: bf600...093

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Stopp å bruk energien på å lese deg opp på den ene eller den andre dietten og spis det du selv liker, men tenk kalorier slik at du inntar mindre enn det du forbrenner.

Jeg vil anbefale det motsatte. Sett deg inn i hva mennesker er laget for å spise, og spis mest av det og minst mulig av andre ting. Da er det helt unødvendig å telle kalorier eller å ikke spise seg mett.

Anonymkode: 3791b...deb

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vil anbefale det motsatte. Sett deg inn i hva mennesker er laget for å spise, og spis mest av det og minst mulig av andre ting. Da er det helt unødvendig å telle kalorier eller å ikke spise seg mett.

Uansett hva man spiser så gjelder regelen kalorier inn kalorier ut. Og hva vi mennesker er lagd for å spise er en helt annen diskusjon.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Uansett hva man spiser så gjelder regelen kalorier inn kalorier ut.

Ja, men det betyr ikke at folk skal måtte telle kalorier. Hvis det er nødvendig, spiser de per definisjon feil mat.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Å følge de offisielle kostholdsrådene tror jeg er en god start for de alle fleste. 

Ellers tror jeg det handler mye om smak og behag, evt. hva kroppen din trives med? Noen mener f. eks. at en blir tykk av karbohydrater. Jeg lever neste utelukkende på brød, knekkebrød, havregrøt og kjeks + grønnsaker og frukt, og er undervektig. Noen liker å faste, men det passer ikke alle osv. 

Kjenne etter hva du trives med i stedet for å lese om hva alle andre gjør?

Anonymkode: 380e2...e4e

Skrevet

Jeg støtter rådet om å spise mat som vi er tilpasset å spise. Da kan man spise seg mett, få i seg alle næringsstoffer kroppen trenger bli friskere og bli normalvektig. Uten å telle noe som helst.

Vi vet fra isotopanalyser av skjelettene til våre forfedre at de spiste nesten 100% animalsk i ca to millioner år. I den perioden økte hjernestørrelsen drastisk og høyden økte også. Så for noen tusen år siden begynte mennesker å drive med jordbruk og fikk derfor mer planter i kostholdet. Da ble de på ekstremt kort tid kortere, feitere, syke og fikk dårlig tannhelse. Siden den gang har hjernestørrelsen faktisk gått ned.

Men det er mer enn bare hva man spiser som har noe å si. Når du spiser er også av betydning. Det er fordelaktig å spise få og store måltider, og gjerne gå 18-24 timer mellom måltider. Kun vann, eventuelt med litt salt, ellers. En gang i blant er det bra å gå 72 timer uten annet enn vann og salt, forutsatt at man er frisk fra før. Disse pausene er viktig for at autofagien i kroppen skal resirkulere gamle, ødelagte celler og lage nye, friske celler.

Men ikke bare kosthold er viktig for god helse. Det er også viktig å få dagslys på kroppen, særlig om morgenen. Dette har mye å si for hormonproduksjon og søvn.

Og ja, søvn er også veldig viktig for god helse.

Langvarig stress er også viktig å unngå, men kortvarig stress (som for eksempel trening eller isbading) er positivt.

Gode mellom-menneskelige relasjoner er viktig for å ha en god helse. Det kan være partner, familie eller venner.

Så vet vel alle at det er viktig med litt bevegelse. Jeg er ikke noen fan av løping fordi det er for hardt på knærne. Men gå i natur, intervalltrening, og styrketrening er veldig bra for oss.

Start gjerne med godt kosthold, men det er også viktig med de andre tingene jeg har nevnt her.

Anonymkode: a6ca5...60b

• Nyttig 4
Skrevet

Kan du ikke bare leve hele resten av ditt liv på knekkebrød da???? Siden det var så jævla effektivt.

Svaret er at det er effektivt fordi du får i deg ALTFOR LITE MAT kontra hva du "vanligvis" spiser.

Fokuser heller på LIVSTILSENDRING. Finn det DU kan leve resten av livet ditt på.

Jeg holder meg for det meeeeste unna karbohydrater (sukker, pasta, gjærbakst). Det funker for meg. Får da i meg masse proteiner, og spiser masse fet fisk og skalldyr. Funker fint. 

Anonymkode: 862bf...b60

• Liker 1
Skrevet

Hva du skal spise mer eller mindre av har vel litt sammenheng med hva du ønsker å oppnå? 

Er det bare vekta som er viktig, eller er du opptatt av du skal føle deg vel og være opplagt og positiv til sinns også? 

Anonymkode: b8bde...00f

Skrevet

Hver gang man prøver å presse seg inn i et regime som ikke passer en selv er man dømt til å mislykkes. 

Jeg er sjeldent sulten før lunsj, ofte sulten kveld. Så det å forholde seg til 16/8 og to måltid om dagen ble en befrielse for meg. Men om jeg hadde vært et frokostmenneske så ville det ikke holdt. Og heller ikke om jeg var avhengig av å spise med andre, som på jobb eller med barn. 

Men samtidig, ha et avslappet forhold til det. I dag ble jeg stup-sulten igjen i 14-tiden allerede. Da har man to valg 1) gå og kjenne på det lenge, mulig klare å la være, for så å gå på tidenes smell med fråtsing. 2) ta en ekstra runde med seg selv på at man faktisk er sulten, så gå på kjøkkenet, ta to knekkebrød og hummus, uten dårlig samvittighet. 

Droppe snop, søte drikekr og salt fullstendig, funket som bare det for meg. Spiste det vel mest på vane. Hadde egentlig ikke noe behov. 

Droppe vin? Droppe å hente en peppes en gang innimellom? Moderere meg når jeg er ute og spiser? Nei, da ville jeg mistet all livsglede etterhvert. Men å ta et glass igjen fordi man har lyst dagen etter at man har kost seg, da sender man en solid "skjerp deg" til seg selv. 

Men det er meg. Du må begynne å jobbe med det som er deg, og når det gjelder råd på nett så velger du det som allerede er deg, og gjør små tilpasninger med det utgangspunktet. 

Anonymkode: ac14c...2db

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, men det betyr ikke at folk skal måtte telle kalorier. Hvis det er nødvendig, spiser de per definisjon feil mat.

En teller bare kalorier første uken. Etter det vet man hva det man spiser inneholder.

Anonymkode: a08a2...b85

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Telle kalorier var nøkkelen til hele endringen jeg gjorde for en del år siden. For det var da jeg lærte hva som var feil mat for meg. 

Jeg fikk så mange overraskelser. Mat som ikke betydde noe særlig for meg som utgjorde store deler av kaloriene jeg fikk i meg. Mat jeg elsket, som jeg nesten kunne spise ubegrenset av da det var få kalorier. Mat jeg trudde var kaloririk som ikke var så ille med et-par grep. Jeg har sikkert alene spart titusener av kalorier bare på å velge bort pesto og heller krydre salaten litt i salatbaren på jobb. Eller at jeg til lunsj i dag tok 1/4 avokado i stedet for en halv, og spiste ovnsbakt kylling i stedet for stekt til middag i går. 

Anonymkode: ac14c...2db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...