Gå til innhold

Jeg vil gjerne bli skikkelig kristen/frelst, men klarer det ikke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En kristen skrev (På 6.2.2024 den 12.43):

Der tar du faktisk feil. Han eier sikkert en bibel og skriften definerer hvem som er kristen, så jo, han eier faktisk definisjonsmakten over hvem som er kristen.

En kristen har Den Hellige ånd, og det er ånden som rettferdiggjør oss. Det er merkelig for meg at noen kan ta så lettvint på frelse og kalle seg kristen, det vitner om manglende tro, og siden det er tro vi er rettferdiggjort av så er det jo ikke rart han lurer når det går på sentrale ting rundt frelse. Du kan heller ikke leve som en mafiaboss og fremstå som troverdig hvis du kaller deg kristen. Kristen betyr jo å følge Jesus.

Kristendom er ikke prestasjonsbasert og kun du vet om du faktisk er kristen, men det er jo det med bevis for andre, om andre kan se at du er kristen eller ikke, og vi kristne er jo satt her på jorda for å prøve å redde folk vi bryr oss om fra helvete. Da er det jo greit om de tror på oss, når vi forteller hvem det er vi følger (Jesus).

Kom gjerne med en forklaring på hvor du tror Bibelen skriver om helvete. Nettopp denne skremsels versjonen av et feil oversatt ord er det som gjør at folk med rettferdighetssans tar avstand fra å tro. Skulle en kjærlighetens gud straffe noen med pinsler i all evighet for synder de begår i løpet av 70-80 år? 

Anonymkode: 1fa14...91c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kom gjerne med en forklaring på hvor du tror Bibelen skriver om helvete. Nettopp denne skremsels versjonen av et feil oversatt ord er det som gjør at folk med rettferdighetssans tar avstand fra å tro. Skulle en kjærlighetens gud straffe noen med pinsler i all evighet for synder de begår i løpet av 70-80 år? 

Anonymkode: 1fa14...91c

Ja du har jo syndet mot en evig Hellig Gud og da er straffen også evig. Her er en artikkel om helvete:

https://www.gotquestions.org/hell-real-eternal.html

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsoning med Gud ville dere ikke ha, og da er det hit dere kommer. Gud har gitt dere sjangsen flere ganger til å snu om tl ham, jeg har også prøvd å dele evangeliet her inne og har jo f.eks nå hatt 2 lange tråder nå hvor jeg blir gjort narr av for min tro.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, En kristen said:

Forsoning med Gud ville dere ikke ha, og da er det hit dere kommer. Gud har gitt dere sjangsen flere ganger til å snu om tl ham, jeg har også prøvd å dele evangeliet her inne og har jo f.eks nå hatt 2 lange tråder nå hvor jeg blir gjort narr av for min tro.

Du blr ikke gjort narr av for din tro. Du får berettiget tilsvar når du er ufin og stygg mot mennesker du ikke kjenner. 

Din oppførsel er så langt fra et kristent ideal som det er mulig å komme.

Anonymkode: 76285...d47

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg er det å være troende en sak mellom individet og den gud de tror på, ikke hvilken menighet de er medlem i, hvor mange møter de deltar på osv. Det er en sak mellom deg og din gud, man blir ikke MER kristen av å gå på møter eller dra i kirken, av å be sammen med andre osv på samme måte som man ikke er mindre kristen om man ikke deltar på misjonsmøter. Det at jesus ber sine disipler om å gå ut og forkjynne betyr ikke å prate hodet fullt på alle man møter, det betyr å være tro mot seg selv og sin tro og si det om man føler det er riktig for en selv. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (4 minutter siden):

for meg er det å være troende en sak mellom individet og den gud de tror på, ikke hvilken menighet de er medlem i, hvor mange møter de deltar på osv. Det er en sak mellom deg og din gud, man blir ikke MER kristen av å gå på møter eller dra i kirken, av å be sammen med andre osv på samme måte som man ikke er mindre kristen om man ikke deltar på misjonsmøter. Det at jesus ber sine disipler om å gå ut og forkjynne betyr ikke å prate hodet fullt på alle man møter, det betyr å være tro mot seg selv og sin tro og si det om man føler det er riktig for en selv. 

Å bli "mer kristen" er bare å lese skriften og be til Gud, så vil Gud forandre oss. Nådegaver er også noe man kan be om og nyttige i kirken.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 10.32):

Fordi jeg får beskjed av de kristne jeg kjenner at min tro ikke er bra nok.

Jeg må gå på møte i kirken eller menigheten og lese i Bibelen hver dag, omgås kristne og snakke med kristne for å være riktig kristen.

Ts

Anonymkode: 9744a...44c

Jeg er ikke religiøs selv, men har mange (personlig) kristne venner og kjente. Jeg tenker at å være kristen handler om tro og at det ikke er et aktivt valg man kan ta mht hvor mye og hvor riktig man tror. Og at ingen kan bestemme hvordan du tror og hva som er godt nok. Å påstå at andres tro ikke er godt nok er fjollete. Det er kun du som kjenner din tro og som skal leve med den. 

Jeg har lest masse bibel og hatt mange og lange samtaler med kristne venner med spennende diskusjoner. Har gått i kirka ved mange anledninger, men aldri kjent på at dette er noe jeg tror på - tvert i mot. Jeg kunne lest Bibelen daglig og hva har du, det hadde ikke gjort meg kristen. Så jeg har null tro på at eksponering for bibel og gudstjenester gjør at man blir kristen. Det smitter ikke. 

tenker du skal være fornøyd med din egen personlige tro og gi en blank f i hva andre synes om det. Gode venner aksepterer deg slik du er. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøys, man tror ikke mer på Gud av å lese i bibelen, troen er like sterk i en som leser som en som ikke leser for den del, men man kan finne støtte i bibelen. Gud gir nådegaver til mennesker som ikke tror på han - hvis man kun fikk nådegaver via å lese skriften ville ikke disse menneskene opplevd åpenbaring og tro sidende ikke leser skriften, det er selvmotsigende det du sier og faller på sin egen urimelighet. 
Troen sitter i hjertet, ikke i hodet.

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (8 minutter siden):

Dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (Akkurat nå):

tøys, man tror ikke mer på Gud av å lese i bibelen, troen er like sterk i en men man kan finne støtte i bibelen. Gud gir nådegaver til mennesker som ikke tror på han - hvis man kun fikk nådegaver via å lese skriften ville ikke disse menneskene opplevd åpenbaring og tro sidende ikke leser skriften, det er selvmotsigende det du sier og faller på sin egen urimelighet. 
Troen sitter i hjertet, ikke i hodet.

Romerbrevet 10:17 - "Så kommer da troen av forkynnelsen som en hører, og forkynnelsen som en hører, kommer ved Kristi ord." - Men dette er tøys ifølge deg.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (10 minutter siden):

Dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kristen skrev (Akkurat nå):

Romerbrevet 10:17 - "Så kommer da troen av forkynnelsen som en hører, og forkynnelsen som en hører, kommer ved Kristi ord." - Men dette er tøys ifølge deg.

DU tror at forkynneren er det man selv leser? Forkynneren er vårherre - hans veier er uransakelige - den er ikke ndvendigvis samlet i et bedehus der massesuggesjonen rår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

….og hadde jeg vært kristen hadde jeg trodd En kristen var engasjert av djevelen selv for å skremme folk fra å tro. For verre misjonering for kristendommen har jeg aldri sett. Skremselspropaganda name calling og dommedagsprofetier. Korstogene neste. 🙄 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DU tror at forkynneren er det man selv leser? Forkynneren er vårherre - hans veier er uransakelige - den er ikke ndvendigvis samlet i et bedehus der massesuggesjonen rår. 

Du droppet det siste i setningen: Den kommer ved kristi ord.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kristen skrev (4 minutter siden):

Du droppet det siste i setningen: Den kommer ved kristi ord.

og det trenger ikke bety at man må dr apå møter, lese i bibelen konstant eller på annen måte predikere, det kommer at at man tror på ordet, tror på jesu oppstandelse og tror på det nye testamentets hovedinnhold:
Jesu død og oppstandelse gir menneskene mulighet til frelse fra synd og død fordi gud elsker menneskene og verden.... (og ellers skal man være grei og snill, omtrent som i kardemommeloven)

Endret av Carrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det trenger ikke bety at man må dr apå møter, lese i bibelen konstant eller på annen måte predikere, det kommer at at man tror på ordet, tror på jesu oppstandelse og tror på det nye testamentets hovedinnhold:
Jesu død og oppstandelse gir menneskene mulighet til frelse fra synd og død.... (og ellers skal man være grei og snill, omtrent som i kardemommeloven)

Merkelig. For Johannes 17:17 sier også: "Hellige dem i sannheten! Ditt ord er sannhet." Helliggjørelse er jo å vokse som kristen, her står det jo rett ut at man helliggjøres av ordet.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
En kristen skrev (5 minutter siden):

Merkelig. For Johannes 17:17 sier også: "Hellige dem i sannheten! Ditt ord er sannhet." Helliggjørelse er jo å vokse som kristen, her står det jo rett ut at man helliggjøres av ordet.

Utover 1900-tallet la flere teologer stor vekt på tradisjonen fra klassisk kristologi og treenighetslæren, denne utviklingen er vesentlig å ta med.
Karl Barth for eksempel hevdet at gudserkjennelsen ikke kan ta utgangspunkt i menneskets erkjennelsesevne, enten den er etisk, fornuftig eller knyttet til noe spesifikt religiøst. Gudserkjennelsen må komme til mennesket utenfra, som noe annet enn mennesket selv.Altså er tro noe som ER i hjertet til individet, det kommer fra Gud. Ikke fordi man VIL lese mye osv.. Det bare ER.. 

Endret av Carrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en annen sa, det står klart i Bibelen hva som skal til for å bli frelsst

Romerne 10:9-10 NB

For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud reiste ham opp fra de døde, da skal du bli frelst. Med hjertet tror en til rettferdighet, og med munnen bekjenner en til frelse.

https://www.bible.com/no/bible/102/ROM.10.9-10.NB

Tror ikke en skal gjøre det mer komplisert enn det, så ønsker Gud selvsagt en relasjon til deg, at dere tilbringer tid sammen, at du blir kjent med Han via Hans ord, men en kan ikke legge ting til det som Gud har sagt, her da via Paulus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tar ikke vår herre kontakt med meg hvis han ønsker at jeg skal følge han?

Mine kristne venner som maser at jeg må bli mer troende, ble frelst sånn plutselig uten at de gjorde noe spesielt for det.

Han ene hadde aldri bedt i sitt og hadde angstanfall og ropte på Gud, og plutselig så han en lyssøyle som lyste foran han.

Den andre hadde de tøff periode i livet sitt og ble også plutselig frelst da hun ba om det til Gud.

Jeg har bedt om det tusen ganger, men ingenting skjer.

Ts

Anonymkode: 9744a...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...