frøken bra nok Skrevet 6. februar 2024 #41 Skrevet 6. februar 2024 (endret) Helene skrev (22 timer siden): Som hundeeier er du ansvarlig for hvor mye hunden din bjeffer. Rasen sier ingenting. Det er du som hundeeier som er ansvarlig for oppdragelse. Om en hund er kjent for å bjeffe, ja da er det du som eier som er ansvarlig for oppdragelse. Skylder du på rasen, eller tar du ansvar for hunden? Min erfaring er at små hunder bjeffer som fy. Men har også opplevd de som har oppdratt disse små hundene. De som oppdrar sine hunder får ikke sånne bjeffemaskiner. Dette er et spark til dere hundeeier. Liten eller stor, hunden må oppdrages. Herregud å feil du tek! Eg har hatt bikkjer heile livet, typ 14 stk opp etter åra. Terrier bikkja har eg aldri fått til å slutte å bjeffe, men rasen blir brukt til hijakt å grevling og rev og bjeffar dei opp i eit hjørne i hiet🤷🏻♀️ Og når du seie at dette er eit spark til «oss hundeeiere» så er det veldig tydelig at du faktisk ikkje veit kva du snakkar om! Endret 6. februar 2024 av frøken bra nok 6 5
Gjest Gliffy Skrevet 6. februar 2024 #42 Skrevet 6. februar 2024 14 minutter siden, Sofakona said: Ts Skal du skaffe deg hund og går da bare etter om den bjeffer eller ikke? Eller skal du finne en rase som passer deg og din livsstil og eventuelt bo situasjonen? Hvorvidt hunden bjeffer mye eller ikke kan jo ha mye å si. Hvis man bor i blokk er det jo ikke så lurt å kjøpe seg en hund som varsler hver gang det er bevegelse i naboleiligheten.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #43 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Så å si alle whippeter jeg kjenner vil jeg si er vokale, bjeffer mye når de først er gira i lek og når de får tenning på jaktinstinktet i bånd. Men ikke så mye vaktinstinkt nødvendigvis. Og genetikk har veldig mye å si for det meste ved en hund og absolutt når det kommer til dette (så ikke hør på de som sier alt handler om trening). Anonymkode: eaceb...cd2 Både min whippet og de jeg kjenner kan bjeffe i lek. Men jeg har aldri hørt en whippet (eller annen mynde) stå ute, på en terrasse eller i vinduet og bjeffe, på forbipasserende mennesker og dyr eller et eller annet de hører. Jeg skulle til og med ønske at vår whippet hadde bjeffet når det kommer noen uventet på døra når jeg er alene hjemme på kveldstid, og akkurat slik varsling ville ikke vært noe jeg ønsket å trene bort, men hun gjør ikke det heller. Anonymkode: 6e69c...b62 3 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #44 Skrevet 6. februar 2024 Kjapt Googles søk: https://viivilla.no/kjaledyr/hund/7-rolige-hunderaser-som-ikke-bjeffer-sa-mye/ Anonymkode: 16f03...413 1
Gjest Gliffy Skrevet 6. februar 2024 #45 Skrevet 6. februar 2024 25 minutter siden, Helene said: Ser at flere tror jeg ikke kan noe om hunder. Jeg eier katter selv, men hele slekta eier hunder av forskjellige slag. Vokst opp med hunder. Jeg eier ikke hund av respekt for dyret. Da jeg er kronisk syk kan jeg ikke følge opp ansvaret med å eie en hund. Dette kaller jeg å være ansvarlig. At hunder bjeffer i hytt og pine mener jeg fortsatt er eiers ansvar. Oppdra hunden din. Ts er ansvarlig som undersøker hvilke egenskaper hunden har før hun kjøper den. Da slipper hun den tilnærmet umulige oppgaven det er å lære en gårdshund å ikke bjeffe når det kommer folk.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #46 Skrevet 6. februar 2024 Vi har Whippet, bjeffer sjeldent og har veldig godt lynne🥰 Anonymkode: ee069...4bd 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #47 Skrevet 6. februar 2024 Sofakona skrev (53 minutter siden): Ts Skal du skaffe deg hund og går da bare etter om den bjeffer eller ikke? Eller skal du finne en rase som passer deg og din livsstil og eventuelt bo situasjonen? Det er selvfølgelig en av mange ting, men hver gang vi føler vi lander på en rase leser jeg at den har høyt lydnivå, eller at det er en rase som er kjent for varsling. Vi har allerede en bråkete hund fordi vi tenkte på bare alle de andre tingene forrige gang. Har et veldig fleksibelt liv, så de fleste raser kunne passet hos oss (unntatt veskehunder). Anonymkode: e3a21...dd5 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #48 Skrevet 6. februar 2024 Helene skrev (2 timer siden): Ser at flere tror jeg ikke kan noe om hunder. Jeg eier katter selv, men hele slekta eier hunder av forskjellige slag. Vokst opp med hunder. Jeg eier ikke hund av respekt for dyret. Da jeg er kronisk syk kan jeg ikke følge opp ansvaret med å eie en hund. Dette kaller jeg å være ansvarlig. At hunder bjeffer i hytt og pine mener jeg fortsatt er eiers ansvar. Oppdra hunden din. Hele slekta mi eier bil, det gjør ikke meg automatisk til en mekaniker. Hold deg til katt, det er tydeligvis for vanskelig for deg å lese deg opp på de forskjellige rasene og hva de er avlet for. Anonymkode: 77263...88b 7 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #49 Skrevet 6. februar 2024 Berner Sennen og Leonberger. Hadde en berner i oppveksten og tror aldri jeg hørte den bjeffe. Kanskje et og annet slapt boff når vi lekte. Jeg var fosterhjem for en alaskan husky også en periode og den bjeffet heller aldri. Ikke et eneste bjeff, men mye prating 😂😍 Anonymkode: b2d20...49b
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #50 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er selvfølgelig en av mange ting, men hver gang vi føler vi lander på en rase leser jeg at den har høyt lydnivå, eller at det er en rase som er kjent for varsling. Vi har allerede en bråkete hund fordi vi tenkte på bare alle de andre tingene forrige gang. Har et veldig fleksibelt liv, så de fleste raser kunne passet hos oss (unntatt veskehunder). Anonymkode: e3a21...dd5 Alle hunder kan bjeffe. Noen raser er mer tilbøyelig til å bjeffe enn andre. Noen individer er mer tilbøyelig til å bjeffe enn andre. Raser med mye vakt-instinkt vil naturlig varsle når de merker at noen er i nærheten. Hvis du bor på en gård midt i skogen så gjør det kanskje ikke noe (eller kanskje det er en bra ting). Hvis du bor i bystrøk så kan det være slitsomt for deg og/eller naboer. Gårdhunder, elghunder, enkelte små raser later til å ha mye vakt i seg. Jeg antar at rene vakthunder (Dobermann?) også tenderer til p lage leven når noen rasler i dørlenka. Mange hunder bjeffer også når de er ensom, kjeder seg, er oppspilt/glad. Bjeffing er hundenes språk og du kan lese mye inn i tonen av et bjeff. Jeg har vært uheldig (evt udyktig) og fått en Labrador som er veldig vokal. Han bjeffer og knurrer i ett sett. Noen ganger for å varsle, andre ganger som del av leken. Men generelt så er min erfaring og inntrykk at Labrador og Golden er trygge og milde med lite lyd (mange andre ulemper som gjørme-badere, ekstremt behov for kontakt med mennesker, matvrak…) Anonymkode: bd376...2f4 1
frøken bra nok Skrevet 6. februar 2024 #51 Skrevet 6. februar 2024 Helene skrev (7 timer siden): Ser at flere tror jeg ikke kan noe om hunder. Jeg eier katter selv, men hele slekta eier hunder av forskjellige slag. Vokst opp med hunder. Jeg eier ikke hund av respekt for dyret. Da jeg er kronisk syk kan jeg ikke følge opp ansvaret med å eie en hund. Dette kaller jeg å være ansvarlig. At hunder bjeffer i hytt og pine mener jeg fortsatt er eiers ansvar. Oppdra hunden din. Detta beviser jo berre det eg skreiv tidligare🤦🏻♀️
Ebbeliten Skrevet 6. februar 2024 #52 Skrevet 6. februar 2024 Helene skrev (22 timer siden): Tenker dette handler mere om eier og oppdragelse. Nei. Dvergdachs er feks ganske... Meddelsom. 🤭 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #53 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Har hatt to engelsk springer spanieler, og ingen av de har bjeffet. Veldig snille og rolige. Den ene brukte å bjeffe når feieren var her en gang i året, men det var omtrent det eneste😅 Kunne gi et enkelt boff tilbake om de møtte hunder på tur som bjeffet som en gal på de. Anonymkode: 80e4a...1ca Hvordan er den rasen sånn generelt? Mtp. mosjonsbehov, mentaltrening etc. Er de lettlærte? Anonymkode: 531a0...507
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #54 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg har hatt åtte boxere og en saluki. Veldig lite bjeffing. Omtrent ingenting på noen av de. Så fikk jeg en mix mellom dvergpinscher og dansk svensk gårdshund. Hun er bjeffehunden fra helvete!!! Det ER forskjell på raser! Anonymkode: 3c991...382 Hadde Dvergpinscher før, som kun bjeffet om noen ringte/banket på døren. Men det er ikke akkurat vanlig, og selv om jeg elsker rasen er sjansen liten for en at det blir en til 🙈 Naboen på den tiden hadde ei tispe, og hun bjeffer 24/7 😅 Har en Staff/Labrador blanding nå som aldri bjeffer. Han murrer/knurrer om det er fremmede utenfor huset. Men ellers aldri en lyd 😊 Anonymkode: 28a91...0c3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #55 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Både min whippet og de jeg kjenner kan bjeffe i lek. Men jeg har aldri hørt en whippet (eller annen mynde) stå ute, på en terrasse eller i vinduet og bjeffe, på forbipasserende mennesker og dyr eller et eller annet de hører. Jeg skulle til og med ønske at vår whippet hadde bjeffet når det kommer noen uventet på døra når jeg er alene hjemme på kveldstid, og akkurat slik varsling ville ikke vært noe jeg ønsket å trene bort, men hun gjør ikke det heller. Anonymkode: 6e69c...b62 Hva med å lære inn en bjeff-kommando? Jeg var husredd, så vi trente mye på bjeff 😄 Anonymkode: 531a0...507
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #56 Skrevet 6. februar 2024 Lorieen skrev (21 timer siden): De stilleste hundene jeg har vært borti har vært dachs og en dachseblanding. Ellers er retrievere stort sett ganske stille etter min erfaring, særlig tolleren. DACHS?!???? Etter chihuhua må dachs være den mest bråkete bikkja jeg vet om. Hadde noen i bygda, kunne høre dem gneldre hele dagen lang fra huset mitt, ig vi er ikke naboer for å si det mildt. Mine foreldre hadde dachs. Den gneldra hele tiden også. Hver gang noen kjørte, gikk, sykla, krøp forbi huset. Hver gang den så spøkelser. Hver gang det ringte på. Hver gang den hadde vært stille mer enn 10 minutter. Venninnen min har også dachs. Den gneldrer hver gang den ser en bil, noen ringer på eller den ser andre dyr. Ikke gå for dachs om du vil ha en stille hund! Anonymkode: a2f57...c71 1
Lorieen Skrevet 6. februar 2024 #57 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): DACHS?!???? Etter chihuhua må dachs være den mest bråkete bikkja jeg vet om. Hadde noen i bygda, kunne høre dem gneldre hele dagen lang fra huset mitt, ig vi er ikke naboer for å si det mildt. Mine foreldre hadde dachs. Den gneldra hele tiden også. Hver gang noen kjørte, gikk, sykla, krøp forbi huset. Hver gang den så spøkelser. Hver gang det ringte på. Hver gang den hadde vært stille mer enn 10 minutter. Venninnen min har også dachs. Den gneldrer hver gang den ser en bil, noen ringer på eller den ser andre dyr. Ikke gå for dachs om du vil ha en stille hund! Anonymkode: a2f57...c71 Som sagt: De to stilleste hundene JEG har vært borti var en dachs og en dachseblanding.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #58 Skrevet 6. februar 2024 bichon havanaise ...har en nabo som har en og den blir vettskremt for alt mulig. Ved besøk, biler og i tillegg hyling og bjeffing hver gang den er alene hjemme. Anonymkode: c8c64...ae8
Amy Skrevet 6. februar 2024 #59 Skrevet 6. februar 2024 Noen hunderaser er avlet for å varsle om fare. Man kan helt sikkert begrense dette til en viss grad men helt stille tror jeg neppe de kan være. Hvis du ønsker en hund med minst mulig bjeffing hadde alle hunderaser med vakt utgått. Noen av spisshundene er også kjent for å bråke.
tirben Skrevet 6. februar 2024 #60 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 5.2.2024 den 19.00): Min Leonberger bjeffer så å si aldri👏👌De er rolige, bedagelige hunder. Anonymkode: 79233...f1d Vi bor ved siden av en som driver med oppdrett av leonbergere. Hun har vel 5-6 stk fast og flere når hun har valper. De hundene bjeffer hele tiden! Er så slitsomt! De løper fritt i en inngjerdet hage, og hver gang noen går forbi, så står de ved gjerdet og bjeffer. Nå på vinteren når det er snø, hopper de også over gjerdet og løper etter andre hunder. Ikke en hunderase jeg ville hatt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå