Gå til innhold

Tips til billøsning for 18-åring?


Leeloo

Anbefalte innlegg

Datteren min blir straks 18 og det hadde vært fint for henne å ha en bil denne første sommeren, gitt at hun klarer oppkjøringen. Jeg har ikke lappen og bil selv så jeg har ikke så god oversikt over hva som er mulig og økonomisk lurest. Jeg har ikke sjans til å cashe ut en bruktbil sånn helt uten videre (kanskje med et rimelig lån), og de synker jo uansett raskt i verdi.

Jeg tenkte det kanskje kunne vært like lurt å se på en eller annen leasingløsning, flex, bildeling el.? Andre muligheter? Tanken er at hun har en bil tilgjengelig fra mai til oktober så hun ikke blir gående i mange mnd. etter hun har fått lappen uten å kjøre. Hun har også en sommerjobb et stykke unna med gode parkeringsmuligheter.

Hun har ikke økonomi til å drifte en bil helt selv året rundt frem til hun ev. finner seg en fast deltidsjobb. Det er jo også litt styr med kjøp og salg for så kort tid. Det må være automat, helst elbil (bor i Oslo). Bør være minst 7 mil rekkevidde, max 80 000 om vi skal låne (gitt at det er det mest økonomiske). Hun har en stefar med lappen om det må en ansvarlig voksen med lappen til på noen av løsningene, alle leier vel ikke uten videre ut til 18åringer. Alle tips tas imot med takk ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man mister ikke lappen selv om man ikke kjører på en stund. Bor man i Oslo tar man kollektivt. Har kollektivtrafikken havarert er det uansett ingen grunn til å kjøre egen bil. 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, newman01 said:

Man mister ikke lappen selv om man ikke kjører på en stund. Bor man i Oslo tar man kollektivt. Har kollektivtrafikken havarert er det uansett ingen grunn til å kjøre egen bil. 

 

Jeg er klar over det, men nå var ikke spørsmålet om man trenger bil i Oslo. Jeg har bodd her uten i alle år, og det går fint, men jeg skjønner likevel at en på 18 år som nettopp har tatt lappen hadde hatt glede av en bil en periode. Jeg sponser gjerne en del av moroa noen mnd.

I tillegg er det muligheten for å kjøre til jobb, hun sparer en time hver vei på å kjøre. Hun hadde samme jobb i fjor sommer og det ble litt demotiverende å bruke nesten like lang tid til/fra jobb som på jobb (en del korte vakter, i tillegg er ikke busstidene optimale slik at man må komme veldig tidlig, eller litt for sent). Vi bor ikke midt i gryta så det er greit med parkering her vi bor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleks koster en del. Blir fort 7-10'000 i måneden. Care by Volvo starter på 7000 og jobber seg oppover. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (15 minutter siden):

Man mister ikke lappen selv om man ikke kjører på en stund. Bor man i Oslo tar man kollektivt. Har kollektivtrafikken havarert er det uansett ingen grunn til å kjøre egen bil. 

 

Å bo i Oslo betyr ikke automatisk å aldri reis andre steder. Selv de mest hardbarka Oslo-folk har et liv utenfor bygrensa. Jeg har til og med sett Jan-Thomas på Skedsmokorset, og når han har lyst til å forlate Frogner for noen timer kan det jo kanskje tenke at TS sin datter kunne tenke seg å kjøre et annet sted enn dit t-banen tar henne.

Anonymkode: 6f042...2db

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Å bo i Oslo betyr ikke automatisk å aldri reis andre steder. Selv de mest hardbarka Oslo-folk har et liv utenfor bygrensa. Jeg har til og med sett Jan-Thomas på Skedsmokorset, og når han har lyst til å forlate Frogner for noen timer kan det jo kanskje tenke at TS sin datter kunne tenke seg å kjøre et annet sted enn dit t-banen tar henne.

Anonymkode: 6f042...2db

Den er grei, jeg har bodd der og husker hvordan det var. Men om man skal benytte CbV eller Fleks eller tilsvarende løsninger blir det ganske kostbart for noe som er kjekt. Slenger man på kostnaden for elbillader hjemme bikker man 100k første året. Man får kjørt ganske mye kollektivt og taxi for den prisen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uenig i at det er mye styr med kjøp og salg.

Leasing er vel først og fremst for dyrere biler som ditt budsjett ikke tillater? (du skrev max 80 000 for kjøp, tilsvarende for leasing blir da et ganske lite utvalg?)

En ulempe med leasing er jo at de sleipe firmaene finner en eller annen ripe som de skal ha ti-tusenvis av kroner for å utbedre /erstatte karosserideler selv om en bilsminkør kunne det like bra for en brøkdel.

Det er mange gode bruktbiler til 80 000. Jeg vil påstå 50 000 også. En Toyota hybrid er driftsikker og bruker lite bensin, sommerstid i hvert fall. En eldre el-bil er også billig i drift hvis ingenting går galt. Undersøk hva forsikring vil koste i forkant og hva de dekker og kjør bilen på NAF-kontroll før kjøp så blir det tryggere. Undersøk tester på nett hvilke merker og årsmodeller som har få feil. Det er store forskjeller mellom merkene her.

Anonymkode: 3f7f9...a58

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er et fint prinsipp å tenke at hun skal få mengdetrening og bli trygg på å kjøre, etter at hun har tatt lappen. 

Men her er det altså snakk om at dere ikke har bil tilgjengelig i det daglige, men at dere på en eller annen måte ønsker å skaffe en bil til henne, for at hun skal disponere den alene i et halvår. 

I og med at dere har ganske strenge krav til at det må være automat, og helst el-bil, så tenker dere åpenbart at dette skal være en ganske ny (og dermed ganske dyr) bil . Samtidig som dere har et ganske lavt budsjett for kjøp. 
Er det mulig å kjøpe en billigere bil, som er dyrere i drift? (Bensinbil) Og så heller tenke at den er en OK startbil? 
Det er jo ikke uvanlig at ungdom har en ganske billig bil som første bil. Og heller tåler at den er dyr i drift, og kanskje ikke går gjennom neste EU kontroll. 
(Men da kan dere jo også eventuelt levere den inn i bytte mot vrakpant når EU godkjenningen går ut.) 

Leasing er jo tilsynelatende en "billig" måte å få en fin, ny bil. Men jeg vil tro det blir ganske dyrt dersom bilen får riper og småskader,  særlig fordi dere bare ønsker en kort periode. Og i tillegg vil de kanskje ta ekstra betalt for at den skal kunne kjøres av en ungdom? 

Jeg ville tro at det billigste og greieste var om dere hadde en eller flere naboer/familie som var villig til å låne bort bilen sin mot betaling i en periode. 
 

Anonymkode: f607c...898

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere gode poeng. Hun tar lappen på automat så da må bilen nesten ha det. Jeg tenkte egentlig mest at det er litt hipp som happ med dyr bil eller dyr i drift, og da kan det like gjerne være elbil (billigere bompassering, billig drivstoff etc.). Vi har ladestasjon rett borti gata så trenger ikke lader hjemme. Leste nettopp en eller annen artikkel om at man kan få en helt ok eldre elbil for 50-60 000, men da er vel rekkevidden så som så.

De vi kjenner med bil bruker den selv, har ikke så stort nettverk. Hun får nok lånt av og til, men ikke til jobb, som er der den hadde gjort mest nytte.

Toyota hybrid skal sjekkes ut 👍 Andre tips til bil? 

Bil er definitivt dyrere enn kollektiv (er en grunn til at jeg aldri har kostet det på meg 😄), men man er ung én gang, og friheten med å ha bil første sommeren unner jeg henne om vi får det til for en akseptabel kostnad (noe vil hun dekke selv naturligvis). Jeg får undersøke litt til, enn så lenge har hun ikke kommet lenger enn til å stryke på teorien 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved leasing er det oftest innskudd og kontrakt på flere år. 
Bildeleringer har gjerne aldergrense eller krav på hvor lenge man har hatt førerkort? 
Kjøp en bruktbil, men få for guds skyld med en bilkyndig.

EU-godkjent betyr der og da, noe kan ryke i morgen. 

Anonymkode: aa768...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det kjøpt en rimelig bil som 17åringen først brukte til øvelseskjøring før han tok lappen. (riktignok en eldre bensinbil med manuellgir) men du får nok tak i enten en Nissan leaf eller en eldre BMW i3 med grei rekkevidde til 80000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leasing er pengebrenning. En gammel Leaf til 60k har en passe kort distanse til at det føles trygg - og råkjøring straffes godt mtp. resterende rekkevidde. Utrolig oppdragende effekt. Husk å prute hardt. Prisnedgangen på eldre elbiler over nyttår har tom. nådd Kvinneguiden, har vært noen diskusjonerher inne på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leeloo skrev (21 timer siden):

Datteren min blir straks 18 og det hadde vært fint for henne å ha en bil denne første sommeren, gitt at hun klarer oppkjøringen. Jeg har ikke lappen og bil selv så jeg har ikke så god oversikt over hva som er mulig og økonomisk lurest. Jeg har ikke sjans til å cashe ut en bruktbil sånn helt uten videre (kanskje med et rimelig lån), og de synker jo uansett raskt i verdi.

Jeg tenkte det kanskje kunne vært like lurt å se på en eller annen leasingløsning, flex, bildeling el.? Andre muligheter? Tanken er at hun har en bil tilgjengelig fra mai til oktober så hun ikke blir gående i mange mnd. etter hun har fått lappen uten å kjøre. Hun har også en sommerjobb et stykke unna med gode parkeringsmuligheter.

Hun har ikke økonomi til å drifte en bil helt selv året rundt frem til hun ev. finner seg en fast deltidsjobb. Det er jo også litt styr med kjøp og salg for så kort tid. Det må være automat, helst elbil (bor i Oslo). Bør være minst 7 mil rekkevidde, max 80 000 om vi skal låne (gitt at det er det mest økonomiske). Hun har en stefar med lappen om det må en ansvarlig voksen med lappen til på noen av løsningene, alle leier vel ikke uten videre ut til 18åringer. Alle tips tas imot med takk ☺️

Hadde ærlig talt kjøpt hun en eldre toyota eller Honda. Ikke verdens kuleste eller raskeste bil, men om du kjøper en i ok stand kan hun garantert kjøre den i et halvt år og selge den til samme prisen uten at det vil koste mye. Ser faktisk en del Hondaer og toyotaer nede i 20 000 - 30 000 i helt grei stand. Det å lease en bil som 18 åring er veldig dumt spesielt når man tenker at en 18 åring med et rykende ferskt førerkort har mye større sjansj til å lage bulker og riper på en bil enn en erfaren sjåfør og det vil bli en dyr leasings opplevelse. får 80 000 får du en rimelig fin Toyota eller Honda som du sikkert kan selge til samme pris etter et halvt år.

Anonymkode: e104f...ed9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leasing er de knapt nok lønnsomt for et firma som får avskrevet MVA.en gang.

Nei,en Mercedes 211. Mange fine på finn. Klart,fort 20 år gammel, men kvalitet og luksus.

Anonymkode: ab551...6ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sønnen min kjøpte en gammel Toyota for 20 000 kr. Når han flyttet for å studere solgte han den, for 20 000 kr. Japansk bil med automat holder prisen veldig godt. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en gammel Yaris. De går evig, bruker lite drivstoff or er rimelige å vedlikeholde.

Anonymkode: 34b40...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...