Gå til innhold

Livredd for RS

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blåses opp i media? Her opplevde vi nettopp dødsfall. Og hvert eneste år utløser RS-virus alvorlig astma hos mange barn. Det er fornuftig å prøve å begrense smitte.

Anonymkode: 66029...fc6

Dere opplevde dødsfall grunnet RS? Beklager og kondolerer så mye isåfall. Det er jo utrolig trist.
Ja, det kan skje. I så tilfelle, så skjer det jo gjerne med barn som allerede har svært nedsatt funksjonsevne fra før av, eller barn med andre alvorlige underliggende sykdommer. 

Det viktigste er jo som noen påpeker over å begrense smitte og ta forhåndsregler ved å holde barn hjemme om de blir syke. Man kan jo ikke skjerme barn fra omverden, de trenger å bygge et naturlig immunforsvar også. Minner på at disse rådene gjelder selvsagt normalt friske barn og ikke barn med særskilte behov. 

Anonymkode: 75c34...0d7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At det gikk fint med din betyr ikke at det går fint med alle. Vi var en uke på Ullevål med RS og da var han nesten to. Problemet er at det nå har blitt helårssmitte så om TS tar barnet ut av barnehage I noen uker er det fortsatt masse rs smitte når han/hun kommer tilbake. Det er ikke så mye man får gjort med det annet enn evt å ta ut ab bhg til barnet er to og et halvt men det er jo selvfølgelig et økonomisk spørsmål om man kan. 

Anonymkode: 67ebb...0e1

Man kan ikke bli helt hysterisk heller, jeg kjenner en som fikk blodforgiftning og nesten døde av influensa, skal jeg slutte å gå ut døren for det? Eller han jeg kjenner som lå i koma i 2 mnd pga covid, kjenner folk som har brekt ryggen av å ake med barna, jeg slutter ikke å ake og gå på ski for det.

Ja, det er mye smitte nå, men det er av alt. Her har vi hatt RS virus , omgangssyke, streptokokker og covid på rundgang.

Vi voksne går på jobb og ungene i barnehagen, kan ikke isolere oss over tid fordi vi skal unngå alt som KAN være farlig for noen. Er selvfølgelig forskjell på en baby på 3 mnd og en 2 åring, og ja - noen barn og noen voksne blir veldig dårlig av både RS virus, influensa , covid og omgangssyke, men de aller, aller fleste går det bra med.

De fleste barn har hatt RS virus før de er 2 år, det er bare en liten gruppe som trenger hjelp og blir lagt inn…. 

For alt jeg vet har ungen min hatt RS virus flere ganger, jeg drar ikke til legen å ber de sjekke hvilket virus hun har hver gang hun er syk, det tror jeg de færreste gjør. 

Anonymkode: 7806c...4f0

• Liker 1
Skrevet

Man kan ikke gå rundt med masse bekymringer over ting som kanskje aldri skjer. Da har man jo brukt masse energi helt unødvendig.

Ta ting som det kommer.. Det går bra med de aller fleste, men selvsagt hører man jo kun om de som er fryktelig dårlig. Akkurat som med alle andre sykdommer..

Anonymkode: 43cab...1bd

• Liker 3
Skrevet

Vår jente ble ganske dårlig av RS virus når hun var 14 måneder gammel. Hun har nå fått påvist astma, som hun har arvet av både mor og far. Når hun fikk påvist RS virus, var det ingen andre i barnehagen som hadde blitt unormalt syke av det, og de ansatte var ikke klare over at det var i omløp. Jeg er helt sikker på at hun fikk det i barnehagen fordi hun var kun hjemme og i barnehagen i over en uke før hun ble syk. Resten av husstanden ble smittet av henne i dagene etterpå.

Selv om hun har astma, blir omtrent like dårlig av hver minste forkjølelse som det hun ble av RS, og har mulighet for å få RS igjen, sender jeg henne gledelig i barnehagen. Hun elsker barnehagen. 

Nærmest 100% av barn har hatt RS-virus innen de er 2 år, og for de aller fleste så arter det seg som en vanlig forkjølelse. Er barnet ditt normalt friskt er det ingen grunn til å holde det hjemme. Det kan jo til og med hende at ungen din har hatt RS allerede.

Anonymkode: a3e9b...896

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...