Gå til innhold

Livredd for RS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste nettopp en artikkel om at RS smitten løper løpsk i samfunnet nå. Har ei venninne som allerede har tilbrakt en uke på intensiven med sin lille på respirator og kjenner jeg har frykten langt oppi halsen.

Har mest lyst til å ta ut min lille på 18 mnd fra bhg de neste 2-3 ukene og ha han hjemme. Er det en overreaksjon? Hvordan forholder dere andre dere til dette?

Anonymkode: 2d7f3...931

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner at du er redd, jeg var veldig redd da min var baby pga. familiemedlem som ble hardt rammet for en del år tilbake. Men nå som min er nærmere 2 år så tenker jeg at hun er ikke en liten sårbar baby lenger og det går helst bra om hun skulle blitt smittet nå. Det er så mye de kan bli smittet av man får ikke skjermet seg for all smitte dessverre. Du må nesten bare puste med magen, gjøre de hygienetiltak man bør (vaske hender når man kommer hjem feks) og tenke at det nok går bra!

Har du mulighet til å være hjemme med barnet litt så er jo ikke det noe problem å gjøre det da, smitte eller ei :)

Anonymkode: 238a2...22a

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig sjeldent noen i Norge dør av RS. Man kan bli innlagt ja, og det er ekkelt, men det går som regel bra.  Smittsom hjernehinnebetennelse er mye farligere. 

Anonymkode: f21c8...e6c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Som andre sier over, det er veldig sjelden noen dør eller får varige men av RS-virus. Og det er først og fremst spedbarn som kan få komplikasjoner. 

Min yngste var på sykehus med noe vi trodde måtte være RS-virus da hun var ca. 1,5 år, men det viste seg å ikke være det (eller influensa eller covid som de også testet for). Det var altså et mer tilfeldig luftveisvirus som hun fikk pusteproblemer av, men det var ikke noen dramatikk, og det gikk fint. RS-virus fikk hun sannsynligvis et par mnd. senere, i hvert fall gikk det i barnehagen da, men hun ble ikke testet. Det artet seg som en forkjølelse, uten noen problemer med pust. Min eldste har også sannsynligvis hatt RS-virus da hun var 1 år, uten at det artet seg som mer enn en forkjølelse (ikke testet, men da gikk det også i barnehagen). 

Alle barn blir nok smittet av RS-virus før eller siden, men som regel oppleves det som en forkjølelse og man oppdager ikke at den skyldtes RS.

Anonymkode: 9c5a8...3aa

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Så stort barn ville jeg bare oppført meg som normalt. Det er de yngste man er redd for. Jeg har hatt en baby som har vært lagt inn da han var baby, men er ikke redd for den på rundt året.

Anonymkode: 1bcd7...b6d

• Liker 4
Skrevet

Betryggende å høre at det som regel vare er forkjølelse! Ungen elsker bhg og hadde vært synd å ta han ut i ukesvis!

Blir bare så skremt av det hun venninna mi går igjennom! 

ts

Skrevet

Dette er noe man bør tenke på om man har en liten baby (eller er veldig gammel), men ikke noe farlig for de aller fleste andre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ei jente som fikk rs-virus på samme alder, og ble skikkelig syk. Likevel var det ikke nødvendig med innleggelse på sykehus, fordi hun var stor nok til å klare sykdommen.

En baby vi kjenner var derimot 18 uker da han ble smittet, og hadde det mye verre.

Mindre babyer er mer utsatt delvis fordi de er så små, så det skal lite til før luftveier blir for tette. I tillegg har spedbarn under 6 mnd et umodent immunforsvar, som ikke klarer å håndtere infeksjoner like effektivt.

Jenta mi kan ha blitt hardere rammet fordi hun er prematur, og derfor har dårligere lunger enn normalfødte babyer.

Du trenger nok ikke bekymre deg så veldig mye. Prøv å være nøye med håndhygiene, og ha lav terskel for å gi en fridag ved dårlig almentilstand (om du kan).

Anonymkode: bd194...10b

• Liker 1
Skrevet

Det stemmer faktisk ikke det mange skriver her. I fjor blr flere 2- åringer fløyet fra vårt lokalsykehus (Sylehuset Telemark) og til Riksen, fordi barna ble respirator- trengende, og sykehuset hadde ikke tilstrekkelig kunnskap om å håndtere dette. Store barn blir sykere nå, enn før korona. Og barna ble knapt forkjølet av rhino- virus, nå blir de potte tette

Det spørs hvis du bor, men bor du rundt Telemark, så bør du holde barnet ditt hjemme, rs- toppen er visst 2-3 uker unna

Anonymkode: 826ed...a08

Skrevet

Yngste min fikk Rs viruset da han var 3 mnd, innlagt 2 døgn på sykehuset for overvåkning, var vel relativt dårlig i ca 1 ukes tid. Eldste var ca 3 år da han fikk det, ganske dårlig han og, men holdt med at vi tok det rolig hjemme, paracet og godt med drikke 😊 Hadde ikke bekymret meg så mye for en 2 åring. Minste som Ble innlagt er også 2 år nå, men jeg har ingen bekymringer for at han skal få det igjen.

Anonymkode: e2ca2...4b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer faktisk ikke det mange skriver her. I fjor blr flere 2- åringer fløyet fra vårt lokalsykehus (Sylehuset Telemark) og til Riksen, fordi barna ble respirator- trengende, og sykehuset hadde ikke tilstrekkelig kunnskap om å håndtere dette. Store barn blir sykere nå, enn før korona. Og barna ble knapt forkjølet av rhino- virus, nå blir de potte tette

Det spørs hvis du bor, men bor du rundt Telemark, så bør du holde barnet ditt hjemme, rs- toppen er visst 2-3 uker unna

Anonymkode: 826ed...a08

Hvorfor er det så mye av det i Telemark? (Sto om Telemark i artikkelen jeg leste også).

Bor i Oslo.

ts

Skrevet

Jeg ville holdt hjemme hvis mulig. Barnehagebarn er utsatt for unaturlig mye virus.

Anonymkode: 66029...fc6

Skrevet

Har du en liten baby hjemme du er redd skal bli smittet av ettåringen? Da ville jeg vurdert det. Men for hen på 18 måneder er RS sannsynligvis helt udramatisk. 

Anonymkode: 2b710...df1

• Liker 2
Skrevet

På barneavdelingen der jeg jobber ser vi jevnt og trutt høyt forekomst av luftveissymptomer gjennom hele vinteren. Det er perioder økt forekomst av RS, men det er også mye annet. Avdelingen er alltid full, men når det er sagt så er de færreste av barna som blir innlagt alvorlig syke. Bana som legges inn får grundig overvåkning av metning og symptomatisk behandling, som er igrunnen det eneste vi kan tilby mot virus og har relativt få liggedøgn. 

Feks er flere av de innlagte i bedre form enn mitt barn var da han lå hjemme i fjor vinter med RS og to andre type virus samtidig. Syke barn er gjerne medtatt og har merkbar nedsatt allmenntilstand. Misforstå meg rett, men skal selvsagt ta barns helse på alvor, men barn skal gjennom en del smitte fra tidlig alder for å styrke immunforsvaret, så sykdom må man regne med. I de fleste tilfeller går det fint, selv når det stormer som verst. Nå har vi en ny runde med KUN RS, barnet er større, men fremdeles alle symptomer som sykdommen medfører. Men vi vet at dette er en del av barndommen. 

Jeg skjønner at folk blir bekymret når det blåses opp i media slik det gjør, men tenk på det som en del av den naturlige utviklingen av immunitet. Ja, barnehagebarn er mye syke, men det avtar heldigvis jo eldre de blir. 

Anonymkode: 75c34...0d7

• Liker 4
Skrevet

Ungen her hadde RS virus når hu var 8 mnd, gikk helt fint det :) 

For alt du vet kan ungen din ha hatt det flere ganger allerede uten at du vet det, man sjekker jo ikke hvilket virus barna har fått hver gang de er syke…

Jeg hadde sendt ungen i barnehagen som normalt. 

Anonymkode: 7806c...4f0

Skrevet

Da min var nesten 2 år og fikk RS-virus så ble han veldig syk. 40 i feber, marmorering, cyanose, over 60 i pustefrekvens, innimellom tap av bevissthet, nesevingespill og masse pustearbeid med hele kroppen, oksygenmetning på 80%-tallet.men legevakten synes ikke han var syk nok og sendte oss hjem. Det gikk heldigvis bra, men jeg var livredd. Skulle du opplevd lignende symptomer så anbefaler jeg iallefall å ikke kontakte legevakt (de elsker jo å ta sjanser med folks liv) og heller ringe AMK direkte. 

Anonymkode: 4ec35...c56

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

På barneavdelingen der jeg jobber ser vi jevnt og trutt høyt forekomst av luftveissymptomer gjennom hele vinteren. Det er perioder økt forekomst av RS, men det er også mye annet. Avdelingen er alltid full, men når det er sagt så er de færreste av barna som blir innlagt alvorlig syke. Bana som legges inn får grundig overvåkning av metning og symptomatisk behandling, som er igrunnen det eneste vi kan tilby mot virus og har relativt få liggedøgn. 

Feks er flere av de innlagte i bedre form enn mitt barn var da han lå hjemme i fjor vinter med RS og to andre type virus samtidig. Syke barn er gjerne medtatt og har merkbar nedsatt allmenntilstand. Misforstå meg rett, men skal selvsagt ta barns helse på alvor, men barn skal gjennom en del smitte fra tidlig alder for å styrke immunforsvaret, så sykdom må man regne med. I de fleste tilfeller går det fint, selv når det stormer som verst. Nå har vi en ny runde med KUN RS, barnet er større, men fremdeles alle symptomer som sykdommen medfører. Men vi vet at dette er en del av barndommen. 

Jeg skjønner at folk blir bekymret når det blåses opp i media slik det gjør, men tenk på det som en del av den naturlige utviklingen av immunitet. Ja, barnehagebarn er mye syke, men det avtar heldigvis jo eldre de blir. 

Anonymkode: 75c34...0d7

Blåses opp i media? Her opplevde vi nettopp dødsfall. Og hvert eneste år utløser RS-virus alvorlig astma hos mange barn. Det er fornuftig å prøve å begrense smitte.

Anonymkode: 66029...fc6

• Nyttig 1
Skrevet

Det ene barnet mitt ble født veldig prematurt med underutviklede lunger, og vi var livredde for RS. Forstår deg godt ts❤️ Anbefaler å ringe helsesykepleieren deres om du trenger noen å snakke med om dette☺️

Anonymkode: ae9fb...c3e

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ungen her hadde RS virus når hu var 8 mnd, gikk helt fint det :) 

For alt du vet kan ungen din ha hatt det flere ganger allerede uten at du vet det, man sjekker jo ikke hvilket virus barna har fått hver gang de er syke…

Jeg hadde sendt ungen i barnehagen som normalt. 

Anonymkode: 7806c...4f0

At det gikk fint med din betyr ikke at det går fint med alle. Vi var en uke på Ullevål med RS og da var han nesten to. Problemet er at det nå har blitt helårssmitte så om TS tar barnet ut av barnehage I noen uker er det fortsatt masse rs smitte når han/hun kommer tilbake. Det er ikke så mye man får gjort med det annet enn evt å ta ut ab bhg til barnet er to og et halvt men det er jo selvfølgelig et økonomisk spørsmål om man kan. 

Anonymkode: 67ebb...0e1

Skrevet

Ikke bekymre deg. Jeg anbefaler å holde barnet hjemme, slik at hun/ han rekker å bli frisk innimellom virusene. Hvis de har god ernæring, og får ta ett virus av gangen, pleier det å gå bra.

Anonymkode: 5fe67...cda

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...