AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #1 Del Skrevet 5. februar 2024 Hei! Jeg lurer altså på om det er forskjell på Vorsteh og Pointer? Og til deg som har hatt denne rasen, hvor gammel ble hunden din? Anonymkode: 16b88...f69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Keppe Skrevet 5. februar 2024 #2 Del Skrevet 5. februar 2024 Ja, der er forskjell. Ulik rase. Sjekk gjerne norsk kennelklubbs hjemmesider og les om rasene. Har ikke selv akkurat disse fuglehunder, så ikke så sikker på hvor famle de blir 🤷♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #3 Del Skrevet 5. februar 2024 Ja, det er forskjell på de. Begge er stående fuglehunder, men pointeren er fra England og vorsteh er tysk, det er det forskjellen kommer. Fordi overklasse briter har hatt forskjellige hunder til forskjellige oppgaver, pointerens jobb var å løpe, finne fugl, ta stand på den slik at jegeren kunne få skutt den. Vorsteh som er tysk er mer en allround hund, den tyske jegeren hadde bare en hund, og den skulle funke til alt. Både fugl og hårvilt, ettersøk og apport. jeg har begge deler, pointer og strihåret vorsteh. I Norge har vi avlet fram vorsteh til mer ren fuglehund enn andre land. I Norge er det eneste landet de engelske og kontinentale hunder konkurrerer mot hverandre på like vilkår. Ellers har de egne prøver for engelske rasene og de kontinentale. Strihår har en mer robust pels enn pointer, fryser ikke like lett på vinteren. En korthåret vorsteh og pointer kan ha både god og dårlig pels. Varierer mellom individer. alder så blir de ca like gamle. Mine har brukt å bli mellom 11-16 år. Jeg digger begge to. Pointeren er en fantastisk fuglehund, trekkhund og apporthund. Strihåren er mer kreativ, fantastisk å jakte med, trekkhund og apporthund. Og det er disse to rasene jeg kommer til å fortsette å ha. når det gjelder begge raser så vær nøye hvor du henter hund. Ta gjerne kontakt med avlsrådet i de forskjellige raskeklubbene og ikke la deg blende av fantastiske annonser på Finn. og et siste, skal du velge vorsteh så gjør deg noen tanker om hvordan vorsteh du ønsker og da tenker jeg på jaktlige egenskaper, som den «norske» vorsteh hvor det er fokusert på fugl og fremkommelighet i fjellet eller om du vil ha mer hårviltbegjær i de. Jeg ville valgt det første og tatt kontakt med avlsrådet. Anonymkode: dff11...d04 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #4 Del Skrevet 6. februar 2024 Keppe skrev (12 timer siden): Ja, der er forskjell. Ulik rase. Sjekk gjerne norsk kennelklubbs hjemmesider og les om rasene. Har ikke selv akkurat disse fuglehunder, så ikke så sikker på hvor famle de blir 🤷♀️ Takk for svar! 🙂 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja, det er forskjell på de. Begge er stående fuglehunder, men pointeren er fra England og vorsteh er tysk, det er det forskjellen kommer. Fordi overklasse briter har hatt forskjellige hunder til forskjellige oppgaver, pointerens jobb var å løpe, finne fugl, ta stand på den slik at jegeren kunne få skutt den. Vorsteh som er tysk er mer en allround hund, den tyske jegeren hadde bare en hund, og den skulle funke til alt. Både fugl og hårvilt, ettersøk og apport. jeg har begge deler, pointer og strihåret vorsteh. I Norge har vi avlet fram vorsteh til mer ren fuglehund enn andre land. I Norge er det eneste landet de engelske og kontinentale hunder konkurrerer mot hverandre på like vilkår. Ellers har de egne prøver for engelske rasene og de kontinentale. Strihår har en mer robust pels enn pointer, fryser ikke like lett på vinteren. En korthåret vorsteh og pointer kan ha både god og dårlig pels. Varierer mellom individer. alder så blir de ca like gamle. Mine har brukt å bli mellom 11-16 år. Jeg digger begge to. Pointeren er en fantastisk fuglehund, trekkhund og apporthund. Strihåren er mer kreativ, fantastisk å jakte med, trekkhund og apporthund. Og det er disse to rasene jeg kommer til å fortsette å ha. når det gjelder begge raser så vær nøye hvor du henter hund. Ta gjerne kontakt med avlsrådet i de forskjellige raskeklubbene og ikke la deg blende av fantastiske annonser på Finn. og et siste, skal du velge vorsteh så gjør deg noen tanker om hvordan vorsteh du ønsker og da tenker jeg på jaktlige egenskaper, som den «norske» vorsteh hvor det er fokusert på fugl og fremkommelighet i fjellet eller om du vil ha mer hårviltbegjær i de. Jeg ville valgt det første og tatt kontakt med avlsrådet. Anonymkode: dff11...d04 Tusen takk for at du tok deg tid til å gi et så grundig og langt svar! Veldig informativt 🙂 Anonymkode: 16b88...f69 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå