Gå til innhold

Hva er et kjønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurt på lenge. Hva betyr det å være mann. Eller dame. Eller ikke binær. Hvorfor bytter enn kjønn? 

Hvis vi tenker at en mann ikke er at enn har penis og testosteron, men noe man føler seg som. Hva er en mann? 

Er genuint interessert i hva folk som bytter kjønn føler endrer seg. 

Anonymkode: e4dc0...530

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men bytter de egentlig kjønn eller bare manipulerer de utseende?

Vi må også tåle å høre fra de som angrer operasjoner og hormoner eller ikke opplevde at det løste problemene.

Virker ofte som en kamp om ord mer enn noe annet. Noen har en snever vitenskapelig tradisjonell definisjon på ordet kjønn, mann, kvinne osv mens andre mener kjønn er whatever du føler for når du står opp den dagen. Det hele blir fastlåst når så mange på begge sider mener de eier ordene. Kan vi ikke heller få en videre definisjon av hva det betyr å være kvinne eller mann, at mye mer er innafor, vil ikke da færre få idéer (tvangstanker?) om å tukle med kroppen? De som vet, opplys!

Anonymkode: fec3f...f9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vurderes på skjønn..

Anonymkode: b00a9...029

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske mange av de jeg har snakket med, sier at det rett og slett er en kamuflasje. Problemet er egentlig at samfunnet generelt vil putte de inn i en boks, og sette navn på boksen.

Anonymkode: fee38...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/5/2024 at 1:40 AM, AnonymBruker said:

Lurt på lenge. Hva betyr det å være mann. Eller dame. Eller ikke binær. Hvorfor bytter enn kjønn? 

Hvis vi tenker at en mann ikke er at enn har penis og testosteron, men noe man føler seg som. Hva er en mann? 

Er genuint interessert i hva folk som bytter kjønn føler endrer seg. 

Anonymkode: e4dc0...530

En mann er en voksen person som har kroppstypen som produserer små, mobile kjønnsceller, altså spermier. En kvinne er en voksen person som har kroppstypen som produserer store, immobile kjønnsceller, altså egg. Det er slik man skiller mellom kjønnene hos alle arter. Det betyr forøvrig ikke at disse kroppene faktisk produserer kjønnsceller, slik som hos gutter før puberteten eller hos kvinner som har måttet fjerne eggstokkene, men at de har den kroppstypen. En infertil man er fortsatt en mann.

Quote

Hva er et kjønn?

Kjønn er en metode for reproduksjon. Noen få arter har ukjønnet formering ved at de f.eks kloner seg selv. Det gjelder så vidt jeg husker enkelte planter, mikroorganismer og bløtdyr. Fisk, fugl og pattedyr har kjønnet formering.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (10 timer siden):

En mann er en voksen person som har kroppstypen som produserer små, mobile kjønnsceller, altså spermier. En kvinne er en voksen person som har kroppstypen som produserer store, immobile kjønnsceller, altså egg. Det er slik man skiller mellom kjønnene hos alle arter. Det betyr forøvrig ikke at disse kroppene faktisk produserer kjønnsceller, slik som hos gutter før puberteten eller hos kvinner som har måttet fjerne eggstokkene, men at de har den kroppstypen. En infertil man er fortsatt en mann.

Kjønn er en metode for reproduksjon. Noen få arter har ukjønnet formering ved at de f.eks kloner seg selv. Det gjelder så vidt jeg husker enkelte planter, mikroorganismer og bløtdyr. Fisk, fugl og pattedyr har kjønnet formering.

Makan til pseudovitenskap skal man lete lenge etter.

Du skriver både at en mann er en organisme som "produserer [...] spermier", men at det også kan være en organisme som er infertil? Velg da mann!

Anonymkode: e45cd...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Makan til pseudovitenskap skal man lete lenge etter.

Du skriver både at en mann er en organisme som "produserer [...] spermier", men at det også kan være en organisme som er infertil? Velg da mann!

Anonymkode: e45cd...9e0

Tror du må lese en gang til. Jeg sier at en mann ikke nødvendigvis produserer sædceller (f.eks hvis han er kastrert), men en mann er per definisjon en som har kroppstypen som lager spermier, i motsetning til egg. Det er altså det som er selve definisjonen på kjønn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi hadde løst mye om vi hadde hatt to begreper om kjønn, slik de har på engelsk. 

Jeg er biolog, og kjønn i form av gender kunne jeg ikke brydd meg om. Kjønn i form av sex derimot, den er viktig for mitt fagfelt. 

Anonymkode: 7d44f...6a3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan forandre utseendet sitt ved operasjon for å likne mest mulig på det kjønnet man ikke er, men det kan ikke byttes. Da må man isåfall kalle seg transkvinne/transmann. Man er det kjønnet man er. Mange skulle ønske de så annerledes ut - lyst hår, brunt hår, skulle ønske de er høye hvis de er lave osv.føler seg feks mer hjemme i en annen kultur enn den man er oppvokst i osv. En mann har  jo til og med operert seg for å få et koreansk utseende (når man har et typisk europeisk utseende) fordi han «følte seg som det». Hva med å prøve å akseptere seg selv? Det samme gjelder de som tenker på å gå gjennom risikable operasjoner (for å «bytte» kjønn) fordi man ikke akspeterer at man er det man er.

Anonymkode: 2b07b...469

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2024 den 1.40):

Lurt på lenge. Hva betyr det å være mann. Eller dame. Eller ikke binær. Hvorfor bytter enn kjønn? 

Hvis vi tenker at en mann ikke er at enn har penis og testosteron, men noe man føler seg som. Hva er en mann? 

Er genuint interessert i hva folk som bytter kjønn føler endrer seg. 

Anonymkode: e4dc0...530

Det er et utrolig interessant spørsmål 👌.

Er kjønn noe vi er, blir eller gjør?

Det finnes mange menn med feminine trekk, og mange damer med maskuline trekk eller så har noen få en veldig god balanse på begge deler....

Er kjønn er sosialt fenomen? 

Jeg lekte nesten bare med gutter som liten, og var ei såkalt guttejente dog følte jeg meg ikke som en gutt....

Ble noen ganger tatt for å være gutt pga kort hår 🤣🤣🤣

Var ikke før i puberteten at jeg følte at jeg hadde en mer feminin side...

En mann med stor M for meg er summen av egenskaper som jeg setter veldig stor pris på, og som gjør at jeg blir tiltrukket av han....

Sett i et parforhold, og seksuelt perspektiv ❤️.

For meg personlig så henger disse sammen.

Hvordan vi oppfatter kjønn tror jeg er veldig individuelt dog har vi noen felles normer likevel har jeg sett...

Frigjorte er vi definitivt ikke nok etter min oppfatning 👌. Tenker at hvis gutter vil gå i kjole feks i barnehagen så synes jeg de skal få lov til det. Er jo en slags utforskning av kjønn det også. Betyr ikke nødvendigvis at gutten er homo....her opplever jeg at det kan være en del foreldre som tror det er en sammenheng her....det tror ikke jeg. Er min mening 👌.

I forhold til hva de føler de som velger å bytte kjønn, så håper jeg det er noen som har lyst til å bidra. 

Dette synes jeg er et veldig spennende tema.

 

 

PXL_20240206_201431544.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Man kan forandre utseendet sitt ved operasjon for å likne mest mulig på det kjønnet man ikke er, men det kan ikke byttes. Da må man isåfall kalle seg transkvinne/transmann. Man er det kjønnet man er. Mange skulle ønske de så annerledes ut - lyst hår, brunt hår, skulle ønske de er høye hvis de er lave osv.føler seg feks mer hjemme i en annen kultur enn den man er oppvokst i osv. En mann har  jo til og med operert seg for å få et koreansk utseende (når man har et typisk europeisk utseende) fordi han «følte seg som det». Hva med å prøve å akseptere seg selv? Det samme gjelder de som tenker på å gå gjennom risikable operasjoner (for å «bytte» kjønn) fordi man ikke akspeterer at man er det man er.

Anonymkode: 2b07b...469

Hvis du er feks en dame i en mannekropp, og bytter kjønn, så er det muligens enklere å tiltrekke seg det man er tiltrukket av, eller?

Jeg vet som sagt ikke...bare synser litt her.

Igjen har jeg på meg de seksuelle brillene 🤣.

Seksualitet er en stor del av min identitet som dame ihvertfall.....

Tror jeg er over gjennomsnittet her 🤣

Ikke godt å si 🫣😆

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...