Gå til innhold

Arvet bunad-selge denne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg arvet en bunad av min bestemor når hun døde for noen år siden. Dette var noe hun snakket om en del i forkant også. Saken er det at den passer meg ikke. Har lagt den både ned og inn, men den er fortsatt for vid og litt kort. Er heller ikke noe særlig mer å justere på den nå. Så den blir dessverre bare hengende i skapet. Min datter er litt høyere enn meg så den vil ikke passe henne noen gang heller, hun er også ennå smalere enn meg.
Så- jeg vurderer nå å selge den, for å få litt friske penger til å starte å spare til en ny bunad. Men jeg er så todelt. Jeg har jo ingen glede av en bunad i skapet, men samtidig føles det så feil/vondt å selge den også. Hva hadde dere gjort? Har dere vært i lignende situasjon før?

Anonymkode: ea27a...5d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg arvet en bunad av min bestemor når hun døde for noen år siden. Dette var noe hun snakket om en del i forkant også. Saken er det at den passer meg ikke. Har lagt den både ned og inn, men den er fortsatt for vid og litt kort. Er heller ikke noe særlig mer å justere på den nå. Så den blir dessverre bare hengende i skapet. Min datter er litt høyere enn meg så den vil ikke passe henne noen gang heller, hun er også ennå smalere enn meg.
Så- jeg vurderer nå å selge den, for å få litt friske penger til å starte å spare til en ny bunad. Men jeg er så todelt. Jeg har jo ingen glede av en bunad i skapet, men samtidig føles det så feil/vondt å selge den også. Hva hadde dere gjort? Har dere vært i lignende situasjon før?

Har du søsken eller søskebarn den ville passet ville jeg sjekket om de var intr.

Men jeg hadde ikke gått på inngiftet slekt og spurt. (Svigerinner, fetteres koner osv) 

Anonymkode: 039a8...522

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du søsken eller søskebarn den ville passet ville jeg sjekket om de var intr.

Men jeg hadde ikke gått på inngiftet slekt og spurt. (Svigerinner, fetteres koner osv) 

Nei. Har en bror, og hans datter vil den nok heller ikke passe, samt at jeg tror hun skal arve en bunad av noen andre har jeg hørt. Mine kusiner har bunad og vil nok uansett heller ikke passe i denne (høyere enn meg) 

Skrevet

Jeg hadde nok aldri klart å selge en bunad jeg hadde arvet. Hadde spurt slekt om noen ville ha den.

Kommer litt ann på hvordan din bestemor var og om hun var knyttet til bunaden

Anonymkode: 426f0...b8e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nei. Har en bror, og hans datter vil den nok heller ikke passe, samt at jeg tror hun skal arve en bunad av noen andre har jeg hørt. Mine kusiner har bunad og vil nok uansett heller ikke passe i denne (høyere enn meg) 

Har søskenbarna dine barn den ville passet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

kan den bli lang nok ved at du skifter en hel draktdel - f.eks få en helt ny stakk eller et helt nytt liv? hva slags bunad er det?

Anonymkode: b4981...539

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er bedre at noen andre får glede av bunaden, så selg den. Men behold sølvet og bunadslommen, så du kan ha det som minne på den nye bunaden.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Kansje din datter får barn som kan arve den..er jo noe spesielt med å få ett plagg etter bestemor/oldemor evt tippoldemor. 

Anonymkode: f2f6e...dd1

• Liker 5
  • Nyttig 2
Gjest pop up bruker
Skrevet

Det kommer veldig an på. Som @Hulderen skriver over her hadde jeg i hvert fall beholdt sølvet/gullet så jeg kunne tatt det med over til en annen bunad. Hvis det er en bunad hun har brodert selv så ville jeg kviet meg veldig for å selge den, selv om jeg visste at jeg ikke ville brukt den selv, eller noen jeg kjente akkurat nå. 

Skrevet

Jeg tror jeg hadde prøvd å sy om, og beholdt så mye av den som mulig. Det kan være nesten like mye jobb som å lage ny, avhengig av hva slags bunad det er, men veldig koselig med noe gammelt og personlig!

Anonymkode: 0469c...33e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest pop up bruker
Skrevet
pop up bruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer veldig an på. Som @Hulderen skriver over her hadde jeg i hvert fall beholdt sølvet/gullet så jeg kunne tatt det med over til en annen bunad. Hvis det er en bunad hun har brodert selv så ville jeg kviet meg veldig for å selge den, selv om jeg visste at jeg ikke ville brukt den selv, eller noen jeg kjente akkurat nå. 

Kan legge til at jeg har arvet mye fra min oldemor som hun har brodert, og det er helt unikt og utrolig mye verdt for meg - selv om det i penger ikke er verdt noe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kansje din datter får barn som kan arve den..er jo noe spesielt med å få ett plagg etter bestemor/oldemor evt tippoldemor. 

Kan den feks passe om du kjøper ny stakk og syr inn vesten? Dersom det er en slik bunad da. Isåfall er jo det mye billigere.

• Nyttig 1
Skrevet

Lytt til magefølelsen din. Og om du lander på å selge bunaden, kan du jo beholde deler av den. Nå aner jeg ikke hva som er med, men om der er med noe sølv, belte eller skjorte så beholder du det😊

Anonymkode: 6cfa7...dc0

Skrevet

Min datter skal arve bunaden etter min mor vi skal gjøre alt for og holde denne i familien da den er brodert av min datters tippoldemor og ble ferdig i 1930, blir forferdelig om noe slikt blir solgt

Anonymkode: 11361...943

• Liker 1
Skrevet

Nei, du burde ikke selge den. Du kan heller gi den bort. Til meg ;)

Anonymkode: edb0f...9ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har søskenbarna dine barn den ville passet?

nei de har bare gutter :)

Skrevet

Jeg får tenke litt mer på det. Mener sydamen sa det ikke var mer å gå på med å legge den inn/ned, men kan jo prøve å høre om det er noe mer vi kan gjøre for å få den til å passe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg får tenke litt mer på det. Mener sydamen sa det ikke var mer å gå på med å legge den inn/ned, men kan jo prøve å høre om det er noe mer vi kan gjøre for å få den til å passe.

hva slags bunad er det da?

Skrevet

Høres rart ut at den ikke passer noen i hele slekten. 

Anonymkode: 7ac7d...dcb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres rart ut at den ikke passer noen i hele slekten. 

Anonymkode: 7ac7d...dcb

hvorfor det? det er ikke alle som har stor slekt. Personlig har jeg en datter som ser ut som en kopi av meg selv, og ingen kusiner, og kun en gammel tante - jeg ville hatt absolutt ingen slektninger å overlate en bunad til om jeg hadde hatt en for mye.

Uansett er jo dette ts sin bunad, og jeg oppfatter at hun enten ønsker å selge den for å finansiere en ny bunad til seg selv, eller er åpen for forslag til hvordan hun kan fått bruke den selv, så det er litt rart med denne veldige givergleden alle har på ts sine vegne.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...