Gå til innhold

Noen som har eller hatt long covid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk påvist covid for 4 uker siden. Og jeg blir ikke frisk. 

Jeg har hjernetåke, slapp og utmattet. Jeg har ikke lenger energi i hverdagen. Dagen består i å sove. Jeg er sykmeldt nå, men jeg har i dialog med fastlegen ønsket meg tilbake i jobb så fort som mulig.

Før covid trente jeg 3 ganger i uken, spiste sunt, verken røyket eller drikker alkohol. Fulgte barna i deres aktiviteter og sosial med venner. Jeg har også en jobb jeg elsker. Så 4 uker i sengen er ingen ideell situasjon for meg, men per nå har dette vært livet mitt de siste ukene. 

Er det noen som har hatt long covid men som har blitt frisk? Hvor lang tid tok det og hva gjorde du for å bli frisk? 

Jeg er ingen antivaxxer. Jeg har tatt de tre første rundene med corona vaksinen til tross for kraftig bivirkning. Jeg droppet den 4. dosen for bivirkningen ble kraftigere for hver gang jeg tok vaksinen og orket ikke dette. 

Anonymkode: b9a69...21e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde mye kognitive problemer etter covid for nøyaktig to år siden, men nå er det for det meste utmattelse som har ødelagt livet mitt.

Anonymkode: 35226...28a

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har hjernetåke, slapp og utmattet. Jeg har ikke lenger energi i hverdagen. Dagen består i å sove. Jeg er sykmeldt nå, men jeg har i dialog med fastlegen ønsket meg tilbake i jobb så fort som mulig.

Før covid trente jeg 3 ganger i uken, spiste sunt, verken røyket eller drikker alkohol. Fulgte barna i deres aktiviteter og sosial med venner. Jeg har også en jobb jeg elsker. Så 4 uker i sengen er ingen ideell situasjon for meg, men per nå har dette vært livet mitt de siste ukene. 

Er det noen som har hatt long covid men som har blitt frisk? Hvor lang tid tok det og hva gjorde du for å bli frisk? 

Jeg er ingen antivaxxer. Jeg har tatt de tre første rundene med corona vaksinen til tross for kraftig bivirkning. Jeg droppet den 4. dosen for bivirkningen ble kraftigere for hver gang jeg tok vaksinen og orket ikke dette. 

Det regnes ikke om long covid før du har hatt det i mer enn tre måneder. Vi er mange som har slitt i flere år, og fremdeles har det. Noen har blitt friske etter noen måneder, noen etter år. Jeg håper for din del at du blir frisk før det har gått så lang tid at det kan kalles long covid. God bedring!

Anonymkode: 2e02f...b59

• Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Legen min sa at man kunne være utmattet er par mnd etter covid uten at det nødvendigvis var long- covid. Så kanskje det blir bedre etter hvert😊

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Takk for svar.

Jeg har ikke vært sykmeldt før så dette er en ny verden for meg. 

Leste et sted at noen blir frisk av kong covid etter at de har tatt vaksinen. Har dere prøvd det? 

Skrevet

Jeg var syk med full kolaps i 2020, trolig Corona. Sliter med stadige nye virusrunder og ettervirkninger og skader. Jeg har blitt noe bedre, men er ikke tilbake med hverken jobb eller har særlig fungering.

Nøye gradert opptrening har vært hovedbehandlinga. Sakte øking av tolleranseviduet gjennom aldri å overbelaste seg og restituere god i mellom.

Jeg er ikke anbefalt å ta vaksinen da jeg trolig reagerer allergisk på innholdet i den. 

Anonymkode: 5a127...b11

• Hjerte 2
Skrevet

Vet ikke om det er long covid, men mest sannsynlig er det nok det.
Jeg har hatt corona flere ganger, første gang i mars 2020. Og jeg har slitt helt siden dengang. Både med utmattelse, manglende lukte- og smaksans eller smakssans som kommer og går, slim i luftveiene osv osv.
Så det har vart noen år, ja...

Anonymkode: e6d8b...344

• Hjerte 1
Skrevet

To år i disse dager. Absolutt ikke frisk ennå. 

Mitt beste råd er å ikke presse deg, og hvile mye. Mye mer enn du tror. Gjør det NÅ, så unngår du kanskje å bli syk i årevis. Ja, det er kjedelig og vanskelig å hvile. Legg fra deg tanken om jobb, du er IKKE klar på lenge ennå.

Anonymkode: 049fb...2cb

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg fikk long covid etter å ha hatt korona i mars 2021. Jeg har primært slitt med svimmelhet, vært mye sliten, får svært lett nye runder med forkjølelse og har fått stiv nakke. Vanskelig å vite om alt er relatert. 

Jeg er blitt mye bedre, men er fortsatt ikke bra nesten tre år senere. Men har stort sett klart å jobbe fullt, heldigvis. Vært gradert sykmeldt en del. 

Anonymkode: 18cb2...19b

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg hadde det i 1 år. Var helt grusomt. Konstant trøtt og sliten, føltes ut som en evig jetlag/fyllesyke. Så ble det gradvis bedre. 

Anonymkode: f041b...a4d

• Hjerte 1
Skrevet

jeg sliter også med mye etter vaksine og/eller covid infeksjon. Fikk milt hjerteposebetennels (ferdig kurert nå) Utmattelse, null energi. tap av luktesang og smaksans, hjertebank og extraslag.  Angst og depresjon, synsforstyrrelser +

på facebook finst det en gruppe: 
Covid-19 langtidssyke ..

https://vaxveritas.no/ Er en side som jeg anbefaler å kikke innom

Anonymkode: 9366a...ff6

Skrevet (endret)

Jeg har long covid. Har vært syk i tre år. Jeg er ikke  i jobb og det påvirker dagliglivet i stor grad.  Jeg har kognitiv dysfunksjon, fatiguie, PEM  lyd- og lydsensitiv. Hjertebank, endret puls, kronisk hodepine, søvnproblemer og noe redusert lukt og smak. 

Men du er kort ut i sykdomsperioden, så det er for tidlig å si om du utvikler Lc. Viktigste rådet jeg harer å  lytte til kroppen og ikke jobb for tidlig. Jeg tok ikke nok hensyn i tidlig fase og hadde også en lege som pushet på. Det kostet mye, men ikke sikkert det hadde endret noe,

Du er også vaksinert, jeg ble smittet før vaksinen var tilgjengelig. Vaksinen ser ut til å beskytte ikke bare ved å begrense tilfellene av Lc. Men mye tyder på at mange får færre og  mindre uttalt Lc symptomer. 

God bedring.

Endret av Bendie
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar.

Jeg har ikke vært sykmeldt før så dette er en ny verden for meg. 

Leste et sted at noen blir frisk av kong covid etter at de har tatt vaksinen. Har dere prøvd det? 

Jeg har tatt tre vaksiner i etterkant. Merket dessverre ingen bedring og heller ingen forverring.

Det stemmer at noen opplever en bedring etter vaksinering, men mitt inntrykk er at de aller fleste hverken opplever bedring eller forverring. Har vært diskutert ved flere anledninger  i fb gruppe for Lc syke. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er l i samme båt som deg T.S, men med  litt andre problemer. Testet pos for 9-10 uker siden. så litt tidlig i forhodl til å kunne si at man har L.C,men tror jeg blir en av mange som havner der

Var sykemeldt i 4 uker, ikke veldig syk men sliten, og lett press i brystet /brystsmerter. Begynte å jobbe igjen og var mer aktiv, Presset i brystet økte på. og kroppen føltes stresset , ikke psykisk,men som om den jobbet med noe BT  ble målt i overkant av 200/100 0g høy puls

Har nå startet på to typer hjertemedisin, er bedre,  BT og puls, men forsatt noe press i brystet., og er fotsatt sykemeldt. Venter på videre utreding

Håper flere vil dele sine erfaringer 

Jeg har hatt korona en gang tidliger, kjente da også press i brystet, lett som gikk over etter litt tid. Er vaksinert siste dose 12-13 mnd før smitte, ikke hatt noe problemer etter vaksinering ,borsett fra ømmhert i armen 1-2 døgn.

Anonymkode: 5dbef...dae

• Nyttig 1
Skrevet

Hatt ettereffekter siden november. Dårlig korttidshukommelse, sliten, fort utmattet og må legge meg ned. Mye hodepine og fremdeles hosting, men mest sannsynligvis takket være lungebetennelsevaksinen utviklet det seg ikke nedover i lungene (igjen). Har fremdeles ikke gode smakssanser og må ha chilli på nesten alt. Har hatt 3 vaksinedoser, Corona 2 ganger og forsøker å bli frisk med mye hvile og væske. Første gangen var jeg syk i 2 uker, men denne gangen var hovedforløpet en uke, men med ettereffekter lengre etterpå.

God bedring HI!

Anonymkode: f319f...291

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Etter alphavarianten i 2020 var jeg syk lenge. Ble nok helt frisk etter 6 måneder. Men var også lagt inn på sykehus, da. 

Har siden den gang hatt det 4 ganger (altså 5 totalt), hvorav 2 har vært behandlet på sykehus. Enda ikke bra, men på bedringens vei. Siste runde var desember i fjor.

Gi det tid. Mitt aller beste tips er å ikke anstrenge kroppen for mye, samtidig som du ikke må bli helt stillesittende. Bytt ut hard trening med tur/lett jogg, og vær litt tøff i prioriteringene med venner. Vær ærlig på at kroppen må ha litt tid, og at du ikke kan være med på alt hele tiden.

For de aller fleste går det seg til i løpet av 1-6 måneder. Det er litt kjedelig, men sånn er det dessverre :) 

Anonymkode: 7fcf9...f32

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Etter alphavarianten i 2020 var jeg syk lenge. Ble nok helt frisk etter 6 måneder. Men var også lagt inn på sykehus, da. 

Har siden den gang hatt det 4 ganger (altså 5 totalt), hvorav 2 har vært behandlet på sykehus. Enda ikke bra, men på bedringens vei. Siste runde var desember i fjor.

Gi det tid. Mitt aller beste tips er å ikke anstrenge kroppen for mye, samtidig som du ikke må bli helt stillesittende. Bytt ut hard trening med tur/lett jogg, og vær litt tøff i prioriteringene med venner. Vær ærlig på at kroppen må ha litt tid, og at du ikke kan være med på alt hele tiden.

For de aller fleste går det seg til i løpet av 1-6 måneder. Det er litt kjedelig, men sånn er det dessverre :) 

Vil også legge til at du ble jo bare syk for 4 uker siden, så det er nok altfor tidlig å konkludere med LC. Mange blir skikkelig reduserte etter ei hard kule med sesonginfluensa også. Ikke stress med dette, det går nok helt fint. Om du ikke merker noe bedring etter en måned, gå til legen. Men om formen er bittelitt bedre, da er du på god vei!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg er l i samme båt som deg T.S, men med  litt andre problemer. Testet pos for 9-10 uker siden. så litt tidlig i forhodl til å kunne si at man har L.C,men tror jeg blir en av mange som havner der

Var sykemeldt i 4 uker, ikke veldig syk men sliten, og lett press i brystet /brystsmerter. Begynte å jobbe igjen og var mer aktiv, Presset i brystet økte på. og kroppen føltes stresset , ikke psykisk,men som om den jobbet med noe BT  ble målt i overkant av 200/100 0g høy puls

Har nå startet på to typer hjertemedisin, er bedre,  BT og puls, men forsatt noe press i brystet., og er fotsatt sykemeldt. Venter på videre utreding

Håper flere vil dele sine erfaringer 

Jeg har hatt korona en gang tidliger, kjente da også press i brystet, lett som gikk over etter litt tid. Er vaksinert siste dose 12-13 mnd før smitte, ikke hatt noe problemer etter vaksinering ,borsett fra ømmhert i armen 1-2 døgn.

Anonymkode: 5dbef...dae

Hei og takk for at du deler🌻

Jeg hadde brystsmerter de to første ukene, men dette har nå gitt seg. 

Derimot har jeg blitt veldig var på lyd og lys. Pulsen stiger på lyd og lys gjør meg sliten. Sollyset som er nå tar knekken på meg. 

Jeg har aldri opplevd dette før. Og føler at jeg mister kontrollen over kroppen min. Jeg kan snakke i tlfn med en venninne i en time og det var den eneste aktiviteten jeg orket den dagen. 

Jeg leser av flere som har svart at mange blir frisk etter 6 måneder. De 4 ukene i sengen syns jeg har vært helt forferdelig deprimerende. Jeg vet ikke hvordan jeg ville taklet 4 uker til i sengen. 

TS

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Derimot har jeg blitt veldig var på lyd og lys. Pulsen stiger på lyd og lys gjør meg sliten. Sollyset som er nå tar knekken på meg. 

Jeg har aldri opplevd dette før. Og føler at jeg mister kontrollen over kroppen min. Jeg kan snakke i tlfn med en venninne i en time og det var den eneste aktiviteten jeg orket den dagen. 

Jeg leser av flere som har svart at mange blir frisk etter 6 måneder. De 4 ukene i sengen syns jeg har vært helt forferdelig deprimerende. Jeg vet ikke hvordan jeg ville taklet 4 uker til i sengen. 

TS

Du burde ikke ligge fire uker til i sengen. Pass på å øke veldig veldig gradvis. Du kan ikke trene deg frisk men heller ikke hvile deg frisk. Du må justere balansen utfra et helt annet utgangspunkt. Å trene kan være lett yoga 15 min, eller en rolig tur på 20 min flatt. For eksempel. Er det umulig så prøv å reise deg og gå til et annet rom en gang i timen. Så hvile. Hvile og lett aktivitet om hverandre. Lage middag? Hvile. Pass på å unngå mobilen da den sliter deg ut mer enn du har kapasitet til. Spar krefter til oppbyggende aktivitet. God bedring. Ikke bekymre deg for hvor lang tid det vil ta, bare ta utgangspunkt i hvor du er nå, aksepter det og lev derfra. 

Anonymkode: 635ff...e21

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

TS

Men er du så dårlig at du er sengeliggende? Du bør ikke hvile mer enn kroppen trenger. De fleste blir gradvis frisk, det er ikke noe som skjer over natten. Du vil altså ikke våkne plutselig uten noen symptomer, det kan ta dager, uker, eller noen måneder. Men de aller fleste er jo tilbake til vanlig etter kort tid. Du har jo akkurat blitt frisk, det er helt naturlig at det henger litt igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...