Gå til innhold

Mat til drop in event utendørs juni


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei 

Skal overraske ei venninne med å arrangere drop in bursdag for henne, hvor gjestene kan komme typ mellom 13 og 20, og bli så lenge de vil. 

Hva slags mat kan jeg servere(må jo tåle å stå ute i hagen, grilling er uaktuelt), og etterhvert bør det jo bli kaker også. 

Anonymkode: 9617a...905

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

«Åpent hus» er så koselig 🥰 7 timer ute i potensielt sol og varme er lenge for mye mat da. Hadde prøvd å sette det litt i skyggen, og gjerne oppbevart maten på mindre fat inne og hentet/fylt på mer underveis. 

Tenkte med en gang på ting som lefseruller med fyll, inkludert mer wraps, men også f,eks med smøreost og laks. Ulike salater også. Vannmelon og annen melon er leskende, samme med hele bær, og druer. 

Det begrenser seg litt når det skal stå ute så lenge da. 
 

Jeg var på noe tilsvarende i sommer, men 3timer. Da stekte folk selv vafler (en stod og hjalp litt til, men folk fikset også selv), og de hadde satt ut en stor fryseboks som de hadde fylt med diverse is, og hadde isbar. De hadde forskjellig tilbehør, og «voksenis» som med kaffe, men også ispinner til de små som løp rundt. Godt utvalg etter hva jeg så. De hadde satt matstasjonen i skyggen, men det var heller ikke smellvarmt. Om maten kan oppbevares inne deler av tiden åpnes det for mange flere ting. Hadde ikke hatt f.eks laks ute i timevis. 

Typisk snacks kan jo stå ute lenge, og sjokoladekake tåler betraktelig mer enn kremkake.  

Endret av Daisy-love
  • Liker 1
Skrevet

Avhenger av tilgang på kjøleskap, plass osv. Du kan lage noen salater og sette i kjøleskapet. Ta ut en og en eller over i mindre serveringsboller. Grille ute. Gode pølser med tilbehør, hamburgere, kyllingvinger ++. Legg på grillen etterhvert. 

Reker. Tines raskt i solen. Mulig du har plass til en kartong eller to i kjøleskapet også. 

 

Anonymkode: 5f8d4...cf7

Skrevet

Det kommer helt an på hva slags type muligheter du har for oppbevaring av maten, og hvilke muligheter du har for at maten kan stå i skyggen. Er det sol og varmt, vil det være svært begrenset hvor lenge mat kan stå ute, uansett hva du skal servere. 

Potetgull, saltstenger o.l er ganske safe å servere, men det er ikke akkurat mat.

Anonymkode: adde1...13f

Skrevet

Det er umulig å ha mat stående så lenge uten kjøling på sommeren. Du må enten ha stor kjølekapasitet ute eller kjøpe inn tørris.

Anonymkode: 7eda1...cc2

  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor er grilling uaktuelt?

Tenker det er ok å si at det er åpent fra x til x men ha tidspunkter for mat og kake og skrive at utenom det er litt snacks tilgjengelig (og da sette frem litt frukt og potetgull).

Feks "åpent hus fra 14 til 20. Fra 16 til 17 blir det enkel servering, fra 1730 blir det litt kaker tilgjengelig"

Så tilpasser folk seg og spiser på forhånd om de ikke rekker mat-tidspunktet.

Anonymkode: a1377...9e4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Pizzaboller, spekemat og focaccia, sandwich, wraps, boller, kringler, brownies

Anonymkode: b5d19...350

  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er grilling uaktuelt?

Tenker det er ok å si at det er åpent fra x til x men ha tidspunkter for mat og kake og skrive at utenom det er litt snacks tilgjengelig (og da sette frem litt frukt og potetgull).

Feks "åpent hus fra 14 til 20. Fra 16 til 17 blir det enkel servering, fra 1730 blir det litt kaker tilgjengelig"

Så tilpasser folk seg og spiser på forhånd om de ikke rekker mat-tidspunktet.

Anonymkode: a1377...9e4

Finnes ikke plass til grill der vi skal være, hennes balkong er for liten til det . 

Anonymkode: 9617a...905

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er umulig å ha mat stående så lenge uten kjøling på sommeren. Du må enten ha stor kjølekapasitet ute eller kjøpe inn tørris.

Anonymkode: 7eda1...cc2

Kjøkkenet til min venninne er ikke stort, ei heller kjøkkenet.  Hvor lenge holder tørris seg?

Anonymkode: 9617a...905

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Finnes ikke plass til grill der vi skal være, hennes balkong er for liten til det . 

Anonymkode: 9617a...905

Balkongen er for liten til grill, men dere skal ha uteselskap?

Anonymkode: 5f8d4...cf7

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Finnes ikke plass til grill der vi skal være, hennes balkong er for liten til det . 

Anonymkode: 9617a...905

Men skulle dere ikke være i en hage? 

Anonymkode: adde1...13f

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men skulle dere ikke være i en hage? 

Anonymkode: adde1...13f

Opprinnelig plan det ja, men har blitt endret. Nå blir det leiligheten hennes med en balkong 

Anonymkode: 9617a...905

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Balkongen er for liten til grill, men dere skal ha uteselskap?

Anonymkode: 5f8d4...cf7

Planen er å bruke balkongen til gjester ja. De får mingle lit over alt så alle får vært på balkongen. Har spurt om å få låne bakgården i blokka, men de har ikke får vane å låne den ut til større, planlagte arrangement,  så da blir det uteselskap på balkongen/i leiligheten.  

Anonymkode: 9617a...905

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Planen er å bruke balkongen til gjester ja. De får mingle lit over alt så alle får vært på balkongen. Har spurt om å få låne bakgården i blokka, men de har ikke får vane å låne den ut til større, planlagte arrangement,  så da blir det uteselskap på balkongen/i leiligheten.  

Anonymkode: 9617a...905

Ok. Men da har du tilgang på kjøleskap. Siden dere kanskje blir ganske mange som kommer og går i løpet av disse timene, ville jeg gått for noe som er enkelt å lage og kanskje ikke så dyrt heller. Du kan jo for eksempel lage pastasalat med kylling, lage en kremet dressing og kjøpe inn en balsamicoeddik (så får folk velge selv hva de foretrekker) og kjøpe inn noe brød og smør som du kan ha ved siden av. 

Anonymkode: adde1...13f

Skrevet

Enig med den over, og dere kan lage en stor gulrotkake (feks i langpanne), den holder seg greit. Ostekremen kan du pynte med litt bær eller annen pynt.

 

Anonymkode: 1228f...412

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...