AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #1 Del Skrevet 4. februar 2024 Kan man koke frosne bær og fryse dem ned igjen? Står jo på pakken at det anbefales å koke dem. Og jeg er litt redd for norovirus. Man kan jo fryse ned igjen varmebehandlet mat. Men litt usikker. Hvordan blir bærene hvis jeg gjør det? Skal bruke dem til Smootie. Anonymkode: 1f3ff...2d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #2 Del Skrevet 4. februar 2024 Jeg plukker mye bær om høsten og koker dem til syltetøy eller råfryser med sukker. Koker dem ikke og fryser dem. Merkelig spørsmål! Anonymkode: fc4e1...553 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #3 Del Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg plukker mye bær om høsten og koker dem til syltetøy eller råfryser med sukker. Koker dem ikke og fryser dem. Merkelig spørsmål! Anonymkode: fc4e1...553 Ok. Grunnen til at jeg spurte var fordi det sto at man burde koke bærene. Men sto ikke noe om man burde fryse dem på nytt eller ikke. Anonymkode: 1f3ff...2d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 4. februar 2024 #4 Del Skrevet 4. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok. Grunnen til at jeg spurte var fordi det sto at man burde koke bærene. Men sto ikke noe om man burde fryse dem på nytt eller ikke. Anonymkode: 1f3ff...2d9 Det går nok helt fint. Jeg ville kokt masse på en gang, laget pure med stavmikser og fryst ned i isbitposer. Så er det enkelt å ta akkurat det du trenger Endret 4. februar 2024 av Rumle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #5 Del Skrevet 4. februar 2024 Rumle skrev (1 minutt siden): Det går nok helt fint. Jeg ville kokt masse på en gang, laget pure med stavmikser og fryst ned i isbitposer. Så er det enkelt å ta akkurat det du trenger Da gjør jeg det 😊👍 Anonymkode: 1f3ff...2d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #6 Del Skrevet 4. februar 2024 Kan man, jo, men må man? Det er ikke noe rart spørsmål, hvis det står på posen at de bør kokes før de spises. Men jeg har aldri kokt frosne bær til smoothie. Og jeg har laget mange mange liter med smoothie. Som jeg så har inntatt. Og tada, jeg lever fremdeles 😄 Koke bær til smoothie høres ut som ekstrajobb for ingenting annet enn dårligere smak og næringsinnhold. Anonymkode: 255a1...081 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inkognitoher Skrevet 4. februar 2024 #7 Del Skrevet 4. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Kan man koke frosne bær og fryse dem ned igjen? Står jo på pakken at det anbefales å koke dem. Og jeg er litt redd for norovirus. Man kan jo fryse ned igjen varmebehandlet mat. Men litt usikker. Hvordan blir bærene hvis jeg gjør det? Skal bruke dem til Smootie. Anonymkode: 1f3ff...2d9 Spiser frosne bær hver dag. Koker dem aldri for da forsvinner mye av næringen. Om du likevel koker, så ville jeg tatt bærene i bruk umiddelbart - absolutt ikke fryst dem enda en gang Endret 4. februar 2024 av Inkognitoher Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #8 Del Skrevet 4. februar 2024 Hvis sjansen for å bli syk er liten så dropper jeg kokingen. Anonymkode: 1f3ff...2d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #9 Del Skrevet 4. februar 2024 Jeg visste ikke engang at de burde kokes før i fjor jeg 😂 derfor aldri kokt frosne bær før og lever fortsatt helt fint med det 😂🙈 Anonymkode: abc47...4a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 4. februar 2024 #10 Del Skrevet 4. februar 2024 Det er jo ikke dødelig det viruset man kanskje muligens kan få (fordi noen har slurvet med håndvasken under plukking). Gjelder ferske butikkbær like mye som frosne. Hvis du er veldig bekymret ville jeg frosset feks banan om du bruker det i smoothie, eller Yogurt/juice, også kokt bærene like før du lager smoothien. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #11 Del Skrevet 4. februar 2024 solsolsol skrev (8 minutter siden): Det er jo ikke dødelig det viruset man kanskje muligens kan få (fordi noen har slurvet med håndvasken under plukking). Gjelder ferske butikkbær like mye som frosne. Hvis du er veldig bekymret ville jeg frosset feks banan om du bruker det i smoothie, eller Yogurt/juice, også kokt bærene like før du lager smoothien. Jo det kan faktisk være dødelig hvis bærene har div E.coli bakterier. Selvfølgelig lav risiko for det men det er fremdeles en reel risiko med utlandske bær. Kjøper selv bare norske Anonymkode: 1df19...7e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 4. februar 2024 #12 Del Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jo det kan faktisk være dødelig hvis bærene har div E.coli bakterier. Selvfølgelig lav risiko for det men det er fremdeles en reel risiko med utlandske bær. Kjøper selv bare norske Anonymkode: 1df19...7e9 Mattilsynet anbefaler varmebehandling på grunn av hepatitt a og norovirus. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #13 Del Skrevet 4. februar 2024 Jeg koker aldri bær, og har aldri blitt syk. Har spist minst 5 dl ville blåbær rå hver dag i 7 år nå, så jeg har litt erfaringsgrunnlag. Jeg bruker også av og til bjørnebær, bringebær og jordbær, de kjøper jeg økologisk pga sprøytemidlene, men har aldri tenkt på noe virus og ikke fått noe heller. Ville bær som blåbær sprøytes jo ikke, så der trenger jeg ikke tenke på det, noe som gjør det billigere. Nå har de forresten ville blåbær fra Canada i frysedisken på Coop, i de blålilla X-tra pakkene. Disse er ikke samme typer bær som våre blåbær som blir kalt bilberries i USA og store deler av Europa. De er mye søtere og jeg syns de er bedre. Så det er også et tips til smoothien. Anonymkode: cea84...92c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #14 Del Skrevet 4. februar 2024 https://dinside.dagbladet.no/fritid/frosne-baer-var-smittekilden/74808350 https://www.kk.no/helse/viktig-beskjed-til-alle-smoothie-elskere/67773827 Ikke bare magesjau man kan få altså… Står det på posen at bærene bør varmebehandles så tenker jeg det er fornuftig å gjøre nettopp det. Anonymkode: 5c5c6...270 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #15 Del Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): https://dinside.dagbladet.no/fritid/frosne-baer-var-smittekilden/74808350 https://www.kk.no/helse/viktig-beskjed-til-alle-smoothie-elskere/67773827 Ikke bare magesjau man kan få altså… Står det på posen at bærene bør varmebehandles så tenker jeg det er fornuftig å gjøre nettopp det. Anonymkode: 5c5c6...270 Fra den første, her høres det ikke en gang ut som de har funnet noe virus i bærposer overhodet. "Sannsynligvis" ikke lenger på markedet? Veldig merkelig logikk. Når det er E.coli i spekematen til Gilde vet de jo definitivt hvilken batch det var og om den batchen fortsatt er på markedet: "Utbruddet av hepatitt A varte fra april til oktober i år, og omfattet 20 smittede personer. Hepatitt A-virus (HAV) kan gi smittsom leverbetennelse. – Sporing av kilden viser at bringebærene sannsynligvis ikke lenger er på markedet. Utbruddet anses derfor som over, sier seniorrådgiver Heidi Lange ved Folkehelseinstituttet (FHI)." Anonymkode: cea84...92c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #16 Del Skrevet 4. februar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg plukker mye bær om høsten og koker dem til syltetøy eller råfryser med sukker. Koker dem ikke og fryser dem. Merkelig spørsmål! Anonymkode: fc4e1...553 TS spør om frosne bær, og du snakker om friske bær. Merkelig svar. Anonymkode: 0ddc4...a09 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 4. februar 2024 #17 Del Skrevet 4. februar 2024 Spiser frosne bær daglig, har aldri blitt syk. Kanskje jeg har opparbeidet meg en viss immunitet hvis jeg har spist små mengder noro/e-coli i årevis. Å koke bærene fjerner mye av næringsstoffene så jeg fortsetter å spise de rå. Kjøper økologisk, uten at det har noe å si i denne sammenheng... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #18 Del Skrevet 4. februar 2024 1 hour ago, Blåttvann said: Spiser frosne bær daglig, har aldri blitt syk. Kanskje jeg har opparbeidet meg en viss immunitet hvis jeg har spist små mengder noro/e-coli i årevis. Å koke bærene fjerner mye av næringsstoffene så jeg fortsetter å spise de rå. Kjøper økologisk, uten at det har noe å si i denne sammenheng... Næringsstoffene havner bare i kokevannet. Jeg bruker lite vann kår jeg koker og lar det koke inn. Da slipper jeg å miste næringsstoffer, og jeg slipper risikoen med å bli syk. Det tenker jeg er vinn-vinn. Anonymkode: 5c5c6...270 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 4. februar 2024 #19 Del Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Næringsstoffene havner bare i kokevannet. Jeg bruker lite vann kår jeg koker og lar det koke inn. Da slipper jeg å miste næringsstoffer, og jeg slipper risikoen med å bli syk. Det tenker jeg er vinn-vinn. Anonymkode: 5c5c6...270 Feil. https://www.frukt.no/artikler/hvordan-bevare-vitaminene-ved-tilbereding/ Når du koker inn vannet har du ødelagt de fleste vitaminene, de er ikke i vannet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #20 Del Skrevet 4. februar 2024 8 minutter siden, Blåttvann said: Feil. https://www.frukt.no/artikler/hvordan-bevare-vitaminene-ved-tilbereding/ Når du koker inn vannet har du ødelagt de fleste vitaminene, de er ikke i vannet. Nei. Du tar feil. Du har jo ikke lest artikkelen engang. Her. Jeg skal sakse det for deg: «Koker du middagens grønnsaker i lang tid i mye vann, vil blant annet store mengder vitamin C ha gått over i kokevannet.» «Det er lurt å ta vare på kokevannet til supper og sauser. Vitamin C som har lekket ut vil finnes i kokevannet.» Anonymkode: 5c5c6...270 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå