AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #21 Skrevet 4. februar 2024 JHvem er de andre som evt tenker noe? Det viktige er jo hva han tenker og hva du tenker. Gjemmer han seg for barna eller har han deilig alenetid? Anonymkode: 1330c...965 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #22 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hvis det er slik at du har bestemt at ingen i husholdningen skal innta alkohol så er det du som har et problem her ts og ikke mannen som må gå til gjestehytta for å nyte seg en enhet eller to. Å utøve sosial kontroll uten å vite at man utøver det er ganske normalt blant kvinner for øvrig. Anonymkode: b17f5...314 Selvfølgelig. Det er den som ikke vil ha skadelige rusmidler rundt barn, som er gæren! Mens den som må ha slike skadelige rusmidler for å "kose seg", har rett. Vet du hvor mye skade alkohol forårsaker? Fyllekjøring, fylleslåssing, fyllevoldtekter, fylleulykker pluss alle skadene alkohol gjør på kroppen. Men vi er jo vikinger, må skjønne, så vi må få gå på fylla! Omg... Anonymkode: b6bf3...150 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #23 Skrevet 4. februar 2024 Jeg har aldri sett vitsen med alkohol, synes det er unødvendig og forstår ikke de som drikker det. Men egentid forstår jeg. Anonymkode: d8919...75f
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #24 Skrevet 4. februar 2024 atropos skrev (28 minutter siden): Tenker som de fleste andre her. Hvorfor får han ikke drikke disse ølene inne? Det er jo helt sært at han må snike seg ut av huset for å drikke øl. Og at det da blir stilt spørsmål ved det i tillegg…. nei, etter min mening er det du som er den unormale her ts. Har du traumer fra alkohol i barndommen eller noe som gjør at du ikke tolererer alkohol? For i et normalt hjem er det helt vanlig at foreldre tar seg en enhet eller to med alkohol uten at barna blir skadelidende av den grunn. Vi har et normalt hjem, men ingen av oss voksne drikker alkohol. Slutt å si at det er unormalt å være avholds! Anonymkode: b6bf3...150 5
Violetta Skrevet 4. februar 2024 #25 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Selvfølgelig. Det er den som ikke vil ha skadelige rusmidler rundt barn, som er gæren! Mens den som må ha slike skadelige rusmidler for å "kose seg", har rett. Vet du hvor mye skade alkohol forårsaker? Fyllekjøring, fylleslåssing, fyllevoldtekter, fylleulykker pluss alle skadene alkohol gjør på kroppen. Men vi er jo vikinger, må skjønne, så vi må få gå på fylla! Omg... Anonymkode: b6bf3...150 2 til 3 øl to til tre ganger i uken er ikke fylla. 17 1
Bombibit Skrevet 4. februar 2024 #26 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vet du hvor mye skade alkohol forårsaker? Fyllekjøring, fylleslåssing, fyllevoldtekter, fylleulykker pluss alle skadene alkohol gjør på kroppen. Anonymkode: b6bf3...150 Du glemte fyllepenner! 8 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #27 Skrevet 4. februar 2024 Jeg har vokst opp i ett hjem med fyll, fester og altfor mye alkohol med barn tilstede. Jeg er avholds, men ser jo og klarer at mannen feks tar en øl til en fotballkamp på en onsdag, eller drikker ett par glass av en god vin til biff på en lørdag. Tror det er viktig at barn får ett normalt forhold til alkohol, der de ser at det er helt greit å ta en kald øl, for det er godt og drikke vin til mat pga det gjør noe med hele opplevelsen. Ikke at det er fyfy.. Anonymkode: a17a2...ac1 10 3 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #28 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Vi har et normalt hjem, men ingen av oss voksne drikker alkohol. Slutt å si at det er unormalt å være avholds! Anonymkode: b6bf3...150 Kanskje du må begynne å tenke at det er du som er avholds, og mannen din kan ta seg et par øl innimellom. Så lenge han fremdeles kan kose seg uten alkohol, er det nok flere som ham enn som deg, men det er ikke helt unormalt å være avholds heller. Det virker som han respekterer ditt syn ved ikke å vise til deg og unge når han drikker, og det er veldig bra at det heller ikke er helt hemmelig, for da hadde det tydet på mindre respekt. Hvis han respekterer ditt syn, bør også du respektere hans. Det ser ut som dere har en løsning som ikke skader noen. Eller er du uenig? Anonymkode: 3b283...12f 6 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #29 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Vi har et normalt hjem, men ingen av oss voksne drikker alkohol. Slutt å si at det er unormalt å være avholds! Anonymkode: b6bf3...150 Beklager, jeg trodde du var ts... Anonymkode: 3b283...12f 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #30 Skrevet 4. februar 2024 Det høres både ok og normalt ut for meg. Jeg liker ikke øl, men jeg er introvert og om vi hadde hatt ei koselig gjestehytte på tomta, hadde jeg sikkert gått ut dit en gang i blant etter at barna hadde lagt seg for å koble helt ut. Jeg hadde sikkert spist sjokolade der. Og jeg kunne tatt med meg en god, tørr eplecider med alkohol i også, hvis vi hadde hatt det i hus. Anonymkode: 2673b...da6 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #31 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er 0 drikking I hjemmet vårt, og barna har aldri sett verken meg eller samboer berusa. Aldri fest her. Men, 2-3 ganger i mnd går min samboer ut i gjestehytta vår, og drikker noen øl. Sier det er for å koble av. Så labber samboer inn og legger seg. Står opp som vanlig. Er dette ok? Normalt? Greia er at samboer gjør det alene. Det er ikke fest og lystig lag, og jeg er redd for hva andre tenker. Anonymkode: d6e28...27b Absolutt 100% normalt dersom han ikke kan få lov til å drikke 2 ØL inne i stuen foran tv... Er forskjell på å se foreldre drikke 2 øl, 1 glass vin til maten og det å se dem brisen/full. Selv vokst opp med alkoholisert far. Barna mine har aldri sett oss brisen eller full, eller synlig påvirket - men vi kan ta oss et glass vin/ en øl til maten eller spesielle anledninger. Det at far må snikdrikke ølene sine en annen plass kan gi barna et vridd og feil syn på alkohol når de er eldre/ oppdager det. Og de vil potensielt gå langt for å skjule at de drikker selv ovenfor dere som foreldre. Tap tap prosjekt spør du meg.. og ufattelig tåpelig! Anonymkode: 0b79e...c40 11 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #32 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Selvfølgelig. Det er den som ikke vil ha skadelige rusmidler rundt barn, som er gæren! Mens den som må ha slike skadelige rusmidler for å "kose seg", har rett. Vet du hvor mye skade alkohol forårsaker? Fyllekjøring, fylleslåssing, fyllevoldtekter, fylleulykker pluss alle skadene alkohol gjør på kroppen. Men vi er jo vikinger, må skjønne, så vi må få gå på fylla! Omg... Anonymkode: b6bf3...150 De fyllegreiene er et ganske særnorsk fenomen. De fleste land har et normalt forhold til alkohol. I Norge har alkohol blitt noe man må føle skam over og gjemme unna, i hvert fall for barna. Så da debuterer gjerne barna med full pakke med spying og noen på sykehus fordi de ikke har lært seg hva alkohol er og hvordan det skal drikkes. Dine holdninger er med på å opprettholde dette problemet. Anonymkode: 670c3...196 12 6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #33 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har et normalt hjem, men ingen av oss voksne drikker alkohol. Slutt å si at det er unormalt å være avholds! Anonymkode: b6bf3...150 Det er jo ikke det å være avholds som er sært, men det å måtte gå ut av eget hjem for å drikke to øl (når man ikke er avholds). Anonymkode: 73f76...d4c 16 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #34 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Beklager, jeg trodde du var ts... Anonymkode: 3b283...12f Det er ts, hun undertegner bare ikke med «Ts» Anonymkode: 73f76...d4c
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #35 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ts, hun undertegner bare ikke med «Ts» Anonymkode: 73f76...d4c Eh, ts har anonymkode 27b ikke 150? Anonymkode: cae2a...0dd 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #36 Skrevet 4. februar 2024 Det er ikke noe spesielt med et avholdshjem. Det må selvsagt hver familie bestemme selv. MEN, som AB*150 antyder, og en god del andre avholdshjem også, fremstilles det som at alternativet til et avholdshjem er fritt frem av alkohol og fyll. Utrygge omgivelser for barna og full fest. Slik er det selvsagt ikke. Det er dessverre virkeligheten til for mange barn, men i de fleste hjem med alkohol er det i helt alminnelige mengder. En øl eller to til fotballkampen, vin til middagen, en øl til grillingen osv. Ikke mengder og synlig beruselse. De aller fleste klarer å holde seg på et slikt nivå! I tillegg er jo dette litt spesielt siden huset omtales som alkoholfritt. Hvem har bestemt det? Er det TS som har trumfet det gjennom siden hun trolig ikke drikker selv, eller er dette også ønsket fra mannen sin side? Jeg forstår ikke hvorfor mannen må ut av hjemmet for å kunne ta seg et par øl. Jeg hadde ikke likt om mannen drakk seg drita full hjemme i stuen, men et par øl etter barnas leggetid kan da virkelig ikke skade noen. At TS ikke ønsker alkohol gjør jo ikke at han ikke har lyst på. Han må vel rett og slett rømme huset da hvis han vil ha seg et glass. Alle har jo godt av alenetid innimellom også, så da er det vel gjerne greit å slå det sammen? Det jeg synes er rarest her er rett og slett at TS reagerer på dette. Mannen drikker noen få øl et par ganger i måneden, kommer hjem og legger seg og står opp til vanlig tid. Jeg forstår virkelig ikke problemet. Du skal bare se at det ikke hadde vært verdens undergang om du tillot øl i stua også, så hadde han kanskje holdt seg hjemme. Anonymkode: 45900...d47 11 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #37 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Trenger man alkohol, for å koble av. Har man ett problem med alkohol, Anonymkode: 345a3...92e Det har man vel ikke Anonymkode: 1a744...9d6 6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #38 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selvfølgelig. Det er den som ikke vil ha skadelige rusmidler rundt barn, som er gæren! Mens den som må ha slike skadelige rusmidler for å "kose seg", har rett. Vet du hvor mye skade alkohol forårsaker? Fyllekjøring, fylleslåssing, fyllevoldtekter, fylleulykker pluss alle skadene alkohol gjør på kroppen. Men vi er jo vikinger, må skjønne, så vi må få gå på fylla! Omg... Anonymkode: b6bf3...150 Eh du skjønner forskjell på fylla og en til to enheter?? Anonymkode: 1a744...9d6 11
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #39 Skrevet 4. februar 2024 Jeg forstår ham godt, han kan jo ikke slappe av i eget hjem med et par øl en gang. Anonymkode: ff945...142 8 1
Anjatapinjata Skrevet 4. februar 2024 #40 Skrevet 4. februar 2024 Ser ikke problemet med å ta seg et par øl eller et glass vin foran barn. Jeg er oppvokst med en far som koste seg med en øl til middag/kveld ofte, så han dog aldri beruset før jeg var voksen. Sålenge man ikke drikker seg brisen/full ser jeg ikke problemet med alkohol foran barn, men det er såklart helt ok å være avholds også. Jeg liker å ta meg en øl i solveggen etter en lang dag på stranda om sommeren, eller et glass vin til maten i ny og ne og det har jeg null problem med foran barn. Men så drikker jeg svært sjelden, og aldri beruset foran barnet. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå