AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #1 Skrevet 4. februar 2024 Vurderer å starte firma i samme bransje som jeg jobber i. Problemet jeg kommer til å støte på er 1. Det er en sesongbasert jobb 2. Jeg må starte på null, kanskje jeg får med meg et par av kundene over. 3. Forskuddsskatt. Dette med skatt og regnskap er trolig det som er mest avskrekkende med å starte for meg selv. Jeg skal alltids klare å bygge meg gradvis opp til en passende omsetning innen 2-3 år. Men hva gjør jeg med den helsikens forskuddsskatten når omsetningen er varierende og sesongen er vår, sommer og høst? Må jeg ikke betale inn samme sum hver eneste måned? Og hva gjør jeg når jeg ikke jobber et par måneder? Hoper det seg opp med skatteregninger da? Anonymkode: 302f9...122
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #2 Skrevet 4. februar 2024 Nei, du må ikke betale det samme hver mnd. Det er 4 skatteterminer i året som du må betale inn ved om du går med overskudd. Står endel info om dette på sidene til Skatteetaten. Husk at det er mange ekstra ting som koster penger med å drive for seg selv i forhold til det å være ansatt som også må tas med i regnestykket når du skal prise tjenestene dine. Her er litt av det som må med i regnestykket/vurderinga (denne lista vil jo endre seg noe etter hva du skal starte med): -mva -forsikringer -pensjon -verktøy/annet utstyr -arbeidstøy -sykepenger -feriepenger -administrative kostnader Sett opp budsjett før du starter så du får deg et bilde på kostnadene, og har du noe å leve av det første året du driver? Du bør ha penger i bakhånd til livsopphold det første året, for det tar som regel lenger tid enn en tror og få igang cashflow bra nok til å kunne ta ut lønn. Det går også mye ekstra tid for å drive selvstendig i forhold til å være ansatt, dette er det mange som glemmer/blir overrasket over. Så jeg vil anbefale deg å ta en prat med noen du kjenner som har drevet selvstendig i minimum 5 år og som er ærlige med deg, slik at du får et realistisk bilde på hva du går til. Jeg drev selvstendig fra 2002 til 2017, så har litt erfaring med dette. Heier på deg, ønsker lykke til og håper du får startet et interessant firma som er liv laga! Anonymkode: ae0c6...0ba
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #3 Skrevet 4. februar 2024 Er ikke ts bundet av konkuranseklausuler? Anonymkode: f3de4...1f1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #4 Skrevet 4. februar 2024 Gjør deg selv en tjeneste og ta noen regnskap og skattefag før du begynner med egen bedrift!!! det kommer du til å tjene mye på, for den kunnskapen der er uvurderlig! Anonymkode: 78a42...bea
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #5 Skrevet 4. februar 2024 Det er smart å lage en økonomisk oversikt og sette av penger for måneder med liten eller ingen inntekt. Og som andre sier, lær om økonomi i en bedrift. Gjør regnskap regelmessig. Her er en liste over kilder (Nettsider, dataprogrammer, apper, videoer, kurs osv). Også kilder om egen bedrift, regnskap, markedsføring osv. Anonymkode: cd96e...ba7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå