Gå til innhold

Tips til å betale førerkort


san134

Anbefalte innlegg

Det er mange som får førerkortet betalt av foreldre, og får det så fort de fyller 18. Jeg fyller 23 i år, og har enda ikke fått meg førerkort og tenker dette snart er på tide. Jeg flyttet hjemmefra tidlig, sammen med samboer og har dermed egne regninger å forholde meg til. Foreldre har ikke mulighet til å betale heller. Jeg studerer, og jobber bittelitt vedsiden av, men det strekker likevel ikke til da det er så innmari dyrt. Har heller ingen å øvelseskjøre med, som dermed gjør at jeg trenger fler kjøretimer og mer penger.

Noen tips/triks til å få dette til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må du ha mer penger inn, og da må du jobbe mer enn det du gjør per i dag. Evt om du har noe du kan selge? 

Anonymkode: 2ab3e...2d7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner fikk en kamerat til å øvelseskjøre med han. Uansett er det dyrt, så du må legge en plan for å spare penger uansett.,

Anonymkode: 590b2...a82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør 3 ganger i måneden, ta obligatoriske kurs du trenger når du har ekstra penger( ønsk penger til bursdag, jul ) få unna teoriprøven og se om du kan få ekstra inntekt.

Spar samtidig til landevei, bane og kartkjøring- det er store utgifter.

Anonymkode: b6bc6...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten bare spare til du har råd. Mange av oss som har gjort det ☺️

Anonymkode: 1533f...4fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får deg en fast jobb hvor førerkort kan være en fordel for yrkeslivet og arbeidsgiver, kan faktisk arbeidsgiver nå betale førerkort klasse B for deg. Det går under definisjonen etter- og videreutdanning. 

Så om du f.eks er en rådgiver og tidvis reiser rundt på møter, byggeplasser osv. kan det være fordelaktig for arbeidsgiver at du kan kjøre dit selv fremfor å måtte bruke taxi eller kollektivt. Da kan arbeidsgiver betale kostnad for førerkort, uten at du må skatte av fordelen av det. 

Løsningen hjelper deg ikke akkurat nå, men på sikt kan det være en fiffig løsning.

Militæret gir ikke førerkort klasse B, men de utdanner sjåfører til klasse C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste du kan gjøre er å studere ferdig, få deg en 100% jobb og så er ikke det et problem lenger.

Og det er helt greit å ta lappen litt senere. Med 25+ blir du uansett en mer moden sjåfør enn alle de 18-åringer.

Husk også at lappen bare er en sak. Du trenger også en bil å kjøre. Den koster drivstoff, parkering, bom, forsikring og ikke minst vedlikehold.

Det er bare greit å ha litt jobb som kan finansiere alt dette.

Lykke til med lappen.

Schmuvju

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok spare og vente til du har råd. Det er veldig dyrt å ta førerkortet, selv ble jeg helt satt ut av hvor dyrt det er. Tror jeg brukte totalt 100.000kr + på oppkjøring fra start til slutt + at jeg til slutt ble så oppgitt at jeg kjøpte meg egen bil å øvelseskjøre med. 

Finn noen du kan øvelseskjøre med, og øv så mye som du kan. Kjør også opp med automatgir da dette er enklere og dermed trenger du mindre trening. 

Anonymkode: 48c9a...9a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 12.25):

Du må nok spare og vente til du har råd. Det er veldig dyrt å ta førerkortet, selv ble jeg helt satt ut av hvor dyrt det er. Tror jeg brukte totalt 100.000kr + på oppkjøring fra start til slutt + at jeg til slutt ble så oppgitt at jeg kjøpte meg egen bil å øvelseskjøre med. 

Finn noen du kan øvelseskjøre med, og øv så mye som du kan. Kjør også opp med automatgir da dette er enklere og dermed trenger du mindre trening. 

Anonymkode: 48c9a...9a1

Ja,ta lappen på lastebil koster fort 100.000,-  Veslejenta her tok B lappen i sommer/høst. Kostet rett under 25.000,- Hun hadde spart,samt begynte som lærling ved skoleslutt med ei grei lønn.  Både førerkort og en gammel Mercedes sto klar I august. Måtte bare vente til å bli 18 i oktober. Selvfølgelig manuell 6 trinns gearkasse. 

Anonymkode: 53071...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 12.25):

Du må nok spare og vente til du har råd. Det er veldig dyrt å ta førerkortet, selv ble jeg helt satt ut av hvor dyrt det er. Tror jeg brukte totalt 100.000kr + på oppkjøring fra start til slutt + at jeg til slutt ble så oppgitt at jeg kjøpte meg egen bil å øvelseskjøre med. 

Finn noen du kan øvelseskjøre med, og øv så mye som du kan. Kjør også opp med automatgir da dette er enklere og dermed trenger du mindre trening. 

Anonymkode: 48c9a...9a1

Høres rart ut. Sønnen her havnet ut på 25.000kr

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har ikke sønnen fått dekt fra oss. Men han sparte konfirmasjon penger, ønsket seg penger til jul og bursdag som han sparte. Pluss han hadde jobbet noe i helger fra han var 13år, og sommer jobb hele sommerferien fra 9klasse.

De pengene ble brukt til å ta billappen og til å kjøpe seg første bil.

Jenta i huset startet nå å øvelseskjøre 17år. Øvelsekjørt med oss fra ho var 16. Ho og har spart penger fra sommerjobb og pakking av ved til å kunne øvelseskjøre 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...