AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #1 Skrevet 3. februar 2024 Jeg har nå fått brev med en haug av papirer fra namsfogden, med en sum jeg må betale som er på nesten 30k. Ettersom at jeg er student, har jeg ikke hatt mulighet til å betale noe av dette ettersom den eneste inntekten min er fra lånekassen. Jeg får kun 9402kr i måneden, og betaler 5250kr i husleie. Jeg sitter ikke akkurat med mye igjen etter dette.. Har akkurat startet i jobb for å tjene litt ekstra, som er hver 3. helg og jeg kan betale alt jeg får av lønn inn dit. Denne summen kommer fra forsikring hos en huseier jeg leide fra i fjor da jeg ikke klarte å betale husleie pga strømregninger som kom på 5k og oppover... Dette er en lang historie. Men huseier hadde styr på strømregningene mine, og var dem forsinket med å gi oss informasjon om betalinger. Dermed var det 2 måneder forsinkelser, og vi måtte betale 7k en måned der. Dette ballet seg da oppover, med flere forsinkelser og mere ubetalte regninger. (Bor ikke her nå HELDIGVIS). Strømregningene var også urealistisk høye, til en kjellerleilighet på 50kvadrat. Har vært kjempe redd, og sover dårlig. Jeg er bare 22, og er så redd for at de ikke godtar en nedbetalingsplan! Har heller ingen verdisaker som bil osv som de kan ta. Jeg har heller ingen peiling på det her! Er det noe som kan hjelpe meg med å roe ned litt? Tror dere at de kommer til å godta en nedbetalingsplan? Kan betale 3000 til 5000 i måneden. Anonymkode: 63e6e...732 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #2 Skrevet 3. februar 2024 Snakk med dei, det løser seg. Snakker du ikke med dei så løser det seg ikke da blir det bare værre. Få seg mer arbeid. Anonymkode: b5feb...759 4
nordlending Skrevet 3. februar 2024 #3 Skrevet 3. februar 2024 Vanlig prosedyre er trekk i lønn eller pant i eiendeler/konto. Trekk i lønn er normalt x antall kroner i måneden. Hvis du har for lite til å dekke husleie og livsopphold, vil kravet ligge på vent til du har midler nok til å dekke det. 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #4 Skrevet 3. februar 2024 Du må ringe og snakke med de. De kan svare deg på alt du lurer på. Hvis gjelden kun er på 30k, så klarer du betale den ned. Men rentene løper jo, så beløpet skyldig vil jo vokse. Kan du låne penger av foreldre/familie? Anonymkode: c19b7...fa2 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #5 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Snakk med dei, det løser seg. Snakker du ikke med dei så løser det seg ikke da blir det bare værre. Få seg mer arbeid. Anonymkode: b5feb...759 Ja har tenkt å ringe de på mandag. Er litt vanskelig å jobbe mer, da jeg er sykepleierstudent og det er veldig mye å forholde seg til på skolen. Studiet er også 50% praksis 😕 Anonymkode: 63e6e...732
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #6 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må ringe og snakke med de. De kan svare deg på alt du lurer på. Hvis gjelden kun er på 30k, så klarer du betale den ned. Men rentene løper jo, så beløpet skyldig vil jo vokse. Kan du låne penger av foreldre/familie? Anonymkode: c19b7...fa2 Nei har ingen penger å låne av foreldre og familie, da økonomien der ikke er så aldeles bra. Mamma er blant annet i gjeldsordning, og pappa er rusmisbruker 😕 Skal snakke med de ja på mandag. Anonymkode: 63e6e...732 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #7 Skrevet 3. februar 2024 Om du er student og mottar stipend med fullt lån så har du vel fått ett høyere beløp nå i januar? Kan noe av dette brukes til å betale noe av gjelden? Anonymkode: 007e6...df0 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #8 Skrevet 3. februar 2024 Og så bør du skaffe deg mer jobb..du klarer garantert mer enn noe hver 3.helg. til sommeren bør du jobbe 100% hele sommeren, da er gjelden din borte når høsten kommer. Anonymkode: 007e6...df0 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #9 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Om du er student og mottar stipend med fullt lån så har du vel fått ett høyere beløp nå i januar? Kan noe av dette brukes til å betale noe av gjelden? Anonymkode: 007e6...df0 Ja var det som var planen. Men dette ble brukt på nye bøker til semester, andre ubetalte regninger, husleie, og livsopphold. Tenkte at jeg kunne vente til jeg får lønn og betale da, men fikk jo brev nå så det er allerede forseint.. Så dum som jeg er Anonymkode: 63e6e...732
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #10 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og så bør du skaffe deg mer jobb..du klarer garantert mer enn noe hver 3.helg. til sommeren bør du jobbe 100% hele sommeren, da er gjelden din borte når høsten kommer. Anonymkode: 007e6...df0 Ja jeg er satt opp på hver 3. helg, men det er noen hver 2.helg her og der også. Så regner meg jeg kan betale 5-6000kr i måneden. Og i ferier skal jeg jobbe fullt ja, så forhåpentligvis så blir jeg kvitt det fort Anonymkode: 63e6e...732 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #11 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har nå fått brev med en haug av papirer fra namsfogden, med en sum jeg må betale som er på nesten 30k. Ettersom at jeg er student, har jeg ikke hatt mulighet til å betale noe av dette ettersom den eneste inntekten min er fra lånekassen. Jeg får kun 9402kr i måneden, og betaler 5250kr i husleie. Jeg sitter ikke akkurat med mye igjen etter dette.. Har akkurat startet i jobb for å tjene litt ekstra, som er hver 3. helg og jeg kan betale alt jeg får av lønn inn dit. Denne summen kommer fra forsikring hos en huseier jeg leide fra i fjor da jeg ikke klarte å betale husleie pga strømregninger som kom på 5k og oppover... Dette er en lang historie. Men huseier hadde styr på strømregningene mine, og var dem forsinket med å gi oss informasjon om betalinger. Dermed var det 2 måneder forsinkelser, og vi måtte betale 7k en måned der. Dette ballet seg da oppover, med flere forsinkelser og mere ubetalte regninger. (Bor ikke her nå HELDIGVIS). Strømregningene var også urealistisk høye, til en kjellerleilighet på 50kvadrat. Har vært kjempe redd, og sover dårlig. Jeg er bare 22, og er så redd for at de ikke godtar en nedbetalingsplan! Har heller ingen verdisaker som bil osv som de kan ta. Jeg har heller ingen peiling på det her! Er det noe som kan hjelpe meg med å roe ned litt? Tror dere at de kommer til å godta en nedbetalingsplan? Kan betale 3000 til 5000 i måneden. Anonymkode: 63e6e...732 Helt vanlig greie dette. De har trukket fra meg også - lite å gjøre. Positivt er at gjelda hår nedover. Anonymkode: 3186a...d31
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #12 Skrevet 3. februar 2024 Selvfølgelig vil de godta en nedbetalingsforslag. De er jo ikke ute etter å knerte folk helt. Dette løser med dialog. Anonymkode: 7c990...9c6 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #13 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Selvfølgelig vil de godta en nedbetalingsforslag. De er jo ikke ute etter å knerte folk helt. Dette løser med dialog. Anonymkode: 7c990...9c6 Ikke nødvendigvis hvis de mener det ellers vil holde i mnd. Hos meg trakk de 5900, noe jeg syntes var ekstremt mye, men de stod på sitt og mente jeg måtte kunne klare med det resterende. Anonymkode: 3186a...d31
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #14 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Snakk med dei, det løser seg. Snakker du ikke med dei så løser det seg ikke da blir det bare værre. Få seg mer arbeid. Anonymkode: b5feb...759 Hjelper det å snakke åt dei. Anonymkode: 80720...a70
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #15 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ikke nødvendigvis hvis de mener det ellers vil holde i mnd. Hos meg trakk de 5900, noe jeg syntes var ekstremt mye, men de stod på sitt og mente jeg måtte kunne klare med det resterende. Anonymkode: 3186a...d31 Hva hadde du igjen da? Anonymkode: 4a7ec...e02
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #16 Skrevet 4. februar 2024 Hvorfor har du ikke forsøkt å få en nedbetalingsavtale før det gikk så langt som til namsmannen? Da hadde du spart mye penger. Du har fått mange varsler før det går dit. Nå er det en mulighet for at de kjører saken der uansett, for å sikre seg. Anonymkode: 1b987...c42
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #17 Skrevet 4. februar 2024 Du kan jo fint jobbe hver helg? Det gjorde de fleste da jeg studerte Anonymkode: ed386...99b
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #18 Skrevet 4. februar 2024 Med din inntekt blir saken bare stoppet siden de ikke har noe å ta trekk i, så er ikke akkurat så krise. Bare fyll ut informasjonen de ber om. Så kan du ta kontakt med inkassobyrået direkte og ordne nedbetalingsplan. Anonymkode: 1191c...4d3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #19 Skrevet 4. februar 2024 Hva slags gjeld er det? Anonymkode: 7eb67...cd7
Topsi Skrevet 4. februar 2024 #20 Skrevet 4. februar 2024 (endret) Sett deg opp på alle røde dager i påsken og i mai, da har du fri fra praksis også Endret 4. februar 2024 av Topsi Skrivefeil 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå