Gå til innhold

Prøver i skolen.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om at elever aldri ska vite at de ska ha prøver. At de eks kan komme på skolen og lærer i eks engelsk sier- sitt nå, dere ska ha prøve.

Er det virkelig bra? Vil tro dette vil gjøre at en del elever som eks har dysleksi, epilepsi   adhd, autisme spesifikke spyåkvansker osv , tilogmed de uten diagnoser kansje vil begynne å Grue seg til å gå på skolen, for de aldri vet om lærer kommer å sier de ska ha prøve.

Har et barn som altid har likt skole . Nå har flere lærere i flere fag startet med at prøver blir ikke informert om. Årsak de mener dette fremmer læring. Noe som nå gjør at barne gruer seg å dra på skolen, 

Anonymkode: 0e2e5...4b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nja... det kommer jo litt an på hensikten bak disse "prøvene". Jeg tror jeg ville spurt skolen om det. Hvor mange ganger er det snakk om? 

Jeg har ikke noe vane for å kjøre i gang prøver som elever ikke har forberedt seg på. Kjører i bunn og grunn svært lite prøver, da jeg mener det er en utdatert metode for å innhente kunnskap. Men det er jo enkelt for meg å si i mine "praktiske fag"

 

Anonymkode: 491e1...e1c

Skrevet

Kommer an på hensikten ja. Jeg har kjørt kartlegginger som elevene ikke får lov til å øve til. Men det er jo fordi jeg vil vite hva elevene kan og ikke kan. Første gang jeg kjørte kartlegginger som fersk lærer, TRODDE mange av elevene at det var en prøve, og de ble stresset og engstelige. Nå er jeg mye flinkere til å forklare hva en kartlegging er og hvorfor de ikke skal øve, og at det er meningen at noen oppgaver kan føles vanskelige og at det er helt greit at man ikke svarer på de. Jeg vil bare finne ut hva de kan så JEG kan gjøre undervisningen bedre for dem. 

Kanskje du kan høre med lærerene hva hensikten med prøvene er. Siden de begrunner det med at elevene skal lære av det, kan det jo være kartlegginger det er snakk om? 

 

Anonymkode: 00a4d...88b

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

nja... det kommer jo litt an på hensikten bak disse "prøvene". Jeg tror jeg ville spurt skolen om det. Hvor mange ganger er det snakk om? 

Jeg har ikke noe vane for å kjøre i gang prøver som elever ikke har forberedt seg på. Kjører i bunn og grunn svært lite prøver, da jeg mener det er en utdatert metode for å innhente kunnskap. Men det er jo enkelt for meg å si i mine "praktiske fag"

 

Anonymkode: 491e1...e1c

Vi hørte og fikk som svar at de ville gjøre det slik fast i engelsk, gym og norsk. Kunne bli de andre fagene og hvis de så dette fungerte. 

Jenta her sier ho blir stresset og liker ikke skolen lenger  vil helst ikke sidrn ho aldri vet når lærerene sier de ska ha prøvet. Ho får og helt hjerneteppe, for ho kan svarene når ho får tid til å tenke, men når alt blir kastet på blir det galt. Og har og alvorlig dysleksi så når lærerene tar de overraskelse prøvene får ho heler ikke oppleser eller den hjelpen ho har i iop at ho ska ha for å kunne vise det ho kan 

Men virker ikke som de vil endre dette. Så je ta sier ho mest har lyst å slutte skolen for ho får ikke vist hva ho kan alikevel

Anonymkode: 0e2e5...4b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kommer an på hensikten ja. Jeg har kjørt kartlegginger som elevene ikke får lov til å øve til. Men det er jo fordi jeg vil vite hva elevene kan og ikke kan. Første gang jeg kjørte kartlegginger som fersk lærer, TRODDE mange av elevene at det var en prøve, og de ble stresset og engstelige. Nå er jeg mye flinkere til å forklare hva en kartlegging er og hvorfor de ikke skal øve, og at det er meningen at noen oppgaver kan føles vanskelige og at det er helt greit at man ikke svarer på de. Jeg vil bare finne ut hva de kan så JEG kan gjøre undervisningen bedre for dem. 

Kanskje du kan høre med lærerene hva hensikten med prøvene er. Siden de begrunner det med at elevene skal lære av det, kan det jo være kartlegginger det er snakk om? 

 

Anonymkode: 00a4d...88b

Har spurt og får som svar. Ny læringsmål, de ska være ansvarlige selv for læring. Og da kan jeg se om de har tatt ansvar.

 

Anonymkode: 0e2e5...4b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi hørte og fikk som svar at de ville gjøre det slik fast i engelsk, gym og norsk. Kunne bli de andre fagene og hvis de så dette fungerte. 

Jenta her sier ho blir stresset og liker ikke skolen lenger  vil helst ikke sidrn ho aldri vet når lærerene sier de ska ha prøvet. Ho får og helt hjerneteppe, for ho kan svarene når ho får tid til å tenke, men når alt blir kastet på blir det galt. Og har og alvorlig dysleksi så når lærerene tar de overraskelse prøvene får ho heler ikke oppleser eller den hjelpen ho har i iop at ho ska ha for å kunne vise det ho kan 

Men virker ikke som de vil endre dette. Så je ta sier ho mest har lyst å slutte skolen for ho får ikke vist hva ho kan alikevel

Anonymkode: 0e2e5...4b4

Jeg som mamma ville nok kjørt skolen ganske hardt her og som lærer så ser jeg ikke hensikten. Som beskrevet lenger opp her, kartlegger er noe annet. Jeg også kartlegger elevene. Kan ikke helt se hvordan en rekke uanmeldte prøver er i tråd med vurderingsforskriftene. Det er mange andre måter å måle at de tar ansvar for egen læring. Etter nye forskrifter, skal uformelle vurderinger telle like mye, eller mer enn formelle vurderinger. Antall formelle vurderinger skal reduseres, type kapittelprøver har gått ut på dato. Ergo så kan man unngå prøver i stor grad og la elevene produsere. 

Jeg ville tatt kontakt med ledelsen i forhold til krav til et trygt psykososialt miljø, dersom dette gjør at deres barn ikke lenger vil på skolen, når det trenger en trygg og forutsigbar hverdag. Kravet om opplesning av prøver kan ikke fravikes, selv om prøven er på kort varsel. Jeg har også kjørt skolen hardt på at barnet mitt skal ha muntlige prøver i muntlige fag på grunn av sin dysleksi. 

Anonymkode: 491e1...e1c

  • Liker 1
Skrevet

Da jeg gikk på skolen var dette noe jeg kun opplevde med korte gloseprøver, og det var noe som var fort unnagjort og ikke føltes som en stor greie. Hadde vi fått "ordentlige" prøver ut av det blå ville jeg slitt veldig.

Jeg har adhd (men fikk diagnosen først som voksen), og mens jeg gjorde det bra på skolen ville jeg fått store problemer med å "koble om" hodet dersom det plutselig lå en prøve foran meg. Det kan sammelignes med en pc som bruker veldig lang tid på oppstart men funker helt greit når den er i gang, også kommer noen og trykker restart og forventer at det skal være mulig å kjøre excel i det øyeblikket skjermen slår seg på.

 

Anonymkode: ac6e2...9f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg som mamma ville nok kjørt skolen ganske hardt her og som lærer så ser jeg ikke hensikten. Som beskrevet lenger opp her, kartlegger er noe annet. Jeg også kartlegger elevene. Kan ikke helt se hvordan en rekke uanmeldte prøver er i tråd med vurderingsforskriftene. Det er mange andre måter å måle at de tar ansvar for egen læring. Etter nye forskrifter, skal uformelle vurderinger telle like mye, eller mer enn formelle vurderinger. Antall formelle vurderinger skal reduseres, type kapittelprøver har gått ut på dato. Ergo så kan man unngå prøver i stor grad og la elevene produsere. 

Jeg ville tatt kontakt med ledelsen i forhold til krav til et trygt psykososialt miljø, dersom dette gjør at deres barn ikke lenger vil på skolen, når det trenger en trygg og forutsigbar hverdag. Kravet om opplesning av prøver kan ikke fravikes, selv om prøven er på kort varsel. Jeg har også kjørt skolen hardt på at barnet mitt skal ha muntlige prøver i muntlige fag på grunn av sin dysleksi. 

Anonymkode: 491e1...e1c

Ledelsen var med på møtte når vi tok det opp på tverfaglig møtte. Og svar fra ledelsen var: dette er et spennende prosjekt så det ska vare i minst 2 år, så får vi se

Anonymkode: 0e2e5...4b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Da jeg gikk på skolen var dette noe jeg kun opplevde med korte gloseprøver, og det var noe som var fort unnagjort og ikke føltes som en stor greie. Hadde vi fått "ordentlige" prøver ut av det blå ville jeg slitt veldig.

Jeg har adhd (men fikk diagnosen først som voksen), og mens jeg gjorde det bra på skolen ville jeg fått store problemer med å "koble om" hodet dersom det plutselig lå en prøve foran meg. Det kan sammelignes med en pc som bruker veldig lang tid på oppstart men funker helt greit når den er i gang, også kommer noen og trykker restart og forventer at det skal være mulig å kjøre excel i det øyeblikket skjermen slår seg på.

 

Anonymkode: ac6e2...9f1

Ja vet. Ser her ho har add i tilleg til dysleksi.  Ppt sier de må kunne gi ho et tegn et par dager og hvilke kapitler, slik at ting ikke går i stå

Ts

Anonymkode: 0e2e5...4b4

Skrevet

Er det periodeprøve, så bør det varsles. Er det lekseprøve, så er det å forvente.

Anonymkode: 9421f...0a4

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er det periodeprøve, så bør det varsles. Er det lekseprøve, så er det å forvente.

Anonymkode: 9421f...0a4

Er alt av prøver. Kapitelprøver ofte

Ts

Anonymkode: 0e2e5...4b4

Skrevet

Jeg har tre barn og det har aldri skjedd at de har fått spontane prøver så det høres uvanlig ut. At det skjer en gang i blant er greit, men hvis det er standarden høres det rart ut. De to som går på barneskolen har begge ukeprøve hver fredag og det vet alle om og han som går på ungdomsskolen får vite flere uker i forveien når det er prøver, ingenting uanmeldt der heller. 

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Har spurt og får som svar. Ny læringsmål, de ska være ansvarlige selv for læring. Og da kan jeg se om de har tatt ansvar.

 

Anonymkode: 0e2e5...4b4

Hvis du merker at dette går for hardt utover jenta di, så hadde jeg 100% sett på muligheter for å bytte skole. Hennes fremtid fortjener ikke å bli ødelagt av å være prøvekanin for de som av ukjent årsak tror dette er et lurt eksperiment å gjennomføre.. 

 

"Å være ansvarlig for egen læring", betyr at man selv skal sørge for at man setter av tid og finner en måte man lærer pensum på. Ikke at man skal kunne alt til enhver tid. Hva i alle dager er det administrasjonen og lærerne på skolen til datteren din skolen tenker?! 

 

Dette vil medføre skolevegring og stress for elevene. Stakkars dem, tenk å aldri kunne ta helt fri og koble ordentlig av fra skolen! Og her skrives det stadig store overskrifter om at man liksom bekymret for elevenes psykiske helse pga. sosialt press og karakterjag.. 

 

Dette nye læringsmålet kunne (og burde) betydd at læreren sier: "Det blir prøve dd.mm.yyyy. Innen da må dere ha gått igjennom 'Et dukkehjem' av Henrik Ibsen. Om dere velger å lese stykket i boka, høre det som lydboken jeg lastet opp på læringsplattformen eller å se videoen jeg lastet opp med rollespillet, er opp til dere, velg det dere lærer best av, men dere vil bli vurdert i om dere kan gjengi handling fra stykket, analysere det, og vise forståelse ved å knytte det opp mot tidsepoken stykket er skrevet i." 

 

Skal ikke elevene få spille fotballkamp på en onsdags ettermiddag, uten å stresse i frykt for at morgendagen møter dem med "Hva er definisjonen for følgende begreper? Skriv utdypende. 'Ateisme, agnostisisme, monoteisme, polyteisme, pluralisme og rite.'" (Det er et reelt prøvespørsmål, jeg dro frem en gammel prøve..).

 

"Jamen, det forventes at man kan det man skal i arbeidslivet til enhver tid", nei, man har faktisk oftest også Internett tilgjengelig, eller muligheten til å spørre en kollega. I tillegg til at man da er spesialisert innen et område, ikke alle mulige fag som man ikke har valgt selv en gang. Fastlegen min slo opp i oppslagsverk for å sjekke at han følger riktig behandlingsforløp sist jeg var der, og ikke fortell meg at en advokat aldri forbereder seg på relevante lover og regler, og ikke minst relevante caser, innen de skal forsvare klienten sin i retten.


 

Jeg gikk ut av både ungdomsskolen og videregående med toppkarakterer i nesten alle fag. Gjør det forøvrig greit på universitet også, men om jeg hadde hatt tilfeldige prøver som kunne dukke opp når som helst, så hadde jeg sluttet på alle fritidsaktiviteter, og sluttet helt å være sosial. Ettermiddagene mine hadde gått til å lese, repetere og pugge på absolutt alt i alle fag, som potensielt kunne komme på en prøve neste dag, bare for å alltid være forberedt. Det hadde knekt meg helt psykisk og fysisk, for jeg kunne aldri slappet ordentlig av. Og jeg hadde vært utbrent og droppet ut av skolen før jul, første halvår. 

Nå har jeg riktig nok en diagnose som medfører at jeg har enda dårligere forutsetninger for å trives med uforutsigbarhet, men likevel, det høres ut som Helvete. 

Anonymkode: 74f85...a66

  • Liker 1
Skrevet

Buhu min unge er dum og det burde være deltakerpremie for å gå i skole.  😂  😂

Anonymkode: 4af79...09d

  • Liker 1
Skrevet

Har aldri opplevd at mitt barn ikke har vært forberedt på en prøve for de skriver det alltid på ukeplanen. Noen prøver gir de beskjed om flere uker før de skal ha den og hvis den er stor. 

Blir spennende å se hvordan det blir på ungdomsskolen, men har ikke hørt om noe slikt der heller. Han har noen kamerater som går og de får beskjed i god tid i forveien på prøver slik vi har forstått det.

Gutten min har en venn og to med diagnoser, de får som regel ta prøver i et annet rom med hjelpemidler så det blir mindre stress for de. De har alt fra autisme til dysleksi.

Synes det høres rart ut med uanmeldte prøver og at det skal fremme læring, virker stressfremkallende spesielt for de som er opptatt av å gjøre det bra. Vet det er mange i mitt barns klasse som hadde slitt med noe slikt for det et et par der som er veldig opptatt av skole og lekser og de stresser nok når de har en prøve på planen hadde de ikke visst om den så tror jeg det hadde blitt en del mer stress.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du merker at dette går for hardt utover jenta di, så hadde jeg 100% sett på muligheter for å bytte skole. Hennes fremtid fortjener ikke å bli ødelagt av å være prøvekanin for de som av ukjent årsak tror dette er et lurt eksperiment å gjennomføre.. 

 

"Å være ansvarlig for egen læring", betyr at man selv skal sørge for at man setter av tid og finner en måte man lærer pensum på. Ikke at man skal kunne alt til enhver tid. Hva i alle dager er det administrasjonen og lærerne på skolen til datteren din skolen tenker?! 

 

Dette vil medføre skolevegring og stress for elevene. Stakkars dem, tenk å aldri kunne ta helt fri og koble ordentlig av fra skolen! Og her skrives det stadig store overskrifter om at man liksom bekymret for elevenes psykiske helse pga. sosialt press og karakterjag.. 

 

Dette nye læringsmålet kunne (og burde) betydd at læreren sier: "Det blir prøve dd.mm.yyyy. Innen da må dere ha gått igjennom 'Et dukkehjem' av Henrik Ibsen. Om dere velger å lese stykket i boka, høre det som lydboken jeg lastet opp på læringsplattformen eller å se videoen jeg lastet opp med rollespillet, er opp til dere, velg det dere lærer best av, men dere vil bli vurdert i om dere kan gjengi handling fra stykket, analysere det, og vise forståelse ved å knytte det opp mot tidsepoken stykket er skrevet i." 

 

Skal ikke elevene få spille fotballkamp på en onsdags ettermiddag, uten å stresse i frykt for at morgendagen møter dem med "Hva er definisjonen for følgende begreper? Skriv utdypende. 'Ateisme, agnostisisme, monoteisme, polyteisme, pluralisme og rite.'" (Det er et reelt prøvespørsmål, jeg dro frem en gammel prøve..).

 

"Jamen, det forventes at man kan det man skal i arbeidslivet til enhver tid", nei, man har faktisk oftest også Internett tilgjengelig, eller muligheten til å spørre en kollega. I tillegg til at man da er spesialisert innen et område, ikke alle mulige fag som man ikke har valgt selv en gang. Fastlegen min slo opp i oppslagsverk for å sjekke at han følger riktig behandlingsforløp sist jeg var der, og ikke fortell meg at en advokat aldri forbereder seg på relevante lover og regler, og ikke minst relevante caser, innen de skal forsvare klienten sin i retten.


 

Jeg gikk ut av både ungdomsskolen og videregående med toppkarakterer i nesten alle fag. Gjør det forøvrig greit på universitet også, men om jeg hadde hatt tilfeldige prøver som kunne dukke opp når som helst, så hadde jeg sluttet på alle fritidsaktiviteter, og sluttet helt å være sosial. Ettermiddagene mine hadde gått til å lese, repetere og pugge på absolutt alt i alle fag, som potensielt kunne komme på en prøve neste dag, bare for å alltid være forberedt. Det hadde knekt meg helt psykisk og fysisk, for jeg kunne aldri slappet ordentlig av. Og jeg hadde vært utbrent og droppet ut av skolen før jul, første halvår. 

Nå har jeg riktig nok en diagnose som medfører at jeg har enda dårligere forutsetninger for å trives med uforutsigbarhet, men likevel, det høres ut som Helvete. 

Anonymkode: 74f85...a66

Ho har valgt å bytte skole og linje neste år, for ho orker ikke et år til på den skolen selv om det er den linja ho ønsker.

De nekter å å få inn ppt , og papirene de leverte til ppt, så sier de at de legger til rette . Noe de ikke gjør. Har nå kranglet siden ho fikk skoleplass

Ts

Anonymkode: 0e2e5...4b4

  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er lærer på en ungdomsskole, og må si det høres rart ut. Virker som både lærere og ledelsen har misforstått hva vurdering i fagfornyelsen egentlig bør være. Vi legger mer vekt på ulike typer oppgaver gjennom halvåret og har færre prøver, heller andre måter å vurdere på. Det hender en sjelden gang hos oss at vi kan ha en kort lekseprøve uten forvarsel for at de elevene som følger med skal få uttelling (og de som slakker litt for mye kan få en "wake up call"), men å gjøre det til en vanlig greie med større prøver er virkelig ikke bra. Skjønner at datteren din blir stresset, og hun har uansett rett på tilrettelegging med muntlig prøve. Med IOP er det mulig dere kan diskutere dere til at hun ikke trenger å ta alle prøvene, men kan vise kompetansen sin på andre måter?

Anonymkode: db2f1...ff9

  • Liker 2
Skrevet

Dette høres da veldig normalt ut. Vi hadde i alle fall sånne prøver når jeg gikk på barneskolen i løpet av 1990-tallet. For eksempel når man leste gjennom et kapittel, og svarte på spørsmålene som stod rett etter hvert kapittel. 

Den neste timen i de fagenee, så hendte det at vi fikk prøver om det samme vi hadde lest om i forrige time. Men da hadde vi selvfølgelig ikke bøker tilgjengelig under disse prøvene, for å sjekke om man faktisk husket ting.  

Anonymkode: eaea8...ca3

  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette høres da veldig normalt ut. Vi hadde i alle fall sånne prøver når jeg gikk på barneskolen i løpet av 1990-tallet. For eksempel når man leste gjennom et kapittel, og svarte på spørsmålene som stod rett etter hvert kapittel. 

Den neste timen i de fagenee, så hendte det at vi fikk prøver om det samme vi hadde lest om i forrige time. Men da hadde vi selvfølgelig ikke bøker tilgjengelig under disse prøvene, for å sjekke om man faktisk husket ting.  

Anonymkode: eaea8...ca3

det er to læreplaner siden..... 

Anonymkode: b62c1...bee

  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette høres da veldig normalt ut. Vi hadde i alle fall sånne prøver når jeg gikk på barneskolen i løpet av 1990-tallet. For eksempel når man leste gjennom et kapittel, og svarte på spørsmålene som stod rett etter hvert kapittel. 

Den neste timen i de fagenee, så hendte det at vi fikk prøver om det samme vi hadde lest om i forrige time. Men da hadde vi selvfølgelig ikke bøker tilgjengelig under disse prøvene, for å sjekke om man faktisk husket ting.  

Anonymkode: eaea8...ca3

Selvsagt har man ikke bøkene tilgjengelig under prøvene...

barneskolen får man ikke karakterer. Et kapittel i en bok på barneskolen er bare på noen få sider, tross alt, og kan være gjennomgått på en uke. Og ja, på barneskolen forventes det at du skal huske ting. Men du skal bare huske ting.

Når du kommer videre opp i systemet, så skal du også kunne skrive utdypende, analysere og drøfte temaene du har prøver om. Og i mange tilfeller også bruke det du har lært, for å vise forståelse. Som å utføre en lyrikkanalyse av en ny tekst du aldri har lest før, som du får utdelt sammen med prøven. Da skal du ha kontroll på, og kunne bruke de faglige begrepene, og ikke bare kunne ramse de opp fra hukommelsen. 

Alle mine prøver fra ungdomsskolen og videregående var tema-prøver for materiale vi hadde gått over de siste fire-fem ukene. Ikke fra dag til dag, eller uke til uke, men fort en måned med pensum. Prøvene varte i 90 minutter, med 5-10 spørsmål, hvor man skrev flere avsnitt på hver oppgave, hvor man for toppkarakter leverte inn 6-8 håndskrevne sider. 

Å ikke få varslet sånne prøver sier seg selv at skaper stress og angst hos elevene. 

Anonymkode: 74f85...a66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...