Gå til innhold

Dere som leier ut gjennom airbnb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier ut deler av vårt hus mens vi selv bor her,  i tillegg til at vi i ferier og noen helger leier ut hele huset. Vi har drevet med dette i litt Iver ett år.

dessverre har jeg blitt svært selektiv når jeg godtar bestillinger, og det gjør vindt hver gang jeg avviser en henvendelse fra et tydelig muslimsk, indisk eller afrikansk navn.

grunnet til dette er at vi flere ganger har leid ut til overnevnte etnisiteter, og det har vært kjipe opplevelser hver eneste gang.

indere og afrikanere har flere ganger leid hele huset, og hver gang kommer vi hjem til et tilgriset hus, det er så skittent at jeg har vanskelig med å forstå hva de har gjort i huset. Jeg har måttet kaste sengetøy etterpå, det er fettlag på alle overflater, mulig etter matlaging, og flere eiendeler er ødelagt. HVER GANG!

når det gjelder muslimer, så har vi kun leid ut til mennekser som har bodd i egen etasje mens vi selv har bodd i huset. Det er noen av de hyggeligste menneskene vi har møtt, og det har vært en glede å ha de i hus. Høflige, oppegående og hyggelige mennesker jeg gjerne kunne blitt privat venn med. Likevel, etter utsjekking så ser vi at de bæsjer i dusjen. Jeg har tilrettelagt for de som ikke tørker seg med dopapir, men bruker hender, men vi har ikke bidé. Jeg er klar over kulturelle forskjeller. Alle muslimer vi har leid ut til har bæsjet i dusjen, og det er dritekkelt!!

så nå skjærer jeg alle over en kam, leier kun ut til europeere. Jeg føler meg slem og råtten, men jeg orker ikke mer. Jeg vil ikke slutte mer Airbnb, for det er gode penger.

Jeg lurer på hva deres erfaringer er? Hvordan løser dere tilsvarende problemer? Hva skriver dere evt når dere avslår en booking?

Anonymkode: fc257...d39

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det bør nevnes at vi har er stort hus med 13 sengeplasser, derfor er vårt hus kanskje mer attraktivt for storfamilier fra India/afrika. Ofte er det det familier med afrikansk/indisk opprinnelse som bor i europeiske land.

Skrevet

Kjenner mange muslimer, og alle bruker toalett. De har også toalett hjemme. Men de fleste mener at man også skal vaske seg etter toalettbesøk.

Anonymkode: c2442...04a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjenner mange muslimer, og alle bruker toalett. De har også toalett hjemme. Men de fleste mener at man også skal vaske seg etter toalettbesøk.

Anonymkode: c2442...04a

Jeg kjenner også mange muslimer, og alle har selvfølgelig toalett hjemme. Alle muslimer bruker toalett, men ikke alle bruker ikke dopapir. De tørker seg med hendene og vasker seg etterpå. Mange har en skål/boks/bøtte med vann ved siden av toalettet. Hjemme hos andre bruker de dopapir, men de fleste væsker uansett ikke hjemme hos andre på besøk. Dette er kulturelt, og jeg kjenner kulturen mer enn godt nok gjennom jobb. 

problemet er som sagt at de velger å bæsje i dusjen fordi det er det de anser som det mest renslige alternativet når de ikke er hjemme. For meg derimot, som må rense sluket etterpå, er det slettes ikke renslig, det er dritekkelt!! Og jeg orker ikke forholde meg til det mer

• Liker 1
Skrevet

Jævlig ekkelt. Hadde blitt forbanna! Man skal jo ikke vaske bæsj, det er Airbnb, ikke hotell! Man låner ut hjemmet sitt. Selv om man må vaske grundigere etter noen enn andre, er ikke det du beskriver innafor, laangt derifra.

Leier ut hus selv på Airbnb, og ikke opplevd det du beskriver. Skriver du inn i Airbnb på anmeldelser om dette? Gir du tilbakemelding?

Ellers kan du jo spesifisere husregler, eventuelt presisere ekstra muntlig eller skriftlig på forhånd. 

Eller, ganske enkelt bare ikke leie ut lenger til denne gruppen - det står du jo i den fulle rett til med såpass bedritne erfaringer.

Anonymkode: dec67...34c

Skrevet

Takk for svar. Det ligger faktisk i husreglene og vi har et informasjonsskriv som presiserer at man må bæsje i toalettet, ikke i dusjen. Jeg har ikke nevnt det i anmeldelsene. Muslimene vi har leid ut til er superhyggelige og ellers ryddige og renslige. Jeg føler ikke jeg kan skrive «superkoselig gjest, forlot stedet rent og ryddig, men bæsjet i dusjen».

hva angår indiske og afrikanske familier har jeg skrevet sannferdige anmeldelser som beskriver tilstanden de har forlatt huset i.

løsningen nå er å ikke leie ut til disse etnisiteten, men det gjør så vondt inni meg. En indisk familie jeg leide ut til i sommer takket meg dypt og inderlig fordi han hadde forsøkt ti andre boliger, men ingen ville leie ut til de. Fordi han var så hyggelig over melding og takket så veldig følte jeg meg trygg på at dette skulle gå bra, men huset så ikke ut etter de. Det var helt forferdelig, rett og slett.

Skrevet

I stedet for å avvise basert på etnisitet eller religion, så kan du jo gjøre vurderinger basert på erfaring fra tidligere utleiere? Jeg ser alltid på tilbakemeldinger fra tidligere verter og gjør gjerne litt research utover det også. Har avvist svært få, men de gangene jeg har gjort det så har det vært på grunn av konkrete ting.

Jeg har hatt tre ubehagelige opplevelser. Minst tre ganger er jeg 99% sikker på at der har foregått prostitusjon. Det er utelukkende spanske damer som reiser alene, så der er jeg ekstra på vakt. En gang hadde jeg også et britisk par som hadde full fest med gjester som slåss i oppgangen og støy fra morgen til kveld. Hadde også en kjent norsk fiolinist (bosatt i utlandet) som reiste fra stedet mitt med søppel og bæsjebleier strødd rundt overalt.

Nå er riktignok europeiske gjester overrepresentert , men det er alltid de det er problemer med. Amerikanere for eksempel har det aldri vært noe tull med.

Det der med at alle muslimer driter i dusjen tror jeg forresten ikke på et sekund. Kona mi kommer fra et muslimsk land og hun hadde aldri hørt om noe lignende. Heller ikke at det er vanlig å tørke seg med hendene. Det stemmer imidlertid at noen gjerne bruker flaske eller karaffel i mangle på bide, men det er i tillegg til ikke i stedet for papir.

Anonymkode: ebe40...36d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I stedet for å avvise basert på etnisitet eller religion, så kan du jo gjøre vurderinger basert på erfaring fra tidligere utleiere? Jeg ser alltid på tilbakemeldinger fra tidligere verter og gjør gjerne litt research utover det også. Har avvist svært få, men de gangene jeg har gjort det så har det vært på grunn av konkrete ting.

Jeg har hatt tre ubehagelige opplevelser. Minst tre ganger er jeg 99% sikker på at der har foregått prostitusjon. Det er utelukkende spanske damer som reiser alene, så der er jeg ekstra på vakt. En gang hadde jeg også et britisk par som hadde full fest med gjester som slåss i oppgangen og støy fra morgen til kveld. Hadde også en kjent norsk fiolinist (bosatt i utlandet) som reiste fra stedet mitt med søppel og bæsjebleier strødd rundt overalt.

Nå er riktignok europeiske gjester overrepresentert , men det er alltid de det er problemer med. Amerikanere for eksempel har det aldri vært noe tull med.

Det der med at alle muslimer driter i dusjen tror jeg forresten ikke på et sekund. Kona mi kommer fra et muslimsk land og hun hadde aldri hørt om noe lignende. Heller ikke at det er vanlig å tørke seg med hendene. Det stemmer imidlertid at noen gjerne bruker flaske eller karaffel i mangle på bide, men det er i tillegg til ikke i stedet for papir.

Anonymkode: ebe40...36d

Takk for at du svarer. Ja, jeg velger kun gjester basert på tidligere anmeldelser, men noen ganger har det vært førstegangs brukere.

jeg tror «problemet» med vår bolig er at det er såpass mange sengeplasser at det tiltrekker storfamilier som ikke er europeiske. De europeerne og amerikanerne vi har hatt har det vært null problem med. Vi har også hatt en del norske familier (reisegruppe på to-tre familier), og det har gått knirkefritt.

jeg sier ikke at ALLE muslimer ikke bruker dopapir, jeg er godt kjent med kulturen både gjennom jobb og jeg har flere muslimske nære venner. Det er et faktum at mange muslimer bruker vannflaske/bøtte med vann eller annet ved toalettet. Jeg tror mange av våre muslimske gjester har valgt å bæsje i dusjen fordi de selv anser det som det mest hygieniske og renslige når de er på tur. Jeg vet ikke, men jeg har opplevd dette hver eneste gang vi har leid ut til muslimer fra visse områder (iranere, irakere, afghanere bosatt i Norge eller Sverige)

Skrevet

Jeg bæsjer kun i dusjen evt. utendørs. Toaletter er ekkelt. Jeg er etnisk norsk.

Anonymkode: 0b554...ebf

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...