Gå til innhold

Jeg klarer ikke slutte å spise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et stort problem med mat. Vokste opp med en såkalt ‘almond-mom’, så fra jeg ble født til jeg var kanskje 14-15 spiste jeg uuutrolig sunt og var engasjert i mye aktivitet. Men i rebell til husholdningens regler begynte jeg å snike meg snacks med en venninne. Etter dette har ALT ballet på seg. Jeg flyttet på hybel for videregående og problemet ble da bare værre. Nå er jeg 18 år, og veier nærmere 100kg. Noe jeg er FULLT klar over at ikke bra. Jeg klarer alltid å spise sunt første delen av dagen, når jeg er på skolen. Havregrøt til frokost, en kaffe+frukt+brødskive til lunsj. Med en gang jeg kommer hjem går det galt. Enten hiver jeg i meg så store megder middag at det er flaut, eller så spiser jeg snacks gjennom hele ettermiddagen. Hvis jeg jobber for kvelden spiser jeg bare EKSTRA mye når jeg kommer hjem. Jeg har nådd et punkt hvor jeg ikke legger på meg lengre (sikkert fordi kalori-maintenancen har blitt så høy). 

Noen som er eller har vært i samme båt, som kan gi tips om hvordan jeg skal slutte å spise så store mengder mat? For det er der problemet ligger. Alt jeg vil er å ha tilbake min sunne kropp og glede over trening. Tips, anyone?

 

K18

Anonymkode: 3cf79...aad

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med fasting, kanskje det kan hjelpe deg. F. eks at du spiser mellom 8 og 16 om dagen (eller 18) og ikke senere. Det er tungt i starten, men man venner seg fort til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en overspisingslidelse og kanskje noe du kunne ha rådført deg med fastlege om? Eller kanskje psykolog? Har du gjort deg opp noen formening om hvorfor du har behovet for å spise så store mengder mat? Er du ulykkelig, er du trist/glad, kompenserer for noe i livet, savn osv?

Anonymkode: 571f5...6d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde oppsøke profesjonell hjelp, og finne ut hvorfor du spiser så mye.

Ofte ligger det psykiske årsaker bak overvekt.

Anonymkode: 7a781...afc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter absolutt rådet om å oppsøke profesjonell hjelp. Samtidig synes jeg det høres ut som om du spiser fryktelig lite første del av dagen, før du sprekker. Jeg ville forsøkt å øke inntaket tidlig på dagen, og så spist en ordentlig middag. Etter middag går du deg en liten tur, strikker eller lignende. Jeg opplever å få store cravings etter middag, da må jeg gjøre noe annet enn stund for å få det vekk. Pusse tenner når middag er inntatt, er også et godt tips. 

Med en vekt på 100 kg, trenger du faktisk en del mat. Så ikke forsøk å sulte deg, det kommer det ingenting godt ut av :klem:

Anonymkode: b636b...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiseforstyrrelse, angst? Psykolog🤍

Anonymkode: d0542...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir ekstremt sulten på ettermiddag/kveld om jeg spiser lite på formiddagen. Jeg blir også mer sulten av å spise samme mengde fordelt på mange måltider, enn av å spise tre solide måltider på en dag. Jeg spiser derfor en solid frokost og lunsj, har fokus på å få i meg gode fettkilder og proteiner i disse to måltidene spesielt. Da tåler jeg å vente noen timer på middag, men jeg spiser også en solid middag. 

Med dette sagt: jeg støtter innleggene over som råder deg til å søke hjelp. Det er ikke usannsynlig at det også ligger noe psykisk bak utfordringene dine med mat.

Anonymkode: 465bb...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...