Gå til innhold

Hamburger eller karbonade?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mann og barn ønsker burger til middag, de liker vanlig frossen Gilde burger best. Jeg slanker meg og spiser det samme som resten av familien til middag men prøver å gjøre sunnere varianter til meg. Jeg kjøpte derfor Gilde karbonader og tenkte bytte ut burger med karbonade til meg for det trodde jeg var sunnere. Men ser nå at hamburgeren har høyere prosent kjøtt enn karbonaden og høyere kjøttprosent er jo vanligvis bra. Kalorier og fett er litt høyere i burger men ikke så mye. 
 

Spørsmålet mitt: hva er sunnest av hamburger eller karbonade? Hva bør jeg velge å spise til middag? (Begge deler er like godt synes jeg, ingen av de er favorittmat, jeg har virkerlig ingen preferanse utenom at jeg ønsker å spise den sunneste). Og ikke be meg om å lage det selv fra bunn av for det får jeg ikke gjort i dag, jeg lurer på hva som er best av disse to alternativene:
 

https://www.gilde.no/produkter/000000005000002147

 

https://www.gilde.no/produkter/000000005000009350

 

 

Anonymkode: 8c6fe...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville valgt burger med mest kjøtt. 

Anonymkode: 7d5a0...86e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt den med mest kjøtt og minst tilsetningsstoffer. Selv pleier jeg å kutte ut brødet, som gir masse energi og minimalt med næring.

Hvis du ser på litt mer fancy burgere, de som kommer i topakning på Rema f.eks, ser du at de er mer eller mindre rent kjøtt. Noen ganger er det billigere pr kilo enn kjøttdeig, selv om kjøttdeigen som regel har mindre kjøtt og mer vann.

Finner du billig kjøttdeig kan du lage burger av den, det er bare å klemme den litt flat før du steker.

Anonymkode: 2d310...750

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du slanker deg, anbefaler jeg deg å lage maten selv.

Anonymkode: 075ce...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er blandingsprodukter med relativt mye fett så jeg ville ha spist 1 - 2 burgere uten brød, men med en stor salat til. Så kan dere ta karbonadene til middag en annen dag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Det du kan gjøre, er å kjøpe kyllingbrystfilet og lage såkalt "chicken butterfly". Altså at du deler brystet på langs, men det skal fortsatt henge litt sammen som et hotdogsbrød. Så bretter du det ut, og krydrer og marinerer. Da vil fasongen passe bra inn i burgeren. Noen pleier å banke det flatt også, men er egentlig ikke nødvendig. Burger er totalt sett ikke "det verste" man spiser. En burger må ha noe dressing for å ikke bli tørr og smakløs, men istedenfor en majonesbasert dressing (som de fleste burgerdressinger er) så går det an å lage noe basert på finhakkede tomater, løk, krydderier og litt balsamicoeddik. Eller noe rømme/tzatziki aktig (sikkert feil stavet 😆)

Anonymkode: e6965...0a7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er karbonader vesentlig mer kaloririkt enn hamburger, untaket må i så fall være billige burgere med lavere innhold av kjøtt og desto høyere innhold av andre ingredienser.

Du bør etterstrebe å kjøpe så kjøttrike hamburgere du finner, gjerne de som inneholder 98-99% rent kjøtt. De er de minst kaloririke og mest mettende, og ikke minst smaker de best.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å kjøpe skinny burger på Coop, eller lage selv av karbonadedeig ☺️ spiser kun bunnen på brødet hvis jeg vil være ekstra flink. 2 burgere, men bare 1 brød hvis det skal være ekstra kos. Legger da en burger pr halvdel og har masse salat til. Blir ikke så ille kalorimessig det, så lenge jeg har mager dressing og ingen eller lett ost på ☺️

Anonymkode: bed60...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...