Gå til innhold

Sende sykt barn på samvær ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg og min eksmann har to barn. Yngste fyller snart tre år. Han har vært syk siden onsdag og kvelden onsdag fikk han feber. Feberen gikk litt over i dag, og begge to skulle til pappaen sin. Det er litt reisevei. 

Vi bestemte at han heller skulle være hjemme hos meg så han slapp å reise og han er mammadalt og trenger litt kos. Da får eldste pappaen sin litt alene og så får jeg gi min fulle oppmerksomhet til sykt barn.

Men nå av en eller annen grunn mener foreldrene mine at det er helt hinsides at pappaen ikke kan ta vare på sønnen sin når han er syk og mener han burde steppe opp så jeg får slappet av . Nå mener de jeg må snakke med han, stå på krava etc...Dette var da vitterlig en felles avgjørelse om hva vi tenkte er best for sønnen vår. Når det er sagt, synes sønnen vår det var helt greit å se søsteren dra og han har vært blid siden. 

Min venninne mener også det er vanlig at samvær er samvær og det er kun ved smitte at man tenker to ganger, men det er ikke fare for det her.. 

Men er det seriøst vanlig at man sender barna på samvær uansett om de er syke eller ei ? Tenker vi gjør jo det vi mener er best, men hva er grunnen til at "så mange" mener motsatt ?

Anonymkode: 6cd4b...8f5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg tenker, er at hvis du først skal sende den ene, så kan du sende begge. Den eldste kan jo like gjerne bringe med seg smitte som den yngste. Hvis det ikke er fare for smitte, så hadde jeg sendt begge. Er det smittsom sykdom hadde jeg holdt begge hjemme. Det er en grunn til at f.eks omgangssyke sprer seg som ild i tørt gress.

Anonymkode: c4fc5...ef1

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det jeg tenker, er at hvis du først skal sende den ene, så kan du sende begge. Den eldste kan jo like gjerne bringe med seg smitte som den yngste. Hvis det ikke er fare for smitte, så hadde jeg sendt begge. Er det smittsom sykdom hadde jeg holdt begge hjemme. Det er en grunn til at f.eks omgangssyke sprer seg som ild i tørt gress.

Det er ikke omgangssyke.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke omgangssyke.

det var et eksempel? hadde holdt hjemme ved forkjølelse og influensa også, men det smitter ikke like lett.

Skrevet

Tenker at dere i fellesskap fant en løsning, så om alle (dere og barna) er happy med det, så er det heller dine foreldre og venninne du må sette ned foten for 😛

Anonymkode: 53ace...74f

• Liker 16
Skrevet

Man har da lov å være fleksibel, spesielt når alle parter er enige.

• Liker 3
Skrevet

det var et eksempel? hadde holdt hjemme ved forkjølelse og influensa også, men det smitter ikke like lett.

Åja, da misforstod jeg. Nei altså er det omgangssyke så får ingen forlate bygningen , og en lett forkjølelse føler jeg ikke er grunn til å holde hjemme fra samvær.. besøk hos andre derimot er terskelen veldig lav for å holde hjemme.

Tenker at dere i fellesskap fant en løsning, så om alle (dere og barna) er happy med det, så er det heller dine foreldre og venninne du må sette ned foten for 😛

Ja stusset veldig over at de i det hele tatt mente vi hadde tatt feil.. de er ikke skilt så skjønner ikke hvorfor de sier så mye sånt..

• Liker 1
Skrevet

De er vel redd at han utnytter deg og ikke gidder å passe sitt eget syke barn osv, og at det går utover deg.

Og hadde det vært slik, så hadde de jo hatt rett.

men det høres ut som alle hadde godt av at det ble slik, og dere har godt samarbeid. Og ingenting er jo bedre enn det. :)

Skrevet

Kommer litt an på tenker jeg, iforhold til hvor sykt barnet er, alder og hvem som er hovedomsorgspersonen. Det er jo ganske så naturlig at barnet ønsker å være hjemme når de ikke er i form, og for de barna som kun er med en foreldre annen hver helg, er jo hjemme den plassen de er 90% av tiden.

Barnet mitt har annen hver helg ordning, og hatt det helt fra hun var liten. Var hun syk (altså dårlig allmentilstand syk), var hun hjemme den aktuelle helgen. Hvorfor skal man absolutt sende barnet avgårde når det er sykt, og har det best med å ta det med ro og være hjemme? Kan jo tenke deg selv, om du ligger dårlig, det siste du vil og orker da er jo opp og ut? 
Når barnet ble eldre, sa han selv fra st han ville være hjemme når han var syk helgen han egentlig skulle til faren. Da byttet vi bare helg. 

Her må man sette barnas behov først, og tenker du og din ex gjorde nettopp dette. Dine foreldre har jo ikke fokus på det syke barnet, men på at du skal ha fri og faren skal «ta sin del». Feil fokus spør du meg.

Anonymkode: a0468...235

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei. Jeg og min eksmann har to barn. Yngste fyller snart tre år. Han har vært syk siden onsdag og kvelden onsdag fikk han feber. Feberen gikk litt over i dag, og begge to skulle til pappaen sin. Det er litt reisevei. 

Vi bestemte at han heller skulle være hjemme hos meg så han slapp å reise og han er mammadalt og trenger litt kos. Da får eldste pappaen sin litt alene og så får jeg gi min fulle oppmerksomhet til sykt barn.

Men nå av en eller annen grunn mener foreldrene mine at det er helt hinsides at pappaen ikke kan ta vare på sønnen sin når han er syk og mener han burde steppe opp så jeg får slappet av . Nå mener de jeg må snakke med han, stå på krava etc...Dette var da vitterlig en felles avgjørelse om hva vi tenkte er best for sønnen vår. Når det er sagt, synes sønnen vår det var helt greit å se søsteren dra og han har vært blid siden. 

Min venninne mener også det er vanlig at samvær er samvær og det er kun ved smitte at man tenker to ganger, men det er ikke fare for det her.. 

Men er det seriøst vanlig at man sender barna på samvær uansett om de er syke eller ei ? Tenker vi gjør jo det vi mener er best, men hva er grunnen til at "så mange" mener motsatt ?

Hvis dere er enige, så kan både foreldrene dine og venninna di ta seg en langdragt bolle. Det har de ingenting med.

Jeg syns det var en glimrende løsning. Når dere ikke bor sammen så er det nær sagt umulig å få "alenetid" med en av foreldrene. Det er ingen som ville løftet et halvt øye om alene tid om dere bodde sammen. Det er en luksus som de som bor sammen har, men som barn av skilte ikke får mulighet til.

Jeg tror det er absolutt av det gode å la barna være litt for seg selv med en av foreldre innimellom. Det er slitsomt å alltid måtte ha med bror eller søster. Den eldste som alltid må vente på de minste, den minste som ikke orker alt den store vil osv osv. Våre barn simpelhen elsker å få være alene med mamma eller pappa (dog vi er gift og bor alle sammen, så ikke akkurat et sammenligbart eksempel).

Til slutt; hva er dette med "stå på krava"? Er det om å gjøre å sende unga mest mulig vekk fra seg? Er det slitsomt med barn? Ja, men det er jo ikke slik at det er om å gjøre å slippe unna mest mulig. Det positivt å kunne vise omsorg for et barn som er sykt, særlig når de er små. Det er en god anledning for både en alenetid-med-pappa OG alenetid-med-mamma.

3 poeng til dere foreldre
0 poeng til besteforeldre og venninne.

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere har en utmerket foreldrekommunikasjon og har tatt et godt valg, jeg tror foreldre og venninner speiler mye av det du vil høre fra KG. Regiditet. Mange er nazi på det meste, bitre og timetellende, og barns beste står ikke alltid i sentrum. Vi ville gjort som dere. Den friske til far, og få dulle litt med den syke. siden dere kan.Og dere har blitt enige i dialog, og får det til praktisk. Stol på deg/dere selv og jatt med/skit i opinionen. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde også holdt ungen hjemme

Anonymkode: 054bc...8ad

Skrevet

Jeg/vi hadde gjort det samme som dere. Gjør det som føler best for DERE. 

Det viktigste er at barnet / barna er godt ivaretatt og at dere foreldre har så godt samarbeid som dere har. 

Anonymkode: ab8af...177

Skrevet

Ser ikke problemet. Dere var enige, ungene er fornøyde. Drit i hva andre mener. Neste gang stiller han opp for deg når det er noe.

• Liker 3
Skrevet

Du og far og barnet var enige. Det betyr ikke hva andre synes.

Hadde jeg selv vært syk som barn, så hadde jeg satt pris på å få slippe å reise bare for å være syk i hjem nr 2

Anonymkode: f8b36...221

• Liker 3
Skrevet

Altså tenker er det sykdom med feber eller omgangssyke,  så er det helt grunnlag å ikke sende. Er det veldig lang reisevei til far og barnet er dårlig form så gjorde dere en helt innafor avgjørelse. Det er også godt for barnet deres å da slappe av uten barn nr 2, og dere kan ha egentid🥰   

Anonymkode: 5d505...638

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg hadde ikke sendt avgårde et barn som har feber, og er syk på samvær...

Så flott at dere har blitt enige om det.

Hva andre mener er uvesentlig, og ikke viktig i mine øyne.

De har rett og slett ikke noe med det!

At barnet ditt har det bra så er det det aller viktigste 👌.

Barnets beste i fokus er viktig 👌.

Opplever at dere tenker på barnet først og fremst her, og det er bra 👌.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk, våknet til så mange støttende svar nå og er glad for at vi ikke er helt på jordet ❤️

Da et av barna var sykt forrige gang, kom pappaen og var med barnet mens jeg fikk dra på obligatorisk oppmøte. Det hadde ikke besteforeldrene gjort. Da de fikk vite dette, mente de at det også var feil for sykt barn er da mitt ansvar og jeg må skaffe barnevakt som ikke er far for de takler han ikke ... Det er det ALLE ANDRE gjør mener de..Men jeg har ingen andre jeg kan spørre som barnet mitt er komfortabel hos når det er sykdom. 

Så kjenner det er litt deilig å bare bestemme slikt sjøl uten å ta hensyn til hva de mener er riktig. Vi vet jo hva som er best for barna og jeg er glad sønnen min er her❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Høres ut som en fin løsning hvor alle ble fornøyde.. De andre får brys seg med eget

Anonymkode: dac14...c55

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tusen takk, våknet til så mange støttende svar nå og er glad for at vi ikke er helt på jordet ❤️

Da et av barna var sykt forrige gang, kom pappaen og var med barnet mens jeg fikk dra på obligatorisk oppmøte. Det hadde ikke besteforeldrene gjort. Da de fikk vite dette, mente de at det også var feil for sykt barn er da mitt ansvar og jeg må skaffe barnevakt som ikke er far for de takler han ikke ... Det er det ALLE ANDRE gjør mener de..Men jeg har ingen andre jeg kan spørre som barnet mitt er komfortabel hos når det er sykdom. 

Så kjenner det er litt deilig å bare bestemme slikt sjøl uten å ta hensyn til hva de mener er riktig. Vi vet jo hva som er best for barna og jeg er glad sønnen min er her❤️

Foreldrene dine høres ikke helt gode ut. Du beskriver en god pappa med barnas beste i fokus, og du beskriver et godt samarbeid. Men de "takler ham ikke".. Jeg hadde satt dem kraftig på plass om jeg var deg.

Anonymkode: 80f15...1a6

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...