Gå til innhold

Vektnedgang etter spiseforstyrrelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde anoreksi for mange år siden, og anser meg som frisk nå. Dessverre fikk jeg en voldsom appetitt som har gjort meg overvektig, og trening er vanskelig på grunn av permanente skader. Nå vil jeg ned i vekt igjen, men ser ikke hvordan jeg skal klare det uten å entre de gamle sykelige tankene på vekt og kalorier. Noen tips?

Anonymkode: 974bd...7e9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg hadde anoreksi for mange år siden, og anser meg som frisk nå. Dessverre fikk jeg en voldsom appetitt som har gjort meg overvektig, og trening er vanskelig på grunn av permanente skader. Nå vil jeg ned i vekt igjen, men ser ikke hvordan jeg skal klare det uten å entre de gamle sykelige tankene på vekt og kalorier. Noen tips?

Anonymkode: 974bd...7e9

Psykolog selvfølgelig. Hodet trenger terapi,handle ikke om mat tips.

Anonymkode: 0ec17...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Psykolog selvfølgelig. Hodet trenger terapi,handle ikke om mat tips.

Anonymkode: 0ec17...1f5

Men jeg er såpass overvektig at jeg burde gå ned i vekt. Jeg bare vil vite hvordan uten å risikere å bli syk igjen.

Anonymkode: 974bd...7e9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slutter bare å overspise. 

Ikke tell kalorier. Ikke kompensere for det du spiser. Bare spis bedre og mindre, så går vekten ned av seg selv. Ikke tenk på det som vektnedgang. 

Anonymkode: d606c...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dersom du skal ned i vekt må det gjøres i samråd med lege og eventuelt psykolog. Tenk også litt på hvorfor du vil ned i vekt. Er det av helseårsaker eller estetiske årsaker? Om det er av helseårsaker er det absolutt mulig å gå ned på en sunn måte. Jeg har selv hatt spiseforstyrrelser, og vært nødt til å gå ned i vekt pga overvekt. 

Det som trigget meg mest var å se at tallet på vekta gikk ned, og jeg veide meg hver dag. Det ble nok en gang sykelig. Det endte med at jeg begynte å måle meg i stedet (målebånd), og ta vekten når jeg var hos legen. Da slapp jeg å vite hva jeg veide, men fikk beskjed når jeg hadde normalt vekt. Om det er løsningen for deg vet jeg ikke, men det kan jo være til hjelp :) 

Anonymkode: 6065f...b3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at dersom du skal ned i vekt må det gjøres i samråd med lege og eventuelt psykolog. Tenk også litt på hvorfor du vil ned i vekt. Er det av helseårsaker eller estetiske årsaker? Om det er av helseårsaker er det absolutt mulig å gå ned på en sunn måte. Jeg har selv hatt spiseforstyrrelser, og vært nødt til å gå ned i vekt pga overvekt. 

Det som trigget meg mest var å se at tallet på vekta gikk ned, og jeg veide meg hver dag. Det ble nok en gang sykelig. Det endte med at jeg begynte å måle meg i stedet (målebånd), og ta vekten når jeg var hos legen. Da slapp jeg å vite hva jeg veide, men fikk beskjed når jeg hadde normalt vekt. Om det er løsningen for deg vet jeg ikke, men det kan jo være til hjelp :) 

Anonymkode: 6065f...b3c

En annen ting jeg også gjorde som faktisk hjalp, var å telle kalorier. Vet at dette er fyfy for mange, men for meg var det viktig å "tvinge" meg til å spise nok. Da kunne jeg også vise legen hva jeg hadde spist. Så dette ble en motivasjon for å få i meg nok og sunn næring.

Anonymkode: 6065f...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du slutter bare å overspise. 

Ikke tell kalorier. Ikke kompensere for det du spiser. Bare spis bedre og mindre, så går vekten ned av seg selv. Ikke tenk på det som vektnedgang. 

Anonymkode: d606c...81a

Lettere sagt enn gjort dessverre

Anonymkode: 974bd...7e9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal gjøre det i samråd med lege og psykolog?

Anonymkode: 7429c...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lettere sagt enn gjort dessverre

Anonymkode: 974bd...7e9

Nei, det er faktisk så enkelt. 

Been there, done that. Det er helt normalt med økt appetitt og overspising etter år med restriktiv spiseforstyrrelse. 

Anonymkode: d606c...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men jeg er såpass overvektig at jeg burde gå ned i vekt. Jeg bare vil vite hvordan uten å risikere å bli syk igjen.

Anonymkode: 974bd...7e9

For meg så gikk jeg helt automatisk ned i vekt da jeg begynte å gjøre yoga på stuegulvet. Og å gå små turer i skog/park annenhver dag. 

Målet mitt var å bli kvitt noe av stresset inni meg, men merket etter en stund at klærne ble så løse...

Tydelig at det å få stressnivået ned gjorde underverker for kroppen. (Har ikke badevekt, men veide meg hos en venninne. Fikk sjokk da jeg oppdaget at jeg hadde gått ned 10 kilo på noen måneder. 

 

Anonymkode: 04ba4...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En annen ting jeg også gjorde som faktisk hjalp, var å telle kalorier. Vet at dette er fyfy for mange, men for meg var det viktig å "tvinge" meg til å spise nok. Da kunne jeg også vise legen hva jeg hadde spist. Så dette ble en motivasjon for å få i meg nok og sunn næring.

Anonymkode: 6065f...b3c

Lenge siden jeg har telt kalorier. Jeg kjenner jeg ikke savner å skulle veie enhver matbit, og, teller jeg kalorier uten å gjøre det, er jeg redd jeg tar for lite i.

Anonymkode: 974bd...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det er faktisk så enkelt. 

Been there, done that. Det er helt normalt med økt appetitt og overspising etter år med restriktiv spiseforstyrrelse. 

Anonymkode: d606c...81a

Nå tror jeg du blander lett og enkelt. Det er enkelt, men ikke lett. 

Anonymkode: 6065f...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lenge siden jeg har telt kalorier. Jeg kjenner jeg ikke savner å skulle veie enhver matbit, og, teller jeg kalorier uten å gjøre det, er jeg redd jeg tar for lite i.

Anonymkode: 974bd...7e9

Da er nok ikke det veien for deg :) Vet det kan trigge mange, så er best å unngå om man er usikker.

Anonymkode: 6065f...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men jeg er såpass overvektig at jeg burde gå ned i vekt. Jeg bare vil vite hvordan uten å risikere å bli syk igjen.

Anonymkode: 974bd...7e9

Da går du til legen for en kostplan.

Spiser faste sunne måltider og trener. Kutter ut all snop osv.

Anonymkode: 0ec17...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå tror jeg du blander lett og enkelt. Det er enkelt, men ikke lett. 

Anonymkode: 6065f...b3c

Det er lett, og så enkelt som å spise mindre enn det man gjør i dag. Spiser man mindre og bedre enn det man gjør fra før, så går man ned i vekt. Det er ikke mer hokus pokus enn som så. 

Dersom man begynner å teller kalorier og setter en grense, så faller man raskt ned i spiseforstyrrelsen igjen. 

Anonymkode: d606c...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da går du til legen for en kostplan.

Spiser faste sunne måltider og trener. Kutter ut all snop osv.

Anonymkode: 0ec17...1f5

Dummeste rådet du kan gi. Det er som å sende noen rett tilbake til en spiseforstyrrelse. 

Anonymkode: d606c...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er lett, og så enkelt som å spise mindre enn det man gjør i dag. Spiser man mindre og bedre enn det man gjør fra før, så går man ned i vekt. Det er ikke mer hokus pokus enn som så. 

Dersom man begynner å teller kalorier og setter en grense, så faller man raskt ned i spiseforstyrrelsen igjen. 

Anonymkode: d606c...81a

Hehe, jeg tror du blander lett og enkelt. Det er ikke lett å spise mindre, kutte ut snop, osv. Men det er enkelt: mindre mat mindre vekt. Det er jo enkel fysikk. Men utførelsen er ikke lett.

Anonymkode: 6065f...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hehe, jeg tror du blander lett og enkelt. Det er ikke lett å spise mindre, kutte ut snop, osv. Men det er enkelt: mindre mat mindre vekt. Det er jo enkel fysikk. Men utførelsen er ikke lett.

Anonymkode: 6065f...b3c

Jo det er lett hvis du virkelig har bestemt deg. Hvis du gjør det for ytre årsaker så er det jævlig vanskelig. Selv helse er ofte en dårlig motivasjon for svært mange. Har du en spiseforstyrrelse, så er det vanskelig. Så lenge du virkelig vil, så er det lett. 

Anonymkode: d606c...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje du skal gjøre det i samråd med lege og psykolog?

Anonymkode: 7429c...2fc

Du får ikke nødvendigvis hjelp fra det offentlige om du er normal/overvektig

Anonymkode: bce1e...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jo det er lett hvis du virkelig har bestemt deg. Hvis du gjør det for ytre årsaker så er det jævlig vanskelig. Selv helse er ofte en dårlig motivasjon for svært mange. Har du en spiseforstyrrelse, så er det vanskelig. Så lenge du virkelig vil, så er det lett. 

Anonymkode: d606c...81a

Jeg beundrer viljen din til å stå på ditt😂

Anonymkode: 6065f...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...