Maleficenta Skrevet 4. februar 2024 #81 Del Skrevet 4. februar 2024 Sofakona skrev (Akkurat nå): Vi hadde prest og litt kristendom..men fikk byttet ut sanger etc som passer oss. Nei litt Gud greier ble det,men det var synd ingen som tok skade av:) Bortsett fra presten da som måtte stå å vie noen som ikke gav en pøkk i hva han sa .. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #82 Del Skrevet 4. februar 2024 Jeg kunne vurdert å gifte meg i kirken selv om jeg ikke tror. Når man ikke tror på det, så tror man jo heller ikke at det har noe å si om man ikke mener det man "lover" til Gud eller ikke. For meg er kristendommen og religion en del av min oppvekst og mine tradisjoner. Gud og Jesus blir litt som eventyrfigurer som er en del av trasisjonen som et bryllup er. Litt som når man går i kirka til jul eller feirer julaften. Tror ikke på Jesus likevel. Anonymkode: a4454...887 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 4. februar 2024 #83 Del Skrevet 4. februar 2024 Sofakona skrev (38 minutter siden): Hvorfor må man ta religion inn i dette..vi giftet oss i en kirke...ikke Guds hus...en kirke... så enkelt er det Kirken er Guds hus... for all del, derr er hjertelig velkommen, men jeg synes det er greit å ihvertfall anerkjenne at det er guds hus 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 4. februar 2024 #84 Del Skrevet 4. februar 2024 Maleficenta skrev (15 minutter siden): Bortsett fra presten da som måtte stå å vie noen som ikke gav en pøkk i hva han sa .. Tja he he..nå er noen av våre eldre i familien kristen så det gjorde ikke noe. Gud ord eller ikke..viktigeste var at vi giftet oss, hele familien og slekta var der, pappa fikk gitt meg bort og jeg å mannen forsatt gift etter 20 år:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4. februar 2024 #85 Del Skrevet 4. februar 2024 Sofakona skrev (Akkurat nå): Tja he he..nå er noen av våre eldre i familien kristen så det gjorde ikke noe. Gud ord eller ikke..viktigeste var at vi giftet oss, hele familien og slekta var der, pappa fikk gitt meg bort og jeg å mannen forsatt gift etter 20 år:) Pappa gav deg bort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 4. februar 2024 #86 Del Skrevet 4. februar 2024 Maleficenta skrev (Akkurat nå): Pappa gav deg bort? Er det ikke der det heter...han gav meg "bort" til min mann he he..ok han fulgte meg ned kirke gangen da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 4. februar 2024 #87 Del Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg kunne vurdert å gifte meg i kirken selv om jeg ikke tror. Når man ikke tror på det, så tror man jo heller ikke at det har noe å si om man ikke mener det man "lover" til Gud eller ikke. For meg er kristendommen og religion en del av min oppvekst og mine tradisjoner. Gud og Jesus blir litt som eventyrfigurer som er en del av trasisjonen som et bryllup er. Litt som når man går i kirka til jul eller feirer julaften. Tror ikke på Jesus likevel. Anonymkode: a4454...887 Det handler jo om at man ikke skal lyve, spesielt i en viktig seremoni som forhåpentligvis betyr en del selv om man ikke er kristen, og det at det faktisk er veldig respektløst mot de som er kristne, at man står og juger i kirka. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonish91 Skrevet 5. februar 2024 #88 Del Skrevet 5. februar 2024 Kirken tilhører vel kristne! Synes er så dumt å gifte seg på hellige steder, hvis man ikke er noe religiøst. jeg er muslim, men ikke noe ekstrem. Hadde vel vært dumt å gifte seg i moskeen! så giftet meg vel på tinghuset. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #89 Del Skrevet 5. februar 2024 11 hours ago, Topsi said: Kirken er Guds hus... for all del, derr er hjertelig velkommen, men jeg synes det er greit å ihvertfall anerkjenne at det er guds hus Har Gud betalt for huset? Fordi det er noe med, ifølge bibelen, at man ikke må stjele. 11 hours ago, Maleficenta said: Bortsett fra presten da som måtte stå å vie noen som ikke gav en pøkk i hva han sa .. Presten får samme lønn uansett. 8 hours ago, MariaIsabel said: Det handler jo om at man ikke skal lyve, spesielt i en viktig seremoni som forhåpentligvis betyr en del selv om man ikke er kristen, og det at det faktisk er veldig respektløst mot de som er kristne, at man står og juger i kirka. Vielser er en tjeneste kirken tilbyr og tar seg betalt for. Anonymkode: 21fd4...0ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #90 Del Skrevet 5. februar 2024 Syns ikke noe om det. Syns det er respektløst ovenfor de som er kristen også på ett personlig nivå irriterer det meg over at statistikken ikke stemmer fordi folk er egoister. Anonymkode: ef22a...3cb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #91 Del Skrevet 5. februar 2024 Hvis det skal være sånn at det kun er de som faktisk ER troende kristne som får lov til å bruke kirken, så vil jeg tro det gjensto ganske få kirkesamfunn etter hvert. For om kirken var forbeholdt reelle troende, så måtte vi nok revurdert hvilken støtte kirken fikk av den norske stat. Det er jo en forutsetning for å ha og vedlikeholde alle kirkebyggene våre, at de faktisk brukes til noe. Slik det er i dag, er kirken et samlingspunkt for alle som er medlem av statskirken. For mange av oss er kirken, og dens seremonier, tett knyttet opp mot våre norske tradisjoner. Jeg er en sånn som giftet meg i kirken, på tross av at verken jeg eller mannen egentlig har noen personlig tro. Men samtidig har vi begge vokst opp med at denne typen overgangsriter foretas i kirken. Jeg har også vokst opp med at man går i kirken på julaften, og synes det er en hyggelig tradisjon, som jeg har overført til barna. Samtidig har vi altså ikke døpt dem. For det opplever jeg at er å tvinge på dem en tro de ikke ennå har forutsetninger for å ha. Slik jeg ser det har kirken mange arrangementer som handler mer om inkludering og fellesskap, enn om tro og løfter til gud. Og jeg setter pris på at disse finnes. Så for meg er det viktig å støtte kirken, selv om jeg altså egentlig ikke har noen tro. Anonymkode: 9f374...43a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #92 Del Skrevet 5. februar 2024 16 minutter siden, AnonymBruker said: Slik det er i dag, er kirken et samlingspunkt for alle som er medlem av statskirken. For mange av oss er kirken, og dens seremonier, tett knyttet opp mot våre norske tradisjoner. (...) Men samtidig har vi begge vokst opp med at denne typen overgangsriter foretas i kirken. Anonymkode: 9f374...43a Dette. Det er ikke bare-bare å skille tradisjon fra gammel religion. Kristne lever også med at fire ukedager (tirsdag, onsdag, torsdag og fredag) er navngitt etter guder i den nordiske mytologi, bare for å ta et eksempel. Ikke slik de gjemmer seg under sengen fra mandag kveld til lørdag morgen og later som om de dagene ikke eksisterer. Anonymkode: 21fd4...0ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 5. februar 2024 #93 Del Skrevet 5. februar 2024 Jeg tenker det er på tide at Den Norske Kirke finner ut av hva de vil fremover. Slik det er nå får de enormt mye støtte fra felleskassen til staten og da må de faktisk og yte noe tilbake. Kirkene, som i veldig stor grad driftes av skatteinntekter, har en særegen status i samfunnet som åpne forsamlingslokaler til både troende og ikke-troende. Og vil de kutte ned på dette så er det ok for meg, men da forventer jeg og at det kuttes i støtten de får fra staten. Mange prestegjeld søker på toppen av statsstøtten til de enkelte kommunene de har bygg i for å få ekstra penger over kommunebudsjettet for å vedlikeholde og varme opp kirkene rundtomkring. De har og monopol på å tilby gravplass og da stiller det seg en del forventninger til hva de tilbyr «kundene» sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 5. februar 2024 #94 Del Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Dåp, konfirmasjon, bryllup. Hyklersk for ikke-kristne å ha dette i kirke. Anonymkode: 95329...807 Kirken elger seg innpå oss kontinuerlig gjennom livet. De kringkaster gudstjenester, andakter og kirkekonserter både gjennom TV og radio flere ganger i uka på selveste statskanalen NRK (skulle likt å se den dagen moskéer og synagoger få gjøre det samme😂), de ringer med klokkene sine hver Søndag og til enhver såkalte høytid, bare sånn i tilfelle vi hadde glemt at de er der. Skolene blir oppfordret til å sende elevene på både skole og julegudstjeneste, og de er så og si fullfinansiert gjennom våre skattepenger. Så ivrige som de er til å lokke til seg alle og enhver, får de jammen tåle at vi andre også bruker kirkebyggene til ting de faktisk er der for. At man må si "ja" og "amen" en gang eller to for å komme gjennom seremonien, får bare stå sin prøve. Gudene skal ihvertfall vite at kirken selv har gjort en mer enn hederlig innsats for å få oss dit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 5. februar 2024 #95 Del Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette. Det er ikke bare-bare å skille tradisjon fra gammel religion. Kristne lever også med at fire ukedager (tirsdag, onsdag, torsdag og fredag) er navngitt etter guder i den nordiske mytologi, bare for å ta et eksempel. Ikke slik de gjemmer seg under sengen fra mandag kveld til lørdag morgen og later som om de dagene ikke eksisterer. Anonymkode: 21fd4...0ec Det ble jo en tåpelig sammenligning, det forstår du vel selv? Å gjemme seg under senga mer enn 50% av tiden, hver uke, er jo et meget inngripende tiltak, og svært upraktisk for hele livet. Hvordan du kan sammenligne det med å unngå å juge i kirken om at man f.eks skal oppdra barna i kristen tro? Under vielse er det vel ikke teknisk sett et løfte man gir om noe ifht gud, men man gifter seg "i guds nærvær" og det blir gjerne sagt gjentatte ganger. Føles ikke det falskt for noen som ikke tror? Jeg har vært og sett både dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser i kirka av ikke-kristne mennesker, hvor jeg rett og slett føler på et stort ubehag når jeg hører hva de lover, og hva presten sier (jeg føler ikke på det når de som deltar i seremonien faktisk er kristne). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #96 Del Skrevet 5. februar 2024 Selvsagt kan jeg gifte meg i kirka selv om jeg ikke er troende. De kristne har tross alt utslettet våre gamle, norrøne kult-steder, helligdommer og gravplasser og plassert kirkene sine OVER disse tradisjonsrike plassene vi hadde før kristendommens inntog. Skulle bare mangle at jeg ikke kan benytte meg av disse hellige stedene fortsatt uansett hva kristne måtte legge av innhold i disse byggverkene sine de så freidig har plassert over våre forfedres helligdommer. Anonymkode: 074f2...f3d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 5. februar 2024 #97 Del Skrevet 5. februar 2024 MariaIsabel skrev (26 minutter siden): Det ble jo en tåpelig sammenligning, det forstår du vel selv? Å gjemme seg under senga mer enn 50% av tiden, hver uke, er jo et meget inngripende tiltak, og svært upraktisk for hele livet. Hvordan du kan sammenligne det med å unngå å juge i kirken om at man f.eks skal oppdra barna i kristen tro? Under vielse er det vel ikke teknisk sett et løfte man gir om noe ifht gud, men man gifter seg "i guds nærvær" og det blir gjerne sagt gjentatte ganger. Føles ikke det falskt for noen som ikke tror? Jeg har vært og sett både dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser i kirka av ikke-kristne mennesker, hvor jeg rett og slett føler på et stort ubehag når jeg hører hva de lover, og hva presten sier (jeg føler ikke på det når de som deltar i seremonien faktisk er kristne). Er du ok med at støtten til Den Norske Kirke blir kuttet dersom en praktiserer det slik du foreslår? Dvs at du selv må spytte mer penger inn i driften av de kirkene du bruker? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #98 Del Skrevet 5. februar 2024 MariaIsabel skrev (14 minutter siden): Det ble jo en tåpelig sammenligning, det forstår du vel selv? Å gjemme seg under senga mer enn 50% av tiden, hver uke, er jo et meget inngripende tiltak, og svært upraktisk for hele livet. Hvordan du kan sammenligne det med å unngå å juge i kirken om at man f.eks skal oppdra barna i kristen tro? Under vielse er det vel ikke teknisk sett et løfte man gir om noe ifht gud, men man gifter seg "i guds nærvær" og det blir gjerne sagt gjentatte ganger. Føles ikke det falskt for noen som ikke tror? Jeg har vært og sett både dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser i kirka av ikke-kristne mennesker, hvor jeg rett og slett føler på et stort ubehag når jeg hører hva de lover, og hva presten sier (jeg føler ikke på det når de som deltar i seremonien faktisk er kristne). Når man ikke tror på gud, og tenker at alle bibelens historier er fortellinger på linje med snorres kongesagaer, så bryr man seg ikke så veldig mye om at man gjør noe "i guds nærvær". Du kunne like gjerne sagt at jeg giftet meg i nærvær av Skybert. For meg eksisterer ingen av dem. De er "fiktive personer". Altså føles det ikke falskt. På samme måte som mange salmer er "sanger jeg kan" på nivå med barnesanger og popsanger. Jeg kan fint synge både religiøse og ikke-religiøse julesanger, uten at jeg tillegger teksten mer verdi enn å være sangtekst. Der jeg bor leies kirkene jevnlig ut til "ikke religiøse"-arrangementer, som konserter og slikt. For meg er det helt greit, og jeg opplever ikke at jeg er "i guds hus" når jeg er på slike konserter og arrangementer. For meg handler det om at kirkebygget er et samlingslokale som har plass til å huse mange, og som har god nok akustikk til denne typen arrangementer. Selv skolen har lånt kirken for å samle alle foreldre (uavhengig av religion) for å gi felles informasjon, da skolen ikke har noe samlingssted som har plass til alle. Som nevnt tidligere, så er jeg positiv til å støtte kirken, til tross for at jeg ikke tror på noen gud. Fordi jeg ser på kirken som en kulturbærer og et samlingspunkt i lokalmiljøet. En funksjon som er viktig for å ha et lavterskeltilbud til alle i nærområdet. Anonymkode: 9f374...43a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 5. februar 2024 #99 Del Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har Gud betalt for huset? Fordi det er noe med, ifølge bibelen, at man ikke må stjele. Presten får samme lønn uansett. Vielser er en tjeneste kirken tilbyr og tar seg betalt for. Anonymkode: 21fd4...0ec Presten får samme lønn? Tror du presten valgte yrke kun pga lønna? Man blir ikke prest uten å tro på det han driver med 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 5. februar 2024 #100 Del Skrevet 5. februar 2024 Snublefot62 skrev (2 timer siden): Er du ok med at støtten til Den Norske Kirke blir kuttet dersom en praktiserer det slik du foreslår? Dvs at du selv må spytte mer penger inn i driften av de kirkene du bruker? Jeg er ikke kristen, så jeg ville selvsagt ikke hatt noe problem med det. Jeg har heller ikke noe problem med dagens løsning, selv om jeg ikke benytter meg av kirken og kun er der i andres dåp, bryllup og begravelser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå