jaeols Skrevet 2. februar 2024 #1 Skrevet 2. februar 2024 Stemmer det at denne hjelper mot store søvnproblemer? Skal den tas på kveldstid og ikke minst: Fører den til vektøkning? Det er vel bare å trene mer. Noen som har erfaringer?
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #2 Skrevet 2. februar 2024 Ingen medisiner "fører til vektøkning". I beste fall er det shorthand for "øker appetitten", i verste fall er det ansvarsfraskrivelse. Medisinen kan gjøre deg mer likegyldig/fjern, sånn at du føler at ting bare skjer uten at du har kontroll over egne handlinger. Men hvis du går opp i vekt, er det alltid, uansett, fordi du har blitt mindre aktiv og/eller spist mer. Anonymkode: dcad9...e63 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #3 Skrevet 2. februar 2024 Tenker du tar dette med enten fastlege, eller annen behandler du har. Anonymkode: ab921...4a4
jaeols Skrevet 2. februar 2024 Forfatter #4 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ingen medisiner "fører til vektøkning". I beste fall er det shorthand for "øker appetitten", i verste fall er det ansvarsfraskrivelse. Medisinen kan gjøre deg mer likegyldig/fjern, sånn at du føler at ting bare skjer uten at du har kontroll over egne handlinger. Men hvis du går opp i vekt, er det alltid, uansett, fordi du har blitt mindre aktiv og/eller spist mer. Anonymkode: dcad9...e63 Det står vektøkning på pakningsvedlegget. Du får mer matlyst. Så da må det trenes mye mer. 1
jaeols Skrevet 2. februar 2024 Forfatter #5 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tenker du tar dette med enten fastlege, eller annen behandler du har. Anonymkode: ab921...4a4 Har gjort det. Så alt er ok. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #6 Skrevet 2. februar 2024 2 minutter siden, jaeols said: Det står vektøkning på pakningsvedlegget. Du får mer matlyst. Så da må det trenes mye mer. Du er da ikke nødt til å spise mer, selv om matlysten øker? Anonymkode: ab921...4a4 2
jaeols Skrevet 2. februar 2024 Forfatter #7 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du er da ikke nødt til å spise mer, selv om matlysten øker? Anonymkode: ab921...4a4 Du må ikke det nei, er det lett for deg å si? De fleste vil spise mye mer. Det bør du vite. 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #8 Skrevet 2. februar 2024 Nei, ytterst få medisiner fører til vektøkning. En del antidepressiva og antipsykotika kan medføre enorm apetittøkning. Men ingen som tvinger deg til å spise mer Jeg går selv på en veldig stor dose Seroquel, og gikk opp 20 kg på kort tid. Kun fordi jeg ga inn til apetitten. Nå er de borte igjen, heldigvis. Anonymkode: 3a839...646 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #9 Skrevet 2. februar 2024 28 minutter siden, jaeols said: Du må ikke det nei, er det lett for deg å si? De fleste vil spise mye mer. Det bør du vite. Det er faktisk svært enkelt. Anonymkode: ab921...4a4 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #10 Skrevet 2. februar 2024 Har brukt zyprexa, jeg fikk ikke bare økt matlyst, men ble helt gal etter mat. Hadde helt sinnsykt matsug og ble aldri mett og klarte ikke tenke på annet enn mat. Blir også veldig sløv og tung i både kroppen og hodet av den. Men den fungerer for søvn da. Anonymkode: fe6ed...b8e 1 1 2
Purple_Pixiedust Skrevet 2. februar 2024 #11 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, ytterst få medisiner fører til vektøkning. En del antidepressiva og antipsykotika kan medføre enorm apetittøkning. Men ingen som tvinger deg til å spise mer Jeg går selv på en veldig stor dose Seroquel, og gikk opp 20 kg på kort tid. Kun fordi jeg ga inn til apetitten. Nå er de borte igjen, heldigvis. Anonymkode: 3a839...646 Zyprexa er verre enn Seroquel når det kommer til ulvehunger. Har gått på begge. Høy dose Seroquel og lav dose Zyprexa. Likevel var Zyprexa verre på sult. Jeg gikk masse opp i vekt på Seroquel. På Zyprexa kun få kg for jeg stoppet på den. 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #12 Skrevet 2. februar 2024 Purple_Pixiedust skrev (21 minutter siden): Zyprexa er verre enn Seroquel når det kommer til ulvehunger. Har gått på begge. Høy dose Seroquel og lav dose Zyprexa. Likevel var Zyprexa verre på sult. Jeg gikk masse opp i vekt på Seroquel. På Zyprexa kun få kg for jeg stoppet på den. Jeg har også gått på begge i mange år. Går kun på Seroquel nå. Poenget består uansett. Ingen medisiner som gir vektøkning i seg selv, kun økt apetitt. Man kan velge å spise eller ikke spise. Anonymkode: 3a839...646 1
Purple_Pixiedust Skrevet 2. februar 2024 #13 Skrevet 2. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har også gått på begge i mange år. Går kun på Seroquel nå. Poenget består uansett. Ingen medisiner som gir vektøkning i seg selv, kun økt apetitt. Man kan velge å spise eller ikke spise. Anonymkode: 3a839...646 Ja, men det er svært vanskelig å ikke gi etter for den ulvehungeren. Det er ikke svært enkelt slik noen over her påstår. Ennå mer vanskelig når man har pågående hypomani også for da blir man så impulsiv. Jeg kunne rett og slett ikke gå på Zyprexa. Gikk over til Abilify heller. Endret 2. februar 2024 av Purple_Pixiedust 3 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #14 Skrevet 2. februar 2024 Purple_Pixiedust skrev (2 minutter siden): Ja, men det er svært vanskelig å ikke gi etter for den ulvehungeren. Det er ikke svært enkelt slik noen over her påstår. Ennå mer vanskelig når man har pågående hypomani også for da blir man så impulsiv. Jeg kunne rett og slett ikke gå på Zyprexa. Gikk over til Abilify heller. Jeg er helt enig i at det er nærmest umulig å motstå ulvehungeren. Jeg fikk selv overspisingslidelse og bulimi av Zyprexa og Seroquel kombinert, og måtte legges inn på grunn av dette. Men jeg tror veldig mange tenker at det er antipsykotika i seg selv som gir vektøkning, og det er en uting. Om folk får vite at det er mengden mat de spiser som øker vekten, og ikke medisinen, tror jeg det kan hjelpe flere til å ta gode valg. Og hvor har noen i tråden påstått at det er enkelt å motstå? Da leser vi to ulike tråder. Anonymkode: 3a839...646 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #15 Skrevet 2. februar 2024 Purple_Pixiedust skrev (4 minutter siden): Ja, men det er svært vanskelig å ikke gi etter for den ulvehungeren. Det er ikke svært enkelt slik noen over her påstår. Ennå mer vanskelig når man har pågående hypomani også for da blir man så impulsiv. Jeg kunne rett og slett ikke gå på Zyprexa. Gikk over til Abilify heller. Det er svært enkelt. Ingen har sagt at det er lett. Anonymkode: dcad9...e63 1
Purple_Pixiedust Skrevet 2. februar 2024 #16 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er helt enig i at det er nærmest umulig å motstå ulvehungeren. Jeg fikk selv overspisingslidelse og bulimi av Zyprexa og Seroquel kombinert, og måtte legges inn på grunn av dette. Men jeg tror veldig mange tenker at det er antipsykotika i seg selv som gir vektøkning, og det er en uting. Om folk får vite at det er mengden mat de spiser som øker vekten, og ikke medisinen, tror jeg det kan hjelpe flere til å ta gode valg. Og hvor har noen i tråden påstått at det er enkelt å motstå? Da leser vi to ulike tråder. Anonymkode: 3a839...646 Ja det er vi enige i. Det er en AB over som sier det faktisk er svært enkelt.
Purple_Pixiedust Skrevet 2. februar 2024 #17 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er svært enkelt. Ingen har sagt at det er lett. Anonymkode: dcad9...e63 Ok.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #18 Skrevet 2. februar 2024 Purple_Pixiedust skrev (Akkurat nå): Ok. Ja, for du skjønner forskjellen? Enkelt betyr ukomplisert. Lett betyr uten å behøve å anstrenge seg. Anonymkode: dcad9...e63
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #19 Skrevet 2. februar 2024 Purple_Pixiedust skrev (3 minutter siden): Ja det er vi enige i. Det er en AB over som sier det faktisk er svært enkelt. Men det er jo et enkelt poeng. At noe er enkelt gjør det ikke nødvendigvis lett. Det er to ulike ting. Anonymkode: 3a839...646 1
Purple_Pixiedust Skrevet 2. februar 2024 #20 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, for du skjønner forskjellen? Enkelt betyr ukomplisert. Lett betyr uten å behøve å anstrenge seg. Anonymkode: dcad9...e63 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det er jo et enkelt poeng. At noe er enkelt gjør det ikke nødvendigvis lett. Det er to ulike ting. Anonymkode: 3a839...646 Ja skjønte nå hva som menes. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå