Gå til innhold

Hemoroider i 2. trimester


Ingriidf

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Jeg søker råd her om det er andre som har hatt samme opplevelse med vonde, utvendige hemoroider i graviditeten.
Jeg har vært hos legen, men han vil ikke gjøre noe med de før etter fødsel og det er 14 uker til enda… har bare fått beskjed om at det er som å forvente, og fortsette å smøre med salve fra apoteket. Det har jeg gjort i 2 uker nå uten særlig bedring.
Er helt nedbrutt av hvor ubehagelig dette er å gå med, og har i det minste fått sykemelding i èn uke nå. 

Så.. er det noen andre som har hatt like store plager med hemoroider i graviditeten, og hva hjalp?! Er desperat etter hjelp, og kjenner det fjerner alt annet fokus på graviditeten nå. Jeg har til nå hatt en veldig fin graviditet og kost meg med det, men nå er det ikke så koselig lenger😧

Er livredd for at de siste 14-16 ukene skal være sånn som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brukte witch hazel (trollhassel) på de, hver gang jeg var på do vel, tok litt på en bomullspad og fuktet godt. Hjalp en hel del og ble helt borte etter fødsel. (Aromateket har trollhassel.) 

Anonymkode: 03b30...3ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scheriproct og A-wipes, og tiden til hjelp, er alt jeg har som råd dessverre. Gi det et par-tre uker til, så blir det forhåpentligvis bedre. Drikk masse vann, bruk luftige plagg og skift undertøy ofte. 

Anonymkode: 3662c...e9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et veldig godt tips etter forrige fødsel, som jeg føler har hjulpet veldig nå: Massasje for å øke sirkulasjonen og dytte dem tilbake igjen. Gang på gang. Da blir det mindre friksjon og de får vært litt mer i fred.

Anonymkode: 3a1aa...2bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe annet å si enn at jeg føler med deg! Slet med hemoroider før graviditeten, og nå har det bare blitt verre. Har fått samme beskjed om at det ikke er noe å gjøre med før etter fødsel.

Jeg har operert bort en gang før, og er ikke så veldig gira på å gjøre det igjen, så håper Scheriproct og mye vann gjør nytten før det blir aktuelt etter fødsel!

Anonymkode: 1fcad...ff2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har ikke noe annet å si enn at jeg føler med deg! Slet med hemoroider før graviditeten, og nå har det bare blitt verre. Har fått samme beskjed om at det ikke er noe å gjøre med før etter fødsel.

Jeg har operert bort en gang før, og er ikke så veldig gira på å gjøre det igjen, så håper Scheriproct og mye vann gjør nytten før det blir aktuelt etter fødsel!

Anonymkode: 1fcad...ff2

Off! Det er helt grusomt! Nå følte jeg meg ihvertfall litt mindre alene om det. Ligger på sofaen med isbit på innimellom som jeg føler lindrer den verste smerten når det står på, men håper sånn at de skal krympe ned i størrelse ihvertfall! De vil ikke holde seg på innsiden nå engang🥴

Var det vondt å operere bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alcos anal salve

Anonymkode: 0fbea...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingriidf skrev (1 time siden):

Off! Det er helt grusomt! Nå følte jeg meg ihvertfall litt mindre alene om det. Ligger på sofaen med isbit på innimellom som jeg føler lindrer den verste smerten når det står på, men håper sånn at de skal krympe ned i størrelse ihvertfall! De vil ikke holde seg på innsiden nå engang🥴

Var det vondt å operere bort?

Vondere enn fødsel. Kan tenke deg følelsen av å smøre avføring i åpne sår. 

Anonymkode: 7bad9...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vondere enn fødsel. Kan tenke deg følelsen av å smøre avføring i åpne sår. 

Anonymkode: 7bad9...560

😳 Men syns du det var verdt det?

Anonymkode: 3a1aa...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omslag hjalp for meg. Smør rikelig med alcos anal på hemoriden. Ta en liten kompress (klipp til ca 4x4 cm) og påfør en rikelig mengde alcos anal på kompressen. Legg kompressen på/rundt hemoriden, og sov med den om natta (ja, det er ubehagelig, men i en slik situasjon gjør man jo hva som helst)

Anonymkode: 7740b...50e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet med det samme (og forsåvidt enda nå rett etter fødsel).

Ser du har fått mange fine tips allerede som jeg støtter fullt ut -  og du er ikke alene! ☺️

I tillegg til tipsene over kan jeg anbefale

1. sitz bath. Det er rett og slett å sitte med rumpa i badekar (eller et sitz bath) med Epsom salt noen ganger daglig.

2. Laktulose daglig for mykere avføring (evt svisker).

Anonymkode: 699d3...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Slet med det samme (og forsåvidt enda nå rett etter fødsel).

Ser du har fått mange fine tips allerede som jeg støtter fullt ut -  og du er ikke alene! ☺️

I tillegg til tipsene over kan jeg anbefale

1. sitz bath. Det er rett og slett å sitte med rumpa i badekar (eller et sitz bath) med Epsom salt noen ganger daglig.

2. Laktulose daglig for mykere avføring (evt svisker).

Anonymkode: 699d3...782

Oi, gratulerer med fødsel! Nå kan det jo bare bli bedre for deg da når det ikke er noe ovenfra som lager press på tarmen lenger😅

Ja det var mye gode tips her nå som settes stoor pris på!🙏🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 2/2/2024 at 2:02 PM, Ingriidf said:

Hei alle!

Jeg søker råd her om det er andre som har hatt samme opplevelse med vonde, utvendige hemoroider i graviditeten.
Jeg har vært hos legen, men han vil ikke gjøre noe med de før etter fødsel og det er 14 uker til enda… har bare fått beskjed om at det er som å forvente, og fortsette å smøre med salve fra apoteket. Det har jeg gjort i 2 uker nå uten særlig bedring.
Er helt nedbrutt av hvor ubehagelig dette er å gå med, og har i det minste fått sykemelding i èn uke nå. 

Så.. er det noen andre som har hatt like store plager med hemoroider i graviditeten, og hva hjalp?! Er desperat etter hjelp, og kjenner det fjerner alt annet fokus på graviditeten nå. Jeg har til nå hatt en veldig fin graviditet og kost meg med det, men nå er det ikke så koselig lenger😧

Er livredd for at de siste 14-16 ukene skal være sånn som dette.

Hvordan går det med deg nå? Fått samme problem, håper virkelig at salve skal hjelpe, for dette var skikkelig kjipt! Og håper det blir bedre etter fødsel, er fortsatt 2-2.5 måneder igjen for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IkkeStudentLenger skrev (2 timer siden):

Hvordan går det med deg nå? Fått samme problem, håper virkelig at salve skal hjelpe, for dette var skikkelig kjipt! Og håper det blir bedre etter fødsel, er fortsatt 2-2.5 måneder igjen for min del. 

Hei! Jeg har bare vært nødt til å ta tiden til hjelp og forebygge hard mage alt jeg kan med Movicol daglig. Jeg føler Alcos Anal har virket best av AC3 og Scheriproct.

Ellers var også A-wipes og nedkjøling med isbit lidrende når det sto på som verst. 
Hemoroidene mine er der enda og har dessverre ikke blitt mindre, men smerten og kløen er der ikke lenger. Nå er det bare en måned igjen til termin her, så gruer meg veldig da det mest sannsynlig blir verre av den pressingen😯

Bare ikke slutt med salve, for etter en tid blir symptomene i hvert fall mindre men hemoroidene kommer sannsynligvis ikke til å forsvinne før etter fødselen dessverre. Det er skikkelig kjipt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...