Gå til innhold

Hvor mange egenmeldinger er for mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Redd for å bli mistenkeliggjort på jobb.

Føler at jeg har vært mye syk, i fjor var jeg borte 10 dager fordelt på 5 egenmeldinger (to ganger var jeg borte tre dager, 1 gang to dager og to ganger 1 dag)

Nå kjenner jeg at jeg begynner å bli syk igjen. Var sist borte tidlig i desember i fjor. Jobber innen helse - kommunalt. Er Ia-bedrift og har mulighet til å være borte 32 dager på et år, så er jo et stykke igjen til det, men likevel…

Anonymkode: c5de4...bd1

Skrevet

Om du faktisk har vært syk så er det jo egentlig ikke noe å tenke på :)

Anonymkode: 2bddf...dec

• Liker 6
Skrevet

Om du faktisk er syk, og holder deg innenfor antallet egenmeldinger du har lov til å ta i din bedrift, så er det ikke for mye.

Anonymkode: b19f4...1ce

Skrevet

Hva andre mener betyr ikke noe, er man syk så er man syk. Her blir man kalt inn på møte med hr etter bruk av noen få, egenmeldinger blir sett på som skulk, men det er faktisk en rettighet arbeidstaker har når man er syk. Så belastet som helsevesenet er burde vi bruke egenmeldinger mer og sykemeldinger mindre

• Liker 3
Skrevet
Forvirret23 skrev (1 minutt siden):

Hva andre mener betyr ikke noe, er man syk så er man syk. Her blir man kalt inn på møte med hr etter bruk av noen få, egenmeldinger blir sett på som skulk, men det er faktisk en rettighet arbeidstaker har når man er syk. Så belastet som helsevesenet er burde vi bruke egenmeldinger mer og sykemeldinger mindre

Jeg syns at så belastet helsevesenet er burde det vært mindre egenmeldinger og større krav til sykemeldinger. 

Anonymkode: 2bb77...eba

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syns at så belastet helsevesenet er burde det vært mindre egenmeldinger og større krav til sykemeldinger. 

Hvordan belaster dette helsevesenet mindre? Bare fordi du mistenker at andre skulker så betyr ikke det at det er nødvendigvis riktig. 

• Liker 9
Skrevet

Vi blir kalt inn til samtale med leder og bedriftshelsetjeneste ved 5 egenmeldinger i løpet av 1 år.

Anonymkode: 61129...619

Skrevet

Vi blir kalt inn til samtale med leder og bedriftshelsetjeneste ved 5 egenmeldinger i løpet av 1 år.

Det hadde jeg ikke godtatt. Så lenge du har dine dager du kan bruke egenmelding så skal ikke ledelsen bry seg med det. Eneste HR hos oss bryr seg med er de som er syk stort sett Fredager og Mandager når de har frihelg. Det er mistenkelig at de aldri er syke på  for eksempel på en Tirsdag.

Anonymkode: 6177b...ba9

• Liker 8
Skrevet
Forvirret23 skrev (3 minutter siden):

Hvordan belaster dette helsevesenet mindre? Bare fordi du mistenker at andre skulker så betyr ikke det at det er nødvendigvis riktig. 

Jeg mistenker ingen. Men avdelingslederen får kyndig vurdering omnpersonen er syk oftere.

Skrevet

Det hadde jeg ikke godtatt. Så lenge du har dine dager du kan bruke egenmelding så skal ikke ledelsen bry seg med det. Eneste HR hos oss bryr seg med er de som er syk stort sett Fredager og Mandager når de har frihelg. Det er mistenkelig at de aldri er syke på  for eksempel på en Tirsdag.

Anonymkode: 6177b...ba9

Selvfølgelig bryr de seg. Hvis man er mye syk vil de se om det er noe de kan bidra med for å minske fravær.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mistenker ingen. Men avdelingslederen får kyndig vurdering omnpersonen er syk oftere.

Jo det gjør du når du mener vi skal miste rettigheter, samtidig som det skal bli enda strengere ved sykdom. Da mener du jo at de som i dag er syke er mulig ikke syke. 
Avdelingsleder har vel ingenting med sykdommen til den ansatte?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Føler at jeg har vært mye syk, i fjor var jeg borte 10 dager fordelt på 5 egenmeldinger (to ganger var jeg borte tre dager, 1 gang to dager og to ganger 1 dag)

Nå kjenner jeg at jeg begynner å bli syk igjen. Var sist borte tidlig i desember i fjor. Jobber innen helse - kommunalt. Er Ia-bedrift og har mulighet til å være borte 32 dager på et år, så er jo et stykke igjen til det, men likevel…

Hvis du blir mistenkeliggjort for å bruke retten til egenmelding (minimum 4 x 3 dager) synes jeg arbeidsgiver har et problem. Det må arbeidsgiver rett og slett bare akseptere og skalere etter.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Og dermed belaste fastlegene med unødvendige sykemeldinger? De er også en del av det belastede helsevesenet.

Anonymkode: 7b59b...7cd

• Liker 4
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Leger har ofte ingen spesiell formening om korttidssykemelding. Hvor kyndig vurdering du får, ville jeg tatt med en klype salt. 

Anonymkode: 1ff76...0ca

Skrevet

En for mye er hvis du tar en uten å være syk.

Anonymkode: 7e4ad...5f4

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kvinnedominert arbeidsplass? "Giftig" arbeidskollega?

Det er en uting det der, at noen absolutt skal mene og synes så fryktelig mye om andres fravær! Prøv å ikke tenk på det, for du har ditt på det rene. Blir det sladder så får du prøve å si i fra om det til ledelsen. Ikke la "giftige" arbeidskollegaer gi deg dårlig samvittighet for å være syk. God bedring!

Anonymkode: 5e516...092

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

32? Du mener vel 23? 10 dager er vel innafor hvis du har hatt noen runder med sykdom, men over 12 dager synes jeg er mye hvis det er bare egenmeldinger. Hadde du begynt å snuse på egenmeldingstaket lenge før året var omme, hadde jeg som sjef kalt inn til medarbeidersamtale. 

• Liker 1
Skrevet

Har du lov til å ha 5 egenmeldingsperioder? Hos oss har vi 4 egenmeldingsperioder. De kan være på flere dager hver, men du kan ikke ha flere enn 4 egenmeldingesperioder. Da må du ha sykemelding selvom du har flere egenmeldingsdager igjen.

Anonymkode: 554e4...382

Skrevet

Vi har bare 4 ganger 3 i året , så hos oss hadde det vært for mye , men er man syk så er man jo syk 🙈

Anonymkode: 73fbc...d0d

Skrevet

Jeg hadde et år 20 dager egenmelding. Skal sies at jeg har en medfødt sykdom som gjør at jeg er veldig plaget innimellom. Men jeg ble ikke mistenkeliggjort.

Anonymkode: 866f1...d2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...