Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kvinner tar ansvar. De bruker prevensjon og de tenker sjeldent på abort som prevensjon. De tenker også sjeldent på angrepille som prevensjon. Hvis de blir gravide, får de et liv i magen. Liv vil leve, det foretrekker alle organismer. Slike overveielser er ofte inkludert i mange kvinners refleksjoner omkring det å ta abort, noe som gjør det langt vanskeligere å ta det enn å bare "ikke ville ha barn". Og dette argumentet konkurrerer også mot argumentet om økonomi. Dette er en etisk refleksjon som også far bør inkludere. Det er ikke bare far og mor lenger når kvinnen er blitt gravid. Det er en mer komplisert situasjon.

Anonymkode: 286de...35b

Det er ikke alle kvinner som er så ansvarsfulle. 

Hvis disse kvinnene syntes det er viktigere at barna får leve uansett. Bør det sluttes å snakke om de stakkars barna som vokser opp i fattigdom, for det syntes jo disse kvinne er helt greit. 

Anonymkode: 90329...9d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja. Er du villig til å betale mer skatt så kvinner kan ta gratis abort selv om de enkelt kunne unngått å bli gravid?

Anonymkode: 80ea0...1ce

En abort koster et par tusen. Forsørgelse av et barn i 18 år koster 1 million. Kjenn forskjellen.

Anonymkode: 4c696...7c4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sier ikke det. Jeg spør om du synes det er greit at staten betaler for kvinners uforsiktighet, men ikke for menns.

Abort blir ofte tatt ved BEGGES uforsiktighet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Nei, men graviditeten er det kvinnen, og bare hun, som bestemmer over. Hun står fritt til å velge om det skal bli et barn, og da bør det også være hennes ansvar.

Du argumenterer helt likt som forrige gang. Så da vil du i praksis at menn skal fritas for alt ansvar knyttet til en svært reell konsekvens av å pule: muligheten til å få barn. Enda et insentiv for menn til å la være å ta ansvar for prevensjon, noe de allerede er dårlig på. Det blir ingen graviditet av samleie uten en mann. Han velger å delta i en prosess som alle vet kan føre til graviditet. Han står helt fritt til å velge å delta i noe som alle vet kan føre til farskap.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er ikke alle kvinner som er så ansvarsfulle. 

Hvis disse kvinnene syntes det er viktigere at barna får leve uansett. Bør det sluttes å snakke om de stakkars barna som vokser opp i fattigdom, for det syntes jo disse kvinne er helt greit. 

Kvinner tenker på dette i større grad enn menn, som man kan se av disse trådene at de fleste ikke tenker over i de hele tatt.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.2.2024 den 22.07):

Sukk...biologien hjelper jo ikke kvinnen en dr*tt med å få far til å ta ansvar. Da må det juridiske inn i bildet. Hvis kvinnen ikke har hatt samfunnet med seg hadde hun jo stått sørgelig alene med barnet sitt. Det er jo lovverket som bestemmer at det skal være slik, ikke biologien. Biologien sier at mannen kan harve over 15 damer innen uken er omme, uten tanke for konsekvenser. 

Så derfor er absolutt juridisk abort en helt ok ting å diskutere som del av dette.

Du tar for gitt regler som er menneskeskapte, og ikke biologiske. Og de kan selvsagt endres. Det er vel bare menns gode moral som gjør at de er håpløst langt fra likestilte på dette området.

Anonymkode: 1d69f...f15

Jeg er veldig uenig i dette. Jeg har forsørget mine barn alene. Det har vært helt greit. Jeg vil at kjærligheten skal bestemme. De mennene som bare vil knulle, og som ikke har kapasitet til å føle ansvar eller kjærlighet til barna eller mor, må dra seg vekk. Jeg vil ha dem bort. De vil vekk, hvorfor nekte dem å dra? Innfør juridisk abort til beste for mor og barn!

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

En abort koster et par tusen. Forsørgelse av et barn i 18 år koster 1 million. Kjenn forskjellen.

En abort koster nok betydelig mer enn et par tusen, og i tillegg brukes det ressurser (utstyr, medisiner, helsepersonell, tid) som kunne vært brukt til andre ting.

Men om vi ser for oss at en abort kostet samfunnet 1 million. Skulle vi latt være å tilby det da?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du argumenterer helt likt som forrige gang. Så da vil du i praksis at menn skal fritas for alt ansvar knyttet til en svært reell konsekvens av å pule: muligheten til å få barn. Enda et insentiv for menn til å la være å ta ansvar for prevensjon, noe de allerede er dårlig på. Det blir ingen graviditet av samleie uten en mann. Han velger å delta i en prosess som alle vet kan føre til graviditet. Han står helt fritt til å velge å delta i noe som alle vet kan føre til farskap.

Nettopp. De har begge valgt å gjøre noe som kan resultere i graviditet.

Jeg sier ikke at menn skal fritas for ansvar, men at de i likhet med kvinner skal få VELGE om de vil ha barn, også etter at uhellet har vært ute. Akkurat slik kvinner, for å bruke dine ord, kan fritas for ansvaret knyttet til konsekvensene av å pule.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En abort koster nok betydelig mer enn et par tusen, og i tillegg brukes det ressurser (utstyr, medisiner, helsepersonell, tid) som kunne vært brukt til andre ting.

Men om vi ser for oss at en abort kostet samfunnet 1 million. Skulle vi latt være å tilby det da?

Det brukes MYE mer ressurser i form av oppfølging av svangerskap, bistand under fødsel med alt fra bedøvelse, eventuelt keisersnitt, liggedøgn i forbindelse med barsel, ammehjelp osv, oppfølging av barnet i form av helsekontroller, vaksiner, barnelege osv. Vi har allerede mange helsekøer og dårlig tilgang på offentlige tjenester. Mange aborter tas hjemme ved at kvinnen tar to piller. Den eneste "oppfølgingen" er samtale med lege på sykehuset i forbindelse med utdeling av piller. Ferdig.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sier ikke at menn skal fritas for ansvar, men at de i likhet med kvinner skal få VELGE om de vil ha barn, også etter at uhellet har vært ute. Akkurat slik kvinner, for å bruke dine ord, kan fritas for ansvaret knyttet til konsekvensene av å pule.

Så da skal STATEN betale for at mannen bare vil pule. Nydelig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det brukes MYE mer ressurser i form av oppfølging av svangerskap, bistand under fødsel med alt fra bedøvelse, eventuelt keisersnitt, liggedøgn i forbindelse med barsel, ammehjelp osv, oppfølging av barnet i form av helsekontroller, vaksiner, barnelege osv. Vi har allerede mange helsekøer og dårlig tilgang på offentlige tjenester. Mange aborter tas hjemme ved at kvinnen tar to piller. Den eneste "oppfølgingen" er samtale med lege på sykehuset i forbindelse med utdeling av piller. Ferdig.

Ja, det er dyrt å ha barn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har tatt valget når du valgte å pule en fruktbar kvinne uten å ta ansvar for sæden din. 

Anonymkode: c64c0...18f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kvinnen skal betale, for hun velger å fortsette uten mannen. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du vil jo at staten skal betale for kvinner som bare vil pule?

Staten, det vil si dine skattepenger, støtter forøvrig også kvinner som er frivillig enslige mødre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det mener du. Jeg mener nei. Og jeg hadde ment det samme dersom far fødte. Og det er også fordi det trer andres rettigheter inn når det kommer et barn, nemlig barnets rettigheter. Skal du veie rettigheter, må barnets inkluderes.

Og jeg mener det samme som før. Dere menn bør ta debatten om mannlig prevensjon. Menn som ikke vil ha barn, har null kontroll dersom de har sex uten prevensjon. De overlater kontrollen til kvinner, og sier at kvinner har all makt. Allerede her sier de fra seg kontrollen ved å velge å la være og sikre seg. Kontroll kunne de hatt mer av, og første steget er prevensjon, ikke abort. Derfor bør dere også pushe på for p-gel og p-piller for menn. Førstnevnte er utviklet, men ingen gidder å selge uten at man vet at det finnes et marked for det. Prevensjon før abort.

• Nyttig 2
Skrevet
Olaug Olsen skrev (13 minutter siden):

Jeg er veldig uenig i dette. Jeg har forsørget mine barn alene. Det har vært helt greit. Jeg vil at kjærligheten skal bestemme. De mennene som bare vil knulle, og som ikke har kapasitet til å føle ansvar eller kjærlighet til barna eller mor, må dra seg vekk. Jeg vil ha dem bort. De vil vekk, hvorfor nekte dem å dra? Innfør juridisk abort til beste for mor og barn!

Det er jo bare tull, og slutt å knulle alle mannfolkene og få barn med alle sammen. Det er skattebetalerne som tar regningen for at du og alle mannfolkene dine er uansvarlige.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du har tatt valget når du valgte å pule en fruktbar kvinne uten å ta ansvar for sæden din. 

Vi må anta at kvinnen var like delaktig. Hvorfor skal vi ikke være like strenge med henne? Visste hun ikke at det kunne bli barn av det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kvinnen skal betale, for hun velger å fortsette uten mannen. 

Konsekvenser av egne valg er noe alle skal kjenne på. Ingen er interessert i ta regningene dine for alle ungene du puler på kvinner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man kan vel bare løse dette ved å la den biologiske faren betale seg ut med et engangsbeløp? Det er et mentalt problem for dem, dersom de må forholde seg til barnet (og moren, som de må "samarbeide" med) resten av livet. La dem betale en sats basert på situasjonen på det tidspunktet da de hadde pult. En slags bot, som kan være bestemt av staten, eller inntekstsbasert. De får innvilget abort, og så ferdig med saken! Hvis boten er høy nok, kan det ha avskrekkende effekt, og de kommer til å tenke seg om før de går ut og har sex. Dette kan være et flott tiltak i forhold til å endre den destruktive mannskulturen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi må anta at kvinnen var like delaktig. Hvorfor skal vi ikke være like strenge med henne? Visste hun ikke at det kunne bli barn av det?

Kvinnen må alltid ta ansvar og om du ikke skjønner biologen, må du holde deg unna kvinner. Som mann er du ansvarlig for alle ungene du puler på deg. Jeg skal ikke betale for at du skal være ute å slenge med pikken din.

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...