Gå til innhold

Mannen har et alkoholproblem, hvordan hjelpe?

Fremhevede innlegg

Gjest Bombasi
Skrevet

Greia er vel at han må innse det selv. Det nytter ikke påpeke og mase, for det kan ironisk nok gjøre det verre. 

"Åja du må ikke komme her å fortelle meg... jeg gjør som jeg vil", og så sprettes en ny boks. Jaaaddaa.

Hvordan du skal få han til å innse det er dog lettere sagt enn gjort, og der har jeg ingen gode svar. Du får tenke litt igjennom det utifra dere og deres situasjon hva du kan "presse" han til å innse ting med. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er tidligere rusavhengig og absolutt ingen kunne stoppe meg fra å ruse meg, verken kone eller barn. Rusen gikk foran alt annet. Før jeg nådde bunnen og var i behandling - og så lettet over å slippe og ruse meg lenger. Rusfri i 7 år nå, og fortsatt like lettet over å få slippe. 

Anonymkode: 7e921...e14

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar alle.

Det er ikke faren til mine barn, men en kar jeg ble sammen med noen år etter bruddet med han. Flytta i november tilbake til mitt hus (vært utleid noen år). 

Han slutta å drikke i en mnd da, men det er liksom påan igjen. Det er ikke store mengdene i hverdagene lenger, tror jeg. Han lyver om det, så jeg vet ikke sikkert.. En dunk med vin én uke, en flaske sprit én uke.. Av det jeg har sett forsvinne fra skapet. Før har det vært enda verre og store mengder i helgene som har vart fra torsdag til søndag.. Mest kveld, ikke morgen/dag. 

Noen her skriver at det ikke er mye, så lurer jo på om jeg overreagerer.. Men jeg orker ikke lenger å forholde meg til dette.. Hater at han gradvis ødelegger seg selv på dette viset. 

Så det føles godt å bygge opp mitt eget liv, har hatt det dritt i noen år nå. Og ja, sikkert vært medavhengig. Alltid hatt problemer med å sette grenser og redd for å være "slem". 

Men får dårlig samvittighet for å stikke av fra problemet.. Må jobbe med meg selv og endre tankegangen. Takker for fine svar. 

Anonymkode: 2aeab...47e

Tro meg, han drikker mer enn det du ser at blir borte.

Du gjorde helt riktig i å flytte, en som ikke selv ser at han har et problem, kan ikke hjelpes. Barn skal ikke vokse opp rundt alkoholmisbruk. 

• Liker 1
Skrevet

Du overreagerer ikke! Jeg har også tenkt den tanken, etter at jeg gikk fra min alkoholiker, at jeg overreagerte. Men så kommer jeg på alle gangene han var full i situasjoner der en ikke skal være full, de gangene han kjørte i fylla, og de gangene han var bakfull på jobb eller når han skulle vært tilstede for meg. Det handler ikke om mengder, men om problemene det skaper. 

Anonymkode: 4cc8e...5b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes ikke at en helflaske og noen øl på 5 dager er spesielt høyt forbruk for en voksen mann. Selv kan jeg drikke en flaske sprit på en kveld uten å sjangle eller snøvle.

Dessuten beskriver TS et forbruk for en trist mann der samboeren nylig har flyttet ut. Mange menn ville nok taklet sorgen med et vesentlig høyere forbruk.

Anonymkode: add8f...a97

Han begynnte jo før hu flytta ut.

Anonymkode: 02dd4...ca1

Skrevet

Min far var en alkoholiker. Jeg prøvde å få han til å stoppe, han lovet og så begynte han på han igjen. Medavhengighet kalles det. Alkoholikeren må selv bestemme om han vil slutte, hvis ikke, kan han drikke seg fra hus og hjem uansett hva han lover de nærmeste. 

Anonymkode: 2d46c...df6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...