AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #1 Skrevet 2. februar 2024 Hei. Har nylig flytta fra mannen, mest pga at det var alkohol hver dag, og spesielt mye i helger. Han er ikke spesielt fornøyd med det. Jeg har mindre barn, og vil ikke at de skal leve i dette. Har sagt at for meg er trygghet det viktigste i et forhold, og det opplever ikke jeg med all denne alkoholen. Han har aldri vært ufin, bortsett fra helt på slutten før jeg reiste, da viste han at han overhodet ikke hadde kontroll. På en ukedag. Var hos han forrige helg, og sa akkurat dette, igjen. Var på besøk i går, og da var en helflaske med sprit borte fra skapet.. Altså 5 dager. Også øl var borte frå kjøleskapet. Han er verdens snilleste fyr, men aner ikke hva jeg skal gjøre nå. Han er skuffet over meg, fordi jeg flytta, og innrømmer ikke at han har et problem. Føler at jeg kontrollerer han slik jeg holder på.. Men vil da vite hva jeg har å forholde meg til.. Hjelp... Tips tas i mot med takk ❤️ Anonymkode: 2aeab...47e 2
Goodtimes Skrevet 2. februar 2024 #2 Skrevet 2. februar 2024 Du bør gi han et dilemma. Alkohol eller deg! Du har selv sagt at du ikke vil at de mindre barna skal leve i dette og det holder jeg virkelig med deg i. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #3 Skrevet 2. februar 2024 Prøv å finne en gruppe for pårørende for rusmisbrukere. Blå kors feks. Der vil du få hjelp til å forstå at du ikke kan hjelpe han, og hvordan du kan unngå å være en medavhengig. Denne jobben må han gjøre selv, hvis han vil.. Anonymkode: df8ae...012 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #4 Skrevet 2. februar 2024 Du kan ikke hjelpe han, han må se selv at han har ett problem, og han må ville ønske hjelo selv Anonymkode: 226df...6ea 8 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #5 Skrevet 2. februar 2024 Ingen kan hjelpe noen som ikke vil bli hjulpet. Da ber du bare på deg problemer som strengt tatt ikke er dine og bare lager vansker for deg selv og barna dine. Anonymkode: 872b1...bdc 5
Pringle Skrevet 2. februar 2024 #6 Skrevet 2. februar 2024 En som fortsetter å drikke selv om han blir ufin når han drikker, er ikke en jeg vil tenke på som snill. Jeg synes det virker som om det er han som kontrollerer deg. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #7 Skrevet 2. februar 2024 Goodtimes skrev (1 time siden): Du bør gi han et dilemma. Alkohol eller deg! Han er i et dilemma. Kona burde gi ham et ultimatum. Anonymkode: 9df2b...965 5
Miaiai Skrevet 2. februar 2024 #8 Skrevet 2. februar 2024 Du må holde deg unna, ikke bruk masse helger og hverdager med han da kan han jo bare forsette du er jo der. Er barna deres felles? Han må få et ultimatum, du må stå på ditt. Og dulle og legge tilrette for han vil ikke få han til og stoppe, dem må ofte miste det som betyr noe for og ville endre seg. Og det er ikke sikkert han vil det da heller, og da må du leve med det og gå vidre. Ikke bruk år etter år for og prøve og redde noen som ikke vil. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #9 Skrevet 2. februar 2024 alkoholisme og rusproblematikk er vanskelig fordi den som ser at neon trenger hjelp også er den som ødelegges i større grad enn den som har problemet. Man kan ikke tvinge eller presse eller hjelpe noen som ikke selv innser t de har et proble, spesielt der rusen er en løsning på noe for dem.. Anonymkode: d89b2...008 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #10 Skrevet 2. februar 2024 www.juliewinge.no Er også for pårørende. Anonymkode: a32f7...5bc 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #11 Skrevet 2. februar 2024 Han skjems nok og har kjærlighetssorg. Tror du bare må la han gå på en smell. Han kommer nok til å drikke seg gjennom kjærlighetssorgen når ingenting holder han lenger. Når han har kjørt seg helt på ræv er han nok mer mottagelig for hjelp. Men rusbehandling er akkurat som annen psykiarti. Bimbambom, på huet ut uten at du er rusfri en plukk. Anonymkode: b0b67...738 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #12 Skrevet 2. februar 2024 Du kan ikke hjelpe han. Gå heller fra han. Anonymkode: 774bb...b52 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #13 Skrevet 2. februar 2024 Jeg synes ikke at en helflaske og noen øl på 5 dager er spesielt høyt forbruk for en voksen mann. Selv kan jeg drikke en flaske sprit på en kveld uten å sjangle eller snøvle. Dessuten beskriver TS et forbruk for en trist mann der samboeren nylig har flyttet ut. Mange menn ville nok taklet sorgen med et vesentlig høyere forbruk. Anonymkode: add8f...a97 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #14 Skrevet 2. februar 2024 Hvis han ikke synes han har et problem så er det absolutt ingenting du kan gjøre. Annet enn å redde deg selv og barna dine med å ta avstand. Anonymkode: 6c161...54b 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #15 Skrevet 2. februar 2024 Gratulerer med å ha flytta! Jeg elsker en alkoholiker som fortsatte å drikke da jeg slo opp. Vi bodde ikke sammen og det er ikke barn involvert, men det var skadelig for meg å fortsette forholdet. Og for ham, tror jeg. Alt som gjør at hverdagen humper og går, på tross av drikkingen, er med på gjøre der mulig for en alkoholiker å leve med livsløgnen om at han ikke har et alkoholproblem. Nå har det gått 2,5 år med minimal kontakt. Han har prøvd å slutte og klarte faktisk å kutte ned en periode. Han har en ny kjæreste nå, som også drikker en del, og jeg tror han drikker mer igjen nå. Men jeg lever mer og mer komfortabelt med den grusomme sannheten om at han er ansvarlig for seg og sitt, og at jeg har ikke noe makt til å forandre ham. Jeg har fremdeles troa på at han klarer å slutte når han er klar til å ta tak i ting han sliter med. Uten det håpet hadde der vært tungt. Jeg har ingen andre råd enn at du bør bygge deg og ditt liv godt og stabilt og la ham ta ansvar for sitt liv. Jeg har tilbudt hjelp med skaffe hjelp og sagt at hvis det er noe jeg kan bidra med (inkludert penger til behandling), så gjør jeg det. Men satt ned foten for spiralen med å drikke seg ned i et hull og be om trøst, og så late som ingenting og som at det aldri kommer til å skje igjen. Det får han gjøre uten min støtte. Det kjennes riktig for meg. Jeg har krefter til å støtte ham når han er klar for behandling. Men du må kjenne etter om du har nok med deg og barna. Anonymkode: 4cc8e...5b2 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #16 Skrevet 2. februar 2024 Man kan ikke hjelpe noen som ikke vil ha hjelp, eller erkjenner at de har et problem. Anonymkode: a65a8...945 1
smilo Skrevet 2. februar 2024 #17 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du kan ikke hjelpe han, han må se selv at han har ett problem, og han må ville ønske hjelo selv Anonymkode: 226df...6ea 👍 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ingen kan hjelpe noen som ikke vil bli hjulpet. Da ber du bare på deg problemer som strengt tatt ikke er dine og bare lager vansker for deg selv og barna dine. Anonymkode: 872b1...bdc 👍 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Man kan ikke hjelpe noen som ikke vil ha hjelp, eller erkjenner at de har et problem. Anonymkode: a65a8...945 👍 Som de over her sier, så må han selv innse at han har et problem. Fremt til det kan ikke du hjelpe ham. Det du derimot kan gjøre å å hjelpe barna slik at de slipper å forholde seg til en påvirket pappa. Trekk deg unna og ikke tilrettelegg for ham. Da blir du en medavhengig og det er ikke noe du ønsker. Når han innser at han har et problem, og ber om/ får hjelp, så kan du støtte, men du er ikke være den ansvarlig. Det er det kun han sim kan være
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #18 Skrevet 2. februar 2024 smilo skrev (2 timer siden): 👍 👍 👍 Som de over her sier, så må han selv innse at han har et problem. Fremt til det kan ikke du hjelpe ham. Det du derimot kan gjøre å å hjelpe barna slik at de slipper å forholde seg til en påvirket pappa. Trekk deg unna og ikke tilrettelegg for ham. Da blir du en medavhengig og det er ikke noe du ønsker. Når han innser at han har et problem, og ber om/ får hjelp, så kan du støtte, men du er ikke være den ansvarlig. Det er det kun han sim kan være Takk for svar alle. Det er ikke faren til mine barn, men en kar jeg ble sammen med noen år etter bruddet med han. Flytta i november tilbake til mitt hus (vært utleid noen år). Han slutta å drikke i en mnd da, men det er liksom påan igjen. Det er ikke store mengdene i hverdagene lenger, tror jeg. Han lyver om det, så jeg vet ikke sikkert.. En dunk med vin én uke, en flaske sprit én uke.. Av det jeg har sett forsvinne fra skapet. Før har det vært enda verre og store mengder i helgene som har vart fra torsdag til søndag.. Mest kveld, ikke morgen/dag. Noen her skriver at det ikke er mye, så lurer jo på om jeg overreagerer.. Men jeg orker ikke lenger å forholde meg til dette.. Hater at han gradvis ødelegger seg selv på dette viset. Så det føles godt å bygge opp mitt eget liv, har hatt det dritt i noen år nå. Og ja, sikkert vært medavhengig. Alltid hatt problemer med å sette grenser og redd for å være "slem". Men får dårlig samvittighet for å stikke av fra problemet.. Må jobbe med meg selv og endre tankegangen. Takker for fine svar. Anonymkode: 2aeab...47e 1
MariaIsabel Skrevet 2. februar 2024 #19 Skrevet 2. februar 2024 Jeg prøvde i 10 år å hjelpe en alkoholiker. Det er ikke verdt det. Spesielt når du har barn - glem ham!
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #20 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei. Har nylig flytta fra mannen, mest pga at det var alkohol hver dag, og spesielt mye i helger. Han er ikke spesielt fornøyd med det. Jeg har mindre barn, og vil ikke at de skal leve i dette. Har sagt at for meg er trygghet det viktigste i et forhold, og det opplever ikke jeg med all denne alkoholen. Han har aldri vært ufin, bortsett fra helt på slutten før jeg reiste, da viste han at han overhodet ikke hadde kontroll. På en ukedag. Var hos han forrige helg, og sa akkurat dette, igjen. Var på besøk i går, og da var en helflaske med sprit borte fra skapet.. Altså 5 dager. Også øl var borte frå kjøleskapet. Han er verdens snilleste fyr, men aner ikke hva jeg skal gjøre nå. Han er skuffet over meg, fordi jeg flytta, og innrømmer ikke at han har et problem. Føler at jeg kontrollerer han slik jeg holder på.. Men vil da vite hva jeg har å forholde meg til.. Hjelp... Tips tas i mot med takk ❤️ Anonymkode: 2aeab...47e Beklager si det. Men du kan ikke hjelpe noen som ikke vil hjelpes. Så lenge han benekter å ha et problem, så kommer du ingen vei. Eneste du kan gjøre er å kreve at han er edru når dere møtes. Også går de de gangene han ikke følger den regelen. Anonymkode: a2f77...6fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå