Gå til innhold

Strikke med annen strikkefasthet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil strikke med et annet garn enn i oppskriften.

I oppskriften står det 22 m på pinne 3 = 10cm

Jeg vil strikke med 17 m på pinne 5 = 10cm.

Kan jeg velge og strikke med pinne nr  4?

Hvordan regner jeg ut dette?

Anonymkode: 079f6...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler å strikke en prøvelapp og ser hva den sier deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjärterdam skrev (1 minutt siden):

Anbefaler å strikke en prøvelapp og ser hva den sier deg :)

Og da bare teller jeg maskene jeg får på 10 cm? 🙂

Anonymkode: 079f6...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og da bare teller jeg maskene jeg får på 10 cm? 🙂

Anonymkode: 079f6...145

Ja, da ser du hvor nært du kommer opprinnelig oppskrift :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én ting er hva garnet selv bruker som veiledende strikkefasthet og anbefalt pinne, en annen ting er hva DU strikker. 
 

Hvis du skal bytte ut garn bør du strikke en god prøvelapp, gjerne med både mønster- og strukturstrikk hvis det er det i oppskriften :)  prøvelappen bør måles i både høyde og bredde! Altså bør den være minst 12x12 cm 👍🏼 du kan strikke 5x5 og gange maskeantallet ditt med 2, men jeg liker å ha noen ekstra masker på hver side som "samler" prøvelappen slik at den oppfører seg mest mulig som et ferdig produkt. 
 

Alt er mulig, men å ikke strikke prøvelapp er som å prøve i blinde. Det er en godt investert tid, selv om det er litt kjedelig ;) 

Anonymkode: 5c525...0bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal strikke med en strikkefasthet på 17 masker i stedet for 22 må du regne om hele oppskriften. Ellers ender du opp med et plagg som er mye større enn utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du bruker dette garnet of kun går opp en pinnestørrelse er det sannsynlig at den vil bli opptil 5 størrelser mindre enn den størrelsen du strikker i. 

Strikk prøvelapp. Når du har tallene for din strikkefasthet kan du regne ut hvor mange masker du må ha og kan se om dette tilsvarer en større størrelse i oppskriften for eksempel. 

Anonymkode: 72188...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cassio skrev (2 minutter siden):

Hvis du skal strikke med en strikkefasthet på 17 masker i stedet for 22 må du regne om hele oppskriften. Ellers ender du opp med et plagg som er mye større enn utgangspunktet.

Jeg mente selvsagt større 😅 meg i kommentaren over. 

Anonymkode: 72188...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikkefasthet er alfa og omega for å få det plagget man ønsker.

Om du endrer strikkefasthet fra 22m/10cm til 17m/10cm, må du endre på hele oppskriften, f.eks. antall masker, antall omganger med økning/felling m.m. Det er en enorm jobb, og man må også teste underveis for å være sikker på at utregningen blir riktig og justere dertil.

Du bør heller finne en oppskrift som har strikkefastheten du ønsker å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan regne om maskeantallet, ja. Du gjør følgende: strikkefasthet du ønsker / strikkefasthet i oppskriften x antall masker oppgitt i oppskriften = antall masker du skal legge opp.

Altså, om det står i oppskriften at du skal legge opp 100 masker, blir det slik: 17 / 22 x 100 = 77 masker

Det jeg pleier å gjøre, er å se hvilken størrelse som er nærmest 77 masker, og strikke hele plagget etter størrelsen nærmest 77. Dvs dette gjelder bredden. Og så følge høyden tilpasset opprinnelig størrelse.

Jeg gjør dette ofte, og det gir meg veldig stor frihet til å bruke det garnet jeg ønsker. Men det krever nok en del erfaring for å bli vellykket. Litt avhengig av type plagg man strikker, kan fasongen bli litt annerledes om man ikke følger med og tilpasser for det. Strikkefastheten i høyden bli jo også annerledes, så kanskje må man felle/øke i en raglan på en annen måte, så ikke et bærestykke blir for kort/langt osv.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...