AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #101 Del Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor er du mot meg? Vi skriver begge på bokmål? Vi er jo på lag? Anonymkode: 4d672...a96 jeg er ikke på lag med deg, nei. Det stemmer at jeg har bokmål som hovedmål, men det betyr ikke at jeg er imot nynorsk eller obligatorisk sidemålsopplæring. Jeg har bokmål som hovedmål, men da jeg jobbet i en nynorskkommune, skrev jeg selvsagt på nynorsk når loven krevde det. Det var ganske vanskelig, og om vi ikke hadde hatt obligatorisk sidemål på skolen, ville det vært enda verre. Jeg pleide å mene at det burde være nok å lære å lese sidemål, men ikke skrive det, som enkelte i tråden hevder, men det standpunktet har jeg gått fra. Grunnen til det er at jeg ikke tror vi lærer det godt nok ved å bare forholde oss passivt til det som lesere. Ellers er det slik at noe av den beste litteraturen vi har her i landet, er skrevet på nynorsk, og det er en skatt som jeg ikke vil nekte meg selv tilgang til. Anonymkode: 8474b...a91 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #102 Del Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Når noe står på nynorsk tenker hjernen min automatisk "dette er ikke relevant for meg. Dette trenger jeg ikke og lese". Anonymkode: 4d672...a96 Da bør du kanskje fokusere på å venne deg av med å handle på bakgrunn av slike logiske tankefeil? Anonymkode: 8474b...a91 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 3. februar 2024 #103 Del Skrevet 3. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Når noe står på nynorsk tenker hjernen min automatisk "dette er ikke relevant for meg. Dette trenger jeg ikke og lese". Anonymkode: 4d672...a96 Åja, slik at hvis det kommer et innkallingsbrev fra lege/sykehus gidder du ikke lese det og møter derfor ikke opp til avtalt time hvis det var på nynorsk? Utrolig barnslig av deg. Endret 3. februar 2024 av Honey Dew 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #104 Del Skrevet 3. februar 2024 Honey Dew skrev (1 minutt siden): Åja, slik at hvis det kommer et innkallingsbrev fra lege/sykehus gidder du ikke lese det og møter derfor ikke opp til avtalt time? Utrolig barnslig av deg. Heldigvis skriver mitt lokale sykehus på bokmål. Ikke kall meg ting du ikke har noe greie på. Anonymkode: 4d672...a96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 3. februar 2024 #105 Del Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Nynorsk vel? Fjøs ikke sant! Anonymkode: 4d672...a96 Skriver alle som har dyr og fjøs rundt i Norge nynorsk? Den var ny 😄 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 3. februar 2024 #106 Del Skrevet 3. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Heldigvis skriver mitt lokale sykehus på bokmål. Ikke kall meg ting du ikke har noe greie på. Anonymkode: 4d672...a96 Men hvis det hadde vært på nynorsk? Da hadde du droppet timen? Du trasser og det gjør nynorsk-folk også hvis de får et brev på bokmål. Endret 3. februar 2024 av Honey Dew Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #107 Del Skrevet 3. februar 2024 Honey Dew skrev (Akkurat nå): Skriver alle som har dyr og fjøs rundt i Norge nynorsk? Den var ny 😄 Folk i dette landet tolker alltid alt i verste vilje.... Anonymkode: 4d672...a96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #108 Del Skrevet 3. februar 2024 Honey Dew skrev (Akkurat nå): Men hvis det hadde vært på nynorsk? Da hadde du droppet timen? Nei men hadde klagd på innkallelsen. Anonymkode: 4d672...a96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peggy-Lovise Skrevet 3. februar 2024 #109 Del Skrevet 3. februar 2024 Jeg er bokmålsbruker og til jeg var 30 år (er nå 47) bodde jeg i bokmålsland og syns nynorsk var fryktelig tungt å lese. Så møtte jeg er vestlending og flytta etterhvert til en liten by på vestlandet. En nynorskkommune. Syns det var ganske så eksotisk i begynnelsen med alle skilt og informasjon på nynorsk. Men har lært meg å leve med det 😅😅 Å lese lokalavisa er nesten underholdende, for det virker som bestreber seg etter å bruke de mest innbarka og grautete ordene innimellom. Leser stadig på mandager og han som fikk kversett førarkortet og havna i drukkenskapsarresten 😂 Har også fått tre barn etter jeg flytta hit som nå går på skolen og har nynorsk som hovedmål. Det går bra det også. Føler at jeg er utskuddet nå som tviholder på å skrive bokmål. Men jeg skriver heller riktig på bokmål, enn å knote på nynorsk. 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #110 Del Skrevet 3. februar 2024 Peggy-Lovise skrev (3 minutter siden): Jeg er bokmålsbruker og til jeg var 30 år (er nå 47) bodde jeg i bokmålsland og syns nynorsk var fryktelig tungt å lese. Så møtte jeg er vestlending og flytta etterhvert til en liten by på vestlandet. En nynorskkommune. Syns det var ganske så eksotisk i begynnelsen med alle skilt og informasjon på nynorsk. Men har lært meg å leve med det 😅😅 Å lese lokalavisa er nesten underholdende, for det virker som bestreber seg etter å bruke de mest innbarka og grautete ordene innimellom. Leser stadig på mandager og han som fikk kversett førarkortet og havna i drukkenskapsarresten 😂 Har også fått tre barn etter jeg flytta hit som nå går på skolen og har nynorsk som hovedmål. Det går bra det også. Føler at jeg er utskuddet nå som tviholder på å skrive bokmål. Men jeg skriver heller riktig på bokmål, enn å knote på nynorsk. Bra du holder på din kultur og ikke gir etter for presset. Anonymkode: 4d672...a96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #111 Del Skrevet 3. februar 2024 Det er jo en fin måte for arbeidsgivere å luke ut late og mindre intelligente personer på. Gidder man ikke å bry seg om sidemål, så sier det sitt. Samme om man ikke klarer å lære det, det også en god del om kapasiteten til en person. Anonymkode: 04025...f75 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #112 Del Skrevet 3. februar 2024 Peggy-Lovise skrev (5 minutter siden): Jeg er bokmålsbruker og til jeg var 30 år (er nå 47) bodde jeg i bokmålsland og syns nynorsk var fryktelig tungt å lese. Så møtte jeg er vestlending og flytta etterhvert til en liten by på vestlandet. En nynorskkommune. Syns det var ganske så eksotisk i begynnelsen med alle skilt og informasjon på nynorsk. Men har lært meg å leve med det 😅😅 Å lese lokalavisa er nesten underholdende, for det virker som bestreber seg etter å bruke de mest innbarka og grautete ordene innimellom. Leser stadig på mandager og han som fikk kversett førarkortet og havna i drukkenskapsarresten 😂 Har også fått tre barn etter jeg flytta hit som nå går på skolen og har nynorsk som hovedmål. Det går bra det også. Føler at jeg er utskuddet nå som tviholder på å skrive bokmål. Men jeg skriver heller riktig på bokmål, enn å knote på nynorsk. F.... 😜 Anonymkode: a2ce6...1e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peggy-Lovise Skrevet 3. februar 2024 #113 Del Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): F.... 😜 Anonymkode: a2ce6...1e1 ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #114 Del Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo en fin måte for arbeidsgivere å luke ut late og mindre intelligente personer på. Gidder man ikke å bry seg om sidemål, så sier det sitt. Samme om man ikke klarer å lære det, det også en god del om kapasiteten til en person. Anonymkode: 04025...f75 Å ikke ansette noen som skriver perfekt på bokmål fordi de har prioriteringene på plass høres ikke ut som en arbeidsgiver med høy iq.... Anonymkode: 4d672...a96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #115 Del Skrevet 3. februar 2024 Peggy-Lovise skrev (Akkurat nå): ? Tenkte på "byen" Anonymkode: a2ce6...1e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 3. februar 2024 #116 Del Skrevet 3. februar 2024 Jeg mener at nynorsk hører hjemme i norskt språk. Så jeg håper det beholdes 😊 Selv er jeg bergenser og snakker bokmål. Men man skal ikke langt utenfor Bergen, før dem snakker nynorsk ♥️ Nydelig å høre på ♥️ Et stort og rungende JA til nynorsk fra meg... 😁 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peggy-Lovise Skrevet 3. februar 2024 #117 Del Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenkte på "byen" Anonymkode: a2ce6...1e1 Nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 3. februar 2024 #118 Del Skrevet 3. februar 2024 Peggy-Lovise skrev (17 minutter siden): Jeg er bokmålsbruker og til jeg var 30 år (er nå 47) bodde jeg i bokmålsland og syns nynorsk var fryktelig tungt å lese. Så møtte jeg er vestlending og flytta etterhvert til en liten by på vestlandet. En nynorskkommune. Syns det var ganske så eksotisk i begynnelsen med alle skilt og informasjon på nynorsk. Men har lært meg å leve med det 😅😅 Å lese lokalavisa er nesten underholdende, for det virker som bestreber seg etter å bruke de mest innbarka og grautete ordene innimellom. Leser stadig på mandager og han som fikk kversett førarkortet og havna i drukkenskapsarresten 😂 Har også fått tre barn etter jeg flytta hit som nå går på skolen og har nynorsk som hovedmål. Det går bra det også. Føler at jeg er utskuddet nå som tviholder på å skrive bokmål. Men jeg skriver heller riktig på bokmål, enn å knote på nynorsk. Herlig 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 3. februar 2024 #119 Del Skrevet 3. februar 2024 Mardina skrev (9 minutter siden): Jeg mener at nynorsk hører hjemme i norskt språk. Så jeg håper det beholdes 😊 Selv er jeg bergenser og snakker bokmål. Men man skal ikke langt utenfor Bergen, før dem snakker nynorsk ♥️ Nydelig å høre på ♥️ Et stort og rungende JA til nynorsk fra meg... 😁 Du snakker ikke bokmål. Bokmål er et skriftspråk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #120 Del Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Å ikke ansette noen som skriver perfekt på bokmål fordi de har prioriteringene på plass høres ikke ut som en arbeidsgiver med høy iq.... Anonymkode: 4d672...a96 nok en logisk tankefeil. Det følger jo på ingen måte automatisk av lave sidemålskunnskaper, at en skriver perfekt på hovedmålet sitt. Det gir du jo selv et utmerket eksempel på gjennom hvert innlegg du skriver. Anonymkode: 8474b...a91 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå