AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #61 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dersom du har lese alle innlegga i denne tråden, har du allereie hatt bruk for nynorsk. Akkurat no, faktisk. Anonymkode: 68dd8...200 Klarer jo å lese det som står her. Mener mer dikt og sånn. Anonymkode: 4d672...a96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #62 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Få bort hele mølet! Ingen har godt av å snakke et språk som 1 person har funnet på. Anonymkode: 4d672...a96 Det er ikke noe en person har funnet på. Det er et språk basert på dei norske dialektene i motsetning til bokmål som ble basert på riksmål som igjen var påvirket av danskene Anonymkode: af1eb...157 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #63 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Helt enig ts! Nynorsk burde være en liten del av norskfaget, hvor elevene kun skal lære å lese/forstå sidemål. Ellers kan det være valgfag for spesielt interesserte. Jeg fikk gode karakterer i nynorsk gjennom hele skoletiden, men maken til ubrukelig fag skal du lete lenge etter. Så mange andre fagområder elevene heller bør få innsikt i. Skolefagene generelt bør vurderes og tilpasses dagens samfunn. Læremetoder bør også fornyes og tilpasses nåtiden. Anonymkode: f07fa...be5 Du virker ikke helt enig med ts, ts vil ha nynorsken helt bort. Altså ingen at skal få skrive nynorsk. Det blir som når nordmenn tvang samene til å gå bort fra eget skriftspråk.. Anonymkode: af1eb...157 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #64 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det var ett retorisk spørsmål. Anonymkode: 4d672...a96 Bra det ikkje var to... Anonymkode: b9d73...6d4 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #65 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Mulig? Kanskje jeg får vondt i viljen når jeg må lære ting jeg aldri får bruk. Gleder meg til dagen jeg får bruk for nynorsk. Anonymkode: 4d672...a96 Jeg hadde ikke bruk for tysken jeg lærte på skolen heller, det betyr ikke at tysk må bort fra skolen vel? Det er jo min egen feil at jeg var så ræva. Anonymkode: 4590b...b8a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #66 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Klarer jo å lese det som står her. Mener mer dikt og sånn. Anonymkode: 4d672...a96 Eg har heller aldri lese dikt på mitt sidemål (etter eg var ferdig med diktanalyse på skulen). Eg les ikkje dikt (og hata diktanalyse på skulen). Det betyr då ikkje at eg ikkje har hatt bruk for bokmål? Det er ikkje slik at nynorsk kun vert brukt til dikt, skodespel og pompøse kjærleikserklæringar, medan bokmål brukast til det som er nyttig. Nynorsk kan brukast, og vert brukt, til all slags kommunikasjon. F.eks hotellbookingar, lover og forskrifter, memes, reklame, brukarmanualar, stillingsannonser, konfirmasjonsinnbydingar, tweets og youtubevideoar. Anonymkode: 68dd8...200 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 1. februar 2024 #67 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvems lag er du på? Først retter du på meg, så er vi enige? Anonymkode: 4d672...a96 Du skriver jo at du krever at folk skriver til deg på nynorsk. Nynorsk er en skriftform, ikke et målføre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #68 Del Skrevet 1. februar 2024 Honey Dew skrev (2 minutter siden): Du skriver jo at du krever at folk skriver til deg på nynorsk. Nynorsk er en skriftform, ikke et målføre. Du veit at målføre og skriftform betyr det same? Anonymkode: 83b89...c08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 1. februar 2024 #69 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dersom du har lese alle innlegga i denne tråden, har du allereie hatt bruk for nynorsk. Akkurat no, faktisk. Anonymkode: 68dd8...200 Kan man først norsk, forstår man både bokmål og nynorsk. Det er ikke så vanskelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 1. februar 2024 #70 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du veit at målføre og skriftform betyr det same? Anonymkode: 83b89...c08 Målføre er dialekter. Målform er skriftsspråk. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #71 Del Skrevet 1. februar 2024 Oooo så vanskelig det er så tåpelig med folk som nekter å forstå noen som snakker litt annerledes «å jeg skjønner ikke dialekt, snakk norsk» (pipete linni stemme) er du fra Sverige??? (Kommer fra vestland) Anonymkode: b8216...461 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #72 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ingen fant opp bokmål, det kom naturlig fra dansk. Anonymkode: 4d672...a96 ingen fant opp nynorsk, det kom naturlig fra dialektene Anonymkode: 8474b...a91 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #73 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvems lag er du på? Først retter du på meg, så er vi enige? Anonymkode: 4d672...a96 du skriver så mange feil i innleggene dine, at jeg mistenker at det egentlige problemet ditt er at språk er for vanskelig for deg. Den naturlige løsningen på det problemet må jo være å legge litt større innsats i egen læring, istedet for å overtale andre til å lære mindre. Anonymkode: 8474b...a91 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #74 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kva med alle dei som veks opp i nynorskkommuner? Eg har vokse opp med nynorsk og har alder hatt noko problem med å forstå språket. Eg har alltid likt nynorsk og ynskjer meg meir nynorsk! Anonymkode: ead3f...7b6 Da tar du det som valgfag 👍 Anonymkode: f07fa...be5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #75 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mange land må lære seg 2 språk. Greit nok, morsmålet og verdensspråket engelsk. I Norge? Her må vi lære 3! Norsk, engelsk og nynorsk! Hvilke praktiske grunner har nynorsk? Jo det skal jeg fortelle! Ingen! Det er tungt å lese og flyter dårlig. Faktisk leser jeg heller på engelsk enn nynorsk. Og tiden vi bruker på å lære nynorsk kunne vi brukt på å lære mere nyttige ting, som vitenskap og matte. Men nei, her må vi lære et språk som 1% av jordens befolkning snakker. Jeg blir glad når NRK ikke oppfyller nynorskkravet. Feirer det faktisk. Og ikke kom hit med kunnskap er makt. Penger er makt! Anonymkode: 4d672...a96 Jeg er helt enig! Timene i skolen brukt på nynorsk burde heller vært brukt på f.eks personlig økonomi. Jeg har aldri hatt brukt for nynorsk i mitt voksne liv og styrer bevisst unna alle programmer på tv med nynorsk. Anonymkode: 27147...b70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 1. februar 2024 #76 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mange land må lære seg 2 språk. Greit nok, morsmålet og verdensspråket engelsk. I Norge? Her må vi lære 3! Norsk, engelsk og nynorsk! Hvilke praktiske grunner har nynorsk? Jo det skal jeg fortelle! Ingen! Det er tungt å lese og flyter dårlig. Faktisk leser jeg heller på engelsk enn nynorsk. Og tiden vi bruker på å lære nynorsk kunne vi brukt på å lære mere nyttige ting, som vitenskap og matte. Men nei, her må vi lære et språk som 1% av jordens befolkning snakker. Jeg blir glad når NRK ikke oppfyller nynorskkravet. Feirer det faktisk. Og ikke kom hit med kunnskap er makt. Penger er makt! Anonymkode: 4d672...a96 Enig. Jeg leser også heller engelsk enn nynorsk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 1. februar 2024 #77 Del Skrevet 1. februar 2024 Hadde heller lært meg spansk enn nynorsk jeg 👌. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #78 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Eg har alltid likt nynorsk og ynskjer meg meir nynorsk! Eg og ! Meir Norsk, ikkje Dansk. Anonymkode: a2ce6...1e1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #79 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Da tar du det som valgfag 👍 Anonymkode: f07fa...be5 Kvifor skal nynorsk vere valfag i ei nynorskkommune? Anonymkode: ead3f...7b6 2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #80 Del Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ein rettigheit alle har. Vanlegvis skriv eg faktisk bokmål, men sidan eg jobbar i det offentlege svarar eg alle skriftlege henvendingar på nynorsk, med nynorsk. Anonymkode: ead3f...7b6 Det vel lovpålagt også Anonymkode: a2ce6...1e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå