Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Få bort hele mølet! Ingen har godt av å snakke et språk som 1 person har funnet på.

Anonymkode: 4d672...a96

Ingen som snakker nynorsk.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gagaen skrev (1 minutt siden):

" få bort nynorsk" , kva betyr det? Skal ikkje eg få ha eit skriftspråk meir? For eg kjem absolutt ikkje til å godta å måtte skrive bokmål eller motta skriv frå det offentlege på bokmål. Eller meiner du sidemål? Dykk " nynorskhatere" er så lite opplyste og trur at sidemål=nynorsk. Det blir akkurat lite dumt som å si at mattematikk=geografi. 

Hvis du krever at alt du får tilsendt skal være på nynorsk, er du fanatisk.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo jo, men han brukte ett språk som allerede fantes. Gerhardsen kalles jo landsfaderen selv om han ikke oppfant Norge.

Ivar Aasen fant på selv.

Kommuna eg kjem frå har dialekt og nynorsk er mykje nærare måten eg snakkar. Bokmål er ikkje like logisk. Ivar Aasen "fant" opp nynorsk ved å bygje på dei orda og bøygningane som fantes. Det var ikkje mange som snakka dansk eller bokmål i si tid.

Anonymkode: ead3f...7b6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

det finnes større områder langs kystnorge (og nota bene kystnorge har bidratt i søkk og kav til bnp) som bruker nynorsk. Talemåten deres ligger tettere opp mot nynorsk enn mot bokmål. 

Så lenge alle lærer et minimum av nynorsk, så klarer vi faktisk å fortsette å kommunisere med hverandre innad i landet på norsk og vil ikke måtte bytte til engelsk. 

Og tenk litt på hva det hadde betydd for deg, om noen bare bestemte å fjerne bokmålet. Din identitet. Din måte å uttrykke deg på. Hvordan hadde du følt deg da? 

Anonymkode: 452df...680

Norsk, svensk og dansk er lingvistisk sett ulike dialekter og egentlig ikke ulike språk. Venner vi oss til svensk og dansk forstår vi godt talemålet uten å ha det som eget fag på skolen. Vi kan fint forstå alle dialekter i Norge bare vi blir vante til dem. 

Anonymkode: ac555...57e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Gagaen skrev (2 minutter siden):

" få bort nynorsk" , kva betyr det? Skal ikkje eg få ha eit skriftspråk meir? For eg kjem absolutt ikkje til å godta å måtte skrive bokmål eller motta skriv frå det offentlege på bokmål. Eller meiner du sidemål? Dykk " nynorskhatere" er så lite opplyste og trur at sidemål=nynorsk. Det blir akkurat lite dumt som å si at mattematikk=geografi. 

Ingen nekter deg å skrive nynorsk. 

Skrevet
Honey Dew skrev (Akkurat nå):

Det er ein rettigheit alle har. Vanlegvis skriv eg faktisk bokmål, men sidan eg jobbar i det offentlege svarar eg alle skriftlege henvendingar på nynorsk, med nynorsk.

• Liker 3
Skrevet
Honey Dew skrev (1 minutt siden):

Nei, det er det som må til for å markere at vi vil behalde nynorsken. 

Skrevet

Eh, nei? Det er en rettighet man har. Mener det er nedfelt i en eller annen lov? Hos offentlige instanser som Skatteetaten og NAV kan man velge hvilken målform man skal motta kommunikasjon på.

Anonymkode: 4590b...b8a

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Honey Dew skrev (3 minutter siden):

Ingen som snakker nynorsk.

Honey Dew skrev (2 minutter siden):

Hvems lag er du på? Først retter du på meg, så er vi enige?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Mange land må lære seg 2 språk. Greit nok, morsmålet og verdensspråket engelsk. I Norge? Her må vi lære 3! Norsk, engelsk og nynorsk!

Hvilke praktiske grunner har nynorsk? Jo det skal jeg fortelle! Ingen! Det er tungt å lese og flyter dårlig. Faktisk leser jeg heller på engelsk enn nynorsk.

Og tiden vi bruker på å lære nynorsk kunne vi brukt på å lære mere nyttige ting, som vitenskap og matte. Men nei, her må vi lære et språk som 1% av jordens befolkning snakker.

Jeg blir glad når NRK ikke oppfyller nynorskkravet. Feirer det faktisk.

Og ikke kom hit med kunnskap er makt. Penger er makt!

Nynorsk er ekte norsk, bokmål er pyntet norsk.

Bokmål må vekk.

Anonymkode: e2aed...935

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikkke meir fanatisk enn dei som insisterer på å få det på bokmål.

Anonymkode: 68dd8...200

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS vil jo ta bort nynorsken! Skal ikkje nynorskfolk få lov å lære skriftspråket sitt? Det blir jo som når dei nekta samene å bruke samisk. 

Anonymkode: 83b89...c08

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Norsk, svensk og dansk er lingvistisk sett ulike dialekter og egentlig ikke ulike språk. Venner vi oss til svensk og dansk forstår vi godt talemålet uten å ha det som eget fag på skolen. Vi kan fint forstå alle dialekter i Norge bare vi blir vante til dem. 

Rart det er så vanskelig for enkelte å lære seg nynorsk, da. De har åpenbart bare vondt i viljen.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvems lag er du på? Først retter du på meg, så er vi enige?

Hvems?🤦🏻‍♀️

• Liker 5
Skrevet

Jau, hvis ts får det som han vil  og nynorsk blir fjerna som offisiell målform, vil alle bli nekta å skrive nynorsk. 

• Liker 1
Skrevet

Rart det er så vanskelig for enkelte å lære seg nynorsk, da. De har åpenbart bare vondt i viljen.

Ja, det er viljen det går på. Andre fag kan også vera vanskelege men vi fjernar det jo ikkje frå skulen ! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mulig? Kanskje jeg får vondt i viljen når jeg må lære ting jeg aldri får bruk. Gleder meg til dagen jeg får bruk for nynorsk.

• Nyttig 1
Skrevet

Mulig? Kanskje jeg får vondt i viljen når jeg må lære ting jeg aldri får bruk. Gleder meg til dagen jeg får bruk for nynorsk.

Dersom du har lese alle innlegga i denne tråden, har du allereie hatt bruk for nynorsk. Akkurat no, faktisk.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Mange land må lære seg 2 språk. Greit nok, morsmålet og verdensspråket engelsk. I Norge? Her må vi lære 3! Norsk, engelsk og nynorsk!

Hvilke praktiske grunner har nynorsk? Jo det skal jeg fortelle! Ingen! Det er tungt å lese og flyter dårlig. Faktisk leser jeg heller på engelsk enn nynorsk.

Og tiden vi bruker på å lære nynorsk kunne vi brukt på å lære mere nyttige ting, som vitenskap og matte. Men nei, her må vi lære et språk som 1% av jordens befolkning snakker.

Jeg blir glad når NRK ikke oppfyller nynorskkravet. Feirer det faktisk.

Og ikke kom hit med kunnskap er makt. Penger er makt!

Ok fint for deg, jeg derimot liker nynorsk. Det ser finere ut og har mer sjarm

Anonymkode: af1eb...157

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ok fint for deg, jeg derimot liker nynorsk. Det ser finere ut og har mer sjarm

Anonymkode: af1eb...157

Jeg er uenig. Bokmål er finere og har mye mere sjarm.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...