AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #1 Skrevet 1. februar 2024 Mange land må lære seg 2 språk. Greit nok, morsmålet og verdensspråket engelsk. I Norge? Her må vi lære 3! Norsk, engelsk og nynorsk! Hvilke praktiske grunner har nynorsk? Jo det skal jeg fortelle! Ingen! Det er tungt å lese og flyter dårlig. Faktisk leser jeg heller på engelsk enn nynorsk. Og tiden vi bruker på å lære nynorsk kunne vi brukt på å lære mere nyttige ting, som vitenskap og matte. Men nei, her må vi lære et språk som 1% av jordens befolkning snakker. Jeg blir glad når NRK ikke oppfyller nynorskkravet. Feirer det faktisk. Og ikke kom hit med kunnskap er makt. Penger er makt! Anonymkode: 4d672...a96 5 1 4
Nymerïa Skrevet 1. februar 2024 #2 Skrevet 1. februar 2024 Hvis du heller leser engelsk enn nynorsk har nynorskundervisninga vært for dårlig. 8 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #3 Skrevet 1. februar 2024 Nymerïa skrev (1 minutt siden): Hvis du heller leser engelsk enn nynorsk har nynorskundervisninga vært for dårlig. Vell engelsk er bedre enn nynorsk. Anonymkode: 4d672...a96 1
Honey Dew Skrevet 1. februar 2024 #4 Skrevet 1. februar 2024 Synes samisk og nynorsk burde blitt valgfag. 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #5 Skrevet 1. februar 2024 Honey Dew skrev (2 minutter siden): Synes samisk og nynorsk burde blitt valgfag. Ja enig. Anonymkode: 4d672...a96 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #6 Skrevet 1. februar 2024 Helt enig ts! Nynorsk burde være en liten del av norskfaget, hvor elevene kun skal lære å lese/forstå sidemål. Ellers kan det være valgfag for spesielt interesserte. Jeg fikk gode karakterer i nynorsk gjennom hele skoletiden, men maken til ubrukelig fag skal du lete lenge etter. Så mange andre fagområder elevene heller bør få innsikt i. Skolefagene generelt bør vurderes og tilpasses dagens samfunn. Læremetoder bør også fornyes og tilpasses nåtiden. Anonymkode: f07fa...be5 6
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #7 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt enig ts! Nynorsk burde være en liten del av norskfaget, hvor elevene kun skal lære å lese/forstå sidemål. Ellers kan det være valgfag for spesielt interesserte. Jeg fikk gode karakterer i nynorsk gjennom hele skoletiden, men maken til ubrukelig fag skal du lete lenge etter. Så mange andre fagområder elevene heller bør få innsikt i. Skolefagene generelt bør vurderes og tilpasses dagens samfunn. Læremetoder bør også fornyes og tilpasses nåtiden. Anonymkode: f07fa...be5 Jeg er snart 40 og gleder meg enda til dagen jeg får bruk for nynorsk. Anonymkode: 4d672...a96 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #8 Skrevet 1. februar 2024 Det eneste positive med at alle ungene mine har dysleksi, de slipper bedømmelse i nynorsk. Anonymkode: 158ce...ad2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #9 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det eneste positive med at alle ungene mine har dysleksi, de slipper bedømmelse i nynorsk. Anonymkode: 158ce...ad2 Bra de slipper å lære noe som de ikke får bruk for. Anonymkode: 4d672...a96 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #10 Skrevet 1. februar 2024 Du må presisere litt her. Er det nynorsk som skolefag, altså sidemålsundervisningen i skolen du vil ha bort? Isåfall må jo det også gjelde de som har bokmål som sidemål, ja? Hvis ingen skal lære sidemål, kan du jo heller ikke forvente å bli forstått av alle når du skriver bokmål, siden mange da ikke har lært bokmål på skolen. De har bare lært nynorsk, siden sidemålsundervisningen er fjernet. Er det hele du vil ha bort? Du vet at du kan velge å la være å lese det hvis du absolutt ikke vil? Etter sidemålseksamen, er det sjelden obligatorisk å lese Jon Fosse. Anonymkode: 68dd8...200 11 3
Kniv & gaffel Skrevet 1. februar 2024 #11 Skrevet 1. februar 2024 Hva med dem som har nynorsk som sin målform, skal de slippe å lære bokmål? Eller kanskje du vil tvinge alle over på bokmål? Jeg kan godt støtte deg i at vi ikke skal ha obligatorisk undervisning i sidemål i grunnskolen, men da må det gjelde alle, både de som bruker bokmål og de som bruker nynorsk. 5 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #12 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må presisere litt her. Er det nynorsk som skolefag, altså sidemålsundervisningen i skolen du vil ha bort? Isåfall må jo det også gjelde de som har bokmål som sidemål, ja? Hvis ingen skal lære sidemål, kan du jo heller ikke forvente å bli forstått av alle når du skriver bokmål, siden mange da ikke har lært bokmål på skolen. De har bare lært nynorsk, siden sidemålsundervisningen er fjernet. Er det hele du vil ha bort? Du vet at du kan velge å la være å lese det hvis du absolutt ikke vil? Etter sidemålseksamen, er det sjelden obligatorisk å lese Jon Fosse. Anonymkode: 68dd8...200 Få bort hele mølet! Ingen har godt av å snakke et språk som 1 person har funnet på. Anonymkode: 4d672...a96 1 2
Gjest jegerrinne Skrevet 1. februar 2024 #13 Skrevet 1. februar 2024 Jeg gikk på skole på Island i 6mnd. Og der hadde vi islandsk, dansk og engelsk som hovedfag, dansk gikk som sidemål. I tilleg hadde jeg norsk siden jeg hadde det som morsmål. Valgfag måtte vi velge spansk, fransk eller tysk. Så da stod de med 4 til 5 språk Så er ikke bare Norge som har det slik
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #14 Skrevet 1. februar 2024 Kniv & gaffel skrev (1 minutt siden): Hva med dem som har nynorsk som sin målform, skal de slippe å lære bokmål? Eller kanskje du vil tvinge alle over på bokmål? Jeg kan godt støtte deg i at vi ikke skal ha obligatorisk undervisning i sidemål i grunnskolen, men da må det gjelde alle, både de som bruker bokmål og de som bruker nynorsk. Jeg vil at alle skal bruke bokmål og ikke et språk som 1 person har funnet opp. Anonymkode: 4d672...a96 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #15 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bra de slipper å lære noe som de ikke får bruk for. Anonymkode: 4d672...a96 Ja, for sånn bortsett fra nynorsk, så får jo alle bruk for alt man lærer på skolen. Eldre historie har man jo ofte bruk for, fotosyntesen blir man spurt om på jobbintervju, og uten kunnskap om Arkimedes lov ville man vel ha sultet ihjel. Alt man bruker timesvis på skolen for å kjempe seg igennom, får alle bruk for. Anonymkode: 68dd8...200 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #16 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vil at alle skal bruke bokmål og ikke et språk som 1 person har funnet opp. Anonymkode: 4d672...a96 Du kan din språkhistorie, forstår jeg... Historieløst. Les deg opp. Anonymkode: 68dd8...200 13 1 10
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #17 Skrevet 1. februar 2024 jegerrinne skrev (2 minutter siden): Jeg gikk på skole på Island i 6mnd. Og der hadde vi islandsk, dansk og engelsk som hovedfag, dansk gikk som sidemål. I tilleg hadde jeg norsk siden jeg hadde det som morsmål. Valgfag måtte vi velge spansk, fransk eller tysk. Så da stod de med 4 til 5 språk Så er ikke bare Norge som har det slik Vell jeg har bodd i utlandet en lengre tid, og de lo av oss når jeg sa at vi måtte lære 2 norsk på skolen. Anonymkode: 4d672...a96 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #18 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan din språkhistorie, forstår jeg... Historieløst. Les deg opp. Anonymkode: 68dd8...200 Ivar Aasen? "Hjernen" bak det hele. Anonymkode: 4d672...a96 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #19 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg vil at alle skal bruke bokmål og ikke et språk som 1 person har funnet opp. Anonymkode: 4d672...a96 Tuller du nå? Hørt om Knud Knudsen eller? Personen som FANT OPP bokmål? 😃 Anonymkode: 4590b...b8a 2 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #20 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vell jeg har bodd i utlandet en lengre tid, og de lo av oss når jeg sa at vi måtte lære 2 norsk på skolen. Anonymkode: 4d672...a96 Vel skrives med en «L»! Anonymkode: 57355...2f1 3 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå