Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2006 #1 Skrevet 30. januar 2006 Jeg mener at jeg har en meget dårlig sjef akkurat nå, på grunn av at han er veldig ny i stillingen. Han har ingen ledererfaring fra før, han var bare den "naturlige" å velge når den gamle sjefen gikk ut. Problemet er at han bare "skuffer" på med arbeidsoppgaver når det føles som man allerede jobber for to. Jeg har hatt 50-timers arbeidsuker nå i fire uker etter hverandre og føler meg helt tom når endelig helgen kommer. Det har også blitt brukt mye overtid helt siden høsten 2005. Problemet er også at han ikke vet å prioritere hva som er viktigst. For han er ALT viktig og dette gjør arbeidsdagen veldig stressende og uoversiktlig. Situasjonen er litt spesiell akkurat nå, men han burde vurdert for lenge siden å leie inn ekstra ressurser for å ta unna alt slik at vi kan rekke å bli ferdig i tide. Jeg søkte to feriedager slik at jeg kunne få meg en langhelg for å puste ut litt og bygge meg opp igjen, men fikk avslag på feriesøknaden. Jeg mente at det var trygt å ta ferie akkurat da, men sjefen mente det motsatte. (noe som tyder på lite forståelse og oversikt over situasjonen syns jeg) Jeg får absolutt ingen tilbakemeldinger på jobben jeg gjør. Skulle gjerne visst om jeg gjør en dårlig jobb enkelte ganger.. I stedet blir jeg gåendes rundt og lure. Dette har resultert i at jeg ikke trives så veldig på jobben lenger (jeg brant veldig for jobben min med min forrige sjef) Og jeg vurderer å snakke med legen min om situasjonen med at jeg ikke orker noen ting hjemme lenger.. Jeg føler selv at om jeg får noen flere dager enn en helg fri, så vil jeg komme meg på beina igjen. Men det virker bare fjern nå som jeg får avslag på ferie.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2006 #2 Skrevet 30. januar 2006 Det er kanskje veldig vanskelig for deg, og lettere sagt enn gjort, men kan du først prøve å konfrontere ham med noen av dine tanker, så har du hvertfall sagt i fra. Hvis du føler at det ikke hjelper, at han ikke takler innspill/"kritikk", og at han er en konfliktvegrer, vel, så har du et alternativ som sier at du kan jobbe til den normalarbeidstiden du har, for så å si når han spør hvorfor ting ikke er gjort "jeg rakk ikke mer, har jobbet svært effektivt, men det er grenser for hvor mye jobb jeg kan ta med hjem utenom arbeidstid og i helger uten å få noe ekstra igjen for det". Så lenge du ikke er svært godt betalt (regner med at du ikke er det siden du er kvinne og sikkert ikke god og tøff i forhandlinger)? Hvis du ikk er det, bør du bare si at du ikke rekker mer innenfor normalarbeidstiden. Ingen forkalringer eller unnskyldninger, bare konstater og informer om at det er slik det er.
Gjest gjesta Skrevet 31. januar 2006 #3 Skrevet 31. januar 2006 >Hva med å jobbe kun normalarbeidstid? Skriv opp hva du faktisk gjør og hva du ikke gjør. Hva som er viktigst definerer du selv siden sjefen ikke gjør det. Ikke jobb overtid før du selv føler at du er på beina igjen. I mellomtiden bør du be om en samtale med sjefen din. Bare si at arbeidsoppgavene du blir pålagt krever mer enn en normal arbeidsdag. At du selvfølgelig i helt spesielle situasjoner gjerne trår til, men at 50-timers uke ikke kan være normalen. At du føler at du aldri gjør noe ordentlig fordi du har alt for mye å gjøre. Det blir brannslukning både her og der. (Jeg har vært der. Måtte til slutt ta en prat med min relativt nye sjef. Det viste seg at hun faktisk ikke hva klar over alle mine arbeidsoppgaver. Ble på dagen fratatt en del arbeidsoppgaver og fikk en levelig arbeidssituasjon igjen.) Det andre alternativet er faktisk å sykemelde seg.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #4 Skrevet 31. januar 2006 >Hva med å jobbe kun normalarbeidstid? Skriv opp hva du faktisk gjør og hva du ikke gjør. Hva som er viktigst definerer du selv siden sjefen ikke gjør det. Ikke jobb overtid før du selv føler at du er på beina igjen. I mellomtiden bør du be om en samtale med sjefen din. Bare si at arbeidsoppgavene du blir pålagt krever mer enn en normal arbeidsdag. At du selvfølgelig i helt spesielle situasjoner gjerne trår til, men at 50-timers uke ikke kan være normalen. At du føler at du aldri gjør noe ordentlig fordi du har alt for mye å gjøre. Det blir brannslukning både her og der. (Jeg har vært der. Måtte til slutt ta en prat med min relativt nye sjef. Det viste seg at hun faktisk ikke hva klar over alle mine arbeidsoppgaver. Ble på dagen fratatt en del arbeidsoppgaver og fikk en levelig arbeidssituasjon igjen.) Det andre alternativet er faktisk å sykemelde seg. ← Har tatt opp disse tingene med sjefen min og han har respondert med at vi skal ta et møte denne uken sammen. Jeg ønsker kanskje ikke å bli fratatt arbeidsoppgaver, men jeg ønsker at arbeidsoppgavene kommer i ordnede formål. Sånn som det er nå kommer arbeidsoppgavene fra andre medarbeidere. Arbeidsoppgavene burde filtreres igjennom min sjef, men jeg forstår jo også at dette blir en flaskehals. Uansett.. En eller annen rutine på det burde det ha vært. Jeg sykemelder meg hvis nødvendig. Jeg har fortalt han at jeg vil gå til en lege og fortelle om situasjonen hvis det fortsetter slik det er nå. Antageligvis vil jeg få noen ukers sykemelding, og det klarer ikke bedriften lenge.. Jobber i et hektisk IT miljø hvor masse ansvar hviler på hver enkelt medarbeider. F.eks: hvis en medarbeider blir syk, er det ikke noen automatikk i at en annen tar over. Det finnes ikke noen kontroll på dette fra lederne. Dette kan igjen føre til at et prosjekt blir utsatt fordi ingen visste hvor viktige saker den sykmeldte personen hadde ansvar for..
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #5 Skrevet 31. januar 2006 Det slår meg at du selv mangler som din egen sjef her! Det er også din oppgave å sørge for å si nei til til medarbeidere når de spør og delegerer til deg. Din sjef kan ikke være barnevakt for deg så du må selv prioritere for så etterpå å kunne argumentere for dine valg, og hvorfor du måtte si nei til ditten og datten. Husk det da!
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #6 Skrevet 31. januar 2006 Det slår meg at du selv mangler som din egen sjef her! Det er også din oppgave å sørge for å si nei til til medarbeidere når de spør og delegerer til deg. Din sjef kan ikke være barnevakt for deg så du må selv prioritere for så etterpå å kunne argumentere for dine valg, og hvorfor du måtte si nei til ditten og datten. Husk det da! ← Selvfølgelig sier jeg nei til uvettig bruk av mine ressurser! Det kom kanskje litt skeivt fram i forrige innlegg, men når alt har prioritet 1 og ingen andre enn meg vet mer om det vedkommende medarbeider snakker om så blir det vanskelig. Derfor vil jeg at leder trer inn og forteller meg hva jeg skal prioritere i stedet for å komme i etterkant og lure på hvorfor ting ikke har blitt gjort.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #7 Skrevet 31. januar 2006 Men burde ikke du vite hva du skal prioritere og ikke - hvordan må sjefen fortelle deg det? Er ikke det sånt man bare skjønner etter en liten stund i en stilling da, hva man skal prioritere? I ettertid når du skal forsvare hvorfor du ikke har gjort det og det, er det vel ikke vanskelig i forhold til at "alle" forstår den prioriteringen. Og gjør de ikke det, har de et problem. De må gi deg mindre eller ansette flere.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #8 Skrevet 1. februar 2006 Men burde ikke du vite hva du skal prioritere og ikke - hvordan må sjefen fortelle deg det? Er ikke det sånt man bare skjønner etter en liten stund i en stilling da, hva man skal prioritere? I ettertid når du skal forsvare hvorfor du ikke har gjort det og det, er det vel ikke vanskelig i forhold til at "alle" forstår den prioriteringen. Og gjør de ikke det, har de et problem. De må gi deg mindre eller ansette flere. ← Du må forestille deg situasjonen. Alt er kritisk og alt haster, ingen ledere tar ansvar for at det er for lite ressurser i forhold til oppdraget som er bestilt og ingen forteller kunden at vi må be om mer tid fordi vi har for lite ressurser. Slik jeg oppfatter det er det bare "gutta på gulvet" som ser faresignalene her. Føler meg helt på nett når jeg diskuterer situasjonen med andre kollegaer, men når man snakker med en leder på samme måten får man bare en rar respons og man føler også at man ikke blir trodd i det man sier siden lederen som regel har svar på "alt". Og til det siste du skrev: Ja, de har et problem og det er poenget med hele innlegget mitt.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #9 Skrevet 1. februar 2006 Jeg har sett slike situasjoner før, akkurat slik du beskriver dem. Likevel vil jeg stå på mitt her i mitt "råd" til deg: Det eneste jeg mener fungerer er dette: du sier nei og prioriterer selv fordi ingen andre vil gjøre det for deg. Når sjefene så kommenterer det, har du bare ett svar: du er tvungen til å prioritere fordi det er så mye. Derfor blir resultatene slik de er. Du kan også varsle dem "på forhånd" via en e-post til alle de over deg som det gjelder: "Ønsker å varsle dere på at ikke alt av oppgaver blir gjort på grunn av...Jeg har ingen løsning på problemet annet enn at jeg jobber alt jeg kan. Det er tydeligivs ikke nok. Det får være opp til øvrig ledelse hvordan denne utfordringen bør løses. Herved har jeg varsel.....". Dermed har du dekket deg selv fordi du nå har det skriftlig dette med at du har sett situasjonen og sagt i fra om den. Du har også sagt direkte i fra om konsekvensene det medfører. Skulle det senere bli uenighet eller basketak omkring dette har du ditt på det rene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå