Hoppetaujenta Skrevet 1. februar 2024 #1 Skrevet 1. februar 2024 Hvorfor sier de Lis, når jeg skal ha mat med Ris? Jeg bare lurer. Ikke noe galt med L`en. Er det en så helt umulig bokstav å få til for dem?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #2 Skrevet 1. februar 2024 Fordi de ikke har lyden i språket sitt og det er derfor vanskelig for dem å lære. Du kan selv prøve deg på å si f.eks kinesiske ord med riktig uttale... Anonymkode: 5b63e...11e 1 2
Pringle Skrevet 1. februar 2024 #3 Skrevet 1. februar 2024 Fordi de selv klarer seg uten når de snakker språket sitt. Eller fordi de synes det er festlig å se leaksjonene våre. 1
Gliffy Skrevet 1. februar 2024 #4 Skrevet 1. februar 2024 Når den lyden ikke finnes i språket er det jo ikke så enkelt å lære i voksen alder. R er vel også den bokstaven flest har problemer med, mange norske klarer jo ikke å si r skikkelig en gang. Så det er vel ikke så underlig at det er vanskelig når man kommer fra et annet land.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #5 Skrevet 1. februar 2024 Hoppetaujenta skrev (6 minutter siden): Hvorfor sier de Lis, når jeg skal ha mat med Ris? Jeg bare lurer. Ikke noe galt med L`en. Er det en så helt umulig bokstav å få til for dem? Akkurat som mange nordmenn ikke klarer å snakke tysk med riktig gurglelyd. De fra Sør og Vestlandet klarer det fint, men ikke andre i Norge. Fordi man aldri lærer det. Anonymkode: aceba...242
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #6 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Akkurat som mange nordmenn ikke klarer å snakke tysk med riktig gurglelyd. De fra Sør og Vestlandet klarer det fint, men ikke andre i Norge. Fordi man aldri lærer det. Anonymkode: aceba...242 Off, tysk med rulle-R får hårene til å reise seg i nakken 😬 Anonymkode: fef01...8c1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #7 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fordi de ikke har lyden i språket sitt og det er derfor vanskelig for dem å lære. Du kan selv prøve deg på å si f.eks kinesiske ord med riktig uttale... Anonymkode: 5b63e...11e Jo, Kina har L-lyden, så det må nok vere noko anna. Anonymkode: fef01...8c1
Tvist Skrevet 1. februar 2024 #8 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Akkurat som mange nordmenn ikke klarer å snakke tysk med riktig gurglelyd. De fra Sør og Vestlandet klarer det fint, men ikke andre i Norge. Fordi man aldri lærer det. Anonymkode: aceba...242 Jepp. Jeg er fra Vestlandet, og har lite aksent på tysk. Spansk derimot er en annen sak, jeg klarer ikke å uttale deres R.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #9 Skrevet 1. februar 2024 Rulle-R er en av de vanskeligste lydene å lære i det norske språket, og som oftest en av de aller siste lydene norske barn lærer å uttale. Faktisk regnes det som innenfor normalområdet å ikke beherske denne lyden før etter 3. trinn. For barn som ikke klarer denne lyden, kan skarre-R være et alternativ siden det er en lettere lyd å beherske. Når det gjelder asiater vil det være vanskelig for de som kommer til Norge i voksen alder, og for barn som vokser opp hos foreldre som ikke selv behersker lyden. Det sies at mennesker blir født med mulighet til å lære alle lyder, men dette forsvinner hos mange etter 1,5 årsalder om de ikke hører lyden i løpet av denne tiden. For asiater som ikke har R-lyden i sitt språk, vil det derfor være en stor utfordring å få den til. Litt på siden: Min indiske venn prøvde å lære meg at de på indisk har tre i-lyder, men jeg hørte knapt forskjell på to av dem. To av tre hørtes identiske ut. Hvordan i alle dager skal man lære å si dem om man ikke hører forskjell en gang? 😂 Anonymkode: 175c1...c59 2
Pringle Skrevet 1. februar 2024 #10 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Off, tysk med rulle-R får hårene til å reise seg i nakken 😬 Anonymkode: fef01...8c1 Og likevel, for noen hundre år siden var det den korrekte måten å snakke tysk på. Vi har veldig mange låneord fra tysk.
Tvist Skrevet 1. februar 2024 #11 Skrevet 1. februar 2024 Og amerikanere klarer stort sett heller ikke å uttale vanlig R.
Hoppetaujenta Skrevet 1. februar 2024 Forfatter #12 Skrevet 1. februar 2024 Takker for tilbakemelding. Dette var gøy å lese, for jeg liker å utfordre meg på vanskelige lyder selv og språk er MORO! 1
Millimani Skrevet 1. februar 2024 #13 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jo, Kina har L-lyden, så det må nok vere noko anna. Anonymkode: fef01...8c1 Nå er det her snakk om R-lyden, ikke L-lyden 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #14 Skrevet 1. februar 2024 Et annet eksempel: Mannen min, som kommer fra et spansktalende land, klarer rett og slett ikke den norske U-lyden. Den finnes jo ikke i det spanske språket, og den er derfor umulig å beherske for ham som lærte seg norsk i voksen alder. Anonymkode: cfaae...356
Hoppetaujenta Skrevet 1. februar 2024 Forfatter #15 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Et annet eksempel: Mannen min, som kommer fra et spansktalende land, klarer rett og slett ikke den norske U-lyden. Den finnes jo ikke i det spanske språket, og den er derfor umulig å beherske for ham som lærte seg norsk i voksen alder. Anonymkode: cfaae...356 Jeg lurer på hva han sier i stedet for? Blir den byttet ut med O da eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå