Gå til innhold

Kuttet all ultraprosessert mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor raskt burde man merke forskjell når man går fra å spise en del ultraprosessert (men fortsatt mat som av mange betegnes som sunn som Skyr, grovbrød, skinke osv) til å spise absolutt null ultraprosessert mat? 

Anonymkode: 1a1ef...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg husker ikke hvor jeg så det men det var en eller en annen dokumentar hvor de dokumenterte at de begynte å se forskjeller på blodprøvene etter to uker.

Hvor lang tid det tar før du føler det er nok ganske individuelt.

Jeg har kuttet ut alt av kjøtt i fire uker og føler jeg sover bedre, er mindre «tung» i kroppen og har en bedre fordøyelse.

Anonymkode: d3be0...62f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde null menssmerter måneden etter jeg gjorde det, og det fortsatte i årene etterpå. Jeg kuttet ut ALT som het tilsetningsstoffer, det vil si det aller aller meste av ferdigmat.

Anonymkode: 29e48...258

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du merker med forskjell? 

Jeg er på 4 uker nå, på minimalt ultraprosseseet mat. Jeg begynte å merke forskjell etter 2 døgn. Da at kroppen føltes mye bedre, og jeg fikk mer energi. 

Når det gjelder vekt, så har jeg gått ned 5kg på de ukene. 

Jeg har lest boken "ultraprosseseet" av Chris Van Tulleken og han var tilbake til normalen ( etter å ha spist ultraprosseseet mat) etter 72 timer. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvor raskt burde man merke forskjell når man går fra å spise en del ultraprosessert (men fortsatt mat som av mange betegnes som sunn som Skyr, grovbrød, skinke osv) til å spise absolutt null ultraprosessert mat? 

Anonymkode: 1a1ef...253

tror det er veldig forskjellig. 

Ei her hjemme kuttet alt ultraprossesert mat drikke og slikt. Inkl all sukker og usunt. Bare spiste sunt og laget alt fra bunnen. 

følte seg bedre etter 1 uke enda bedre etter 2 og fikk en oppdatering etter en mnd om både hud mage fordøyelse søvn etc alt var bedre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt på i en uke og merker absolutt null forskjell. Fortsatt like mye strev med fordøyelsen. Har gått litt opp i vekt, tror ikke jeg er laget for fullfettprodukter. 

Anonymkode: 1a1ef...253

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer kanskje an på om du har spist mye av dette før? Jeg spiser normalt sunt, men merker ikke endring om jeg kutter alt sukker f.eks. Eller alle karbohydrater.

Anonymkode: 3fc2f...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer kanskje an på om du har spist mye av dette før? Jeg spiser normalt sunt, men merker ikke endring om jeg kutter alt sukker f.eks. Eller alle karbohydrater.

Anonymkode: 3fc2f...ccf

Spiser lite fullfettprodukter ellers hvis det var det du mente. Har tidligere valgt vanlig yoghurt naturell eller lettyoghurt. Spist vanlig ost, men valgt skummetmelk i stedet for helmelk osv. Jeg er normalvektig så målet er ikke å gå ned i vekt, men ville teste ut om alt blir så mye bedre som enkelte hevder av å kutte alt ultraprosessert.

Anonymkode: 1a1ef...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Har holdt på i en uke og merker absolutt null forskjell. Fortsatt like mye strev med fordøyelsen. Har gått litt opp i vekt, tror ikke jeg er laget for fullfettprodukter. 

Anonymkode: 1a1ef...253

1 uke er jo ingenting, og det er jo fortsatt mat som ikke er ultraprosessert som ikke er gunstig for tarmen. Fordøyelsen endrer seg ikke bare i løpet av noen dager.
For min del må jeg unngå melkeprodukter, da "låser" alt seg. Er også forsiktig med pasta og mat med mye stivelse. 

Hva spiser og drikker du i løpet av en dag? Fordøyelsen er avhengig av god væskebalanse. Kaffe dehydrer, vann hydrerer. Mat rik på elektrolytter (magnesium, kalium) er viktig. Jeg trenger periodevis tilskudd av magnesium. Avokado, kaldpresset olivenolje, veldig bra for fordøyelsen. 

 

Anonymkode: 1b7f7...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

1 uke er jo ingenting, og det er jo fortsatt mat som ikke er ultraprosessert som ikke er gunstig for tarmen. Fordøyelsen endrer seg ikke bare i løpet av noen dager.
For min del må jeg unngå melkeprodukter, da "låser" alt seg. Er også forsiktig med pasta og mat med mye stivelse. 

Hva spiser og drikker du i løpet av en dag? Fordøyelsen er avhengig av god væskebalanse. Kaffe dehydrer, vann hydrerer. Mat rik på elektrolytter (magnesium, kalium) er viktig. Jeg trenger periodevis tilskudd av magnesium. Avokado, kaldpresset olivenolje, veldig bra for fordøyelsen. 

 

Anonymkode: 1b7f7...914

Har hørt så mye om de som merker effekt på dag 2-3, så synes det er litt rart at det er null forskjeller.
 

Typisk dag:

Frokost består av gresk yoghurt naturell, cottage cheese, havregryn, noen nøtter, litt linfrø og bær. En kopp kaffe. Tåler melkeprodukter helt fint.

Lunsj: Hjemmelaget grovbrød eller knekkebrød med norvegia/ hjemmelaget hummus/, snøfrisk/ egg/ avokado/peanøttsmør (100% nøtter) og grønnsaker/liten salat til. 

Middag: Rent kjøtt eller fisk med mye grønnsaker, bønner/kikerter, med litt grov pasta/potet/fullkornsris. Stekes i kaldpresset olivenolje. Har litt rømme, hjemmelaget pesto eller eller meierismør til. 

Kvelds: Rester fra måltid 1, 2 eller 3 og en kopp nypete.

Drikker en god del vann ila dagen, og 1-2 kopper kaffe. Tar magnesium som kosttilskudd (hjelper på magen). Det du skriver om at kaffe dehydrerer er vel forresten en gammel myte. 

Anonymkode: 1a1ef...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har hørt så mye om de som merker effekt på dag 2-3, så synes det er litt rart at det er null forskjeller.
 

Typisk dag:

Frokost består av gresk yoghurt naturell, cottage cheese, havregryn, noen nøtter, litt linfrø og bær. En kopp kaffe. Tåler melkeprodukter helt fint.

Lunsj: Hjemmelaget grovbrød eller knekkebrød med norvegia/ hjemmelaget hummus/, snøfrisk/ egg/ avokado/peanøttsmør (100% nøtter) og grønnsaker/liten salat til. 

Middag: Rent kjøtt eller fisk med mye grønnsaker, bønner/kikerter, med litt grov pasta/potet/fullkornsris. Stekes i kaldpresset olivenolje. Har litt rømme, hjemmelaget pesto eller eller meierismør til. 

Kvelds: Rester fra måltid 1, 2 eller 3 og en kopp nypete.

Drikker en god del vann ila dagen, og 1-2 kopper kaffe. Tar magnesium som kosttilskudd (hjelper på magen). Det du skriver om at kaffe dehydrerer er vel forresten en gammel myte. 

Anonymkode: 1a1ef...253

Jeg laget som regel hjemmelaget middag, men spiste ultraprosseseet brød. Kjøpte og kokt skinke/ pålegg  som var ultraprosseseet. 

Men det som gjorde den store forskjellen for meg var at jeg  kuttet ut pepsi max og sukket i kaffien. Så når jeg kuttet ut det, så merket jeg stor forskjell. Har mye mer metthetsfølelse og spiser mye mindre nå. Spiser 2-3 måltider om dagen. 

Jeg bruker  bare fete produkter og ingen lett produkter, lager Hjm.laget brød og kjøper pålegg nå som er rene produktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stepbystep skrev (1 time siden):

Jeg laget som regel hjemmelaget middag, men spiste ultraprosseseet brød. Kjøpte og kokt skinke/ pålegg  som var ultraprosseseet. 

Men det som gjorde den store forskjellen for meg var at jeg  kuttet ut pepsi max og sukket i kaffien. Så når jeg kuttet ut det, så merket jeg stor forskjell. Har mye mer metthetsfølelse og spiser mye mindre nå. Spiser 2-3 måltider om dagen. 

Jeg bruker  bare fete produkter og ingen lett produkter, lager Hjm.laget brød og kjøper pålegg nå som er rene produktet. 

Jeg har ikke drukket noe lettbrus eller brukt sukker i denne perioden. Spist 100% «rent». Før spiste jeg også sunt, men brukte kjøpebrød, skinke, tyggis, litt tubeost og fruktyoghurt. Merker null forskjell etter at jeg kuttet alt UP- om det er noen forskjell så er jeg mer oppblåst enn før. Gir det tre uker til på streng diett, hvis jeg ikke har merket noen forskjell på en måned går jeg tilbake til sånn som jeg spiste før.

Anonymkode: 1a1ef...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke drukket noe lettbrus eller brukt sukker i denne perioden. Spist 100% «rent». Før spiste jeg også sunt, men brukte kjøpebrød, skinke, tyggis, litt tubeost og fruktyoghurt. Merker null forskjell etter at jeg kuttet alt UP- om det er noen forskjell så er jeg mer oppblåst enn før. Gir det tre uker til på streng diett, hvis jeg ikke har merket noen forskjell på en måned går jeg tilbake til sånn som jeg spiste før.

Anonymkode: 1a1ef...253

Gjør du det kun for å gå ned i vekt? 

Å spise ren mat er jo så mye mer enn det! Jeg spiser ren mat, og holder meg unna ultraprosseseet mat, for å få bedre helse. 

Når det har blitt gjort funn som viser at økt inntak av UP mat har en sterk sammenheng med økt risiko for: 

- død

- hjerte og karsykdommer

- kreft

- diabetes 2

- høyt blodtrykk

- fettleversykdom

- inflammatorisk tarmsykdom

-depresjon

-dårlig blodfettprofil

-skrøpelighet

- irritabel tarm-syndrom og dyspepsi

-demens

Så sier det seg selv, at UP er ekstremt dårlig for helsen din. 

Å holde seg unna UP mat er ikke en direkte slankediett, men de fleste vil oppleve å gå ned i vekt ved å kutte ut UP, fordi du får større og bedre metthetsfølelse. UP - mat lages for at du skal spise mer mat, og for at det er billigere enn vanlig mat. Det er egentlig ikke mat, men heller " en industrielt fremstilt spiselig substans"

Det har også med gener å gjøre, og hvor disponibel mot fedme du har og avhengighets mat, hvor påvirket du blir av UP - mat. Men bra for helsen er det absolutt ikke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 31.1.2024 den 21.22):

Hvor raskt burde man merke forskjell når man går fra å spise en del ultraprosessert (men fortsatt mat som av mange betegnes som sunn som Skyr, grovbrød, skinke osv) til å spise absolutt null ultraprosessert mat? 

Anonymkode: 1a1ef...253

Forskjell på hva?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stepbystep skrev (På 31.1.2024 den 22.15):

Jeg har lest boken "ultraprosseseet" av Chris Van Tulleken og han var tilbake til normalen ( etter å ha spist ultraprosseseet mat) etter 72 timer.

Han fyren der fremstår mer som en kultleder enn noe annet. Ensrettig, ensidig informasjon, utestengelse av kontrainformasjon, osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stepbystep skrev (11 minutter siden):

Gjør du det kun for å gå ned i vekt? 

Å spise ren mat er jo så mye mer enn det! Jeg spiser ren mat, og holder meg unna ultraprosseseet mat, for å få bedre helse. 

Når det har blitt gjort funn som viser at økt inntak av UP mat har en sterk sammenheng med økt risiko for: 

- død

- hjerte og karsykdommer

- kreft

- diabetes 2

- høyt blodtrykk

- fettleversykdom

- inflammatorisk tarmsykdom

-depresjon

-dårlig blodfettprofil

-skrøpelighet

- irritabel tarm-syndrom og dyspepsi

-demens

Så sier det seg selv, at UP er ekstremt dårlig for helsen din. 

Å holde seg unna UP mat er ikke en direkte slankediett, men de fleste vil oppleve å gå ned i vekt ved å kutte ut UP, fordi du får større og bedre metthetsfølelse. UP - mat lages for at du skal spise mer mat, og for at det er billigere enn vanlig mat. Det er egentlig ikke mat, men heller " en industrielt fremstilt spiselig substans"

Det har også med gener å gjøre, og hvor disponibel mot fedme du har og avhengighets mat, hvor påvirket du blir av UP - mat. Men bra for helsen er det absolutt ikke! 

Har skrevet lenger opp at jeg _ikke_ gjør det for å gå ned i vekt, er normalvektig. Hovedgrunnen er at jeg sliter med forstoppelse. Nr to er at så mange sier de føler seg bedre.

 

Funnene du nevner er bare korrelajsonsstudier hittil, er veldig lite god forskning på emnet. Så hvis jeg ikke merker at jeg får det bedre på noen måte etter en mnd på streng diett, så velger jeg heller å fortsette som før med en sunn livsstil med større rom for å ta seg en fruktyoghurt, kokt skinke, ketchup, en Pepsi når det frister osv.

Anonymkode: 1a1ef...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jabx skrev (2 timer siden):

Han fyren der fremstår mer som en kultleder enn noe annet. Ensrettig, ensidig informasjon, utestengelse av kontrainformasjon, osv.

Har du lest boken? 

Han er iallefall ikke enrettig, han graver skikkelig dypt i spørsmålet og alt det han skriver/ sier er bygget opp under forskning. 

 

( men vi kan heller diskutere han i en annen tråd) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan unngår man ultraprosessert mat når maten man kjøper ikke er merket? Og hvor går grensen?

Er all mat med mer enn 1 ingrediens ultraprosessert?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stepbystep skrev (5 timer siden):

Har du lest boken? 

Han er iallefall ikke enrettig, han graver skikkelig dypt i spørsmålet og alt det han skriver/ sier er bygget opp under forskning. 

 

( men vi kan heller diskutere han i en annen tråd) 

Rettelse: Nøye utvelgelse av forskning som passer ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...