Gå til innhold

Nrk brennpunkt "Ære"


s_12345

Anbefalte innlegg

noen som har sett brennpunkt- ære, hvis ja anbefaler dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja

Anonymkode: d4113...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har sett den? Tanker? 

Virker ekstremt vanskelig å etterforske disse sakene, og selv om det virker som en sak er helt tydelig æresrelatert så blir nesten ingen dømt. Bevis kravene er for store sies det, men hvor mange flere bevis trenger man?

Ble helt dårlig av å se og høre på morderen fortelle om at han "ikke husket" å ha drept kona si, og så at han kysser på bilder av henne prøve bryllupskjoler med kamera over skulderen. I neste episode sier han at han løy i avhør og sa at det var han og en til person som tok livet av henne, men at det ikke var en annen person med. Altså.. 

For ikke å snakke om de stakkars unge voksne som flere ganger anmelder familien sin for grov vold og trusler om drap, men trekker anmeldelsene for å kunne bo hjemme for å passe på søsknene. 

Politi og påtalemyndigheten virker å være genuint flotte folk som gjør alt i sin makt for å beskytte de fornærmede, forebygge at slike saker skjer og straffe gjerningspersonene. Men så går saken til retten og blir forkastet der. 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er slått sammen med et tilsvarende emne: ''ære serien''.

Rhodiola, adm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser første episode nå, og hvor den unge jenta «Nora» som må flykte landet pga tvangsekteskap forteller at taximiljøet i Norge indirekte følger med på alle fra samme land & miljø. Da slår det meg; har vi et uoffisielt moralpoliti i Norge? 

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mocca1 skrev (3 timer siden):

Ser første episode nå, og hvor den unge jenta «Nora» som må flykte landet pga tvangsekteskap forteller at taximiljøet i Norge indirekte følger med på alle fra samme land & miljø. Da slår det meg; har vi et uoffisielt moralpoliti i Norge? 

Ja, har bekjente i det pakistanske miljøet i Oslo. Jenter som må passe seg for hvem de prater med osv. Hvis de gjør det blir de banket av fedre/brødre. Skremmende at de ikke er mer utviklet i 2024 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Loke37 skrev (1 time siden):

Ja, har bekjente i det pakistanske miljøet i Oslo. Jenter som må passe seg for hvem de prater med osv. Hvis de gjør det blir de banket av fedre/brødre. Skremmende at de ikke er mer utviklet i 2024 

Vi har vel egentlig beveget oss i motsatt retning. Har inntrykk av at pakistanerene som kom på 70-tallet ble bedre intergrert enn generasjonen som er her nå.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mocca1 skrev (4 timer siden):

Ser første episode nå, og hvor den unge jenta «Nora» som må flykte landet pga tvangsekteskap forteller at taximiljøet i Norge indirekte følger med på alle fra samme land & miljø. Da slår det meg; har vi et uoffisielt moralpoliti i Norge? 

Det har vi (dvs visse miljøer) hatt i veldig mange år allerede, trodde det var godt kjent? Pakistanske og somaliske jenter er i alle fall spesielt utsatt for sosial kontroll.

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mocca1 skrev (På 4.2.2024 den 15.55):

Ser første episode nå, og hvor den unge jenta «Nora» som må flykte landet pga tvangsekteskap forteller at taximiljøet i Norge indirekte følger med på alle fra samme land & miljø. Da slår det meg; har vi et uoffisielt moralpoliti i Norge? 

Svaret på det er definitivt ja. 

Dette med at «alle» følger med hverandre - og spesielt unge jenter, er ikke noe nytt desverre. Slik er det i mange utenlandske kulturer. 

F.eks studerte jeg sammen med en jente fra Sri Lanka i en liten by i midt-Norge. Hun hadde vært på kino med en etnisk norsk gutt en kveld, og helt «tilfeldig» hadde de ansatte i en lokal innvandrer-dagligvare butikk fått med seg dette og fortalt det videre til noen bekjente i byen der jenta kom fra, et sted på Østlandet. Dermed nådde det til slutt foreldrene hennes som ble rasende. 

Resultatet ble at når hun dro hjem til foreldrene på påskeferie like etter, ble hun holdt innesperret i huset hele ferien. Hun gråt da hun fortalte meg dette etter ferien og var helt stresset. For de hadde også truet med at hun måtte slutte på studiet. Og dette var en jente på 24 år. 

Det var også lignende hendelser med andre som studerte der, fra Pakistan og Afghanistan. De måtte vokte seg vel for hva de gjorde og hvem de var sammen med, for det var alltid noen som kunne oppdage ting og sladre videre. De følte seg tryggere ved å chatte med ulike gutter på nettet. Jeg vet også at danskebåten og Kiel-fergen har vært brukt som et «trygt» sted for stevnemøter, for å komme bort fra overvåkningen. 

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp anonymisering synes jeg det ble dumt at de fokuserte på taximiljøet. Da forstår alle at «Nora» har pakistanske foreldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg skal le eller grine. Kvalmt er det i hvert fall. Kvalmt fordi vi ikke gjør noe for å beskytte disse kvinnene.

Når vi samtidig vet at det er menn og religion som står bak æres-kulturen så er det tydeligvis bare å gi opp. Bedre med toleranse enn å si i mot, Norges resept.

Endret av PITTY
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mocca1 skrev (På 4.2.2024 den 15.55):

Ser første episode nå, og hvor den unge jenta «Nora» som må flykte landet pga tvangsekteskap forteller at taximiljøet i Norge indirekte følger med på alle fra samme land & miljø. Da slår det meg; har vi et uoffisielt moralpoliti i Norge? 

Vi hadde en muslimsk mann som kom flere ganger og kikket inn i barnehagen når vi var ute med ungene. Han var ute etter en kollega som var muslim og nektet å dekke seg til. Han bare sto det og kikket og etterpå ringte han mannen til kollegaen og sa han måtte passe bedre på kona. Den stakkars kollegaen var så redd denne mannen at hun måtte gjemme seg inne. Dette var en godt voksen dame med 6 store barn.

  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo dette markeringen av kvinnedagen, feminisme og så videre burde rette blikket mer mot. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg @mocca1. Er en skadelig utvikling vi vitner til, og det påvirker absolutt alle indirekte eller direkte. 

For meg, etnisk voksen kvinne i 20 årene, påvirker deg meg indirekte ved at mine somaliske og pakistanske veninner blir begrenset eller begynne å slite pga trusler/vold. Som arbeidstaker klarer ikke kollegaen min å gjøre jobben sin når hun blir utsatt for slikt press, og blir oppsøkt på arbeidsplassen. Jeg har flere ganger vært backup/følge for henne om hun skulle gå fra A til B, fordi hun var redd for å bli ansett som en antatt hore ved å gå alene på kvelden (hjem fra jobb). 

Som etnisk hvit-norsk blir jeg kommentert, objektifisert og tatt frem som ett eksempel på hva som skjer om man blir for norske. Jeg blir truet og skal bli "lært en lekse" av å gå alene hjem fra jobb på kvelden. Dette skjer fordi gjerningspersonene tror de gjør meg, seg selv, sin ukultur og alles ære, en tjeneste ved å "lære meg" å oppføre seg slik de tenker er rett. 

Det brukes enorme ressurser på å slå ned på sosial kontroll, men Lovverket er for slapt. Politiet får ikke gjort noe, selv om de brenner for å hjelpe - slik vi så i dokumentaren. 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplepai1 skrev (19 timer siden):

Mtp anonymisering synes jeg det ble dumt at de fokuserte på taximiljøet. Da forstår alle at «Nora» har pakistanske foreldre. 

De fleste som blir utsatt for dette har pakistanske foreldre, det var ett av tre land  som ble nevnt i serien. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...