Gå til innhold

Lukten av et norskt hjem

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er for meg zalo, grønnsåpe med furunål, og omo. Jeg er utenlandsk selv er vant til hjem i min kultur lukter krydder/mat, heay parfyme vi bruker, litt svette av menn og tøymyker og sterk luktende såpe til gulv, den røde til ajax er topp liksom 😂 evnt å en svak eim av klor.. fascinerer meg det med lukt og kultur, synes norske hjem lukter så godt og naturlig ❤️

så har jeg rett når jeg tenker zalo, grønnsåpe med furunål og omo? Evnt andre tips til deilige vaskemidler som lukter «norskt hjem»? 

tusen takk ❤️

Anonymkode: 5c3f1...3d9

• Liker 1
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er for meg zalo, grønnsåpe med furunål, og omo. Jeg er utenlandsk selv er vant til hjem i min kultur lukter krydder/mat, heay parfyme vi bruker, litt svette av menn og tøymyker og sterk luktende såpe til gulv, den røde til ajax er topp liksom 😂 evnt å en svak eim av klor.. fascinerer meg det med lukt og kultur, synes norske hjem lukter så godt og naturlig ❤️

så har jeg rett når jeg tenker zalo, grønnsåpe med furunål og omo? Evnt andre tips til deilige vaskemidler som lukter «norskt hjem»? 

tusen takk ❤️

Jeg er enig, norske hjem lukter som oftest rent og friskt. Slik du beskriver. Jeg har naturligvis vært i hjem hvor det IKKE gjør det også, men det er et fåtall. Så da er det ikke rart at vi får sjokk når vi bor i blokk f.eks., og naboen med en annen bakgrunn fyller leiligheten sin med helt andre lukter. Og denne brer seg jo ut i blokka via ventilasjonsanlegg og ut i gangen ved åpning av dør osv. De færreste setter så veldig pris på dette, dessverre. Jeg har stor forståelse av at det er slik i deres kultur, men det er også veldig problematisk. 

Anonymkode: 173db...523

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Men hvorfor kan dere ikke bruke grønnsåpe, bruke mindre parfyme.. og ta en dusj etc?😊

Anonymkode: 5dd52...244

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig, norske hjem lukter som oftest rent og friskt. Slik du beskriver. Jeg har naturligvis vært i hjem hvor det IKKE gjør det også, men det er et fåtall. Så da er det ikke rart at vi får sjokk når vi bor i blokk f.eks., og naboen med en annen bakgrunn fyller leiligheten sin med helt andre lukter. Og denne brer seg jo ut i blokka via ventilasjonsanlegg og ut i gangen ved åpning av dør osv. De færreste setter så veldig pris på dette, dessverre. Jeg har stor forståelse av at det er slik i deres kultur, men det er også veldig problematisk. 

Anonymkode: 173db...523

Røyking er verre når man bor i blokk🤢

Grønnsåpe er digg, ts👍🏻

Anonymkode: ea73a...a39

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men hvorfor kan dere ikke bruke grønnsåpe, bruke mindre parfyme.. og ta en dusj etc?😊

Anonymkode: 5dd52...244

Selvsagt gjør jeg det, men jeg føler ikke jeg får til den autentiske norske lukten av hjem og lurer på om det er noe annet som blir brukt? (Enn zalo, grønnsåpe og omo) eller om jeg har analyser duft bilde ok 😂

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi bruker verken zalo eller omo, grønnsåpe en sjelden gang, så usikker på hva det lukter hos oss. Lufter mye. Jeg regner med at det blir matlukt, som kokte poteter, melk, nybakt brød. Bruket litt Ajax i ny og ne, men stort sett mikrofiberkluter uten vaskemiddel.

Lite parfyme, ingen skyllemiddel.

Anonymkode: cc463...d92

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hei! Jeg er veldig glad for å lese at du setter pris på lukten i ekte norske hjem. At du legger merke til at det lukter rent og godt og naturlig og setter pris på dette.

Jeg tror naturlig er et nøkkelord ord her. Jeg tror kanskje det aller mest effektive for og få det til er regelmessig sjokklufting. Sett vinduer på vidt gap (helt åpent) i ca 5-10 minutter, avhengig av rommets størrelse. Jeg anbefaler deg å gjøre dette i ett rom, gå i et annet rom i 5-10 minutter og så gå tilbake i rommet med det åpnede vinduet for å merke den fulle effekten. Om du her kjenner "den norske lufta" som i hjemmene du har vært i tror jeg dette er hovedtingen du må gjøre. Er du slavisk og har sånn 30 varmegrader inne er det derfor. Læreren vår gjør dette siden vi har sentral-luftanlegg på skolen, og som kjent er sentral-luftanlegg noe som ikke fungerer. 90 elever på et 60m^2 klasserom i 4 timer uten ordentlig luft går ikke. Det gir dårlig læring.

Jeg tror at også at fraværet av sterke kjemikalier fra parfymer og rengjøringsmidler er med på å gjøre at norske hjem har god lukt. Altså at man ikke bruker mange pump på parfymen, eller bare sprayer Glade når man har vært og bæsjet og dritlukta setter seg, men at man faktisk vasker doen ordentlig med klor.

Man bruker gjerne grønnsåpe nettopp fordi den er veldig naturlig og lukter ekte furunål i stedet for sånn ekkel sitron-skurekrem, for eksempel. Man bruker lite av spray, fordi den er effektiv, og det er nok. Varmt vann gjør mye i seg selv.

Vaskemaskin, ikke la våte fuktige klær ligge i vaskemaskinen og "råtne", det gir gjerne en innestengt-lukt, som stygg svettelukt setter seg fast i (og dette går ikke bort med å spraye på parfyme), heng dem opp så fort vaskemaskinen er ferdig. Har du mulighet for å ha tørkestativ ute er dette bra både for raskere tørking men også at du gjør inneklimaet mindre fuktig.

Husk også å vaske vaskekluter og kjøkkenkluter. I kollektiv ser jeg mange stadig kjøpe nye kluter man fint kan både vaske i maskin og koke.

Jeg syns det er rart at mat nevnes så ofte når man snakker om "utlending-lukt i oppgangen", jeg lager nemlig mye asiatisk og indisk mat og jeg hadde fått hørt det om det luktet "hasj og løk". Er kjøkkenvifta påslått under matlaging? Tas risten ut og rengjøres ved jevne mellomrom? Om ikke kan det hende det setter seg fast i fettet i risten og at det er her mye av "utlending"-lukten kommer fra. Det er ikke verre enn å sette den i oppvaskmaskinen.

Søppel, skyll plasten før du hiver den i plastgjenvinningsposen. Spesielt når det gjelder for eksempel kyllingfilet-plastpakker. Vurder gjerne å lag et uthus for dette, mine foreldre oppbevarer sitt plastsøppel i dukkehuset til søstrene mine (de er voksne nå, jentene leker ikke i et dukkehus fullt av plastsøppel).

Jeg vet ikke hvilken utlending-type du er, men disse rådene jeg har skrevet kommer av erfaring fra syriske immigranter med lav boevne. I beste fall er det noe nyttig her for deg og i verste fall kommer jeg med helt åpenbare tips som ikke hjalp deg i det hele tatt.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg er motsatt, jeg synes ikke norske hjem lukter godt, det er et eller annet med lukta som jeg ikke klarer.

Og det der med svette menn og rød Ajax, den var stygg, rett og slett. Jeg tror ikke du er utenlandsk, jeg tror du er norsk. For ingen rakker ned på sin egen kultur slik.

Anonymkode: 5fbf7...c0b

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Norske hjem lukter som dyrebutikken. Lukt av blanding av dyrefor og røkt pølse. Jeg er født og oppvokst i  Oslos beste vestkant.. og var ofte med hjem med mine norske venninner og det første som møtte meg i døra var nettopp den lukta av dyrebutikken🤮 dette var luksuriøse hjem liksom. Æsj 

Anonymkode: 827a6...745

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Evnt andre tips til deilige vaskemidler som lukter «norskt hjem»? 

tusen takk ❤️

For min del er det Zalo, Jif (allrent, kjøkken, bad), og Blenda sensitive :ler:

Men helt ærlig, jeg tror "rent og naturlig" er den lukten du beskriver, akkurat som @HemmeligSpion sier.
De aller fleste av oss lufter godt, både sommer og vinter, fordi vi misliker innestengt luft.

Anonymkode: 15297...48d

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er motsatt, jeg synes ikke norske hjem lukter godt, det er et eller annet med lukta som jeg ikke klarer.

Og det der med svette menn og rød Ajax, den var stygg, rett og slett. Jeg tror ikke du er utenlandsk, jeg tror du er norsk. For ingen rakker ned på sin egen kultur slik.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Norske hjem lukter som dyrebutikken. Lukt av blanding av dyrefor og røkt pølse. Jeg er født og oppvokst i  Oslos beste vestkant.. og var ofte med hjem med mine norske venninner og det første som møtte meg i døra var nettopp den lukta av dyrebutikken🤮 dette var luksuriøse hjem liksom. Æsj 

Kroppslukten påvirkes av dietten, og jeg har hørt at nordmenn gjerne har en "melkebasert" lukt. Tror gjerne det stemmer på meg, for her går det unna med div. melkeprodukter. 🐮

Hjemmet jeg vokste opp i hadde i tillegg en distinkt undertone av fisk.

Anonymkode: 26687...812

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke norsk, jeg har arabisk bakgrunn. Men jeg er født og oppvokst i Norge da så sånnsett 2 generasjons invandere. Røs ajax og svettelukt var kun for å beskrive lukten, var ikke stygt ment.. 

hvilke hjem synes du lukter godt da? Og hvordan skaper du den deilige lukten? 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
HemmeligSpion skrev (11 timer siden):

Hei! Jeg er veldig glad for å lese at du setter pris på lukten i ekte norske hjem. At du legger merke til at det lukter rent og godt og naturlig og setter pris på dette.

Jeg tror naturlig er et nøkkelord ord her. Jeg tror kanskje det aller mest effektive for og få det til er regelmessig sjokklufting. Sett vinduer på vidt gap (helt åpent) i ca 5-10 minutter, avhengig av rommets størrelse. Jeg anbefaler deg å gjøre dette i ett rom, gå i et annet rom i 5-10 minutter og så gå tilbake i rommet med det åpnede vinduet for å merke den fulle effekten. Om du her kjenner "den norske lufta" som i hjemmene du har vært i tror jeg dette er hovedtingen du må gjøre. Er du slavisk og har sånn 30 varmegrader inne er det derfor. Læreren vår gjør dette siden vi har sentral-luftanlegg på skolen, og som kjent er sentral-luftanlegg noe som ikke fungerer. 90 elever på et 60m^2 klasserom i 4 timer uten ordentlig luft går ikke. Det gir dårlig læring.

Jeg tror at også at fraværet av sterke kjemikalier fra parfymer og rengjøringsmidler er med på å gjøre at norske hjem har god lukt. Altså at man ikke bruker mange pump på parfymen, eller bare sprayer Glade når man har vært og bæsjet og dritlukta setter seg, men at man faktisk vasker doen ordentlig med klor.

Man bruker gjerne grønnsåpe nettopp fordi den er veldig naturlig og lukter ekte furunål i stedet for sånn ekkel sitron-skurekrem, for eksempel. Man bruker lite av spray, fordi den er effektiv, og det er nok. Varmt vann gjør mye i seg selv.

Vaskemaskin, ikke la våte fuktige klær ligge i vaskemaskinen og "råtne", det gir gjerne en innestengt-lukt, som stygg svettelukt setter seg fast i (og dette går ikke bort med å spraye på parfyme), heng dem opp så fort vaskemaskinen er ferdig. Har du mulighet for å ha tørkestativ ute er dette bra både for raskere tørking men også at du gjør inneklimaet mindre fuktig.

Husk også å vaske vaskekluter og kjøkkenkluter. I kollektiv ser jeg mange stadig kjøpe nye kluter man fint kan både vaske i maskin og koke.

Jeg syns det er rart at mat nevnes så ofte når man snakker om "utlending-lukt i oppgangen", jeg lager nemlig mye asiatisk og indisk mat og jeg hadde fått hørt det om det luktet "hasj og løk". Er kjøkkenvifta påslått under matlaging? Tas risten ut og rengjøres ved jevne mellomrom? Om ikke kan det hende det setter seg fast i fettet i risten og at det er her mye av "utlending"-lukten kommer fra. Det er ikke verre enn å sette den i oppvaskmaskinen.

Søppel, skyll plasten før du hiver den i plastgjenvinningsposen. Spesielt når det gjelder for eksempel kyllingfilet-plastpakker. Vurder gjerne å lag et uthus for dette, mine foreldre oppbevarer sitt plastsøppel i dukkehuset til søstrene mine (de er voksne nå, jentene leker ikke i et dukkehus fullt av plastsøppel).

Jeg vet ikke hvilken utlending-type du er, men disse rådene jeg har skrevet kommer av erfaring fra syriske immigranter med lav boevne. I beste fall er det noe nyttig her for deg og i verste fall kommer jeg med helt åpenbare tips som ikke hjalp deg i det hele tatt.

Tusen takk! Min mor er veldig nøye på rengjøring spinkle det problemt ligger, mer i lukt typen som går igjen. Ja sant vi lufter nok ikke like mye som nordmenn, det er ikke tradisjon hos oss. Men ja er den rene naturlige behaglige lukten jeg er ute etter. Slik ønsker jeg mitt hjem skal lukte

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilken lukt i hjemmet synes du er å foretrekke og hvordan skaper du den? ❤️

• Nyttig 1
Skrevet

God utlufting på soverom hver morgen, utlufting minst én gang om dagen i oppholdsrom. Vask føtter/skift sokker med en gang du kommer hjem hvis føttene er klamme/svette. Tørk sko i skotørker med en gang for å unngå vond lukt i skoene. Ha rene klær og rent hår. Ikke ligg med fett hår i sofaen f.eks. Pynteputetrekk vaskes innimellom, og gulvtepper og andre tekstiler rengjøres/renses ved behov. Bytt sengetøy minst hver 14. dag. Vask yttertøy av og til. Ikke bruk tøymykner, bruk parfymefritt vaskemiddel til klær. Heng opp klær med en gang de er ferdig vasket (og ikke la de henge i stekeos fra matlaging). Har det kommet vond lukt i klær som ikke forsvinner ved vanlig vask, prøv å vaske på 60 grader (hvis de tåler det), evt. bruk klar eddik i vaskemaskinen. Fjern matavfall med sterk lukt med en gang. Zalo funker til nesten all rengjøring i huset, ellers bruker jeg mye microfiberkluter og vann. Når huset, klær og kropp/hår er rent uten bruk av mye kjemikalier, og det luftes jevnlig vil det bli en naturlig, god lukt. Pluss på med nytraktet kaffe og/eller gjærbakst i ovnen så lukter det helt nydelig. 
Og vi har ikke dyr. Våt bikkje lukter grusomt, så de som har hunder OG hus som lukter godt (det lukter som regel ikke så godt i hus med hunder), har sikkert noen egne tips.

Anonymkode: ce67d...d4d

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dytt ❤️

Skrevet

Ha vinduet oppe på soverommet om natta. Det er fullt mulig ned til -10 grader, bare du har tykk nok dyne og kanskje et ullpledd over. Da er det frisk luft i rommet når du våkner, noe helt annet enn hva det er etter en natt med vinduet igjen. I tillegg sover man mye bedre. 

Anonymkode: 453a6...8f1

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 7.34):

For ingen rakker ned på sin egen kultur slik.

Har du møtt nordmenn før?

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Polske hjem luktet sylteagurk. 

Tamilske og somaliske hjem lukter krydder, svette, og generelt maten de lager. Må innrømme at jeg synes denne lukten er veldig ekkel.

Norske hjem varierer litt. De med hund lukter skikkelig hund. Mammas hus lukter såpe for hun vasker gulv annenhver dag. Vårt lukter jif, katt og svak parfyme. Norske hjem lukter generelt ikke så mye, men mye svake lukter.

Anonymkode: 34ded...017

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Bruker nesten ingen kjemikalier når jeg vasker. Mest eddik og varmt vann. 
lufter ofte og bytter kjøkkenklut hver dag. 
vasker sengetøy hver 14. dag. 
Lar ALDRI klær ligge i maskinen da det veldig fort kommer en sur lukt da. 
Vasker alt av undertøy, håndklær, sengetøy og kjøkkenkluter på 90 grader. 
vasker bad/wc med klor da.. 
Tar ut søppel hver eller hver 2. dag. 

Jeg har både hund og katt, så regner med mitt hjem lukter av dem uten at jeg merker det selv.. 

Anonymkode: b3f59...963

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...